Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
L 207
Offentligt
1756860_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 15-05-2017
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPDPT
Sagsnr.: 1609721
Dok. nr.: 362988
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 9. maj 2017 stillet følgende spørgs-
mål 6 (L 207) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål 6:
”Vil
ministeren kommentere på de forslag, som Dansk Sygeplejeråd, Socialpædago-
gernes Landsforbund, SIND, Lægeforeningen, Dansk Psykiatrisk Selskab, Ergotera-
peutforeningen, Danske Patienter, Bedre Psykiatri og Danske Psykologforening er fæl-
les om? Der henvises
til artikle ”Organisationer:
Lovforslag løser ikke alle problemer
på bosteder” Da sk Sygeplejeråd de . aj
.”
Svar:
Presse eddelelse ”Orga isatio er: Lovforslag løser ikke alle proble er på boste-
der” fre sætter be ærk i ger til såvel lovforslag
nr. L 206 om ændring af lov om so-
cial service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvi-
delse af reglerne om optagelse i et bestemt botilbud uden samtykke m.v.) som til lov-
forslag nr. L 207 om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien (Oprettelse
af særlige pladser på psykiatrisk afdeling).
Indledningsvis hæfter jeg mig ved, at organisationerne bag pressemeddelelsen aner-
kender, at lovforslagene løser visse af bostedernes akutte problemer. Derudover kvit-
terer organisationerne for, at der i vidt omfang er lyttet til den kritik, der blev rejst i
de to første høringsrunder, og at de to lovforslag har imødekommet flere af organisa-
tionernes kritikpunkter.
Organisationerne bemærker i pressemeddelelsen, at vi med lovforslagene ikke er i
mål, idet organisationerne opfordrer til, at der de kommende år sikres et generelt
kvalitetsløft på de kommunale bosteder. Jeg er helt enig i denne betragtning. En af
præmisserne for den politiske aftale til forebyggelse af vold på botilbud var derfor
også, at
”…der
er behov for en generel voldsforebyggende indsats på landets botilbud,
der la dt a det skal styrke ko pete er e på otil udde e…”.
Jeg synes det i den sammenhæng er vigtigt at fremhæve, at 7 ud af 8 konkrete initia-
tiver i den politiske aftale til forebyggelse af vold på botilbud retter sig mod botilbud-
dene generelt. Der er således i høj grad fokus på, at der skal ske et kvalitetsløft på bo-
tilbuddene, og der er med den politiske aftale også øremærket penge til denne del af
indsatsen.
Organisationerne foreslår foruden ovenstående fire konkrete ændringer til lovforsla-
gene, som jeg vil kommentere nedenfor:
1.
Afsæt flere penge eller sæt antallet af pladser ned
L 207 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om det med forslaget er muligt, at borgere kan indlægges i psykiatrisk regi uden en lægefaglig indikation, til sundhedsministeren
Det er rigtigt, at de nye afdelinger skal ligne afdeling M, men tilbuddet er
ikke det samme. Der er tale om særlige pladser på en psykiatrisk afdeling,
der skal kombinere indsatsen for målgruppen og sikre både psykiatrisk be-
handling, misbrugsbehandling og rehabilitering under samme tag for bor-
gerne.
Taksten er fastsat højere end på et botilbud, fordi den afspejler en højere
normering og en anden personalemæssig sammensætning end på botilbud-
dene.
I indretningen af finansieringsmodellen har været en række hensyn at tage i
betragtning. Det gælder dels, at kommunernes incitament til at visitere til de
særlige pladser i forhold til at visitere borgeren til et botilbud ikke skævvri-
des. Dels er finansieringsmodellen sammensat, så den sikrer et regionalt in-
citament til kun at medvirke til visitationen af de borgere, der har reelt be-
hov for én af de 150 pladser, samt til at sikre en effektiv drift af pladserne.
Finansieringen af de særlige pladser på psykiatrisk afdeling er således tilpas-
set de specifikke forhold, som gør sig gældende for netop disse pladser.
Disse forhold adskiller sig som nævnt fra forholdene på afdeling M, hvorfor
finansieringen af de to tilbud ligeledes divergerer.
2.
Gør misbrug til et afgørende visitationskriterium
I overensstemmelse med satspuljeaftalen for 2017 er målgruppen for de
særlige pladser på psykiatrisk afdeling en gruppe af særligt udsatte patienter
med svære psykiske lidelser, udadreagerende adfærd, gentagne indlæggel-
ser, afbrudte behandlingsforløb og ofte misbrug og/eller dom til behandling.
Der vil således være tale om borgere, som ofte, men ikke altid har et mis-
brug. Derfor er misbrug heller ikke et af de i den foreslåede § 42 c, stk. 1, op-
regnede kriterier, som skal være opfyldt for, at en borger kan visiteres til en
af de særlige pladser på psykiatrisk afdeling.
Dette er imidlertid ikke ensbetydende med, at der ikke lægges vægt på mis-
brug. Det gør der både i forbindelse med visitationen til en af de særlige
pladser på psykiatrisk afdeling og i forbindelse med den indsats, som tilby-
des de borgere, der visiteres til en af pladserne.
For så vidt angår visitationen, fremgår det af den foreslåede § 42 c, stk. 2, at
bl.a. borgerens evt. udfordringer med misbrug skal inddrages i den samlede
vurdering af behovet for visitation til en af de særlige pladser på psykiatrisk
afdeling.
For så vidt angår indsatsen, fremgår det af den foreslåede § 42 a, stk. 2, at
formålet med de særlige pladser på psykiatrisk afdeling er at tilbyde en in-
tensiv og helhedsorienteret behandlings- og rehabiliteringsindsats med hen-
blik på. at stabilisere patientens helbred og forbedre patientens evne til at
mestre hverdagen, herunder ved bl.a. frivillig mis-brugsbehandling.
I forlængelse heraf fremgår det af bemærkningerne til lovforslaget, at de
særlige pladser på psykiatriske afdelinger kommer til at indeholde frivillig
Side 2
L 207 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om det med forslaget er muligt, at borgere kan indlægges i psykiatrisk regi uden en lægefaglig indikation, til sundhedsministeren
misbrugsbehandling under samme tag som almindelig psykiatrisk behand-
ling, socialfaglig og rehabiliterende indsats samt dagsaktiviteter.
Af bemærkningerne fremgår det yderligere om den frivillige misbrugsbe-
handling, at den vil være integreret med den psykiatriske behandling og den
socialfaglige og rehabiliterende indsats, hvilket betyder, at behandlingen ta-
ger udgangspunkt i borgerens eget ønske om at stoppe eller reducere sit
misbrug. Personalet på afdelingen skal aktivt søge at motivere patienten til
at deltage i behandlingen gennem løbende dialog.
Det fremgår herudover af bemærkningerne, at det forudsættes, at der skal
ske en tilknytning af bl.a. misbrugskompetencer til de særlige pladser på psy-
kiatrisk afdeling.
Efter min opfattelse efterlader lovforslaget og dets bemærkninger således
ingen tvivl om, at der lægges vægt på misbrug i forbindelse med dels visitati-
onen til de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, dels den efterfølgende
indsats, som tilbydes de visiterede borgere.
3.
Indlæggelse skal være en faglig beslutning
Der kan kun visiteres til en af de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, hvis
samtlige kriterier opregnet i den foreslåede § 42 c, stk. 1, er opfyldt. Bl.a.
skal borgeren vurderes at være til nærliggende og væsentlig fare for andre
og uforudsigelig i sin adfærd, jf. bestemmelsens nr. 1, og borgeren skal have
en svær psykisk lidelse, jf. bestemmelsens nr. 2.
En positiv indstilling fra visitationsforummet er en forudsætning for visita-
tion. Det betyder, at en kommunalbestyrelse kun vil kunne visitere en borger
til en af de særlige pladser på psykiatrisk afdeling, hvis et flertal i visitations-
forummet har indstillet til visitation. Et flertal i visitationsforummet skal altså
have vurderet, at samtlige kriterier, herunder bl.a. de to ovennævnte, er op-
fyldt.
Af den foreslåede § 42 b, stk. 4, fremgår det, at det skal fremgå af visitati-
onsforummets indstilling, hvis den af regionsrådet udpegede speciallæge i
psykiatri vurderer, at et af kriterierne i den foreslåede § 42 c, stk. 1, nr. 1 el-
ler 2, ikke er opfyldt.
Når det skal fremgå af indstillingen, hvis speciallægen i psykiatri vurderer, at
kriteriet om, at borgeren er til nærliggende og væsentlig fare for andre og er
uforudsigelig i sin adfærd, ikke er opfyldt, skyldes det, at denne vurdering
kan forudsætte en lægefaglig vurdering. Vurderingen kan imidlertid også for-
udsætte en socialfaglig vurdering.
Hvis der mellem speciallægen i psykiatri og den af kommunerne i regionen
udpegede socialfaglige konsulent er uenighed om, hvorvidt det omhandlede
kriterium er opfyldt, har kommunalbestyrelsen den endelige kompetence til
at vurdere, om kriteriet er opfyldt. Det skyldes, at der kan være tale om for-
skellige situationer. Fx kan speciallægen i psykiatri i nogle situationer have
kendskab til borgerens farlighed, fordi borgeren for nylig er blevet udskrevet
fra psykiatrisk afdeling, og i andre situationer kan den socialfaglige konsulent
Side 3
L 207 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om det med forslaget er muligt, at borgere kan indlægges i psykiatrisk regi uden en lægefaglig indikation, til sundhedsministeren
have tilsvarende kendskab, fordi borgeren har opholdt sig på et socialt botil-
bud. Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, bør det derfor være
op til kommunalbestyrelsen at vurdere, om der bør lægges vægt på vurde-
ringen fra speciallægen i psykiatri eller på den socialfaglige konsulents vur-
dering.
Det skal som nævnt også fremgå af indstillingen, hvis speciallægen i psykiatri
vurderer, at kriteriet om, at borgeren har en svær psykisk lidelse, ikke er op-
fyldt. Det skyldes, at denne vurdering alene er en lægefaglig vurdering. Som
det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, kan kommunalbestyrelsen i
et sådant tilfælde ikke visitere borgeren til en af de særlige pladser på psyki-
atrisk afdeling.
Tilsvarende kan kommunalbestyrelsen ikke visitere borgeren til en af de sær-
lige pladser på psykiatrisk afdeling, hvis den socialfaglige konsulent vurderer,
at kriteriet i den foreslåede § 42 c, stk. 1, nr. 3, om, at borgeren har særlige
sociale problemer, ikke er opfyldt.
Som det fremgår af ovenstående er flere fagligheder i spil i forbindelse med
visitation til de særlige pladser på psykiatrisk afdeling. Lægefaglighed er en
af disse fagligheder, og den spiller naturligvis en stor rolle og kan altså, for så
vidt angår det rent lægefaglige kriterium om, at borgeren har en svær psy-
kisk lidelse, blokere for en visitation, selv om der i visitationsforummet
måtte være flertal for at indstille til visitation.
Lægefaglighed spiller også en stor rolle i forbindelse med afslutning af op-
hold på en af de særlige pladser på psykiatrisk afdeling. Det gælder i forbin-
delse med visitationsforummets revurderinger efter den foreslåede § 42 d,
stk. 1, idet revurderingerne skal indeholde en beskrivelse af, hvorvidt borge-
ren fortsat opfylder visitationskriterierne, herunder bl.a. kriteriet om, at bor-
geren vurderes at være til nærliggende og væsentlig fare for andre og ufor-
udsigelig i sin adfærd, og kriteriet om, at borgeren har en svær psykisk li-
delse, jf. ovenfor. Men det gælder også mellem visitationsforummets revur-
deringer. Efter den foreslåede § 42 d, stk. 2, skal bl.a. overlægen på de sær-
lige pladser på psykiatrisk afdeling løbende vurdere, om borgeren opfylder
kriterierne for fortsat ophold. Vurderes det i den forbindelse, at borgeren
ikke længere opfylder visitationskriterierne, skal overlægen anmode visitati-
onsforummet om at foretage en revurdering.
Det fjerde forslag ”Lad patie ter e beholde deres bolig u der i dlæggelse” relaterer
sig til lovforslag nr. L 206 om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område (Udvidelse af reglerne om optagelse i et be-
stemt botilbud uden samtykke m.v.). Dette lovforslag er fremsat af børne- og social-
ministeren.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Nina Moss
Side 4