Finansudvalget 2016-17
L 216
Offentligt
1788136_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Finansudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2017-34616
OKO
12. september 2017
L 216
svar på spørgsmål 14 fra MF, Josephine Fock (ALT)
stillet den 5. september 2017 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for baggrunden for at hhv. Institut for Menneske-
rettigheder og Dansk Institut for International Studier er overgået fra
driftsbevilling til reservationsbevilling, og uddybe eventuelle fordele og
ulemper ved dette skift
?
Svar
Institut for Menneskerettigheder (IMR) og Dansk Institut for Internatio-
nale Studiers (DIIS) overgang til reservationsbevillinger på finanslovsfor-
slaget for 2018 er foretaget på baggrund af en vurdering fra Rigsrevisio-
nen.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at det ikke harmonerer, at IMR og DIIS
er optaget som driftsbevillinger på finansloven samtidig med, at det frem-
går af lovene om etablering af IMR og DIIS, at institutionerne er selv-
ejende institutioner inden for den offentlige forvaltning, der finansieres af
et årligt tilskud til institutionernes drift og aktiviteter. Ifølge Rigsrevisionen
tilsiger disse forhold, at institutionerne bør optages på finansloven som
reservationsbevillinger.
Overgangen til reservationsbevillinger medfører flere fordele for institut-
terne, herunder en større grad af frihed på det økonomisk administrative
område. For det første vil institutterne efter overgangen til bevillingstypen
reservationsbevilling ikke længere være forpligtet til at overholde statslige
bestemmelser om lønsumsloft og låneramme. Institutterne vil fremover
heller ikke være pålagt krav om at leve op til bestemmelserne i cirkulære
L 216 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om baggrunden for, at hhv. Institut for Menneskerettigheder og Dansk Institut for Internationale Studier er overgået fra driftsbevilling til reservationsbevilling, til udenrigsministeren, kopi til finansministeren
2
om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning, hvormed institut-
terne er forpligtet til at følge op på deres forbrug over for deres direktion
på månedsbasis og over for Udenrigsministeriet på kvartalsbasis. På den
baggrund vurderes overgangen til reservationsbevilling at medføre en ad-
ministrativ lettelse for såvel institutterne som Udenrigsministeriet.
For det andet vil overgangen til reservationsbevillinger samtidig under-
bygge institutionernes status som uafhængige og selvejende institutioner.
I henhold til Paris-principperne for nationale menneskerettighedsinstituti-
oner skal menneskerettighedsinstitutionerne være uafhængige af regerin-
gen og ikke underlagt nogen økonomisk kontrol, der kan have indflydelse
på institutionens uafhængighed. På den baggrund bør IMRs bevillings-
mæssige forhold bidrage til at sikre IMRs uafhængighed som national
menneskerettighedsinstitution. IMRs overgang fra driftsbevilling til reser-
vationsbevilling, og de heraf følgende større frihedsgrader i den økonomi-
ske styring som følge af ikke at være underlagt lønsumsloft, låneramme
mv., bidrager til dette.
Institutterne vil dog fortsat være omfattet af en række øvrige statslige reg-
ler. For eksempel vil institutterne fortsat være omfattet af de statslige regn-
skabsregler efter bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen samt statslige
overenskomster om løn- og ansættelsesvilkår.
Der vurderes ikke at være ulemper ved overgangen til reservationsbevil-
linger.
Det bemærkes, at overgangen er foretaget i dialog med IMR og DIIS og
at institutterne har været positivt stemt for at overgå til reservationsbevil-
linger.
Med venlig hilsen
Anders Samuelsen