Finansudvalget 2016-17
L 216
Offentligt
1793928_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. september 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 49 (Alm. del) af 13.
september 2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Hvor meget skal den højeste dagpengesats (for fuldtidsforsikrede) sænkes med i
kr. årligt pr. dagpengemodtager (fuldtidsforsikrede) for at opnå en besparelse på
5,25 mia. kr. (efter skat og tilbageløb og i 2018-niveau) årligt på de offentlige fi-
nanser i 2025?
Svar
I juni 2017 var der i alt ca. 80.000 dagpengemodtagere (sæsonkorrigeret),
jf. Dan-
marks statistik.
Den gennemsnitlige dagpengesats udgør ca. 92 pct. af den maksi-
male dagpengesats, som i 2017 er 4.245 kr. pr. uge for fuldtidsforsikrede.
En ændring af den maksimale dagpengesats vil påvirke lediges afgangsadfærd fra
ledighed. Det vurderes, at en reduktion af satsen isoleret set vil øge tilskyndelsen
til at finde beskæftigelse.
Det vurderes, at en reduktion af den maksimale dagpengesats på 14 pct. vil for-
bedre de offentlige finanser strukturelt med 5¼ mia. kr. frem mod 2025 efter skat
og tilbageløb (2018-niveau),
jf. tabel 1.
Tabel 1
Reduktion af den maksimale dagpengesats og provenu opgjort efter skat og tilbageløb
Den maksimale dagpengesats
Reduktion, pct.
14
Varig virkning (2025)
Mia. kr. (2018-niveau)
5,25
Kilde: Egne beregninger på dagpengemodellen.
En reduktion i den højeste dagpengesats på 14 pct. skønnes at øge den strukturel-
le beskæftigelse med 16.000 personer. Øget afgang fra dagpenge til beskæftigelse
skønnes isoleret set at forbedre de offentlige finanser med ca. 4,2 mia. kr.
Vurderingen af virkning på beskæftigelsen og de offentlige finanser som følge af
en reduktion i dagpengesatsen er foretaget på bagrund af beregningsmetoder, som
L 216 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om, hvor meget den højeste dagpengesats skal sænkes med i kr. årligt pr. dagpengemodtager, til finansministeren
1793928_0002.png
Side 2 af 2
blev anvendt ifm. Dagpengekommissionens arbejde. Beregningsmetoderne er
præsenteret i kommissionens rapport
1
.
Adfærdseffekterne i kommissionens rapport er bl.a. estimeret på baggrund af op-
lysninger om dagpengemodtagers udsigt til en ydelsesreduktion efter opbrug af
retten til dagpenge. En dagpengemodtager, som er forsørger, og som modtager
kontanthjælp efter opbrug af dagpengeretten, har typisk udsigt til en ydelsesned-
gang på omkring 30 pct. i datagrundlaget for beregningerne.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
1
Dagpengemodellen, Teknisk analyserapport (2015)