Skatteudvalget 2016-17
L 29
Offentligt
1694790_0001.png
30. november 2016
J.nr.16-1723477
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 29 - Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energi-
produkter, lov om afgift af lønsum m.v., lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af
kvælstofoxider, lov om registrering af køretøjer og forskellige andre love. (Tilpasning af
afgiftslovene til Europa-Kommissionens statsstøttereform, lønsumsafgiftsfritagelse for
visse undervisningsaktiviteter, ændring af godtgørelsesbestemmelse for elektricitet leveret
fra land til skibe, tekniske justeringer af lov om afgift af kvælstofoxider og ændring af
reglerne for registrering og udstedelse af EU-registreringsbevis for blokvogne m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 29. november 2016. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Carsten Kudsk (DF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 29 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 7: MFU spm. om, hvad omkostningerne vil være ved at udvide den foreslåede lønsumsafgiftsfritagelse til også at omfatte private erhvervs- og produktionsskoler som f.eks. Den Skandinaviske Bryggerhøjskole, til skatteministeren
1694790_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad omkostningerne vil være ved at udvide den foreslåede
lønsumsafgiftsfritagelse til også at omfatte private erhvervs- og produktionsskoler som
f.eks. Den Skandinaviske Bryggerhøjskole.
Svar
Som det fremgår af besvarelsen af L29 spørgsmål 6 er det ikke hensigten med den gæl-
dende fritagelse i lønsumsafgiftsloven, at denne skal omfatte al undervisning. Fritagelsen
omfatter alene undervisning ved almene uddannelsesinstitutioner, der er omfattet af ud-
dannelseslovgivningen, og som hører under henholdsvis Undervisningsministeriet samt
Uddannelses- og Forskningsministeriet. Uddannelseslovgivningen omfatter både offentli-
ge og private udbydere af undervisning.
Skatteministeriet har ikke umiddelbart tilgængelige opgørelser over hvilke institutioner
eller virksomheder, der udbyder undervisning, der ikke er omfattet af lovgivningen på
uddannelsesområdet. På den baggrund er det derfor ikke muligt at udarbejde et skøn over
hvilke omkostninger, der vil være forbundet med at udvide lønsumsafgiftsfritagelsen. Et
skøn over omkostningerne ved en fritagelse forudsætter altså en afgrænsning af, hvilke
uddannelsestyper der ønskes fritaget udover undervisning på almene uddannelsesinstitu-
tioner, der er omfattet af uddannelseslovgivningen.
Det er ikke hensigten med lønsumsafgiftsfritagelsen at fritage undervisningsaktiviteter,
der ikke er omfattet af lovgivningen på uddannelsesområdet, og derfor vurderes der ikke
umiddelbart at være grundlag for at igangsætte en større undersøgelse af, hvilke instituti-
oner eller virksomheder, der udbyder undervisning, som ikke omfattes af uddannelseslov-
givningen.
Side 2 af 2