Kirkeudvalget 2016-17
L 30
Offentligt
1694763_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 17. november 2016 (KIU L 30 – spørgsmål 28)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Det fremgår af lovforslagets afsnit 2.2.3., at undervisningen på kurset i dansk
familieret m.v. foregår på dansk, og at deltagerne på eget initiativ og med egen
finansiering kan medbringe en tolk. Vil ministeren oplyse, om der i den forbin-
delse stilles nogen uddannelsesmæssige eller kvalifikationsmæssige krav til
tolken, og hvordan vurderer ministeren risikoen for, at kursusdeltagerne ikke
til bunds forstår kursets – og hvilket man må formode – lejlighedsvis komplice-
rede juridiske og andre problemstillinger på grund af upræcise eller mangel-
fuld tolkning?”
Svar:
Det fremgår af forslagets § 1 (forslaget til § 16, stk. 8, i lov om ægteskabs indgå-
else og opløsning), at kirkeministeren – efter aftale med udlændinge-, integra-
tions- og boligministeren – fastsætter nærmere regler om kurset, herunder reg-
ler om ansøgningsprocedure, betingelser og vilkår for lovligt forfald, regnskab
og opkrævning af gebyr, udstedelse af kursusbevis og betingelser for fritagelse
for kurset.
Spørgsmålet om uddannelsesmæssige eller kvalifikationsmæssige krav til tol-
ken vil indgå i Kirkeministeriets arbejde med bekendtgørelsen.
Samtidig kan jeg oplyse, at det er en forudsætning for tildeling af vielsesbe-
myndigelser, at den pågældende behersker dansk, sådan at vedkommende kan
varetage de funktioner, der er forbundet med at foretage vielser.
Hvis vedkommende ikke behersker dansk, er det en forudsætning at vedkom-
mende er tilmeldt et danskkursus (og bruger en medhjælp der behersker dan-
ske til de myndighedsopgaver som fx indberetning af vielsen til kommunen).
Oplysningerne om den pågældendes sprogkundskaber indgår i Kirkeministeri-
ets behandling af ansøgningen om vielsesbemyndigelse, jf. vedhæftede sprog-
erklæring, som skal indsendes sammen med ansøgningen om vielsesbemyndi-
gelse.
Kravet om danskkundskaber stilles til alle bortset fra nordiske statsborgere.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Dokument nr.: 142509/16
Dette dokumentnr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 30. november 2016
Mette Bock
/ Pernille Esdahl
L 30 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om, hvorvidt der stilles nogen uddannelsesmæssige eller kvalifikationsmæssige krav til egen finansieret tolk, og om risikoen for, at kursusdeltagere ikke til bunds forstår kursets lejlighedsvis komplicerede juridiske og andre problemstillinger på grund af upræcis eller mangelfuld tolkning, til kirkeministeren
1694763_0002.png
Dokument nr.: 142509/16
Sprogerklæring
Jeg erklærer hermed:
At jeg behersker det danske sprog, sådan at jeg kan varetage de funktio-
ner, der er forbundet med at foretage vielser.
At jeg
ikke
behersker det danske sprog sådan, at jeg kan varetage de
funktioner, der er forbundet med at foretage vielser,
at
jeg er tilmeldt et
kursus i dansk, og
at
jeg vil bruge en medhjælper, der behersker dansk
(dokumentation for tilmelding til danskkursus skal vedlægges ansøgnin-
gen).
At jeg tidligere har modtaget vielsesbemyndigelse – senest den:
__________________
Dato
Hvis du har eventuelle bemærkninger, kan du skrive dem her:
____________ ___________________________________________________________
Dato Underskrift
____________________
CPR.nr.
For at kunne få en vielsesbemyndigelse skal du beherske dansk sådan, at du
kan varetage de funktioner, der er forbundet med at foretage vielser – herun-
der indberetning til kommunen.
Hvis du søger om at få forlænget din vielsesbemyndigelse, og hvis du tidligere
har oplyst at du var tilmeldt et kursus i dansk, skal du dokumentere, at du fort-
sat deltager i kurset, eller at du har afsluttet det. Du kan normalt ikke få for-
længet din vielsesbemyndigelse, hvis du har afmeldt kurset uden at afslutte det.
Afgivelse af urigtig erklæring vil efter omstændighederne kunne straffes i med-
før af straffelovens § 163.
Side 2