Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
L 36
Offentligt
1686509_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
10-11-2016
I forbindelse med behandlingen af (L 36) Forslag til Lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og
frie fagskoler (styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler m.v.) har ud-
valget i brev af 28. oktober 2016 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 11:
”Ministeren bedes oplyse, hvorvidt lovforslaget ændrer på eksisterende
regler vedrørende dekorumkrav til bestyrelsesmedlemmer og lærere på
en friskole. I givet fald bedes ministeren redegøre for såvel den nuvæ-
rende som kommende retstilstand.”
Svar:
Lovforslaget ændrer ikke på de eksisterende regler for dekorumkrav.
Som en konsekvens af skolernes lovfæstede ret til at have deres eget
holdningsmæssige grundlag, jf. lovens § 1, stk. 1, må en friskole over for
sine lærere og andre ansatte have en adgang til at fastsætte lovlige deko-
rumkrav, som efter skolens opfattelse er nødvendige eller ønskelige af
hensyn til skolens holdningsmæssige grundlag. For så vidt angår ledere,
lærere og børnehaveklasseledere fremgår dette af Moderniseringsstyrel-
sens cirkulære af 9. marts 2016 om organisationsaftale for ledere, lærere
og børnehaveklasseledere ved frie grundskoler samt efterskoler og frie
fagskoler. Jeg henviser til følgende cirkulærebemærkning til organisati-
onsaftalens § 2, som er en uændret videreførelse fra tidligere cirkulærer
om organisationsaftaler forud for den gældende:
”Det er en forudsætning, at den ansatte udviser loyalitet over for skolens
målsætning og grundlag under særligt hensyn til skolens status som fri
skole, således som den ansatte ved ansættelsen er blevet gjort bekendt
med.”
L 36 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvad der vil være indholdet i de nødvendige præciseringer af dekorumkravet, som skolerne vil være forpligtet til at gennemføre, og hvilke handlinger skolerne vil skulle foretage for at leve op til kravet, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Krav i lovgivningen, som en fri grundskole skal opfylde, kan have en
afledt konsekvens på kravene til indholdet af en skoles til enhver tid gæl-
dende dekorumkrav over for skolens bestyrelsesmedlemmer, ledere, læ-
rere og andre ansatte. Dette blev i forhold til krav i friskoleloven udtrykt
i forbindelse med den udvidelse af de frie grundskolers forpligtelse til at
forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre, som
blev gennemført ved en ændring af friskoleloven i 2005 (Lov nr. 336 af
18. maj 2005).
Der blev således i 2005 lagt til grund, at der allerede var et dekorumkrav
og ændringer i friskoleloven kunne have betydning for de krav, den en-
kelte friskole kan stille i den forbindelse.
I det lovforslag, som ligger til grund for lovændringen i 2005, lovforslag
nr. L 105 om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v.
(Skolernes frihed, mål med undervisningen, krav til bestyrelsesmedlem-
mer, lærere og tilsynsførende, herunder om danskkundskaber, samt tilsyn
m.v.), fremsat den 23. februar 2005, fremgår bl.a. følgende af bemærk-
ningerne: ”Det foreslåede udvidede krav til skolernes forpligtelse til at
forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre, vil
som afledt konsekvens kunne indebære, at en skoles bestyrelse til skolens
lærere og andre ansatte ligeledes må skulle skærpe skolens krav, herunder
det til enhver tid på skolen gældende dekorumkrav, for at sikre, at skolen
også altid vil kunne leve op til lovens krav på dette punkt.”
Det, som er anført i bemærkningerne til det fremsatte lovforslag nr. L 36
om forholdet mellem lovforslaget og en fri grundskoles til enhver tid
gældende dekorumkrav over for skolens ledere, lærere og andre ansatte,
er i overensstemmelse med det oven for citerede fra lovforslaget fra
2005.
Selvom det, som er anført i bemærkningerne til det nu fremsatte lov-
forslag herom, vil gælde, uanset om lovforslaget ikke indeholdt bemærk-
ninger herom, har jeg fundet det mest hensigtsmæssigt at medtage de
pågældende bemærkninger herom i lovforslaget.
Baggrunden herfor er bl.a., at der i lyset af, at lovforslaget fra 2005 inde-
holdt den oven for citerede bemærkning, ikke bør kunne opstå misfor-
ståelser på skolerne om, at det beskrevne forhold mellem friskoleloven
og en skoles til enhver tid gældende dekorumkrav over for skolens lærere
og andre ansatte vil være uberørt af lovforslaget. Der er alene tale om en
gentagelse af de allerede gældende rammer for dekorumkrav i lyset af
den ændrede affattelse af loven med tilføjelsen af demokratisk dannelse.
Præciseringen i det fremsatte lovforslag nr. L 36 nævner desuden som
noget nyt det til enhver tid gældende dekorumkrav til skolens bestyrel-
sesmedlemmer.
L 36 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvad der vil være indholdet i de nødvendige præciseringer af dekorumkravet, som skolerne vil være forpligtet til at gennemføre, og hvilke handlinger skolerne vil skulle foretage for at leve op til kravet, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3
For de frie grundskoler er dekorumkrav således ikke af ny dato.
Dekorumkravets nærmere indhold, udformning og beskrivelse beror på
forholdene på den enkelte skole, og det er op til den enkelte skole om
den vil udforme dekorumkravene skriftligt. Rækkevidden af et dekorum-
krav vil i alle tilfælde bero på en konkret vurdering, som i sidste instans
kan prøves ved domstolene og ved voldgift.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby