Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
L 36
Offentligt
1686495_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
10-11-2016
I forbindelse med behandlingen af (L 36) Forslag til lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og
frie fagskoler (styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler m.v.) har ud-
valget i brev af 28. oktober 2016 efter ønske fra Carolina Magdalene
Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 23:
”Det nævnes flere gange i lovforslaget, at skolen i hele sit virke skal ud-
danne eleverne til at leve i et samfund som det danske med demokrati,
folkestyre og ligestilling. Men det er uklart, om skolen skal bekende sig til
idealerne demokrati, folkestyre og ligestilling, eller om den skal bekende
sig til den særlige form, som demokratiet, folkestyret og ligestillingen
praktiseres på i Danmark. Ministeren bedes redegøre for, om det vil
kunne stride mod kravet om demokratisk dannelse, hvis en skole eller en
lærer:
• anfægter, om der faktisk er ligestilling i Danmark?
• stiller spørgsmålstegn ved, om folkestyret, som vi kender det i Dan-
mark, faktisk er demokratisk nok?
• sår tvivl om, om konkrete beslutninger og handlinger (det kan være
beslutningen om at nedlægge Irakkommissionen, det kan være indholdet
af den aftale om Danmarks forhold til Europol, som blev forkastet ved
folkeafstemningen eller offentlighedsloven) er udtryk for demokrati?”
Svar:
Jeg deler ikke den opfattelse om uklarhed i lovforslagets bemærkninger,
som fremgår af spørgsmålet.
Jeg mener derfor heller ikke, at lovforslaget kan give anledning til tvivl
om, hvorvidt en fri grundskole eller en sådan skoles lærere kan give ud-
tryk for de synspunkter, som fremgår af spørgsmålet.
L 36 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om bekendtgørelse af idealerne for uddannelse af elever til at leve i et samfund som det danske med demokrati, folkestyre og ligestilling, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
De nævnte synspunkter i spørgsmålet vil ikke stride mod kravet om de-
mokratisk dannelse.
Som nævnt i afsnit 3.1.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget
fremhæver ændringen af bestemmelsen, ”at skolens lovlige holdningspå-
virkning af eleverne skal ske på en måde, som bidrager til udviklingen af
elevernes demokratiske dannelse. Det betyder bl.a., at eleverne herigen-
nem skal opnå forudsætning for aktiv medvirken i et demokratisk sam-
fund med respekt og anerkendelse af mangfoldige synspunkter og livsan-
skuelser hos borgerne. Eleverne skal også opnå forståelse for deres egne
og andres demokratiske muligheder for individuelt og i fællesskabet at
bidrage til udvikling og forandring i fx skolen eller det danske samfund
samt forståelse af såvel det nære demokrati i hverdagen på skolen og i
samfundet, som det nationale og globale perspektiv.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby