Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
L 38 Bilag 10
Offentligt
1699957_0001.png
Til lovforslag nr.
L 38
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 6. december 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om apotekervirksomhed og lov om
lægemidler
(Bedre tilgængelighed til lægemidler ved etablering af apotekernes vagttjeneste og selvvalg af håndkøbslægemidler)
[af sundheds- og ældreministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 1. Alternativets med-
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2016 og var til
1. behandling den 27. oktober 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og Ældre-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundheds- og ældreministeren sendte den
6. oktober 2016 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del –
bilag 614 (folketingsåret 2015-16). Den 6. oktober 2016
sendte sundheds- og ældreministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Lukkede ekspertmøder
Udvalget afholdt den 22. og 23. november 2016 lukkede
ekspertmøder med fokus på selvvalg af håndkøbslægemid-
ler. Program og oplæg fra møderne er omdelt på L 38 – bi-
lag 5, 6 og 8.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Danmarks Apotekerforening.
Sundheds- og ældreministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 29 spørgsmål til henholdsvis sund-
heds- og ældreministeren og sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som disse har besvaret. 3 af udvalgets spørgsmål
og sundhedsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
uændret. Flertallet vil stemme imod
de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan støtte lov-
forslaget. For Dansk Folkeparti er det vigtigt at sikre den
fortsatte mulighed for udbringning af medicin til de borgere,
som enten har meget langt til et apotek, eller som ikke er i
stand til at transportere sig selv. I forhold til lovforslagets
del omkring håndkøbslægemidler i selvvalg er Dansk Folke-
parti tilfredse med, at borgerne nu sikres bedre mulighed for
at orientere sig om de forskellige præparater, og at indførel-
sen af selvvalg samtidig giver mulighed for større diskretion
ved køb af håndkøbslægemidler. Det er en mulighed, som
internethandlende har haft længe, og med lovforslaget gives
den samme mulighed til de borgere, som ikke er vante på in-
ternettet.
Et
mindretal
i udvalget (EL og SF) indstiller ændrings-
forslag nr. 1 om deling af lovforslaget til
vedtagelse.
Min-
dretallet vil til 3. behandling stemme for det under A nævnte
lovforslag og imod det under B nævnte lovforslag. Hvis æn-
dringsforslag nr. 1 om deling bliver forkastet ved 2. behand-
ling, vil mindretallet stemme for ændringsforslag nr. 2, og
mindretallet vil stemme imod lovforslaget ved 3. behand-
ling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kunne principielt
godt støtte den del af lovforslaget, som omhandler apoteker-
AX019343
L 38 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 6/12-16
1699957_0002.png
2
nes vagttjeneste, da Enhedslisten trods alt ser det som en
forbedring af den nuværende ordning. Men forslagets del
om indførsel af selvvalg af håndkøbslægemidler i butiks-
arealer både i detailhandelen og på apoteker er helt uaccep-
tabelt for Enhedslisten. Derfor har Enhedslisten også ønsket
en deling af forslaget, hvilket ikke er blevet imødekommet
af et flertal. Enhedslisten stemmer derfor imod det samlede
forslag, fordi Enhedslisten er dybt bekymret for den udvik-
ling, der åbnes op for med selvvalg. Ingen faglige organisa-
tioner, forbrugerorganisationer eller fagprofessionelle orga-
nisationer anbefaler en gennemførelse af forslaget, fordi det
kan skabe øget brug af medicin og øger risikoen for fejlme-
dicinering. Det er helt afgørende, at brug af medicin i videst
muligt omfang sker på baggrund af faglig rådgivning fra ud-
dannet og kompetent sundhedspersonale. Den rådgivning er
ikke sikret med forslaget, og Enhedslisten stemmer derfor
imod.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget mener
ikke, at det er sundhedspolitisk forsvarligt at indføre selv-
valg af håndkøbslægemidler i den almindelige detailhandel.
Socialistisk Folkeparti stemmer derfor imod lovforslaget
ved 3. behandling.
Et andet
mindretal
i udvalget (ALT og RV) indstiller æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget til
vedtagelse.
Mindretallet vil ved 3. behandling stemme for det under A
nævnte lovforlag og imod det under B nævnte lovforslag.
Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling bliver forkastet ved 2.
behandling, vil mindretallet stemme for ændringsforslag nr.
2. Mindretallet vil redegøre for deres stillingtagen til lovfor-
slaget ved 2. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT, RV og
SF):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om apotekervirksom-
hed (Bedre tilgængelighed til lægemidler ved etablering af
apotekernes vagttjeneste)« omfattende § 1, § 3, stk. 1-3, og
§ 4.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om lægemidler (Selv-
valg af håndkøbslægemidler)« omfattende §§ 1, 3 og 4.
[Forslag om deling af lovforslag]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(EL, RV og
SF):
b
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
2)
§ 2
affattes således:
Ȥ 2
I lov om lægemidler, jf. lovbekendtgørelse nr. 506 af 20.
apil 2013, som ændret senest ved § 1 lov nr. 518 af 26. maj
2014, § 2 i lov nr. 542 af 29. april 2015, § 36 i lov nr, 426 af
18. maj 2016 og § 38 i lov nr. 620 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 60, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt.:
»Lægemiddelstyrelsen kan fastsætte regler om forhand-
ling af ikkereceptpligtigt medicin i publikumsrummet på
apotekerne, herunder om, hvilke lægemidler der kan være i
selvvalg, og hvordan lægemidlerne skal placeres.««
[Forslag om, at selvvalg kun skal kunne finde sted på apote-
kerne]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at opdele lovforsla-
get i to separate lovforslag, således at det ene lovforslag om-
handler etablering af apotekernes vagttjeneste og det andet
indførelse af selvvalg for visse håndkøbslægemidler.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås det, at selvvalg kun skal
kunne finde sted på apotekerne og ikke i detailhandelen. I
detailhandelen vil alle håndkøbslægemidler således fortsat
skulle være placeret bag en disk.
Liselott Blixt (DF)
fmd.
Karin Nødgaard (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Eva Kjer Hansen (V) Hans Andersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Thomas Danielsen (V) Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette Abildgaard (KF)
Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Julie Skovsby (S)
nfmd.
Karin Gaardsted (S)
L 38 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 6/12-16
1699957_0003.png
3
Lea Wermelin (S) Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen (EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT)
Lotte Rod (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 38 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 6/12-16
1699957_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 38
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 11/11-16 fra Danmarks Apotekerforening
Foreløbigt program for lukket ekspertmøde med fokus på selvvalg af
håndkøbsmidler 22/11-16
Program for lukket ekspertmøde tirsdag 22/11-16 med fokus på selv-
valg af håndkøbsmidler
Oplæg fra lukket ekspertmøde med fokus på selvvalg af håndkøbsmid-
ler 22/11-16
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Materialet, som blev gennemgået ved ekspertmødet om selvvalg af
håndkøbsmidler, fra sundhedsministeren
Udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 38
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, i hvilket tilfælde der i forbindelse med selvvalg vil blive
indført krav om, at selvvalget sker ved udstilling af en attrap, til sund-
heds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om redegørelse for ministerens overvejelser i forbindelse med
udarbejdelsen af en bekendtgørelse for selvvalg for håndkøbslæge-
midler, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad erfaringerne med selvvalgsordningerne er i de nordi-
ske lande, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-16 fra Danmarks Apo-
tekerforening, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvad der forstås ved »betydelig afstand« i afsnittet om ve-
derlagsfri udbringning af medicin, jf. bemærkningerne til lovforslaget,
afsnit 2.2, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad hensynet til borgerens sygdomstilstand i afsnittet om
vederlagsudbringning af medicin dækker, jf. bemærkningerne til lov-
forslaget, afsnit 2.2, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren vil bekræfte, at detailhandelens salg af lægemid-
ler i dag er koncentreret om kun få produkttyper, og at det alene er de
kendte mærkevarer, som typisk er dyrere end kopipræparater, der sæl-
ges i detailhandelen, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvordan lovforslaget lader forbrugerne sammenligne priser,
hvis der ikke stilles krav om, at butikkerne skal forhandle og udstille
2
3
4
5
6
7
8
L 38 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 6/12-16
1699957_0005.png
5
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
andre produkter end de kendte mærkevarer, til sundheds- og ældremi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren i forbindelse med, at ministeriet i deres bemærk-
ninger i høringsnotatet anfører, at »…. viser erfaringerne fra Norge, at
en ordning med lægemidler bag disk i høj grad favoriserede mærkeva-
rerne, hvilket indebar mindre konkurrence og højere priser« vil op-
lyse, om der er tale om norske »erfaringer« eller »vurderinger«, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om indførelsen af selvvalg i Norge har ført til mindre favorise-
ring af mærkevarerne og mere konkurrence, til sundheds- og ældremi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilken relevans salget af receptfrie lægemidler i døgndoser
i Norge har for debatten for eller imod selvvalg, til sundheds- og æl-
dreministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om salget af receptfrie lægemidler i Norge i 2015 var større el-
ler mindre, end det var i året, før selvvalg blev tilladt, dvs. i 2010, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er korrekt forstået, at de anførte tal i ministerens svar på
SUU alm. del – spørgsmål 953 (2015-16) både omfatter lægemidler,
som må placeres i selvvalg i detailhandelen i Norge, og lægemidler,
der ikke må placeres i selvvalg, så som svage smertestillende læge-
midler, næsespray mod forkølelse og midler mod forkølelsessår og
transportsyge m.v., til sundheds- og ældreministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om tal for stigningen i salget i Norge fra 2010 til 2015 af de læ-
gemidler, som det i 2011 blev tilladt for detailhandelen at sælge i selv-
valg, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om tal for stigningen i salget i Sverige fra 2008 til 2015 af de
lægemidler, det i 2009 blev tilladt for detailhandelen at sælge i selv-
valg, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren finder det godtgjort, at norske og svenske erfa-
ringer viser, at salget ikke er steget, efter at visse håndkøbslægemidler
er kommet i selvvalg, til sundheds- og ældreministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som deler lovforslaget,
således at de dele, der har til formål at etablere en ny vagttjeneste for
apotekerne, som skal lette borgernes adgang til at påbegynde læge-
middelbehandling og sikre en bedre geografisk dækning i vagttjene-
sten, skilles ud i et selvstændigt lovforslag, til sundheds- og ældremi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der er tilgængelige oplys-
ninger om anvendelse, bivirkninger m.v. i selvvalgsarealet i detailhan-
delen, f.eks. i form af ophængning af informationer, henvisning til,
hvor man kan indhente yderligere oplysning, eller andet, til sundheds-
og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til høringssvar fra bl.a.
Apotekerforeningen, Industriforeningen for Generiske og Biosimilære
Lægemidler, Farmakonomforeningen og Forbrugerrådet Tænk om, at
L 38 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 6/12-16
1699957_0006.png
6
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
der med forslaget vil være et øget incitament for medicinalvirksomhe-
der til at satse på at intensivere markedsføringen, til sundheds- og æl-
dreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om redegørelse for, hvor mange henvendelser om forgiftninger,
som er sket udelukkende med håndkøbslægemidler eller med hånd-
købslægemidler involveret der er årligt, til sundheds- og ældreministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om redegørelse for, hvordan forbruget af smertestillende hånd-
købslægemidler pr. forbruger har udviklet sig, siden det i forbindelse
med liberaliseringen blev muligt at sælge i detailhandelen, til sund-
heds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om redegørelse for, om det inden for lovforslagets rammer er
muligt, at smertestillende håndkøbslægemidler bl.a. indeholdende pa-
racetamol på sigt kan komme i selvvalg, til sundheds- og ældremini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt en vedtagelse af lovforslagets del om vagttjenester
vil give større mulighed for at afhente medicin efter apotekets lukke-
tid, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil indarbejde, at placeringen af døgnapoteket
sker »efter nærmere aftale med Danmarks Apotekerforening«, således
at det ikke vil fremgå af bekendtgørelsen, at døgnvagtsapoteket per se
skal ligge i København, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren vil indsætte en evaluering af selvvalgsordningens
virkninger efter 2-3 år i lovforslaget med henblik på at sikre, at selv-
valgsordningen har de tilsigtede konsekvenser, til sundhedsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil sikre, at udvalget får en mundtlig og/eller
skriftlig statusorientering vedrørende selvvalgsordningens virkninger
ca. 1-2 år efter lovforslagets ikrafttrædelse, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke monitoreringsparametre ministeren vil foreslå kunne
indgå i henholdsvis evaluering og statusrapport, til sundhedsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren i forbindelse med lovforslagets ikrafttrædelse vil
stille krav om, at der ved salg af håndkøbslægemidler via internettet
tilbydes en rådgivning til forbrugerne, der er tilsvarende de rådgiv-
ningsmuligheder, der i dag findes ved køb af håndkøbslægemidler på
apotekernes hjemmesider, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at selvvalg
kun skal kunne finde sted på apotekerne og ikke i detailhandelen, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå
L 38 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 6/12-16
1699957_0007.png
7
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til sundhedsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og sundhedsministerns svar herpå er optrykt efter ønske fra S.
Spørgsmål 25:
Vil ministeren indsætte en evaluering af selvvalgsordningens virkninger efter
2-3 år i lovforslaget med henblik på at sikre, at selvvalgsordningen har de tilsigtede konsekvenser?
Svar:
Henset til debatten om nærværende lovforslag og de bekymringer, der er rejst ifm. udvalgsbehandlin-
gen, er det min opfattelse, at det, som spørgeren foreslår, vil være hensigtsmæssigt at evaluere indførelsen
af selvvalgsordningen.
Jeg har derfor anmodet Lægemiddelstyrelsen om bidrag til, hvordan en sådan evaluering kan udarbej-
des. Lægemiddelstyrelsen anbefaler, at evaluering af selvvalgsordningen bliver delt i to. Den første evalu-
ering vil finde sted 2 år efter selvvalgsordningen ikrafttrædelse (2020), og den anden evaluering vil finde
sted 4 år efter selvvalgsordningen ikrafttrædelse (2022).
På den baggrund vil jeg, når lovforslaget er vedtaget, anmode styrelsen om at udarbejde evalueringen
som beskrevet ovenfor. Evalueringerne i henholdsvis 2020 og 2022 vil blive oversendt til Sundheds- og
Ældreudvalget.
Spørgsmål 26:
Vil ministeren sikre, at udvalget får en mundtlig og/eller skriftlig statusorientering vedr. selvvalgsord-
ningens virkninger ca. 1-2 år efter lovforslagets ikrafttrædelse?
Svar:
Jeg kan henvise til min besvarelse af spm. 25 til L 38. Som det fremgår heraf, vil der blive udarbejdet en
evaluering af selvvalgsordningen i henholdsvis 2020 og i 2022.
For god ordens skyld bemærkes det, at der vanskeligt kan udarbejdes en retvisende status et år efter
selvvalgsordningens ikrafttrædelse, da der på dette tidspunkt ikke vil være tiltrækkelig datamateriale til at
understøtte en sådan.
Spørgsmål 27:
Hvilke monitoreringsparametre vil ministeren foreslå kunne indgå i henholdsvis evaluering og status-
rapport?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelse af spørgsmålet anmodet Lægemiddelstyrelsen om en udtalelse.
Lægemiddelstyrelsen oplyser, at styrelsen vil se på det samlede forbrug af de givne lægemidler i selv-
handel samt se på bivirkningsindberetninger, herunder indberetninger om misbrug og forkert brug. For
lægemidler, der evt. kommer i selvvalg, vil Lægemiddelstyrelsen også bede om tal fra Giftlinjen vedr.
antal af henvendelser for det givne lægemiddel.
Jeg kan henholde mig til det af Lægemiddelstyrelsen ovenfor oplyste.
Spørgsmål 28:
Vil ministeren i forbindelse med lovforslagets ikrafttrædelse stille krav om, at der ved salg af håndkøb-
slægemidler via internettet tilbydes en rådgivning til forbrugerne, der er tilsvarende de rådgivningsmulig-
heder, der i dag findes ved køb af håndkøbslægemidler på apotekernes hjemmesider?
L 38 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 6/12-16
1699957_0008.png
8
Svar:
Jeg har til brug for besvarelse af spørgsmålet anmodet Lægemiddelstyrelsen om en udtalelse.
Lægemiddelstyrelsen oplyser, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget om liberalisering af
håndkøbslægemidler, jf. Folketingtidende 2000-2001, A, side 5536, (lov nr. 493 af 7. juni 2001), at Læ-
gemiddelstyrelsen skal foretage en konkret vurdering af alle lægemidler, der ikke er receptpligtige, for at
bestemme om det enkelte lægemiddel sundhedsmæssigt forsvarligt kan sælges uden for apotekervæsenet.
Lægemiddelstyrelsen oplyser også, at der i denne vurdering bliver lagt vægt på, om lægemidlet i almin-
delighed kan anvendes af forbrugerne uden de rådgivningsmuligheder, der tilbydes på apoteksenheder
med faguddannet personale, og den generelle risiko for, at lægemidlet kan misbruges eller bruges forkert
eller uhensigtsmæssigt.
Forhold som pakningsstørrelse, lægemiddelform og styrke m.m. vil indgå i vurderingen, og derfor vil
det kunne forekomme, at nogle pakningsstørrelser, lægemiddelformer og styrker af et lægemiddel undta-
ges fra apoteksforbehold, mens andre forbliver apoteksforbeholdte. Der foretages også en vurdering af,
om der skal fastsættes grænser for, hvor mange pakninger af et lægemiddel, der kan sælges til en kunde.
Lægemiddelstyrelsen oplyser videre, at det for lægemidler, der er blevet godkendt til salg i detailhand-
len af Lægemiddelstyrelsen, er blevet vurderet, at rådgivning ikke findes nødvendig. Ved salg af liberali-
serede lægemidler online, skal indlægssedlen gøres tilgængelig online. Vurderer borgeren i forbindelse
med køb af liberaliserede lægemidler, at denne ønsker yderligere information end den indlægssedlen in-
deholder, vil borgeren kunne købe lægemidlerne på apoteket, hvor yderligere information er mulig.
Lægemiddelstyrelsen oplyser, at det er vurderet, at der ikke er behov at stille krav om faglig rådgivning
i forbindelse med salg af håndkøbslægemidler i detailhandlen, på tankstationer og lign.
Jeg kan henholde mig til det af Lægemiddelstyrelsen ovenfor oplyste.