Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 40 Bilag 9
Offentligt
1710242_0001.png
11. januar 2017
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om markedsføring
(L 40)
Ændringsforslag
Af
erhvervs- og vækstministeren,
tiltrådt af…:
Til § 10
1)
I
§ 10, stk. 4,
ophæves
nr. 4
og
5,
og i stedet indsættes:
»4) modtageren må ikke opfordres til at besøge websteder, hvor den
erhvervsdrivende, der er ansvarlig for webstedet, ikke opfylder kra-
vene i nr. 1-3,
5) skal der være en adresse, som modtageren kan henvende sig til
for at få standset sådanne henvendelser.«
[Rettelse]
2)
I
§ 10, stk. 5, nr. 3
udgår »Ved telefonisk henvendelse til forbruger-
ne gælder endvidere reglerne om uanmodet henvendelse i lov om
visse forbrugeraftaler.«
[Præcisering]
Til § 18
3)
I
§ 18, stk. 1,
ændres »§ 18« til: »§ 19«
[Rettelse]
Til § 20
4)
§ 20, stk. 1,
affattes således:
L 40 - 2016-17 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
2/4
»En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke være egnet til at vild-
lede, således at dette kan antages at påvirke andre erhvervsdrivendes
økonomiske adfærd eller skade en konkurrent.«
[Præcisering]
Til § 26
5)
I
§ 26, stk. 6,
ændres », kan udstedes alene« til: », kan træffes eller
udstedes alene«.
[Rettelse]
Overskriften til kapitel 9
6)
I overskriften til kapitel 9 ændres »Retsforfølgning,
forbud, påbud og
erstatning«
til: »Retsforfølgning
og håndhævelsesforanstaltninger«
[Præcisering]
Til § 34
7)
I
§ 34,
ændres »indtale« til »indbringe«.
[Præcisering]
Til § 40
8)
I
§ 40, stk. 2,
ændres »lovbekendtgørelse nr. 58 af 20. januar 2012
med de ændringer, der følger af § 33 i lov nr. 1231 af 18. december
2012, § 5 i lov nr. 1387 af 23. december 2012, § 1 i lov nr. 378 af
17. april 2013 og § 6 i lov nr. 1460 af 17. december 2012« til: »lov-
bekendtgørelse nr. 1216 af 25. september 2013«.
9)
I
§ 40, stk. 3, 1. pkt.
udgår », som ændret ved § 6 i lov nr. 1460 af 17.
december 2013«
[Rettelse]
10)
Bilag 2
udgår.
[Rettelse]
L 40 - 2016-17 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
3/4
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede § 10, stk. 4, nr. 1 og 2, implementerer artikel 6, litra a og c i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/31/EF af 8. juni 2000 om vis-
se retlige aspekter af informationssamfundstjenester, navnlig elektronisk
handel, i det indre marked, herefter benævnt direktivet om elektronisk han-
del.
Den foreslåede § 10, stk. 4, nr. 3, implementerer artikel 6, litra b i direktivet
om elektronisk handel og artikel 13, stk. 4, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af personoplysninger og
beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor,
herefter benævnt e-databeskyttelsesdirektivet.
Da den foreslåede § 10, stk. 4, nr. 4, ikke har hjemmel i artikel 6 i direktivet
om elektronisk handel, men udelukkende i e-databeskyttelsesdirektivets ar-
tikel 13, stk. 4, skal der i § 10, stk. 4, nr. 4, alene henvises til § 10, stk. 4, nr.
1-3.
Dette nødvendiggør samtidig, at der byttes om på rækkefølgen af de to sid-
ste numre i § 10, stk. 4, således, at § 10, stk. 4, nr. 4, bliver til § 10, stk. 4,
nr. 5, og § 10, stk. 4, nr. 5, bliver til § 10, stk. 4, nr. 4.
Til nr. 2
Sidste punktum i § 10, stk. 5, nr. 3, udgår, således at der ikke indsættes et
punktum i opregningen, der er udformet som en sætningskæde. Der er tale
om en lovteknisk præcisering, idet der efter en opregning i en bestemmelse
ikke bør indsættes yderligere tekst, da dette kan give anledning til tvivl om,
hvorvidt lovteksten knytter sig til hele bestemmelsen eller blot sidste led i
opregningen.
Da det altid er sådan, at anden lovgivning finder anvendelse, uanset om det
er nævnt i markedsføringslovens bestemmelser, medfører det ikke materielle
ændringer af retstilstanden, at sætningen i § 10, stk. 5, sidste pkt, om, at reg-
lerne om uanmodet henvendelse i lov om visse forbrugeraftaler endvidere
gælder ved telefonisk henvendelse til forbrugerne, udgår.
Til nr. 3
L 40 - 2016-17 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
4/4
Der er tale om en korrektion, idet henvisningen i den foreslåede § 18 relate-
rer sig til den foreslåede § 19.
Til nr. 4
Der er tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 5
Der er tale om en korrektion, idet afgørelser og andre dokumenter, der ude-
lukkende er truffet eller udstedt på grundlag af elektronisk databehandling,
kan træffes eller udstedes alene med angivelse af Forbrugerombudsmanden
som afsender.
Til nr. 6
Der er tale om en korrektion, idet reglerne i kapitel 9 omhandler retsforfølg-
ning og håndhævelsesforanstaltninger.
Til nr. 7
Der er tale om en sproglig præcisering med henblik på en modernisering af
sprogbrugen.
Til nr. 8
Der er tale om en korrektion, idet den seneste lovbekendtgørelse til mar-
kedsføringsloven er lovbekendtgørelse nr. 1216 af 25. september 2013.
Til nr. 9
Der er tale om en korrektion, idet der er tale om ophævelse af den gældende
lov, hvorefter der alene henvises til den seneste lovbekendtgørelse uden æn-
dringer.
Til nr. 10
Der er tale om en korrektion, idet parallelteksten skal være et bilag til be-
mærkningerne til lovforslaget og ikke et bilag til selve lovforslaget.