Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Til:
Dato:
Erhvervsministeren
5. december 2016
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 40
Forslag til lov om markedsføring.
Af erhvervs- og vækstministeren (Troels Lund Poulsen)
Spørgsmål 10
Vil ministeren stille ændringsforslag, der – som efterspurgt af bl.a. Forbruger-
ombudsmanden og Forbrugerrådet Tænk - sikrer en videreførelse af de for-
muleringer, som markedsføringsloven anvender i dag, og dermed en mere
tekst- og direktivnær implementering, således at afgørende for, om der er tale
om en ulovlig handelspraksis, jf. lovforslagets §§ 4-8, skal være, at den på-
gældende handelspraksis er ”egnet til mærkbart at forvride” forbrugerens øko-
nomiske adfærd, og ikke som foreslået et krav om, at den pågældende han-
delspraksis ”væsentligt forvrider eller vil kunne forventes væsentligt at forvri-
de” forbrugernes økonomiske adfærd? I benægtende fald bedes ministeren
yde lovteknisk bistand til udarbejdelse af et sådant ændringsforslag.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på Lisbeth.Poulsen@ft.dk og til
lov@ft.dk.
På udvalgets vegne
Morten Bødskov
formand
1/1