Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 40
Offentligt
1707165_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 40 endeligt svar på spørgsmål 4
Offentligt
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
15. december 2016
Besvarelse af spørgsmål 4 ad L 40, stillet af udvalget den 14. novem-
ber 2016 efter ønske fra Karin Gaardsted (S).
Spørgsmål:
Da oversættelsen ”væsentlig forvrider” i § 8 i lovforslaget ikke stemmer
overens med direktivets intention, bedes ministeren besvare, om det er
planlagt at ændre formuleringen til forbrugerombudsmandens forslag til
en mere korrekt oversættelse med ordlyden ”egnet til mærkbart at forvri-
de”.
Svar:
I forbindelse med implementeringen af direktivet om urimelig handels-
praksis i markedsføringsloven i 2006 besluttede man at anvende formule-
ringen ”egnet til mærkbart at forvride” i stedet for formuleringen ”væ-
sentlig forvridning”, som ellers fremgår af den danske oversættelse af
direktivet.
Ordvalget har været diskuteret indgående i det af regeringen nedsatte
Markedsføringslovsudvalg. Et flertal i udvalget mente, at det kan give
anledning til fortolkningstvivl, når der anvendes en anden ordlyd, end den
der anvendes i den danske oversættelse af direktivet, særligt om hvorvidt
ordet ”mærkbart”, som det i dag anvendes i den gældende § 3, stk. 1,
overhovedet svarer til direktivets intention og dermed er korrekt at an-
vende.
Regeringen har på den baggrund valgt at følge anbefalingen fra flertallet i
udvalget, så forslaget til den nye markedsføringslov i § 8 anvender ordly-
den fra den danske oversættelse af direktivet.
Det skal understreges, at der ikke dermed er tiltænkt en ændring af retstil-
standen. Dette er afspejlet i lovforslagets definition af ”væsentlig forvrid-
ning af forbrugernes økonomiske adfærd” i § 2, nr. 6, der anvender ordet
”mærkbart” i beskrivelsen af, hvornår der er sket en ”væsentlig forvrid-
ning”. Ordet ”mærkbart” er i lovforslagets definition anvendt på samme
måde, som det fremgår af ordlyden af direktivets definition i artikel 2,
litra e. En væsentlig forvridning af forbrugernes økonomiske adfærd er
således defineret som ”anvendelse
af en handelspraksis, som mærkbart
indskrænker forbrugernes evne til at træffe en informeret beslutning,
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil stille ændringsforslag, der – som efterspurgt af bl.a. Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet Tænk - sikrer en videreførelse af de formuleringer, som markedsføringsloven anvender i dag, til erhvervsministeren
2/2
hvorved forbrugeren træffer en transaktionsbeslutning, som vedkommen-
de ellers ikke ville have truffet.”
Det er min klare opfattelse, at lovforslagets formulering er i overens-
stemmelse med intentionen i direktivet om urimelig handelspraksis, og
jeg påtænker derfor ikke at ændre formuleringen i lovforslagets § 8.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen