Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 40
Offentligt
1713737_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. januar 2017
Besvarelse af spørgsmål 11 ad L 40 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 10. januar 2017 efter ønske fra Torsten Schack
Pedersen (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes give en række eksempler på, hvad ”egne tilsvarende
produkter” kan være ved køb af forskellige produkter og serviceydelser.
Svar:
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 10, stk. 2, at:
”Det en
konkret vurdering, hvad der forstås ved egne tilsvarende produkter.”.
Det
fremgår ligeledes af bemærkningerne til § 10, stk. 2, at:
”Begrebet egne
tilsvarende produkter er ikke nødvendigvis begrænset til at være produk-
ter, der er identiske med det først solgte produkt. Tilsvarende produkt-
grupper, som den erhvervsdrivende selv forhandler, kan således omfattes
af undtagelsen i stk. 2, såfremt den erhvervsdrivende har skabt en for-
ventning herom”.
Tilsvarende produkter, som den erhvervsdrivende
selv
forhandler, kan så-
ledes omfattes af undtagelsen i § 10, stk. 2, jf. lovforslagets bemærknin-
ger. Det betyder fx, at når en bilforhandler har solgt en bil til en kunde,
vil markedsføring af service og reparation til bilen, hvis det foretages af
bilforhandleren selv, være omfattet af bilforhandlerens ”egne tilsvarende
produkter”. Derimod vil fx syn af bilen foretaget af
andre
virksomheder,
ikke vil være omfattet af bilforhandlerens ”egne tilsvarende produkter”.
Et andet eksempel kan være, at hvis en virksomhed har solgt garn til en
kunde, vil strikkepinde, hæklepinde, garntasker, strikkeopskrifter og an-
det tilbehør til strikkegarn, som virksomheden selv sælger, være ”egne
tilsvarende produkter”.
Det fremgår videre af bemærkningerne til lovforslagets § 10, stk. 2, at:
”Har man eksempelvis købt et par bukser i et stormagasin, der sælger
mange forskellige typer af varer, og i forbindelse hermed har afgivet sin
elektroniske adresse, vil den erhvervsdrivende fremover kunne sende re-
klamer for stormagasinets øvrige varesortiment med elektronisk post.”
Denne sætning i bemærkningerne vil skulle fortolkes således, at storma-
gasinet kan sende reklamer for deres øvrige varesortiment, men alene in-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om, hvilke forventninger til den fremadrettede markedsføring, den forretningsdrivende har skabt hos forbrugeren, når forbrugeren afgiver sin emailadresse i forbindelse med et køb hos den forretningsdrivende m.v., til erhvervsministeren
2/2
den for samme tilsvarende vare- eller tjenesteydelsesgrupper. Det bety-
der, at såfremt der er købt beklædning, kan der alene sendes reklamemails
vedrørende beklædning, men ikke f.eks. legetøj, og er der købt et møbel,
kan der alene sendes reklamemails for møbler, men ikke f.eks. gryder.
Stormagasinet kan således sende reklamemails inden for den produktka-
tegori, som forbrugeren har handlet inden for.
Den erhvervsdrivende skal, senest på tidspunktet for den erhvervsdriven-
des registrering af mailadressen, specificere over for modtageren, hvad
der falder inden for den pågældende produktkategori, og således, hvad
der forstås ved ”egne tilsvarende produkter”. I modsat fald skal begrebet
”egne tilsvarende produkter” fortolkes snævert.
Det betyder dog ikke, at begrebet kan udvides til at omfatte andre pro-
duktkategorier, jf. ovenfor.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen