Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 40
Offentligt
1707168_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
23. december 2016
Besvarelse af spørgsmål 6 ad L 40 stillet af udvalget den 1. december
2016 efter ønske fra Karin Gaardsted (S).
Spørgsmål:
Vil ministeren stille ændringsforslag, der sikrer, at bestemmelsen om
business to business-reklamer, ændres, så det bliver muligt at sende mål-
rettede reklamemails direkte til den rette person i virksomheden? I be-
nægtende fald bedes ministeren yde lovteknisk bistand til udarbejdelse af
et sådant ændringsforslag.
Svar:
Som jeg forstår udvalgets spørgsmål, skal det ses i sammenhæng med
spørgsmål 1 og spørgsmål 3 ad L 40 vedrørende kravet om arbejdsmæs-
sig relevans i den foreslåede § 10, stk. 3, som udvalget også har stillet ef-
ter ønske fra Karin Gaardsted.
Som det også fremgår af svarene på disse to spørgsmål, er det er et cen-
tralt element ved § 10, stk. 3, at en erhvervsdrivende kun kan sende mar-
kedsføring til en anden erhvervsdrivende i medfør af denne bestemmelse,
når markedsføringen har relevans for den enkelte modtagers arbejdsfunk-
tion. Det betyder, at markedsføringen skal ligge inden for den pågælden-
de modtagers arbejdsområder i virksomheden.
Regeringens lovforslag skal netop sikre det, som Karin Gaardsted efter-
spørger, så bestemmelsen om email-markedsføring mellem erhvervsdri-
vende sikrer, at der kan sendes målrettede reklamemails direkte til den
person eller de personer i en virksomhed, som markedsføringen er rele-
vant for. Dette er endvidere den intention, der har ligget bag anbefalingen
fra Markedsføringslovsudvalget, som regeringens forslag til bestemmel-
sen bygger på.
Da det fremsatte lovforslag således allerede sikrer, at målrettede rekla-
memails kun må sendes direkte til den rette person i virksomheden, er der
ikke udarbejdet ændringsforslag.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen