Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 41
Offentligt
1761955_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
22. maj 2017
17/04639-2
ama-dep
Samråd i ERU den 24. maj 2015
Spørgsmål E stillet efter
ønske fra Thomas Jensen (S) og Morten Bødskov (S).
Spørgsmål E
Ministrene bedes redegøre for, om samarbejdet mellem myndighederne i
kampen mod hvidvask er tilstrækkeligt effektivt, om samarbejdet om fore-
byggelse af hvidvask internt i finanssektoren er tilstrækkelig udbredt i
sektoren, og om mulige sanktioner for involvering i hvidvask står mål
med de senere års generelle forøgelse af strafferammer og sanktioner for
kriminalitet.
L 41 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd 24/5-17, jf. L 41 - samrådsspm. E, til erhvervsministeren
2/6
Indledning
Tak for invitationen til at komme her i dag og redegøre
nærmere for blandt andet myndighedssamarbejdet på
hvidvaskområdet.
Jeg vil efter aftale med justitsministeren besvare den del
af spørgsmålet, der vedrører mit ministerområde, hvoref-
ter jeg med formandens tilladelse vil overlade ordet til
justitsministeren.
Samarbejdet mellem myndighederne:
I forhold til spørgsmålet om samarbejde mellem myn-
dighederne vil jeg gerne indledningsvis slå fast, at kam-
pen mod hvidvask og terrorfinansiering er meget højt
prioriteret.
Det gælder også i forhold til at sikre et godt og effektivt
samarbejde på tværs af samtlige relevante myndigheder.
Der er i dag løbende bilaterale drøftelser blandt myndig-
hederne vedrørende den daglige håndtering af sager lige-
som der er drøftelser om mere generelle tendenser mv.
Der er f.eks. er et godt samarbejde mellem Finanstilsynet
og SØIK i relation til mistanker om hvidvask mv.
Ligeledes har der senest været tæt kontakt mellem Fi-
nanstilsynet og SKAT i forbindelse med Panama-papers.
Samarbejdet mellem myndighederne er endvidere foran-
kret i regi af
Dansk HvidvaskForum,
der består af Fi-
nanstilsynet, Erhvervsstyrelsen, Spillemyndigheden,
Justitsministeriet, SØIK, Skatteministeriet, SKAT, Ad-
vokatsamfundet, Udenrigsministeriet og Erhvervsmini-
steriet.
L 41 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd 24/5-17, jf. L 41 - samrådsspm. E, til erhvervsministeren
3/6
Formålet med Dansk HvidvaskForum er at sikre et tæt
og konstruktivt samarbejde mellem myndighederne til
bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering.
En af de væsentligste opgaver for forummet er at sikre
koordinering af myndighedernes udarbejdelse af risiko-
vurdering på hvidvaskområdet.
Vi lægger op til at samarbejdet skal blive endnu mere ef-
fektivt.
Det er således afgørende, vi løbende ser på mulighederne
for at styrke samarbejdet - og indsatsen generelt - idet de
kriminelle også løbende forsøger at finde nye veje til at
lykkes med deres foretagender.
Med forslaget til ny hvidvasklov (L 41) foreslår vi derfor
at lovfæste Dansk HvidvaskForum. Rammerne for sam-
arbejdet vil derved blive styrket og muliggøre en endnu
højere effektivitet, herunder ved at muliggøre fortrolig
udveksling af oplysninger.
Derved vil myndighederne få mulighed for i højere grad
at udveksle erfaringer og i relevant omfang drøfte kon-
krete sager.
Ligeledes indeholder L 41 forslag om øget informations-
udveksling fra Finanstilsynet til SKAT. Dermed bliver
det endnu nemmere for disse to myndigheder at arbejde
tæt sammen.
Desuden har jeg i forbindelse med de politiske forhand-
linger som opfølgning på Panama-papers foreslået, at der
udarbejdes en strategi for hvidvaskområdet, der kan sikre
en målrettet og koordineret tilgang til området på tværs
af myndighederne.
L 41 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd 24/5-17, jf. L 41 - samrådsspm. E, til erhvervsministeren
4/6
Med en samlet hvidvaskstrategi vil myndighedernes ind-
sats kunne ske på en endnu mere effektiv og transparent
måde, og derved bidrage til at nedbringe omfanget af
hvidvask.
Endelig har jeg foreslået, at Finanstilsynet tilføres flere
ressourcer for derigennem at styrke indsatsen for hvid-
vaskbekæmpelsen.
Samlet set skal det være langt sværere for kriminelle at
udnytte det danske system til hvidvask, hvilket er en
dagsorden, som jeg går ud fra vi alle kan være fælles om.
Er samarbejdet om forebyggelse af hvidvask internt i finans-
sektoren tilstrækkelig udbredt i sektoren.
Det er mit klare indtryk, at den finansielle sektor i dag er
helt bevidst om dens ansvar og bruger væsentlig flere
ressourcer på at bekæmpe hvidvask, herunder underretter
SØIK, når der er grundlag for det.
Sektoren er blevet mere bevidst om, at hvidvaskreglerne
kræver en særlig indsats fra bankernes side, som både er
i bankernes egen interesse og et krav som samfundet stil-
ler til dem.
Som jeg har forstået det, så har sektoren også i regi af
Finans Danmark taget initiativ til på hvidvaskområdet at
nedsætte en permanent arbejdsgruppe med eksperter fra
bankerne, hvor de drøfter hvidvaskspørgsmål m.v.
Jeg vil gerne understrege, at det er vigtigt med et godt og
effektivt samarbejde internt i sektoren, da det vil blive
svært for den finansielle sektor som helhed at løfte det
samlede niveau, hvis ikke de har et tæt samarbejde om
blandt andet tendenser indenfor hvidvask og terrorfinan-
siering.
L 41 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd 24/5-17, jf. L 41 - samrådsspm. E, til erhvervsministeren
5/6
Som nævnt tidligere har jeg foreslået, at Finanstilsynet
tilføres flere ressourcer for derigennem at styrke hvid-
vaskbekæmpelsen.
De øgede ressourcer skal også bruges til at intensivere
dialogen om reglerne og deres forståelse mellem sekto-
ren og Finanstilsynet.
Sigtet er, at myndighederne og virksomhederne i højere
grad drøfter hvordan virksomhederne indretter deres ak-
tiviteter på den mest hensigtsmæssige måde i forhold til
forebyggelse af hvidvask og terrorfinansiering.
Vi skal i fællesskab sikre en effektiv indsats mod krimi-
nelle, der forsøger at misbruge det finansielle system.
Står mulige sanktioner for involvering i hvidvask mål med de
senere års generelle forøgelse af strafferammer og sanktioner
for kriminalitet?
I forhold til spørgsmålet om sanktioner vil jeg gerne un-
derstrege, at det er afgørende for bekæmpelsen af hvid-
vask og øvrige kriminelle aktiviteter, at der er effektive
sanktioner, som står i rimeligt forhold til overtrædelser-
nes grovhed og har en afskrækkende effekt.
Jeg har derfor i forlængelse af Finanstilsynets rapport om
Panama-papers fremlagt en række initiativer til, hvordan
vi kan styrke sanktionerne på hvidvaskområdet.
Jeg har bl.a. foreslået, at ledelsesmedlemmernes eg-
netheds- og hæderlighedskrav skærpes, så overtrædelse
af hvidvasklovgivningen omfattes af ledelsesmedlem-
mernes ansvar efter disse krav.
Det muliggør, at det enkelte ledelsesmedlems egnethed i
højere grad end i dag kan revurderes, og om nødvendigt,
at et ledelsesmedlem kan afsættes fra sin stilling.
L 41 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd 24/5-17, jf. L 41 - samrådsspm. E, til erhvervsministeren
6/6
Jeg har endvidere foreslået, at niveauet for bødesanktio-
ner til juridiske såvel som fysiske personer ved overtræ-
delse af hvidvaskloven skærpes.
Derudover har jeg foreslået, at der indføres adgang for
Finanstilsynet til at inddrage tilladelsen til at drive finan-
siel virksomhed ved grove overtrædelser af hvidvasklov-
givningen.
Denne mulighed eksisterer allerede i dag i Norge og
Sverige
og kendes også herhjemme for overtrædelse af
lov om finansiel virksomhed.
Med disse bemærkninger vil jeg give ordet til justitsmi-
nisteren.