Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 51 Bilag 7
Offentligt
1719822_0001.png
Til lovforslag nr.
L 51
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 0. januar 2017
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om fuldbyrdelse af straf
m.v. og straffeloven
(Styrket kontrol med udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste, herunder indførelse af underretningspligt, skærpet straf,
afsoning i fodlænke og særlig adgang til varetægtsfængsling, og ændring af klageadgang)
[af udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 2 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2017 og var
til 1. behandling den 23. november 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-, In-
tegrations- og Boligudvalget. Udvalgets navn er den 12. de-
cember 2016 ændret til Udlændinge- og Integrationsudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren sendte den 7. oktober 2016 dette udkast til udvalget,
jf. UUI alm. del - bilag 9. Den 17. november 2016 sendte
udlændinge-, integrations- og boligministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har
besvaret. ]
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
[Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget hilser stram-
ningerne velkommen.
Det er rimeligt med nye krav og regler målrettet gruppen
af udlændinge på tålt ophold.
DF har længe argumenteret for nye stramninger og frem-
satte derfor sammen med andre partier et beslutningsforslag,
der pålagde regeringen at undersøge mulighederne for at
stramme yderligere op. Herefter indgik en række partier en
aftale, som udmøntes med dette lovforslag.
DF støtter naturligvis lovforslaget men understreger
samtidig, at der fortsat er behov for nye tiltag og stramnin-
ger, eksempelvis væsentlig bedre muligheder for at friheds-
berøve uønskede udlændinge indtil de kan hjemsendes.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller
lovforslaget til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag. ]
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer, at re-
geringen med dette lovforslag lever op til sit erklærede mål:
at gøre tålt ophold så utåleligt som muligt. Forslaget vil
imidlertid næppe føre til, at flere personer på tålt ophold for-
lader Danmark.
På trods af de vilkår, som Folketingets Ombudsmand i
sin redegørelse fra december 2014 betegner som meget bela-
stende og begrænsende for grundlæggende livsførelse, lyk-
kes det meget sjældent at udsende personer, som har været
eller er på tålt ophold. Mennesker på tålt ophold er i risiko
DokumentId
Journalnummer
L 51 - 2016-17 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
1719822_0002.png
2
for dødsstraf, tortur eller andre former for alvorlige menne-
skerettighedskrænkelser i oprindelseslandet. Der er altså ik-
ke noget mærkeligt i, at de stadig mere utålelige vilkår ikke
får folk til at rejse.
Man kan med rette sætte spørgsmålstegn ved, hvor stort
behovet er for at kunne lokalisere personer på tålt ophold,
fordi udsendelse pludselig bliver mulig. Af svaret på UUI
alm. del – spm. 861 (2015-16) fremgår, at det siden 1. janu-
ar 2011 i to tilfælde er lykkedes at tvangsudsende personer,
som har fået deres tålt ophold-status ophævet. Og i yderlige-
re ét tilfælde er en person udrejst frivilligt. Ifølge svaret er
yderligere én person frihedsberøvet med henblik på udsen-
delse. Endelig konstateres det i svaret, at »Der har ikke væ-
ret problemer med at lokalisere eller pågribe de pågældende
fire udlændinge.«
Når det gælder spørgsmålet om at pågribe personer, der
skal udsendes, er der altså ikke i praksis problemer, som kan
begrunde øget brug af meldepligt, opholdspligt, underret-
ningspligt, fodlænker, varetægtsfængsling eller strengere
straffe. Tilbage står ønsket om at skabe en utålelig tilværelse
og straffe personer, som ikke rejser frivilligt til de lande,
som vi ikke kan udsende dem til, fordi dette ville være i
strid med Danmarks konventionsmæssige forpligtelser.
Hvis det afgørende hensyn var at kunne pågribe personer
med henblik på en forestående udsendelse, kunne man finde
langt mindre indgribende foranstaltninger – også uden at fo-
retage frihedsberøvelse i strid med Den Europæiske Menne-
skerettighedskonvention – der sikrede dette hensyn. Dette
kunne være særligt relevant i forhold til personer på tålt op-
hold, som gennem flere år har haft et etableret familieliv
med ægtefælle og børn – et familieliv, som ødelægges af de
skærpede regler, som bl.a. dette lovforslag indeholder. Re-
geringen forfølger det overordnede mål at gøre tålt ophold
utåleligt, samtidig med at man balancerer på kanten af Dan-
marks konventionsmæssige forpligtelser.
Dette arbejde kan partierne ikke støtte, og partierne ind-
stiller lovforslaget til forkastelse.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af […]:
Til § 1
1)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 36, stk. 6,
ændres »og stk. 11,« til: »og stk. 12,««
[Konsekvensændring som følge af den foreslåede ændring i
§ 1, nr. 3]
2)
Nr. 10
affattes således:
»10.
I
§ 46 a, stk. 1,1. pkt.,
udgår »§ 34 a,« og efter »§ 42 a,
stk. 8, 1 og 2. pkt.,« indsættes: »og stk. 10,««
[Konsekvensændring som følge af den foreslåede ændring i
§ 1, nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 3, hvorefter der tilføjes et nyt stykke i § 42 a, således
at det gældende stk. 11, bliver til stk. 12.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 1, hvorefter § 34 a ophæves.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Morten Marinus (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine Fock (ALT) Lotte Rod (RV)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
46
37
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
7
6
L 51 - 2016-17 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
1719822_0003.png
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
34
14
13
10
8
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
L 51 - 2016-17 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
1719822_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 51
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og bolig-
ministeren
2
Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
4
Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
5
1. udkast til betænkning
6
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 51
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om man med lovforslaget om styrkelse af kontrol med udlæn-
dinge på tålt ophold og kriminelle overholder menneskerettighedskon-
ventionerne m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om en elektronisk fodlænke med GPS vil kunne anvendes til re-
gistrering af en persons opholdssted uden at komme i konflikt med
EMRK’s artikel 5, til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om hvilke synspunkter, der har fået Datatilsynet til at trække sin
kritik af lovforslaget tilbage, til udlændinge-, integrations- og boligmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil komme med eksempler på situationen om-
kring overtrædelse af opholdspligten, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil give eksempler på situationer, hvor der trods
manglende underretning, ikke er tale om overtrædelse af opholdsplig-
ten, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvilke formelle krav der stilles til overholdelsen af underret-
ningspligten, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvilken mulighed en beboer på et udrejsecenter har for at
modtage en kvittering for afgivet underretning, til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange nætter i træk en beboer på et udrejsecenter, ef-
ter lovforslagets bestemmelser, lovligt vil kunne være væk fra centret i
nattetimerne, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, i hvilke situationer det vil være i overensstemmelse med
EMRK efter en konkret og individuel vurdering at pålægge visse kon-
krete afviste asylansøgere og udlændinge med ulovligt ophold at bære
en fodlænke, der registrerer, hvor i Danmark de opholder sig, til ud-
lændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
L 51 - 2016-17 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
1719822_0005.png
5
10
11
12
13
14
15
Spm. om, hvorvidt det vil stride mod EMRK, hvis myndighederne
som alternativ til opholds-, melde- og underretningspligt på et udrejse-
center tilbyder de personer, der pålægges disse foranstaltninger, mu-
ligheden af, at de kan bo og opholde sig hvor de vil i Danmark på be-
tingelse af, at de frivilligt vælger at bære en fodlænke, som registrerer,
hvor de færdes, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om det siden afgivelsen af svaret på UUI alm. del – spm. 861
(2015-16) er lykkedes at gennemføre tvangsmæssige eller frivillige
udsendelser af flere af de ni personer, der omtales i svaret m.v., til ud-
lændinge- og integrationsministeren, [og ministerens svar herpå]
Spm. om elektroniske fodlænker af den type, der aktuelt bruges af
Kriminalforsorgen m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, [og
ministerens svar herpå]
Spm. om kommentar til udtalelser fra Kriminalforsorgens it-direktør
Lars Vinther til DR P4 Midt & Vest regionale nyheder den 2/2-17
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, [og ministerens svar
herpå]
Spm. om kommentar til den tyske forbundsregerings beslutning om, at
ikke-dømte terrormistænkte – såkaldte ”Gefährder” – fremover skal
bære elektroniske, GPS-baserede fodlænker m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, [og ministerens svar herpå]
Spm. om erfaringerne med anvendelse af GPS-fodlænker til overvåg-
ning af løsladte volds- og seksualforbrydere i forbindelse med fremti-
dige overvejelser m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, [og
ministerens svar herpå]