Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 6 Bilag 6
Offentligt
1692802_0001.png
Til lovforslag nr.
L 6
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 24. november 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister
(Indførelse af ret til at få indsat en markering i CPR om, at borgeren ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes
navn)
[af social- og indenrigsministeren (Karen Ellemann)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens, Socialistisk Folkepartis og Alternativets
medlemmer af udvalget har stillet 8 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2016 og var til
1. behandling den 11. oktober 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Social- og Indenrigs-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
23. juni 2016 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bi-
lag 328 (folketingsåret 2015-16). Den 5. oktober 2016 send-
te social- og indenrigsministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11 spørgsmål til social- og indenrigs-
ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Flertallet vil stemme im-
od de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bakker op
om lovforslaget, men kan ikke støtte Enhedslistens, SF’s og
Alternativets ændringsforslag. Formålet med lovforslaget L
6 er at styrke indsatsen mod identitetsmisbrug – ikke at be-
skytte borgere mod overgældsætning. Ændringsforslagene
udgør således en grundlæggende ændring af lovforslaget og
har ikke undergået et grundigt lovforberedende arbejde,
hvor relevante myndigheder, brancheforeninger og interes-
seorganisationer har været inddraget. Dette er problematisk
– navnlig fordi ændringsforslagene påvirker både virksom-
heder og borgere.
Ændringsforslagene er motiveret i et ønske om at imøde-
gå overgældsætning, hvilket V, DF, LA og KF som ud-
gangspunkt ser positivt på. Men overgældsætning er ofte ud-
tryk for komplekse problemstillinger, hvor årsagerne til bor-
gernes økonomiske problemer f.eks. kan være sygdom,
overforbrug, borgerens beskæftigelsessituation, sociale pro-
blemer såsom misbrug, ludomani og kriminalitet. Disse pro-
blemer skal efter partiernes opfattelse løses, ved at der tages
hånd om målgruppens egentlige problemer og udarbejdes
løsninger, der passer til den enkelte borger. Ændringsforsla-
gene løser ikke sådanne mere grundlæggende problemer bag
overgældsætning og giver heller ikke de pågældende borge-
re et effektivt redskab til at undgå yderligere gældsætning.
Ændringsforslagene indebærer nemlig en frivillig ordning,
hvor en borger, som er i risiko for overgældsætning, uden
videre på egen hånd kan ophæve en eksisterende registrering
om manglende kreditværdighed i CPR og efterfølgende søge
at indgå nye kreditaftaler. Med andre ord vil ændringsforsla-
gene reelt ikke hjælpe personer, som er i risiko for over-
gældsætning. Ændringsforslagene indebærer endelig en ord-
ning, som umiddelbart vil være vanskelig at administrere for
virksomhederne. F.eks. vil det være frivilligt for virksomhe-
derne, om de overhovedet vil tilgå oplysningerne i CPR, og
hvis de gør, er det ikke nærmere reguleret, hvilken betyd-
ning virksomhederne skal tillægge oplysningen. Samtidig
står det ikke klart, hvordan ordningen spiller sammen med
den kreditværdighedsvurdering, som kreditgivere skal fore-
AX019229
L 6 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 24. november 2016
1692802_0002.png
2
tage efter kreditaftaleloven inden indgåelse af en kreditafta-
le.
V, DF, LA og KF opfordrer i stedet til, at social- og in-
denrigsministeren undersøger mulighederne for at tilveje-
bringe en effektiv og anvendelig ordning, hvor borgere kan
advares mod kredit begrundet i usikkerhed om borgerens
egen betalingsevne.
Et
mindretal
i udvalget (EL, SF og ALT) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, SF’s og Alternativets medlemmer af ud-
valget støtter lovforslagets intention om en mulighed for
markering i CPR-registreret med det formål at hjælpe kredit-
givere til at undgå kreditgivning til personer, der har stjålet
en anden persons identitet, og som forsøger ulovligt at opta-
ge lån eller kredit i andres navn. Det vil hjælpe både de kre-
ditgivende virksomheder og de personer, der er udsat for
identitetstyveri.
EL, SF og ALT finder det dog vigtigt, at forslaget ikke
betyder en ansvarsforskydning, således at borgere, der ikke
benytter muligheden for en markering, kan anses for at være
mindre ansvarsfri over for en kreditor, der har givet lån eller
anden kredit til en person, der ulovligt har misbrugt borge-
rens identitet. Der henvises i den forbindelse til svar på
spørgsmål 4, hvoraf det fremgår, at forslaget ikke har et så-
dant formål.
EL, SF og ALT ønsker desuden, at samme mulighed for
at kunne indsætte en markering i CPR bør tilgå de borgere,
der har problemer med overgældsætning. Foreninger for ud-
satte og andre, der arbejder med borgere med høj gæld, har i
årevis ønsket en mulighed for, at man frivilligt kan markere
sig selv som en »dårlig betaler«, således at overgældsætning
i højere grad kan undgås, ved at kreditor simpelthen afviser
f.eks. at yde et lån på baggrund af markeringen. Det er parti-
ernes opfattelse, at det bør være muligt at give den støtte i
form af at få indsat en markering i CPR til borgere med pro-
blemer med overgældsætning på lige fod med borgere, der
er udsat for identitetstyveri. EL, SF og ALT har derfor stillet
ændringsforslag om dette. Dog er det ikke hensigtsmæssigt,
at den samme markering bruges til begge formål, da menne-
sker, som har været udsat for identitetstyveri, dermed fejlag-
tigt kan blive forvekslet med dårlige betalere, hvorfor det er
nødvendigt at have to forskellige markeringer.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL, SF og ALT):
Til titlen
1)
I undertitlen indsættes efter »navn«: »eller på grund af
usikkerhed om egen betalingsevne«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]
Til § 1
2)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 29, stk. 3,
indsættes efter
»vedkommende«: »på grund af misbrug eller risiko for mis-
brug af vedkommendes identitet«.
[Præcisering]
3)
Efter det under nr. 2 foreslåede
§ 29, stk. 3,
indsættes
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Enhver, der er fyldt 15 år, har ret til ved henven-
delse til sin bopælskommune at få indsat en markering i
CPR om, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgiv-
ning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne, med
henblik på at oplysning herom fra CPR kan videregives til
offentlige myndigheder og private i overensstemmelse med
§§ 31, 32, 38, 39 og 42.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
[Mulighed for markering i CPR af, at en person ønsker at
advare mod kreditgivning på grund af usikkerhed om egen
betalingsevne]
4)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 29, stk. 3, 2. pkt.,
der bli-
ver stk. 5, 2. pkt., indsættes efter »stk. 3«: »og 4«, og »en
sådan markering« ændres til: »sådanne markeringer«.
[Konsekvensændring]
5)
Efter det i nr. 4 foreslåede
§ 38, stk. 2, nr. 5,
indsættes
som nyt nummer:
»6) eventuel markering af, at vedkommende ønsker at ad-
vare mod kreditgivning på grund af usikkerhed om
egen betalingsevne, jf. § 29, stk. 4,«.
Nr. 5-10 bliver herefter nr. 7-12.
[Videregivelse af oplysning om, at vedkommende ønsker at
advare mod kreditgivning på grund af usikkerhed om egen
betalingsevne]
6)
Efter det i nr. 6 foreslåede
§ 42 stk. 2, nr. 5,
indsættes
som nyt nummer:
»6) eventuel markering af, at vedkommende ønsker at ad-
vare mod kreditgivning på grund af usikkerhed om
egen betalingsevne, jf. § 29, stk. 4,«.
Nr. 5-9 bliver herefter nr. 7-11.
[Videregivelse af oplysning om, at vedkommende ønsker at
advare mod kreditgivning på grund af usikkerhed om egen
betalingsevne]
7)
I
nr. 7
indsættes efter »jf. § 29, stk. 3«: », eller marke-
ring af, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgiv-
ning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne, jf. § 29,
stk. 4«.
[Ændring i bilag 1 i CPR-loven som følge af ændringsfor-
slag nr. 3]
L 6 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 24. november 2016
1692802_0003.png
3
Til § 2
8)
Datoen »1. januar 2017« ændres til: »1. juli 2017«.
[Ændret ikrafttrædelsestidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at undertitlen på lovforsla-
get ændres som følge af ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 2
Der er tale om en præcisering som følge af ændringsfor-
slag nr. 3.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at der tilvejebringes hjem-
mel til, at enhver, der er fyldt 15 år, har ret til ved henven-
delse til sin bopælskommune at få indsat en markering i
CPR om, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgiv-
ning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne. Der kan
f.eks. være tale om, at borgeren mangler betalingsevne eller
oplever vanskeligheder ved at administrere sin økonomi.
Baggrunden for ændringsforslaget er, at foreninger for
socialt udsatte og andre, der arbejder med borgere med høj
gæld, i årevis ønsket en mulighed for, at man frivilligt kan
markere sig selv som en »dårlig betaler«, således at over-
gældsætning i højere grad kan undgås, ved at kreditor sim-
pelt hen afviser f.eks. at yde et lån på baggrund af markerin-
gen. Det er EL’s, SF’s og ALT’s opfattelse, at det bør være
muligt at give denne støtte i form af at få indsat en marke-
ring i CPR til borgere med problemer med overgældsætning
på lige fod med borgere, der er udsat for identitetstyveri.
Markering i CPR om, at en borger ønsker at advare mod,
at der ydes kredit til vedkommende selv på grund af usikker-
hed om egen betalingsevne, er ikke blandt de personoplys-
ninger, der er opregnet i bilag 1 til CPR-loven, og CPR-lo-
ven indeholder derfor ikke hjemmel til at registrere oplys-
ninger herom. Det er derfor i dag ikke muligt at få indsat en
markering i CPR om, at vedkommende ønsker at advare
mod kreditgivning på grund af usikkerhed om egen beta-
lingsevne.
Med ændringsforslaget vil enhver person, der af forskel-
lige årsager ønsker at advare mod kreditgivning på grund af
usikkerhed om egen betalingsevne, have mulighed for at re-
gistrere dette i CPR, således at vedkommendes navn og op-
lysningen herom fra CPR kan videregives til offentlige myn-
digheder og private virksomheder med en berettiget interes-
se heri. Det vil ikke fremgå at CPR, på hvilken baggrund re-
gistreringen har fundet sted.
Ændringsforslaget bygger på frivillighed. Det vil således
være frivilligt for borgerne, om de ønsker at få indsat en
markering i CPR om advarsel mod kreditgivning til ved-
kommende selv. Det vil også være frivilligt for virksomhe-
derne, om de ønsker adgang til oplysninger herom fra CPR.
Markering i CPR om, at borgeren ønsker at advare mod
kreditgivning på grund af usikkerhed om egen betalingsev-
ne, vil kunne indgå i virksomhedernes stillingtagen til, om
der i et konkret tilfælde er grundlag for at yde lån eller kre-
dit til den pågældende borger. Ændringsforslaget regulerer
ikke, hvilken betydning virksomhederne skal tillægge en så-
dan markering i CPR.
En markering i CPR om, at en borger ønsker at advare
mod kreditgivning på grund af usikkerhed om sin egen beta-
lingsevne, kan – efter kreditgiverens skøn – indgå i den kre-
ditværdighedsvurdering, som kreditgivere skal foretage i
henhold til kreditaftalelovens § 7 c, stk. 1. Kreditværdig-
hedsvurderingen skal foretages, inden en kreditaftale indgås.
Vurderingen skal foretages på baggrund af fyldestgørende
oplysninger, der, hvor det er nødvendigt, indhentes ved søg-
ning i relevante databaser.
Såfremt en borger har fået indsat en markering om, at
borgeren ønsker at advare mod kreditgivning på grund af
usikkerhed om sin egen betalingsevne, vil markeringen først
blive ophævet, når borgeren anmoder herom, jf. herved
CPR-lovens § 30, stk. 2. Oplysninger om en tidligere indsat
markering i CPR af, at borgeren ønsker at advare mod kre-
ditgivning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne,
bevares historisk i CPR.
Der vil ikke være begrænsninger i, hvor mange gange
borgeren kan anmode om at få indsat en markering i CPR
om, at borgeren ønsker at advare mod kreditgivning på
grund af usikkerhed om egen betalingsevne henholdsvis få
ophævet en allerede indsat markering herom i CPR.
Ændringsforslaget indebærer, at anmodning om marke-
ring i CPR om, at en borger ønsker at advare mod kreditgiv-
ning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne, hen-
holdsvis anmodning om ophævelse heraf, skal indgives ved
anvendelse af den digitale selvbetjeningsløsning, som bo-
pælskommunen stiller til rådighed. Markering i CPR om, at
en borger ønsker at advare mod kreditgivning på grund af
usikkerhed om egen betalingsevne, vil efter registreringen i
CPR umiddelbart kunne tilgås af virksomheder m.v., som
ønsker det.
Aktieselskaber, anpartsselskaber, fonde, virksomheder og
andre juridiske personer eller fysiske personer, der driver er-
hvervsvirksomhed, vil på forskellig vis kunne modtage op-
lysninger om markering i CPR om, at en borger ønsker at
advare mod kreditgivning på grund af usikkerhed om egen
betalingsevne. Det foreslås således fastsat, at oplysning her-
om på linje med oplysninger om ubeskyttet navn og adresse
kan tilgås af private efter nærmere angivne betingelser såvel
i forbindelse med den videregivelsesadgang, som Social- og
Indenrigsministeriet varetager i medfør af CPR-lovens kapi-
tel 10, som i forbindelse med enkeltforespørgsler til en kom-
munalbestyrelse i medfør af CPR-lovens kapitel 12. Marke-
ringerne vil blive udstillet via CPR-systemets eksisterende
grænseflader.
Såvel registrering af den foreslåede markering i CPR
henholdsvis ophævelse heraf samt videregivelse af sådanne
oplysninger vurderes at være omfattet af persondatalovens §
6 om behandling af almindelige, ikke-følsomme oplysnin-
ger, idet det bemærkes, at oplysning om, hvad der er årsag
til den frivillige registrering, ikke skal oplyses af borgeren
og dermed ikke vil fremgå af CPR. Behandlingen vil bl.a.
skulle ske under iagttagelse af persondatalovens § 5, hvoref-
ter oplysninger skal behandles i overensstemmelse med god
L 6 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 24. november 2016
1692802_0004.png
4
databehandlingsskik, ligesom reglerne om oplysningspligt
for den dataansvarlige, jf. persondatalovens §§ 28 og 29,
henholdsvis den registreredes indsigtsret, jf. persondatalo-
vens § 31, finder anvendelse.
Registrering af den foreslåede markering henholdsvis op-
hævelse heraf vil alene ske efter borgerens egen anmodning
og dermed med borgerens udtrykkelige samtykke og efter
nærmere information til borgeren om beskyttelsens betyd-
ning m.v.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring af ændringsforslag
nr. 3.
Til nr. 5
Ændringsforslaget indebærer, at markeringen om, at en
borger ønsker at advare mod kreditgivning på grund af usik-
kerhed om egen betalingsevne, skal kunne videregives fra
CPR som en af de oplysninger, der kan udleveres til private
efter CPR-lovens § 38, stk. 2, og § 42, stk. 2.
Til nr. 6
Ændringsforslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen
kan videregive oplysninger om en person, der har fået indsat
en markering i CPR for at advare mod, at der ydes kredit til
vedkommende selv på grund af usikkerhed om egen beta-
lingsevne.
Til nr. 7
Der er tale om en ændring i bilag 1 i CPR-loven som føl-
ge af ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 8
Ændringsforslaget indebærer, at loven først træder i kraft
den 1. juli 2017, da en særskilt registrering i CPR af forhold
omkring borgerens usikkerhed om egen betalingsevne vil
forudsætte yderligere teknisk tilpasning af CPR-systemet.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V)
Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen (V) Merete Riisager (LA) Danny K. Malkowski (LA)
Anders Johansson (KF) Magnus Heunicke (S) Erik Christensen (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Troels Ravn (S)
fmd.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL)
Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Andreas Steenberg (RV) Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 6 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 24. november 2016
1692802_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 6
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 6
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om det kan komme en borger til skade, hvis borgeren har været
udsat for identitetstyveri og ikke ønsker at få en markering i CPR og
så på et senere tidspunkt igen bliver udsat for identitetstyveri, til soci-
al- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om en tidligere markering i CPR kan komme borgeren til skade
ved at markeringen ligger som historik, til social- og indenrigsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange borgere der har fået et nyt cpr-nummer efter
gældende regler de seneste 5 år, og om der er nogle, der har fået afslag
på det, til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for, hvem der har erstatningsansvaret, når en kre-
ditor, virksomhed, pengeinstitut el.lign. lider tab som følge af identi-
tetstyveri, til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan man kan udforme et ændringsforslag til lovforsla-
get, som udbygger lovforslaget til at omfatte muligheden for endnu en
markering i CPR, som kan advare f.eks. kredit- og långivere om, at
personen ikke skal ydes kredit, f.eks. fordi personen har ringe kredit-
værdighed, svært ved at håndtere privatøkonomien etc., som også Rå-
det for Socialt udsatte foreslår, til social- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om der er mulighed for at skærpe kravene til kreditgivers identi-
tetskontrol, og hvordan dette i givet fald kunne gøres, til social- og in-
denrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at bekræfte, at ministeren ikke har til hensigt at ændre på
hæftelsesforhold, til social- og indenrigsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at yde teknisk bistand til at udforme et ændringsforslag, der
giver mulighed for, at enhver, der er fyldt 15 år, har ret til ved henven-
delse til sin bopælskommune at få indsat en markering i CPR om, at
vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning til vedkommende
selv på grund af manglende kreditværdighed, til social- og indenrigs-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for, hvilke problemstillinger et ændringsforslag,
der giver ret til at få indsat en markering i CPR om, at man ønsker at
2
3
4
5
6
7
8
9
L 6 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 24. november 2016
1692802_0006.png
6
10
11
advare mod kreditgivning til en selv på grund af manglende kreditvær-
dighed, rejser, til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvem der bærer ansvaret, hvis ændringsforslaget vedtages,
til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse den forventede konkrete procedure for anmodning
om markering i CPR om, at en borger ønsker at advare mod kreditgiv-
ning i vedkommendes navn eller ønsker at advare mod kreditgivning
pga. usikkerhed om egen betalingsevne, til social- og indenrigsmini-
steren, og ministerens svar herpå