Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
L 69
Offentligt
1700553_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 1. december 2016 har udvalget efter ønske fra Eva Flyvholm (EL) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 34 (L.nr. 69)
Er der blevet foretaget nogle overvejelser eller beregninger på det velfærdstab eller
værditab, der kan fremkomme ved, at færre får mulighed for at udvide deres faglige
profil eller skifte retning, hvis man ikke trives indenfor det fag, man er uddannet
inden for?
Svar
Det følger af Finansministeriets regneprincipper, at et højere uddannelsesniveau er
forbundet med positive dynamiske effekter i form af et forventet højere arbejdsud-
bud og produktivitetsmæssige gevinster. Det skyldes, at der er empirisk belæg for,
at et højere uddannelsesniveau alt andet lige er forbundet med højere produktivitet
og arbejdsudbud på længere sigt.
Afledte effekter af et konkret forslag indgår således i det omfang, at det påvirker,
hvor mange i befolkningen der på et givet tidspunkt har færdiggjort en uddannelse
på et givet niveau
1
.
Da der som følge af forslaget om at begrænse mængden af statslig finansieret dob-
beltuddannelse ikke forventes at ske et fald i uddannelsesniveauet, kan det ikke på
forhånd antages, at der gennemsnitligt vil være ændringer målgruppens indkomst,
bidrag til velstand m.v.
12. december 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/056401
Med venlig hilsen
Søren Pind
1
For en nærmere beskrivelse af hvordan positive dynamiske effekter af investeringer i en højere uddan-
Side
1/1
nelsestilbøjelighed indgår i Finansministeriets beregninger henvises til
Finansredegørelse 2014.