Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 9 Bilag 10
Offentligt
1715280_0001.png
Til lovforslag nr.
L 9
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 19. januar 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget, lov om valg af
danske medlemmer til Europa-Parlamentet, lov om kommunale og regionale
valg, lov om offentlige veje m.v. og lov om private fællesveje
(Hjælp til stemmeafgivning, valgret til Europa-Parlamentsvalg m.v. for personer med midlertidigt ophold i andre dele af riget,
folkeafstemninger i henhold til særlig lov, ophængningstidspunkt for valgplakater m.v.)
[af social- og indenrigsministeren (Karen Ellemann)]
1. Ændringsforslag
Økonomi- og indenrigsministeren har stillet 7 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2016 og var til
1. behandling den 14. oktober 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Social- og Indenrigs-
udvalget. Udvalget skiftede den 12. december 2016 navn til
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
24. juni 2016 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bi-
lag 333 (folketingsåret 2015-16). Den 5. oktober 2016 send-
te social- og indenrigsministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til social- og indenrigs-
ministeren (fra den 28. november 2016 økonomi- og inden-
rigsministeren) til skriftlig besvarelse, som denne har besva-
ret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor-
slaget, som bl.a. er en udmøntning af beslutningsforslag nr.
B 32 (folketingsåret 2015-16) om hjælp til stemmeafgivnin-
gen, som blev fremsat af DF den 20. november 2015. Be-
slutningsforslaget pålagde regeringen at ændre valglovene
til folketings-, kommunal- og regionalvalg og valg til Euro-
pa-Parlamentet inden udgangen af folketingsåret 2015-16,
så personer med en funktionsnedsættelse, der skal afgive
stemme til valg, kan få lov til at afgive deres stemme med
den hjælp, de selv ønsker. Beslutningsforslaget pålagde
samtidig regeringen at fremsende forslag om, at der ved valg
stilles specielle eller elektroniske hjælpemidler i stemme-
boksen til rådighed, som kan gøre det nemmere for personer
med en funktionsnedsættelse at afgive deres stemme. DF’s
medlemmer af udvalget er glade for, at alle partier i Folke-
tinget støttede beslutningsforslaget og sikrede det en bred
opbakning, så det enstemmigt blev vedtaget den 19. april
2016 og nu kan udmøntes med dette lovforslag.
Når en vælger har behov for hjælp til at afgive sin stem-
me, ydes hjælpen efter den gældende lovgivning af to myn-
dighedspersoner. Vælgeren har dog mulighed for selv at ud-
pege en person, der kan hjælpe i stedet for en af de to myn-
dighedspersoner. Det kan imidlertid virke intimiderende for
den enkelte vælger, at der altid skal være en myndighedsper-
son med inde i stemmeboksen, når vælgeren har behov for
hjælp. Det har bl.a. Dansk Blindesamfund redegjort for. Er-
faringerne med de eksisterende regler har faktisk også vist,
at en del vælgere ikke ønsker en myndighedsperson til stede.
Derfor lagde dette lovforslag (på baggrund af det oprindeli-
ge beslutningsforslag fra DF) i udgangspunktet op til, at en
vælger med et handicap, der har behov for hjælp til stemme-
AX019630
L 9 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 19. januar 2017
1715280_0002.png
2
afgivningen, selv skulle kunne bestemme, at hjælpen alene
skal ydes af en af vælgeren udpeget hjælper, dvs. uden at
der samtidig skal medvirke en myndighedsperson.
Økonomi- og indenrigsministeren har dog efterfølgende
lyttet til de bekymringer, der var under 1. behandling af lov-
forslaget fra en række ordførere, og har stillet ændringsfor-
slag om at afgrænse gruppen af vælgere, der selv kan be-
stemme, hvem de vil have hjælp af ved stemmeafgivningen.
Ændringsforslagene indebærer, at vælgeren skal have en
umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller
psykisk funktionsnedsættelse for selv at kunne bestemme
dette. Formålet med ændringsforslagene er at mindske risi-
koen for, at personer, der reelt ikke har behov for hjælp til
stemmeafgivningen, alligevel bestemmer sig for udelukken-
de at få hjælp af en personligt udpeget hjælper. Formålet er
altså at mindske risikoen for social kontrol af personer, der
befinder sig i et afhængighedsforhold til en anden person, og
denne ændring støtter DF. DF�½s ønske var med det oprinde-
lige beslutningsforslag at sikre en god valghandling for
mennesker med handicap, og det mener DF stadig er muligt
med ændringsforslagene.
Ud over vedtagelsen af beslutningsforslag nr. B 32 har
DF fået afsat midler i satspuljeaftalen 2017-2020 til hjælpe-
midler ved stemmeafgivningen til personer med handicap.
Satspuljepartierne blev enige om at afsætte midler til at sik-
re, at det bliver lettere for personer med et handicap at fore-
tage stemmeafgivningen ved egen hjælp, dvs. uden hjælp fra
en personligt udpeget hjælper eller myndighedspersoner.
Der afsættes i alt 2,1 mio. kr. i perioden 2017-2020.
Dette lovforslag omhandler også andre forhold, f.eks. at
valgretten til Europa-Parlamentsvalg og folkeafstemninger
udvides. Lovforslaget vil desuden bringe valgreglerne i
overensstemmelse med det EU-retlige ligebehandlingsprin-
cip, således at personer med dansk indfødsret ved flytning til
Færøerne eller Grønland kan bevare deres valgret til Euro-
pa-Parlamentet i samme omfang, som de ville kunne det ved
flytning til udlandet.
Lovforslaget medfører også ændringer af reglerne om be-
gyndelsestidspunktet for ophængning af valgplakater, så der
ved folketingsvalg først må ophænges valgplakater, når
valget formelt er udskrevet. Den del vil sikkert give nogle
udfordringer i praksis.
Samlet set noterer DF med tilfredshed, at lovforslaget vil
forbedre forholdene for vælgere med behov for hjælp, når de
skal afgive deres stemme.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 1, 4 og 5 stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet vil stemme imod de under nr. 2, 3, 6 og 7
stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at lovfor-
slaget er et klart fremskridt for handicappedes muligheder
for at deltage i valghandlinger på en måde, som tilgodeser
deres egne behov og ønsker. EL kan ikke støtte økonomi- og
indenrigsministerens ændringsforslag nr. 2, 3, 6 og 7, som
EL mener er en unødig begrænsning af handicappedes mu-
lighed for at gøre brug af den nye mulighed for at afgive de-
res stemme med den personlige hjælper uden tilstedeværelse
af myndighedsperson. Ministerens ændringsforslag nr. 2, 3,
6 og 7 betyder, at man tager et skridt »tilbage« til en situati-
on, hvor myndighedspersonerne skal vurdere, hvorvidt en
vælgers handicap er »alvorligt nok«, hvilket social- og in-
denrigsministeren i sit svar på spørgsmål 1 selv mener er
uhensigtsmæssigt. EL er også enig i social- og indenrigsmi-
nisterens svar på spørgsmål 3, hvor ministeren skriver:
»Som det ligeledes fremgår af lovforslaget, må det antages,
at det i langt de fleste tilfælde, hvor vælgeren udpeger en
personlig hjælper, vil være udtryk for, at vælgeren har udpe-
get en person, som vælgeren stoler på og føler sig tryg ved«.
Dette er en argumentation, som regeringen synes at have
forladt ved fremsættelsen af ændringsforslagene. Selvfølge-
lig kan der være risiko for »social kontrol«, men det kan der
også være ved den model, som økonomi- og indenrigsmini-
steren nu stiller ændringsforslag om. Tilliden til, at borgeren
har truffet det rigtige valg af personlig hjælper, bør derfor
ifølge EL veje tungere.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
økonomi- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 17, stk. 2, 1.
og
3. pkt.,
ændres »nr. 2 og 3« til: »nr.
4 og 5«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1]
Af
økonomi- og indenrigsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
2)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 49, stk. 2, 3. pkt.,
indsæt-
tes efter »ønske herom,«: »og er vælgerens ønske begrundet
i en umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk el-
ler psykisk funktionsnedsættelse,«.
[Afgrænsning af gruppen af vælgere, der kan få hjælp til
stemmeafgivningen på valgdagen alene af en personligt ud-
peget hjælper]
3)
I det under
nr. 12
foreslåede
§ 61, stk. 4, 4. pkt.,
ind-
sættes efter »ønske herom,«: »og er vælgerens ønske be-
grundet i en umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar
fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse,«.
[Afgrænsning af gruppen af vælgere, der kan få hjælp til
brevstemmeafgivningen alene af en personligt udpeget hjæl-
per]
Af
økonomi- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
L 9 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 19. januar 2017
1715280_0003.png
3
4)
I den under
nr. 23
foreslåede
§ 96 b
indsættes i
stk. 1
efter »Københavns Kommune«: », hvis der er truffet afgø-
relse herom senest 7.-dagen før valgdagen«.
[Fastsættelse af frist for optagelse på valglisten]
Til § 2
5)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 14 b
indsættes i
stk. 1
efter »Københavns Kommune«: », hvis der er truffet afgø-
relse herom senest 7.-dagen før valgdagen«.
[Fastsættelse af frist for optagelse på valglisten]
Af
økonomi- og indenrigsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
Til § 3
6)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 55, stk. 2, 3. pkt.,
indsæt-
tes efter »ønske herom,«: »og er vælgerens ønske begrundet
i en umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk el-
ler psykisk funktionsnedsættelse,«.
[Afgrænsning af gruppen af vælgere, der kan få hjælp til
stemmeafgivningen på valgdagen alene af en personligt ud-
peget hjælper]
7)
I det under
nr. 11
foreslåede
§ 67, stk. 4, 4. pkt.,
ind-
sættes efter »ønske herom,«: »og er vælgerens ønske be-
grundet i en umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar
fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse,«.
[Afgrænsning af gruppen af vælgere, der kan få hjælp til
brevstemmeafgivningen alene af en personligt udpeget hjæl-
per]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensrettelse af henvisningen i §
17, stk. 2, 1. og 3. pkt., som følge af den foreslåede indsæt-
telse af to nye numre i § 17, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr.
1.
Til nr. 2 og 3
Formålet med ændringsforslagene er at mindske risikoen
for, at personer, der reelt ikke har behov for hjælp til stem-
meafgivningen, alligevel bestemmer, at hjælp til stemmeaf-
givning alene skal ydes af en af vælgeren personligt udpeget
hjælper, dvs. uden at der tillige skal medvirke en myndig-
hedsperson. Formålet er således at mindske risikoen for så-
kaldt social kontrol af personer, der befinder sig i et afhæn-
gighedsforhold eller andet ulige forhold til en anden person.
Med ændringsforslagene afgrænses gruppen af vælgere,
der kan få hjælp til stemmeafgivningen på valgdagen (nr. 2)
henholdsvis brevstemmeafgivningen (nr. 3) alene af en per-
sonligt udpeget hjælper. Den ved lovforslaget foreslåede
mulighed for at få hjælp alene af en personligt udpeget hjæl-
per, dvs. uden at der tillige skal medvirke en myndigheds-
person, forbeholdes således vælgere, der udtrykkeligt og
utvetydigt kan tilkendegive et ønske herom, og som har en
umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller
psykisk funktionsnedsættelse. Betingelsen om, at vælgeren
skal have en umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar
fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, er ny i forhold til
lovforslaget.
Med udtrykket »umiddelbart konstaterbar eller dokumen-
terbar fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse« sigtes både
til funktionsnedsættelser, som valgstyrerne, de tilforordnede
vælgere og (ved brevstemmeafgivning) stemmemodtagerne
umiddelbart kan se eller konstatere, og til funktionsnedsæt-
telser, som vælgeren kan dokumentere.
Omfattet af den foreslåede persongruppe vil således være
vælgere med en funktionsnedsættelse, som umiddelbart kan
ses eller konstateres, f.eks. i form af et eller flere brækkede
lemmer m.v., brug af kørestol eller krykkestokke eller brug
af mobilitystok eller førerhund og lign.
Omfattet af den foreslåede persongruppe vil også være
vælgere, der kan fremlægge dokumentation for en ikke
umiddelbart synlig funktionsnedsættelse. Dokumentationen
kan f.eks. foreligge i form af et ledsagekort udstedt af Dan-
ske Handicaporganisationer, et parkeringskort for personer
med handicap udstedt af Danske Handicaporganisationer, en
lægeerklæring eller en erklæring eller attest udstedt af en of-
fentlig myndighed.
Vælgere, der ikke har en umiddelbart konstaterbar eller
dokumenterbar fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse,
kan således efter ændringsforslagene ikke bestemme, at
hjælp til stemmeafgivningen skal ydes alene af en personligt
udpeget hjælper, dvs. uden at der tillige medvirker en myn-
dighedsperson.
Det vil være valgstyrerne, de tilforordnede vælgere eller
(ved brevstemmeafgivning) stemmemodtagerne, der vurde-
rer, om hjælpen kan ydes alene af en personligt udpeget
hjælper. Hvor det vurderes, at hjælpen ikke kan ydes alene
af en personligt udpeget hjælper, skal vælgeren i stedet til-
bydes, at hjælpen kan ydes af en personligt udpeget hjælper
sammen med en myndighedsperson, eller at hjælpen kan
ydes af to myndighedspersoner.
Ved valgstyrerens, den tilforordnede vælgers eller (ved
brevstemmeafgivning) stemmemodtagerens vurdering af,
om hjælpen kan ydes alene af en personligt udpeget hjælper,
er der ikke tale om en afgørelse i forvaltningslovens for-
stand. Der er således ikke pligt for valgstyreren, den tilfor-
ordnede vælger eller (ved brevstemmeafgivning) stemme-
modtageren til at begrunde beslutningen herom over for
vælgeren, til at give klagevejledning eller til – efter anmod-
ning – at meddele beslutningen skriftligt. En vælger, der er
utilfreds med en beslutning herom, har dog mulighed for at
indgive en valgklage, jf. folketingsvalglovens § 88 og § 103
og Europa-Parlamentsvalglovens § 38. Valgstyreren, den til-
forordnede vælger eller (ved brevstemmeafgivning) stem-
memodtageren bør efter omstændighederne i medfør af den
almindelige vejledningspligt vejlede vælgeren om denne
klagemulighed, som indebærer, at Folketinget træffer afgø-
relse i sagen.
Ændringsforslagene vil ud over på folketingsvalg finde
anvendelse på folkeafstemninger og Europa-Parlamentsvalg,
da folketingsvalglovens regler om afstemning på valgdagen
henholdsvis brevstemmeafgivning finder tilsvarende anven-
L 9 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 19. januar 2017
1715280_0004.png
4
delse på folkeafstemninger, jf. folketingsvalglovens §§ 99
og 100, og Europa-Parlamentsvalg, jf. Europa-Parlaments-
valglovens §§ 25 og 26.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget fastsættes som sidste led i den
foreslåede § 96 b, stk. 1, i folketingsvalgloven en frist for
optagelse på valglisten af personer med dansk indfødsret
med midlertidigt ophold på Færøerne eller i Grønland til fol-
keafstemninger, der ikke afholdes i alle dele af riget.
I overensstemmelse med den frist, der allerede gælder for
optagelse på folketingsvalglisten af personer med dansk ind-
fødsret, som har midlertidigt ophold i udlandet, jf. folke-
tingsvalglovens § 18, stk. 6, sidste pkt., jf. § 2, og som også
har ret til at deltage i folkeafstemninger, jf. folketingsvalglo-
vens § 96, foreslås fristen for optagelse på valglisten af per-
soner omfattet af den foreslåede § 96 a i folketingsvalgloven
fastsat til 7.-dagen før valgdagen.
For at en person med dansk indfødsret med midlertidigt
ophold på Færøerne eller i Grønland, der opfylder betingel-
serne for at have valgret til folkeafstemninger, der ikke af-
holdes i alle dele af riget, kan optages på valglisten til en gi-
ven folkeafstemning, jf. den foreslåede § 96 b, stk. 1 og 2, i
folketingsvalgloven, skal der således senest 7.-dagen før
valgdagen være truffet afgørelse herom af Københavns
Kommune henholdsvis Valgnævnet.
Ændringsforslaget ændrer ikke på den bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om optagelse på valglisten og om
valglistens udarbejdelse (f.eks. om ansøgningsproceduren),
som ministeren foreslås tillagt i medfør af den foreslåede
bestemmelse i folketingsvalglovens § 96 b, stk. 4.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget fastsættes som sidste led i den
foreslåede § 14 b, stk. 1, i Europa-Parlamentsvalgloven en
frist for optagelse på valglisten til Europa-Parlamentsvalg af
personer med dansk indfødsret med midlertidigt ophold på
Færøerne eller i Grønland.
I overensstemmelse med den frist, der allerede gælder for
optagelse på folketingsvalglisten af personer med dansk ind-
fødsret, som har midlertidigt ophold i udlandet, jf. folke-
tingsvalglovens § 18, stk. 6, sidste pkt., jf. § 2, og som også
har adgang til at stemme ved Europa-Parlamentsvalg, jf. § 3,
stk. 1, nr. 1, i Europa- Parlamentsvalgloven, foreslås fristen
for optagelse på valglisten af personer omfattet af den fore-
slåede § 3 a i Europa-Parlamentsvalgloven fastsat til 7.-dag-
en før valgdagen.
For at en person med dansk indfødsret med midlertidigt
ophold på Færøerne eller i Grønland, der opfylder betingel-
serne for at have valgret til Europa-Parlamentsvalg, kan op-
tages på valglisten til Europa-Parlamentsvalg, jf. den fore-
slåede § 14 b, stk. 1 og 2, i Europa-Parlamentsvalgloven,
skal der således senest 7.-dagen før valgdagen være truffet
afgørelse herom af Københavns Kommune henholdsvis
Valgnævnet.
Ændringsforslagene ændrer ikke på den bemyndigelse til
at fastsætte nærmere regler om optagelse på valglisten og
om valglistens udarbejdelse (f.eks. om ansøgningsprocedu-
ren), som ministeren foreslås tillagt i medfør af den foreslåe-
de bestemmelse i Europa-Parlamentsvalglovens § 14 b, stk.
4.
Til nr. 6 og 7
Formålet med ændringsforslagene er at mindske risikoen
for, at personer, der reelt ikke har behov for hjælp til stem-
meafgivningen, alligevel bestemmer, at hjælp til stemmeaf-
givning alene skal ydes af en af vælgeren personligt udpeget
hjælper, dvs. uden at der tillige skal medvirke en myndig-
hedsperson. Formålet er således at mindske risikoen for så-
kaldt social kontrol af personer, der befinder sig i et afhæn-
gighedsforhold eller andet ulige forhold til en anden person.
Med ændringsforslagene afgrænses gruppen af vælgere,
der kan få hjælp til stemmeafgivningen på valgdagen (nr. 6)
henholdsvis brevstemmeafgivningen (nr. 7) alene af en per-
sonligt udpeget hjælper. Den ved lovforslaget foreslåede
mulighed for at få hjælp alene af en personligt udpeget hjæl-
per, dvs. uden at der tillige skal medvirke en myndigheds-
person, forbeholdes således vælgere, der udtrykkeligt og
utvetydigt kan tilkendegive et ønske herom, og som har en
umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller
psykisk funktionsnedsættelse. Betingelsen om, at vælgeren
skal have en umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar
fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, er ny i forhold til
lovforslaget.
Med udtrykket »umiddelbart konstaterbar eller dokumen-
terbar fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse« sigtes både
til funktionsnedsættelser, som valgstyrerne, de tilforordnede
vælgere og (ved brevstemmeafgivning) stemmemodtagerne
umiddelbart kan se eller konstatere, og til funktionsnedsæt-
telser, som vælgeren kan dokumentere.
Omfattet af den foreslåede persongruppe vil således være
vælgere med en funktionsnedsættelse, som umiddelbart kan
ses eller konstateres, f.eks. i form af et eller flere brækkede
lemmer m.v., brug af kørestol eller krykkestokke eller brug
af mobilitystok eller førerhund og lign.
Omfattet af den foreslåede persongruppe vil også være
vælgere, der kan fremlægge dokumentation for en ikke
umiddelbart synlig funktionsnedsættelse. Dokumentationen
kan f.eks. foreligge i form af et ledsagekort udstedt af Dan-
ske Handicaporganisationer, et parkeringskort for personer
med handicap udstedt af Danske Handicaporganisationer, en
lægeerklæring eller en erklæring eller attest udstedt af en of-
fentlig myndighed.
Vælgere, der ikke har en umiddelbart konstaterbar eller
dokumenterbar fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse,
kan således efter ændringsforslagene ikke bestemme, at
hjælp til stemmeafgivningen skal ydes alene af en personligt
udpeget hjælper, dvs. uden at der tillige medvirker en myn-
dighedsperson.
Det vil være valgstyrerne, de tilforordnede vælgere eller
(ved brevstemmeafgivning) stemmemodtagerne, der vurde-
rer, om hjælpen kan ydes alene af en personligt udpeget
hjælper. Hvor det vurderes, at hjælpen ikke kan ydes alene
af en personligt udpeget hjælper, skal vælgeren i stedet til-
bydes, at hjælpen kan ydes af en personligt udpeget hjælper
L 9 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 19. januar 2017
1715280_0005.png
5
sammen med en myndighedsperson, eller at hjælpen kan
ydes af to myndighedspersoner.
Ved valgstyrerens, den tilforordnede vælgers eller (ved
brevstemmeafgivning) stemmemodtagerens vurdering af,
om hjælpen kan ydes alene af en personligt udpeget hjælper,
er der ikke tale om en afgørelse i forvaltningslovens for-
stand. Der er således ikke pligt for valgstyreren, den tilfor-
ordnede vælger eller (ved brevstemmeafgivning) stemme-
modtageren til at begrunde beslutningen herom over for
vælgeren, til at give klagevejledning eller til – efter anmod-
ning – at meddele beslutningen skriftligt. En vælger, der er
utilfreds med en beslutning herom, har dog mulighed for at
indgive en valgklage, jf. den kommunale og regionale valg-
lovs § 93, stk. 1. Valgstyreren, den tilforordnede vælger el-
ler (ved brevstemmeafgivning) stemmemodtageren bør efter
omstændighederne i medfør af den almindelige vejlednings-
pligt vejlede vælgeren om denne klagemulighed, som inde-
bærer, at kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet
træffer afgørelse i sagen med mulighed for, at sagen efter-
følgende kan indbringes for Økonomi- og Indenrigsministe-
riet.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V)
Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla Østerby (KF)
Karen J. Klint (S) Erik Christensen (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S)
fmd.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT)
Lotte Rod (RV) Andreas Steenberg (RV) Trine Torp (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 9 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 19. januar 2017
1715280_0006.png
6
Bilag
Oversigt over bilag vedrørende L 9
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag fra social- og indenrigsministeren
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
3. udkast til betænkning
4. udkast til betænkning
5. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 9
Spm.nr.
1
Titel
MFU spm. om, hvem der kan gøre brug af ordningen med at have en
personligt udpeget hjælper med ved en valghandling, til social- og in-
denrigsministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvordan det sikres, at det kun er de borgere, der har et
reelt behov for at have en personlig hjælper med ved stemmeafgivel-
sen, der får mulighed for det, til social- og indenrigsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
MFU spm., om ministeren vil redegøre for sine overvejelser i forhold
til at sikre, at ordningen ikke bliver misbrugt, f.eks. til at føre social
kontrol i stemmeboksen, til social- og indenrigsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om oversendelse af udkast til bekendtgørelser og indkomne hø-
ringssvar i forbindelse med udmøntningen af lovforslaget, til social-
og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvorfor man i 2009 ændrede det regelsæt, som mulig-
gjorde, at blinde og svagsynede vælgere kunne forlange hjælp til valg-
handlingen af en personligt udpeget hjælper, til social- og indenrigs-
ministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvordan det forholder sig med valghemmeligheden i
andre lande, til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren vil bekræfte, at der med lovforslaget ikke er tale
om bemyndigelse til at indføre elektronisk stemmeafgivning, til soci-
al- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der løbende er de relevante
hjælpemidler til rådighed ved stemmeafgivningen, til social- og inden-
rigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. er tilbagetaget
Spm. er tilbagetaget
Spm. er tilbagetaget
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
L 9 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 19. januar 2017
1715280_0007.png
7
12
13
Spm. er tilbagetaget
MFU spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag til lovfor-
slaget, hvori der tages højde for, at det kun er vælgere med reelt behov
for hjælp til stemmeafgivningen henholdsvis brevstemmeafgivningen,
der kan få hjælp alene af en af vælgeren personligt udpeget hjælper, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå