Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 9
Offentligt
1684523_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 7705
Doknr.
405504
Dato
08-11-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 17. oktober 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 vedrørende lovforslag nr. L 9 til social- og indenrigsministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget
(MFU) Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 1:
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan det er afgrænset i lovforslaget, hvem der kan
gøre brug af ordningen med at have en personligt udpeget hjælper med, når der skal
afgives stemme ved en valghandling.”
Svar:
Det følger af den gældende valglovgivning, at vælgere, der på grund af manglende
førlighed, svagelighed eller lignende ikke kan bevæge sig ind i stemmelokalet eller
stemmerummet eller i øvrigt foretage stemmeafgivningen på den foreskrevne måde,
kan forlange fornøden hjælp til stemmeafgivningen på valgdagen. Ved brevstemmeaf-
givningen kan vælgere, der ikke er i stand til at udfylde stemmesedlen eller udfylde og
underskrive følgebrevet eller i øvrigt ønsker hjælp i forbindelse med brevstemmeaf-
givningen, ligeledes få hjælp hertil.
Retten til at få hjælp til stemmeafgivningen på valgdagen eller i forbindelse med brev-
stemmeafgivningen gælder således alle vælgere, der har behov for hjælp hertil. Det
kan f.eks. være vælgere med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, men også
vælgere med behov for at få forklaret stemmesedlens indhold og få vejledning om
fremgangsmåden ved stemmeafgivningen har ret til at få hjælp hertil.
Såfremt en vælger ønsker hjælp i forbindelse med stemmeafgivningen, vil det som
hidtil være vælgeren selv, der skal anmode en valgstyrer, tilforordnet vælger eller
stemmemodtager om at få hjælp hertil. Der er forskel på synligheden af forskellige
former for handicap, funktionsnedsættelser og lignende, der kan gøre, at man har
behov for hjælp til stemmeafgivningen. Der vil derfor kunne forekomme tilfælde, hvor
det ikke er umiddelbart synligt, at en vælger har behov for hjælp til stemmeafgivnin-
gen. En ordning, hvorefter de nævnte myndighedspersoner ville skulle vurdere, hvor-
vidt en vælgers handicap eller lignende er ”alvorligt nok” til, at vælgeren kan få hjælp
til stemmeafgivningen, er derfor ikke fundet hensigtsmæssig. F.eks. vil ordblindhed
kunne begrunde, at en vælger ønsker hjælp til stemmeafgivningen, da vælgeren f.eks.
vil kunne få læst stemmesedlen højt eller få udpeget et bestemt parti eller en bestemt
kandidat. Vælgeren skal derfor på baggrund af en anmodning herom tilbydes hjælp til
stemmeafgivningen.
Det vil som udgangspunkt være den samme gruppe af vælgere, der efter den gæl-
dende valglovgivning kan få hjælp til stemmeafgivningen, som med lovforslaget frem-
over ligeledes vil kunne vælge at få hjælp alene af en personligt udpeget hjælper. Der
L 9 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm., hvordan det er afgrænset i lovforslaget, hvem der kan gøre brug af ordningen med at have en personligt udpeget hjælper med, når der skal afgives stemme ved en valghandling, til social- og indenrigsministeren
1684523_0002.png
ændres således ikke med lovforslaget på, hvilke personer der kan få hjælp til stem-
meafgivningen.
Det er imidlertid efter lovforslaget en betingelse for, at hjælpen kan ydes alene af en
personligt udpeget hjælper, at vælgeren over for en valgstyrer, tilforordnet vælger eller
stemmemodtager udtrykkeligt og utvetydigt kan tilkendegive et ønske herom. De væl-
gere, der kan få hjælp ved stemmeafgivningen alene af en personligt udpeget hjælper,
er således afgrænset til de vælgere, der udtrykkeligt og utvetydigt kan tilkendegive et
ønske herom. Hvis vælgeren ikke udtrykkeligt og utvetydigt kan tilkendegive dette, kan
hjælpen ikke ydes alene af en personligt udpeget hjælper, hvorfor der også skal med-
virke en myndighedsperson i dette tilfælde.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2