Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 9
Offentligt
1706948_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
Sagsnr.
2016 - 9550
Doknr.
435361
Dato
22-12-2016
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har den 14. december 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 13 vedrørende lovforslag nr. L 9 til økonomi- og indenrigsmini-
steren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 13:
”Ministeren bedes yde teknisk bistand til et ændringsforslag til lovforslaget, hvori der
tages højde for, at det kun er vælgere med reelt behov for hjælp til stemmeafgivningen
henholdsvis brevstemmeafgivningen, der kan få hjælp alene af en af vælgeren per-
sonligt udpeget hjælper, dvs. uden at der tillige medvirker en myndighedsperson. Æn-
dringsforslaget skal være med til at sikre, at ordningen ikke bliver misbrugt, f.eks. til at
føre social kontrol i stemmerummet.”
Svar:
Økonomi- og Indenrigsministeriet har som svar på spørgsmålet udarbejdet vedlagte
ændringsforslag til lovforslag nr. L 9. I ændringsforslaget afgrænses gruppen af væl-
gere, der kan få hjælp til stemmeafgivningen alene af en personligt udpeget hjælper,
til vælgere, der udtrykkeligt og utvetydigt kan tilkendegive et ønske herom, og som
derudover har en umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse.
Det er i bemærkningerne til ændringsforslaget præciseret, at de vælgere, der kan få
hjælp til stemmeafgivningen alene af en personligt udpeget hjælper, vil være personer
med funktionsnedsættelser, der umiddelbart kan ses eller konstateres. Det kan f.eks.
være vælgere med et eller flere brækkede lemmer m.v., vælgere, der gør brug af kø-
restol eller krykkestokke, eller som gør brug af mobilitystok eller førerhund eller lig-
nende. Derudover vil personer, der kan fremlægge dokumentation for en ikke umid-
delbart konstaterbar funktionsnedsættelse, være omfattet af persongruppen. Doku-
mentationen kan f.eks. foreligge i form af et ledsagekort udstedt af Danske Handicap-
organisationer, et parkeringskort for personer med handicap udstedt af Danske Han-
dicaporganisationer, en lægeerklæring eller en erklæring eller attest udstedt af en
offentlig myndighed.
Vælgere, der ikke har en umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller
psykisk funktionsnedsættelse, kan således efter ændringsforslaget ikke bestemme, at
hjælp til stemmeafgivningen skal ydes alene af en personligt udpeget hjælper, dvs.
uden at der tillige medvirker en myndighedsperson.
Formålet med forslaget er at mindske risikoen for, at personer, der reelt ikke har be-
hov for hjælp til stemmeafgivningen, alligevel bestemmer, at hjælp til stemmeafgivning
alene skal ydes af en af vælgeren personligt udpeget hjælper, dvs. uden at der tillige
skal medvirke en myndighedsperson. Formålet er således at mindske risikoen for
L 9 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 13: MFU spm., om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag til lovforslaget, hvori der tages højde for, at det kun er vælgere med reelt behov for hjælp til stemmeafgivningen henholdsvis brevstemmeafgivningen, der kan få hjælp alene af en af vælgeren personligt udpeget hjælper, til økonomi- og indenrigsministeren
1706948_0002.png
såkaldt social kontrol af personer, der befinder sig i et afhængighedsforhold eller an-
det ulige forhold til en anden person.
Jeg kan derfor tilslutte mig ændringsforslaget.
Jeg henviser i øvrigt til ændringsforslaget, som hermed fremsættes til lovforslag nr. L
9.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
Bilag:
Bilag 1. Ændringsforslag til lovforslag nr. L 9
2