Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
L 91 Bilag 1
Offentligt
1690061_0001.png
1
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi m.v.
(Midlertidig suspension af støtteordninger og indsættelse af loft for støtte til visse anlæg)
§1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober 2016,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 6,
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7. Energi-, forsynings- og klimaministeren kan efter forelæggelse for et af Folketinget nedsat
udvalg fastsætte regler om, at der ikke før Europa-Kommissionens godkendelse af de pågældende
ordninger kan træffes afgørelse om støtte eller udbetaling af støtte efter følgende bestemmelser:
1) Støtteordningerne i § 41, stk. 4, § 43 a, stk. 7, § 44, stk. 5, samt § 47, stk. 7 og 9.
2) Overgangsordningerne i § 7, stk. 5 og 6, i lov nr. 744 af 1. juni 2015.
3) Overgangsordningerne i § 4, stk. 7-9, i lov nr. 900 af 4. juli 2013
.
«
2.
I
§ 41, stk. 5,
indsættes som
2. pkt.:
»
For projekter hvor der er truffet afgørelse om tilsagn om pristillæg den 1. januar 2017 eller senere kan d
en
samlede støtte pr. virksomhed pr. projekt maksimalt udgøre et beløb svarende til 15 mio. euro.«
3.
I
§ 43 a, stk. 8,
indsættes som
2. pkt.:
»
For projekter hvor der er truffet afgørelse om tilsagn om pristillæg den 1. januar 2017 eller senere kan d
en
samlede støtte pr. virksomhed pr. projekt maksimalt udgøre et beløb svarende til 15 mio. euro.«
4.
I
§ 44, stk. 6,
indsættes som
2. pkt.:
»
For projekter hvor der er truffet afgørelse om tilsagn om pristillæg den 1. januar 2017 eller senere kan d
en
samlede støtte pr. virksomhed pr. projekt efter stk. 5, maksimalt udgøre et beløb svarende til 15
mio. euro.«
5.
I
§ 47, stk. 8,
indsættes efter 1. pkt.:
L 91 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat samt orientering om ny høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1690061_0002.png
2
»
For projekter hvor der er truffet afgørelse om tilsagn om pristillæg den 1. januar 2017 eller senere kan d
en
samlede støtte pr. virksomhed pr. projekt maksimalt udgøre et beløb svarende til 15 mio. euro.«
6.
I
§ 47, stk. 10,
indsættes efter 2. pkt.:
»
For projekter hvor der er truffet afgørelse om tilsagn om pristillæg den 1. januar 2017 eller senere kan d
en
samlede støtte pr. virksomhed pr. projekt maksimalt udgøre et beløb svarende til 15 mio. euro.«
L 91 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat samt orientering om ny høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1690061_0003.png
3
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at indsætte en bemyndigelse til energi-, forsynings- og
klimaministeren til midlertidigt, at kunne suspendere afgørelse om og udbetaling af støtte under
eksisterende støtteordninger og overgangsordninger om støtteordninger indtil Europa-
Kommissionen har godkendt forlængelse af støtteordningernes og overgangsreglernes
bagvedliggende statsstøttegodkendelser.
Endvidere er formålet med lovforslaget, at indsætte et loft for støttens størrelse i de støtteordninger,
der i dag er omfattet af Europa-Kommissionens afgørelse af 24. oktober 2014 vedr. statsstøttesag
SA.36204 (2013/N) støtte til solcelleanlæg og øvrige vedvarende energianlæg og afgørelse af 28.
oktober 2014 vedr. statsstøttesag SA.37122 støtte til husstandsvindmøller og havvindmøller med et
forsøgselement. De dele af støtteordningerne, som skal videreføres efter statsstøttegodkendelsernes
udløb med udgangen af 2016, bliver anmeldt i medfør af Europa-Kommissionens Retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020 men der ønskes ligeledes mulighed for, at kunne
anmelde ordningerne under gruppefritagelsesforordningen (Kommissionens forordning (EU) Nr.
651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i
henhold til traktatens artikel 107 og 108) således, at der vil kunne tildeles støtte til nye anlæg, som
omfattes af ordningerne fra den 1. januar 2017.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Bemyndigelse til midlertidig suspension af støtteordninger
2.1.1.
Gældende ret
Efter lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober 2016 har
energi-, forsynings- og klimaministeren ikke bemyndigelse til midlertidigt at suspendere afgørelser
om og udbetalinger af støtte omfattet af eksisterende støtteordninger og overgangsregler om
støtteordninger, indtil Europa-Kommissionen har godkendt forlængelse af støtteordningernes og
overgangsreglernes efter EU´s statsstøtteregler.
2.1.2.
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Behovet for en bemyndigelse til midlertidigt at kunne suspendere støtteordninger og
overgangsordninger om støtte omfattet lov om vedvarende energi er aktualiseret ved Europa-
Kommissionens afgørelser om godkendelse af visse støtteordninger fra oktober 2014. Det drejer sig
om støtteordninger omfattet af Europa-Kommissionens afgørelse af 24. oktober 2014 vedr.
statsstøttesag SA.36204 (2013/N) støtte til solcelleanlæg og øvrige vedvarende energianlæg og
afgørelse af 28. oktober 2014 vedr. statsstøttesag SA.37122 støtte til husstandsvindmøller og
havvindmøller med et forsøgselement.
L 91 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat samt orientering om ny høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1690061_0004.png
4
Europa-Kommissionens afgørelser er tidsbegrænsede til og med 2016 og skal genanmeldes, når der
er fundet en traktatmedholdelig finansiering af støtteordningerne. Da Europa-Kommissionens
sagsbehandlingstider i visse sager kan vise sig længere end oprindeligt forudsat, er bemyndigelsen
relevant i forhold til afgørelserne fra oktober 2014.
Europa-Kommissionens afgørelser er altid tidsbegrænsede. Tidsbegrænsningen har som
konsekvens, at der ikke vil kunne tildeles støtte efter statsstøttegodkendelsens udløb til nye anlæg,
som ønskes omfattet af ordningen, uden at tilsidesætte Europa-Kommissionens
statsstøttegodkendelse. Det understreges, at statsstøttegodkendelsernes tidsbegrænsning gælder,
uanset om den måtte fremgå af den danske lovgivning. Det skyldes, at det uanset lovens ordlyd ikke
efter EU-retten er muligt at opnå en bedre retsstilling end den, som følger af Europa-
Kommissionens afgørelser om statsstøtte.
Det betyder, at der ikke vil kunne tildeles støtte til nye anlæg, der nettilsluttes den 1. januar 2017
eller senere, med mindre ordningerne genanmeldes til Europa-Kommissionen. Det drejer sig om
solceller, andre VE-teknologier, bl.a. bølgekraft, små biogasanlæg op til og med 6 kW, små
biomasseanlæg op til og med 6 kW samt husstandsvindmøller, samt de overgangsordninger, som
knytter sig til disse støtteordninger, dvs. visse overgangsordninger i medfør af lov nr. 900 af 4. juli
2013 og lov nr. 744 af 1. juni 2015.
Det foreslås derfor, at energi-, forsynings- og klimaministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om midlertidig suspension af de i forslaget angivne støtteordninger og overgangsregler,
således at der ikke træffes afgørelse om og udbetaling af støtte for de midlertidigt suspenderede
støtteordninger. Det er hensigten med denne bemyndigelse, at den kan bruges i dette tilfælde, hvor
forlængelse af de angivne støtteordninger og overgangsordninger skal renotificeres. Dette har ikke
indvirkning på udbetaling af støtte til elproduktionsanlæg, som allerede inden udgangen af 2016
blev omfattet af en af ovenstående ordninger.
Formålet med bestemmelsen er, at energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter regler om, at
der ikke træffes afgørelser og udbetales støtte i strid med statsstøtteretten for anlæg som nettilsluttes
den 1. januar 2017 eller senere. På denne måde skabes der ikke usikkerhed for berørte
støttemodtagere om eventuel tilbagebetaling af ulovlig statsstøtte. På denne baggrund forventes
energi-, forsynings- og klimaministeren at udstede en bekendtgørelse om suspension af de
pågældende støtteordninger med virkning fra den 1. januar 2017.
2.2. Indsættelse af loft for størrelsen af støtte til visse anlæg
2.2.1. Gældende ret
Efter § 41 i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober
2016, kan der ydes pristillæg til vindmøller tilsluttet i egen forbrugsinstallation inden for en årlig
pulje på 1 MW i 2016.
L 91 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat samt orientering om ny høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1690061_0005.png
5
Efter § 43 a, stk. 7, kan der ydes pristillæg til elproduktionsanlæg på 6 kW eller derunder, som alene
anvender gasser.
Efter § 44, stk. 5, kan der ydes pristillæg til anlæg, der producerer elektricitet ved stirlingmotorer,
og andre særlige elproduktionsanlæg med biomasse som energikilde på 6 kW eller derunder.
Efter § 47, stk. 7, kan der inden for en pulje på 20 MW årligt i 5 år fra og med 2013 ydes forhøjet
pristillæg til solcelleanlæg.
Efter § 47, stk. 9, i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27.
oktober 2016 kan der ydes pristillæg til andre VE-teknologier, bl.a. bølgekraft, der ikke er omfattet
af lovens § 47, stk. 4-8.
Alle ordningerne er omfattet af Europa-Kommissionens statsstøttegodkendelser SA.36204 og
SA.37122 og er tidsbegrænsede til udgangen af 2016.
Det betyder anlæggene skal være nettilsluttet senest den 31. december 2016, idet tidsbegrænsningen
indebærer, at der ikke vil kunne tildeles støtte til anlæg, der nettilsluttes fra den 1. januar 2017 eller
senere.
Der gælder ikke noget loft for samlet støtte pr virksomhed pr projekt i medfør af de ovenstående
gældende støtteordninger.
2.2.2.
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Europa-Kommissionen traf afgørelser om godkendelse af visse støtteordninger i oktober 2014. Det
drejer sig om afgørelse af 24. oktober 2014 vedr. statsstøttesag SA.36204 (2013/N) støtte til
solcelleanlæg og øvrige vedvarende energianlæg og afgørelse af 28. oktober 2014 vedr.
statsstøttesag SA.37122 støtte til husstandsvindmøller og havvindmøller med et forsøgselement.
Afgørelserne er efterfølgende blevet korrigeret af Europa-Kommissionen den 18. december 2014.
Europa-Kommissionen tidsbegrænsede afgørelserne til og med 2016. Det betyder, at der ikke vil
kunne tildeles støtte til nye anlæg, der nettilsluttes den 1. januar 2017 eller senere, med mindre
ordningerne genanmeldes til Europa-Kommissionen. Det drejer sig om solceller, andre VE-
teknologier, bl.a. bølgekraft, små biogasanlæg op til og med 6 kW, små biomasseanlæg op til og
med 6 kW, husstandsvindmøller og forsøgsmøller på havet.
Alle ordningerne vil blive renotificeret i medfør af Europa-Kommissionens Retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020.
Det vurderes dog, at det vil være hensigtsmæssigt også at have mulighed for, at kunne
statsstøtteanmelde ordningerne efter den generelle gruppefritagelsesforordning (Kommissionens
forordning (EU) Nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det
indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108) således, at der vil kunne tildeles støtte efter
ordningerne fra den 1. januar 2017, hvis Europa-Kommissionen vurderer, at dette kan være en
L 91 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat samt orientering om ny høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1690061_0006.png
6
mulighed. Da anmeldelse i henhold til den generelle gruppefritagelsesforordning ikke forudsætter
Europa-Kommissionens godkendelse, vil dette være en mere smidig løsning end at anmelde
ordningerne i medfør af Europa-Kommissionens Retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og
energi 2014-2020.
Et af kravene under den generelle gruppefritagelsesforordning er, at den samlede støtte pr.
virksomhed pr. projekt maksimalt kan udgøre et beløb svarende til 15 mio. euro. Det vurderes
hensigtsmæssigt, at dette loft på den samlede støtte lovfæstes, så det af loven klart fremgår, at der er
et loft for tildeling af støtte.
Det foreslås derfor, at indsætte et loft på 15 mio. euro i lovens § 41, stk. 6, § 43 a, stk. 8, § 44, stk. 6
samt § 47, stk. 8 og 10, således at der udtrykkeligt angives det maksimale støttebeløb i
overensstemmelse med kravet efter den generelle gruppefritagelsesforordning.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser erhvervslivet m.v.
Eventuelle økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. vil først kunne
vurderes i forbindelse med brug af bestemmelsen om midlertidig suspension af en eller flere
støtteordninger eller overgangsordninger om støtte omfattet af lov om vedvarende energi.
Indsættelse af et loft for den samlede støtte pr. virksomhed pr. projekt vurderes umiddelbart ikke at
få betydning for omfanget af udbetaling af støtte i medfør af disse ordninger, ud fra de økonomiske
forudsætninger, som gælder for ordningerne i dag.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne
Indførslen af en bemyndigelse til energi-, forsynings- og klimaministeren til midlertidigt at kunne
suspendere de i forslaget angivne støtteordninger eller overgangsordninger om støtte, hvorefter
energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte, at støtteordningerne fra en bestemt dato er
suspenderet vil medføre, at anlægsejere vil skulle meddeles, at ordningen er midlertidigt
suspenderet fra den dato ministeren har fastsat og der ikke kan træffes afgørelse om støtte eller
udbetaling af støtte så længe ordningen er suspenderet. En regel om suspension af en støtteordning
eller en overgangsordning for en støtteordning vil først kunne ophæves i det omfang og fra den dato
Europa-Kommissionens afgørelse måtte foreligge.
Forslaget skønnes derudover ikke at have yderligere konsekvenser af betydning for borgerne.
6. Forholdet til EU-retten
Bemyndigelse til midlertidig suspension af støtteordninger
L 91 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat samt orientering om ny høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1690061_0007.png
7
Indsættelse af en bemyndigelse i § 2 er med til at sikre overholdelse af den udløbsdato, som måtte
gælde efter Europa-Kommissionens statsstøttegodkendelser.
Europa-Kommissionens statstøttegodkendelser er tidsbegrænsede, og Danmark er forpligtet til at
renotificere støtteordninger, såfremt de ønskes forlænget udover den godkendte periode. Danmark
vil skulle anmelde støtteordningerne med henblik på at få godkendt ordningerne ud over den
godkendte periode, hvis de opfylder kravene i Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte
til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020 (2014/C 200/01).
Henset til Europa-Kommissionens sagsbehandlingstider i denne typer sager, vurderes det
nødvendigt med en bemyndigelse til energi-, forsynings- og klimaministeren, om at kunne
suspendere støtteordningerne indtil ordningerne igen er renotificerede og hvis nødvendigt godkendt
af Europa-Kommissionen. Dette skal ses i lyset af, at statsstøttegodkendelserne er tidsbegrænset til
og med 31. december 2016 og anmeldelse af de angivne ordninger vil ske i forlængelse af dette
forslag, og at der er fundet en traktatmedholdelig finansiering af støtteordningerne, jf.
Kommissionens problematisering af om det danske PSO-system indeholder en potentiel
diskrimination af importeret VE-elektricitet. Det bemærkes, at der har været situationer hvor
Europa-Kommissionen ikke har godkendt forlængelsen af eksisterende støtteordninger eller
overgangsordninger fordi en forlængelse ikke har været anset for forenelig med statsstøttereglerne
fremadrettet.
Med en sådan bemyndigelse kan energi-, forsynings- og klimaministeren sikre, at der ikke sker
udbetaling af ulovlig statsstøtte af anlægsejere, der efterfølgende skal kræves tilbagebetalt. Skulle
Europa-Kommissionen ikke godkende forlængelse af en renotificeret støtteordning vil ordningen
skulle ophæves ved lov og ordningen vil dermed blive lukket for tilgang af nye anlæg.
Indsættelse af loft for støtte til visse anlæg
Europa-Kommissionen traf afgørelser om godkendelse af visse støtteordninger i oktober 2014. Det
drejer sig om afgørelse af 24. oktober 2014 vedr. statsstøttesag SA.36204 (2013/N) støtte til
solcelleanlæg og øvrige vedvarende energianlæg og afgørelse af 28. oktober 2014 vedr.
statsstøttesag SA.37122 støtte til husstandsvindmøller og havvindmøller med et forsøgselement.
Afgørelserne er efterfølgende blevet korrigeret af Europa-Kommissionen den 18. december 2014.
Europa-Kommissionen tidsbegrænsede afgørelserne til og med 2016, svarende til varigheden af den
midlertidige PSO-løsning. Det fremgår ligeledes af afgørelserne, at ordningerne skal genanmeldes,
såfremt der skal kunne tildeles støtte til nye anlæg efter udgangen af 2016. Det drejer sig om
solceller, andre VE-teknologier, bl.a. bølgekraft, små biogasanlæg op til og med 6 kW, små
biomasseanlæg op til og med 6 kW, husstandsvindmøller og forsøgsmøller på havet.
Alle ordningerne vil blive renotificeret i medfør af Europa-Kommissionens Retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020.
L 91 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat samt orientering om ny høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1690061_0008.png
8
Samtidig ønskes der ligeledes at være mulighed for, at ordningerne kan statsstøtteanmeldes efter
den generelle gruppefritagelsesforordning (Kommissionens forordning (EU) Nr. 651/2014 af 17.
juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens
artikel 107 og 108), hvis Europa-Kommissionen vurderer, at dette kan være en mulighed, da dette
vil være en mere smidig løsning, end at anmelde ordningerne i medfør af Europa-Kommissionens
Retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, således, at der vil kunne
tildeles støtte efter ordningerne fra den 1. januar 2017.
Et af kravene under den generelle gruppefritagelsesforordning er, at den samlede støtte pr.
virksomhed pr. projekt maksimalt kan udgøre et beløb svarende til 15 mio. euro. Det vurderes
hensigtsmæssigt, at dette loft på den samlede støtte lovfæstes, så det af loven klart fremgår, at der er
et loft for tildeling af støtte. De krav, der i øvrigt stilles under den generelle
gruppefritagelsesforordning, er allerede fastsat eller vil kunne fastsættes på bekendtgørelsesniveau.
Ændringerne skal være udarbejdet, inden forlængelserne kan træde i kraft og anmeldes til Europa-
Kommissionen.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober 2016 har
energi-, forsynings- og klimaministeren ikke bemyndigelse til midlertidigt at suspendere afgørelse
om og udbetaling af støtte under eksisterende støtteordninger og overgangsregler om
støtteordninger, indtil Europa-Kommissionen har godkendt forlængelse af støtteordningernes og
overgangsreglernes bagvedliggende statsstøttegodkendelser.
Det foreslås at indsætte en bemyndigelse til energi-, forsynings-, og klimaministeren til midlertidig,
at kunne suspendere støtteordninger og overgangsordninger om støtte.
Den foreslåede bemyndigelse indebærer, at ministeren ved bekendtgørelse kan fastsætte regler om,
at en eller flere støtteordninger eller overgangsordninger om støtte suspenderes midlertidigt fra
datoen for udløbet af den bagvedliggende afgørelse fra Europa-Kommissionen, indtil en ny
godkendelse foreligger.. Den midlertidige suspension af støtteordninger eller overgangsordninger
om støtte kan kun ophøre fra det tidspunkt og i det omfang det følger af Europa-Kommissionens
afgørelse.
Det drejer sig om solceller, andre VE-teknologier, bl.a. bølgekraft, små biogasanlæg op til og med 6
kW, små biomasseanlæg op til og med 6 kW samt husstandsvindmøller, samt de
L 91 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat samt orientering om ny høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1690061_0009.png
9
overgangsordninger, som knytter sig til disse støtteordninger, dvs. visse overgangsordninger i
medfør af lov nr. 900 af 4. juli 2013 og lov nr. 744 af 1. juni 2015.
En midlertidig suspension betyder, at der alene kan ydes støtte til anlæg, som når at blive omfattet
af en ordning inden den dato, fra hvilken energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter en
suspension.
I tilfælde af, at der ikke opnås godkendelse fra Europa-Kommissionen til at videreføre en
midlertidigt suspenderet støtteordning, herunder en overgangsordning, der giver ret til støtte, vil der
kunne være potentielle støttemodtagere, som ikke vil have opnået ret til støtte forud for udløbet af
statsstøttegodkendelsen. Efter Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets opfattelse vil fastsættelse
af regler om midlertidig suspension af støtteordninger, i det omfang sådanne regler vil udgøre et
indgreb i rettigheder beskyttet af grundlovens § 73, ikke i almindelighed udgøre et ekspropriativt
indgreb (”afståelse”) i forhold til de potentielle støttemodtagere, der efter
gældende ret har
mulighed for at søge støtte i henhold til ordningerne.
Uanset det anførte kan det efter Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets opfattelse imidlertid ikke
på forhånd udelukkes, at der kan forekomme tilfælde, hvor en bekendtgørelse, der fastsætter regler
om midlertidig suspension af visse støtteordninger, kan ramme en potentiel støttemodtager, som har
afholdt udgifter i tillid til muligheden for at erhverve ret til støtte, så økonomisk intensivt og
atypisk, at der vil være tale om ekspropriation. Det må bero på en konkret vurdering, om der i det
enkelte tilfælde foreligger ekspropriation. I vurderingen vil bl.a. indgå den økonomiske betydning
af de ændrede regler samt de nærmere omstændigheder, der ligger til grund for, at den potentielle
støttemodtager ikke har kunnet opfylde støttebetingelserne forud for suspensionen. Er indgrebet
ekspropriativt, vil den pågældende have krav på erstatning i medfør af grundlovens § 73. Kravet på
erstatning må i mangel af enighed rejses ved domstolene.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.
Til nr. 2
Efter § 41, stk. 4, i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27.
oktober 2016 kan der ydes pristillæg til vindmøller tilsluttet i egen forbrugsinstallation inden for en
årlig pulje på 1 MW i 2016. Bestemmelserne om tildeling af støtte inden for en årlig pulje på 1 MW
fremgår af lov nr. 1877 af 29. december 2015. Bestemmelserne om støtte inden for en årlig pulje på
1 MW efter 2016 vil blive sat i kraft ved bekendtgørelse efter denne lovs vedtagelse.
Det følger af den generelle gruppefritagelsesforordning, at den samlede støtte pr. virksomhed pr.
projekt maksimalt kan udgøre et beløb svarende til 15 mio. euro.
Det foreslås, at der indsættes et loft for støtte svarende til begrænsningen i den generelle
gruppefritagelsesforordning.
L 91 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat samt orientering om ny høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1690061_0010.png
10
Den foreslåede ændring af § 41, stk. 5, indebærer, at udbetaling af støtte til et projekt skal stoppes,
når støtten overstiger et beløb svarende til 15 mio. euro.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.
Til nr. 3
Efter § 43 a, stk. 7, i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27.
oktober 2016, kan der ydes pristillæg til elproduktionsanlæg på 6 kW eller derunder, som alene
anvender gasser.
Det følger af den generelle gruppefritagelsesforordning, at den samlede støtte pr. virksomhed pr.
projekt maksimalt kan udgøre et beløb svarende til 15 mio. euro.
Det foreslås at der indsættes et loft for støtte svarende til begrænsningen i den generelle
gruppefritagelsesforordning.
Den foreslåede ændring af § 43 a, stk. 8, indebærer, at udbetalingen af støtten skal stoppes såfremt
den overstiger et beløb svarende til 15 mio. euro.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.
Til nr. 4
Efter § 44, stk. 5, i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27.
oktober 2016, kan der ydes pristillæg til anlæg, der producerer elektricitet ved stirlingmotorer og
andre særlige elproduktionsanlæg med biomasse som energikilde på 6 kW eller derunder.
Det følger af den generelle gruppefritagelsesforordning, at den samlede støtte pr. virksomhed pr.
projekt maksimalt kan udgøre et beløb svarende til 15 mio. euro.
Det foreslås at der indsættes et loft for støtte svarende til begrænsningen i den generelle
gruppefritagelsesforordning.
Den foreslåede ændring af § 44, stk. 6, indebærer, at udbetalingen af støtten skal stoppes såfremt
den overstiger et beløb svarende til 15 mio. euro.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.
Til nr. 5
Efter § 47, stk. 7, i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27.
oktober 2016, kan der inden for en pulje på 20 MW årligt i 5 år fra og med 2013 ydes forhøjet
pristillæg til solcelleanlæg. Der vil efter loven ikke kunne ydes støtte efter 1. januar 2018.
Det følger af den generelle gruppefritagelsesforordning, at den samlede støtte pr. virksomhed pr.
projekt maksimalt kan udgøre et beløb svarende til 15 mio. Euro.
L 91 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat samt orientering om ny høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1690061_0011.png
11
Det foreslås at der indsættes et loft for støtte svarende til begrænsningen i den generelle
gruppefritagelsesforordning.
Den foreslåede ændring af § 47, stk. 8, indebærer, at udbetalingen af støtten skal stoppes såfremt
den overstiger et beløb svarende til 15 mio. euro.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.
Til nr. 6
Efter § 47, stk. 9, i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27.
oktober 2016, kan der ydes pristillæg til andre VE-teknologier, bl.a. bølgekraft, der ikke er omfattet
af lovens § 47, stk. 4-8.
Det følger af den generelle gruppefritagelsesforordning, at den samlede støtte pr. virksomhed pr.
projekt maksimalt kan udgøre et beløb svarende til 15 mio. euro.
Det foreslås at der indsættes et loft for støtte svarende til begrænsningen i den generelle
gruppefritagelsesforordning.
Den foreslåede ændring af § 47, stk. 10, indebærer, at udbetalingen af støtten skal stoppes såfremt
den overstiger et beløb svarende til 15 mio. euro.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.
L 91 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat samt orientering om ny høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1690061_0012.png
12
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1141 af 27. oktober 2016,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 6,
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7. Energi-, forsynings- og klimaministeren
kan efter forelæggelse for et af Folketinget
nedsat udvalg fastsætte regler om, at der ikke
før Europa-Kommissionens godkendelse af de
pågældende ordninger kan træffes afgørelse om
støtte eller udbetaling af støtte efter følgende
bestemmelser:
1) Støtteordningerne i § 41, stk. 4, § 43 a, stk. 7,
§ 44, stk. 5, samt § 47, stk. 7 og 9.
2) Overgangsordningerne i § 7, stk. 5 og 6, i lov
nr. 744 af 1. juni 2015.
3) Overgangsordningerne i § 4, stk. 7-9, i lov nr.
900 af 4. juli 2013
.
«
§ 41. ---
Stk. 5.
Det er en betingelse for pristillæg efter
stk. 4, at vindmøllen nettilsluttes inden 2 år efter
afgivelse af tilsagn om pristillæg.
Stk. 6-7
§ 43 a. ---
Stk. 8.
For anlæg, som er nettilsluttet den 1.
januar 2016 eller senere, er valg af pristillæg
efter stk. 7 betingelse af Energinet.dk’s tilsagn
forud for projektets påbegyndelse.
Stk. 9. ---
§ 44, stk. ---
Stk. 6.
For anlæg, som er nettilsluttet den 1.
januar 2016 eller senere, er valg af pristillæg
efter stk. 5 betingelse af Energinet.dk’s tilsagn
2.
I
§ 41, stk. 5,
indsættes som
2. pkt.:
»
For projekter hvor der er truffet afgørelse om
tilsagn om pristillæg den 1. januar 2017 eller senere
kan d
en samlede støtte pr. virksomhed pr.
projekt maksimalt udgøre et beløb svarende til
15 mio. euro.«
3.
I
§ 43 a, stk. 8,
indsættes som
2. pkt.:
»
For projekter hvor der er truffet afgørelse om
tilsagn om pristillæg den 1. januar 2017 eller senere
kan d
en samlede støtte pr. virksomhed pr.
projekt maksimalt udgøre et beløb svarende til
15 mio. euro.«
4.
I
§ 44, stk. 6,
indsættes som
2. pkt.:
»
For projekter hvor der er truffet afgørelse om
tilsagn om pristillæg den 1. januar 2017 eller senere
kan d
en samlede støtte pr. virksomhed pr.
projekt efter stk. 5, maksimalt udgøre et beløb
L 91 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat samt orientering om ny høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1690061_0013.png
13
forud for projektets påbegyndelse.
§ 47. ---
Stk. 8.
Det er en betingelse for forhøjet
pristillæg efter stk. 7, at anlægget nettilsluttes
inden 2 år efter afgivelse af tilsagn om forhøjet
pristillæg. Energi-, forsynings- og
klimaministeren fastsætter regler om
ansøgningsproceduren og om fordelingen af
puljen efter stk. 7 på forskellige kategorier af
anlæg og kriterier for udvælgelse, herunder
eventuel lodtrækning, hvis antallet af
ansøgninger overstiger mængden af megawatt i
puljen. Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om forhøjelse af puljen, hvis den årlige
pulje ikke er blevet fuldt udnyttet.
svarende til 15 mio. euro.«
5.
I
§ 47, stk. 8,
indsættes efter 1. pkt.:
»
For projekter hvor der er truffet afgørelse om
tilsagn om pristillæg den 1. januar 2017 eller senere
kan d
en samlede støtte pr. virksomhed pr.
projekt maksimalt udgøre et beløb svarende til
15 mio. euro.«
Stk. 9. ---
§ 47. ---
Stk. 10.
Forelektricitet fra anlæg, som er
nettilsluttet den 1. januar 2016 eller senere, ydes
alene pristillæg efter stk. 9, hvis anlægget har en
installeret effekt på under 500 kW. Pristillægget
er endvidere betinget af Energinet.dk’s tilsagn
forud for projektets påbegyndelse.
6.
I
§ 47, stk. 10,
indsættes efter 2. pkt.:
»
For projekter hvor der er truffet afgørelse om
tilsagn om pristillæg den 1. januar 2017 eller senere
kan d
en samlede støtte pr. virksomhed pr.
projekt maksimalt udgøre et beløb svarende til
15 mio. euro.«