Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
L 91 Bilag 15
Offentligt
1705147_0001.png
Til lovforslag nr.
L 91
Folketinget 2016-17
Ændringsforslag stillet den 19. december 2016 uden for tillægsbetænkningen
Ændringsforslag
til 3. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Kommunal indsigelsesret, udvidelse af køberetsordningen og den grønne ordning, pristillæg og afregningsvilkår for
havvindmølleparkerne Vesterhav Syd, Vesterhav Nord og Kriegers Flak samt midlertidig suspension af støtteordninger og
indsættelse af loft for støtte til visse anlæg)
[af energi-, forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)]
Af
energi-, forsynings- og klimaministeren:
Til § 3
6)
Stk. 1
udgår, og i stedet indsættes som nye stykker:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovti-
dende, jf. dog stk. 5.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes 3 søgnedage efter dets
vedtagelse.
Stk. 3.
Regler udstedt i medfør af § 56 a i lov om fremme
af vedvarende energi som affattet ved § 1, nr. 01, jf. § 47,
stk. 6, i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober 2016 med senere æn-
dringer, kan træde i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 4.
Loven finder ikke anvendelse på afgørelser, der
træffes efter § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015, og som
er meddelt før lovens ikrafttræden. For sådanne afgørelser
finder de hidtil gældende regler anvendelse.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 5-7.
[Lovens stadfæstelse og ikrafttræden]
7)
Stk. 3,
der bliver stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
§ 22 b og § 23, stk. 4, 3. pkt., i lov om fremme af
vedvarende energi som indsat ved denne lovs § 1, nr. 10 og
11, finder ikke anvendelse for ansøgninger om forundersø-
gelsestilladelse modtaget før den 1. januar 2017. For sådan-
ne ansøgninger finder de hidtil gældende regler anvendelse,
jf. dog stk. 7.«
[Lovteknisk præcisering og lovens virkning for forundersø-
gelsestilladelse]
8)
Stk. 4,
der bliver stk. 7, affattes således:
»Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan gøre indsigelse mod,
at der gives etableringstilladelse efter § 25 i lov om fremme
af vedvarende energi på baggrund af en forundersøgelses-
rapport, der er stillet til rådighed efter § 24, stk. 4, i lov om
fremme af vedvarende energi, hvis ansøgningen om forun-
dersøgelsestilladelse er modtaget før den 1. januar 2017 og
ansøgningen om etableringstilladelse på baggrund af forun-
dersøgelsesrapporten er modtaget efter den 1. januar 2017. §
22 b, stk. 2 og 3, og § 23, stk. 4, 3. pkt., som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 10 og 11, finder tilsvarende anvendelse
for indsigelse efter denne bestemmelse. Indsigelse skal ind-
gives i forbindelse med høring af relevante myndigheder, in-
den der træffes afgørelse om etableringstilladelse.«
[Lovteknisk præcisering og lovens virkning for forundersø-
gelsestilladelse]
Bemærkninger
Til nr. 6
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft ved bekendt-
gørelsen i Lovtidende. Dette skyldes et ønske om at suspen-
dere overgangsordningen snarest muligt for at undgå, at
Energinet.dk kan træffe afgørelse om pristillæg til en langt
større udbygning med solcelleanlæg end hidtil forudsat. Det
er derfor nødvendigt, at lovforslaget kan træde i kraft snarest
muligt.
Den foreslåede ændring indebærer, at loven træder i kraft
tidligere end det hidtil foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt
den 1. januar 2017 og ændres, med henblik på at ministeren
kan udstede regler om at suspendere overgangsordningen
snarest muligt for at imødegå en potentiel betydelig finan-
siering af støttebehovet til fremstilling af elektricitet fra sol-
celleanlæg, som Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet er
blevet bekendt den 15. december 2016.
Energinet.dk har den 16. december 2016 oplyst Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriet, at der den 15. december
AX019570
L 91 - 2016-17 - Bilag 15: Ændringsforslag til 3. behandling
1705147_0002.png
2
2016 blev modtaget ansøgninger om afgørelse efter over-
gangsordningen svarende til 1.660 MW ud over de ansøg-
ninger, som Energinet.dk allerede behandler efter § 7, stk. 5,
i lov nr. 744 af 1. juni 2015. Afgørelser, som meddeles til
ejere af anlæg, der producerer elektricitet svarende til 1.660
MW, vil potentielt indebære udbetaling af 4,5 mia. kr. Dette
vil indebære langt større udbygning med solcelleanlæg end
hidtil forudsat.
Ændringsforslaget skal således ses i sammenhæng med
det tidligere fremsatte ændringsforslag, hvorefter der ind-
sættes et nyt kapitel 6 a med den foreslåede § 56 a, hvorefter
energi-, forsynings- og klimaministeren efter forelæggelse
for et af Folketinget nedsat udvalg kan fastsætte regler om,
at der ikke kan træffes afgørelse om støtte eller udbetaling af
støtte efter overgangsordningen i § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af
1. juni 2015, medmindre overgangsordningen er gjort for-
enelig med EU’s statsstøtteregler, herunder at Europa-Kom-
missionen har godkendt overgangsordningen, i det omfang
dette måtte være nødvendigt, eller indtil der træffes beslut-
ning om at lukke overgangsordningen for tilgang af nye an-
læg.
Den foreslåede ændring indebærer således, at ministeren
kan udnytte den foreslåede bemyndigelse i § 56 a til at sus-
pendere ordningen tidligere end det hidtil forudsatte tids-
punkt.
Det forudsættes således, at energi-, forsynings- og klima-
ministeren på det foreslåede tidspunkt for lovens ikrafttræ-
den samtidig fastsætter regler om, at der ikke kan træffe af-
gørelse efter § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015, jf. § 47,
stk. 6, der omhandler pristillæg for fremstilling af elektrici-
tet fra solcelleanlæg (60-40-ordningen). Det bemærkes, at
ministeren ikke forudsættes at fastsætte regler med et frem-
rykket ikrafttrædelsestidspunkt for de øvrige støtteordnin-
ger, der er omfattet af overgangsordningen, jf. § 41, stk. 3
(250-150-ordningen til hustandsvindmøller), § 43 a, stk. 7, §
44, stk. 5, og § 47, stk. 9 (andre små VE-anlæg).
Af bestemmelsen i § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015
fremgår følgende:
»Der kan ydes pristillæg efter § 41, stk. 3, § 43 a, stk. 7,
§ 44, stk. 5, og § 47, stk. 6 og 9, i lov om fremme af vedva-
rende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 122 af 6. februar
2015, for elektricitet fremstillet på anlæg, som er nettilsluttet
den 1. januar 2016 eller senere, hvis projektet er påbegyndt
inden den 1. juli 2015, og hvis det forhold, at nettilslutning
ikke er opnået inden den 1. januar 2016, ikke kan tilregnes
ejeren af anlægget. Har et anlæg, som er omfattet af 1. pkt.,
en installeret effekt på 500 kW eller derover, er det endvide-
re en betingelse, at der er truffet afgørelse herom i 2015, og
at ansøgning herom er modtaget af Energinet.dk senest den
31. oktober 2015.«
Bestemmelsen indebærer, at Energinet.dk træffer en af-
gørelse, der har karakter af en skønsmæssig forvaltningsakt,
da bestemmelsen ikke fuldt ud normerer indholdet af afgø-
relsen. Denne vurdering beror på, dels at bestemmelsen an-
giver ordet »kan«, dels at de betingelser, der ifølge bestem-
melsen skal være opfyldt, for at ejere kan modtage pristil-
læg, er skønsmæssige. Det er således eksempelvis et krav, at
»det forhold, at nettilslutning ikke er opnået inden den 1. ja-
nuar 2016, ikke kan tilregnes ejeren af anlægget«. Vurderin-
gen af, om en ansøger i den konkrete situation opfylder kra-
vet om manglende tilregnelse, forudsætter udøvelsen af et
skøn, efter hvilket Energinet.dk ifølge forarbejderne bl.a.
kan inddrage forhold som lang sagsbehandlingstid eller
spørgsmål om anlæggets karakter.
Efter overgangsordningen i § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1.
juni 2015, stiftes ansøgers retskrav på støtte på tidspunktet,
hvor Energinet.dk træffer afgørelse om pristillæg. Det bety-
der, at ejere af anlæg omfattet af ordningen i § 7, stk. 5, i lov
nr. 744 af 1. juni 2015 ikke kan anses for at have opnået et
retskrav på støtte i henhold til dansk ret, før Energinet.dk
har truffet en afgørelse herom.
Det kan efter Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets
opfattelse ikke på forhånd udelukkes, at der kan forekomme
tilfælde, hvor en bekendtgørelse, der fastsætter regler om
suspension af overgangsordningen, kan ramme potentielle
støttemodtagere, som har afholdt udgifter i tillid til mulighe-
den for at erhverve ret til støtte, så økonomisk intensivt og
atypisk, at der vil være tale om ekspropriation. Det må bero
på en konkret vurdering, om der i det enkelte tilfælde fore-
ligger ekspropriation. I vurderingen vil bl.a. indgå den øko-
nomiske betydning af de ændrede regler og de nærmere om-
stændigheder, der ligger til grund for, at den potentielle støt-
temodtager ikke har kunnet opfylde støttebetingelserne for-
ud for suspensionen. Er indgrebet ekspropriativt, vil den på-
gældende have krav på erstatning i medfør af grundlovens §
73. Kravet på erstatning må i mangel af enighed rejses ved
domstolene.
Det foreslås endvidere i stk. 2, at lovforslaget kan stadfæ-
stes 3 søgnedage efter dets vedtagelse. Bestemmelsen fast-
slår, at lovforslaget følger de almindelige regler for stadfæ-
stelse, som følger af grundlovens § 73, stk. 2. I den forbin-
delse bemærkes, at udgifterne til støtte for elektricitet frem-
stillet på solcelleanlæg kan stige markant, hvis adgangen til
at træffe afgørelse efter overgangsordningen i § 7, stk. 5, i
lov nr. 744 af 1. juni 2015 ikke kan suspenderes eller lukkes
snarest muligt.
Det foreslås i stk. 3, at regler udstedt i medfør af § 56 a
om 60-40-ordningen, jf. 47, stk. 6, i lov om fremme af ved-
varende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober
2016 med senere ændringer, kan træde i kraft ved bekendt-
gørelsen i Lovtidende.
Den foreslåede ændring indebærer, at energi-, forsy-
nings- og klimaministeren kan fastsætte regler, som træder i
kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Formålet med ændringen er, at regler om at suspendere
overgangsordningen med henblik på at imødegå en potentiel
betydelig finansiering af støttebehovet til fremstilling af
elektricitet fra solcelleanlæg kan træde i kraft snarest muligt.
Det foreslås i stk. 4, at loven ikke finder anvendelse på
afgørelser, der er truffet efter § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1.
juni 2015, jf. § 47, stk. 6, i lov om fremme af vedvarende
energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober 2016
med senere ændringer, og som er meddelt før lovens ikraft-
træden. For sådanne afgørelser finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
L 91 - 2016-17 - Bilag 15: Ændringsforslag til 3. behandling
1705147_0003.png
3
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk præcisering. Med ændringen
tydeliggøres, at der i bestemmelsen henvises til § 22 b og §
23, stk. 4, 3. pkt., i lov om fremme af vedvarende energi
som indsat ved lovforslagets § 1, nr. 10 og 11.
Herudover indebærer ændringsforslaget, at lovforslagets
forudsatte tidspunkt for, hvornår loven har virkning for an-
søgning om forundersøgelsestilladelser fastholdes.
Ændringsforslaget træder i stedet for nr. 4 stillet i Ener-
gi-, Forsynings- og Klimaudvalgets betænkning den 16. de-
cember 2016, som samtidig tages tilbage.
Til nr. 8
Der er tale om en lovteknisk præcisering. Med nyaffattel-
sen tydeliggøres, at der i bestemmelsen henvises til § 25, §
24, stk. 4, § 22 b, stk. 2 og 3, og § 23, stk. 4, 3. pkt., i lov
om fremme af vedvarende energi. Med nyaffattelsen tyde-
liggøres endvidere, at § 22 b, stk. 2 og 3, og § 23, stk. 4, 3.
pkt., er indsat ved lovforslagets § 1, nr. 10 og 11.
Herudover indebærer ændringsforslaget, at lovforslagets
forudsatte tidspunkt for, hvornår loven har virkning for an-
søgning om forundersøgelsestilladelser og etableringstilla-
delser, fastholdes.
Ændringsforslaget træder i stedet for nr. 5 stillet i Ener-
gi-, Forsynings- og Klimaudvalgets betænkning den 16. de-
cember 2016, som samtidig tages tilbage.