Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
L 91 Bilag 8
Offentligt
1702971_0001.png
Til lovforslag nr.
L 91
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget den 14. december 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Kommunal indsigelsesret, udvidelse af køberetsordningen og den grønne ordning, pristillæg og afregningsvilkår for
havvindmølleparkerne Vesterhav Syd, Vesterhav Nord og Kriegers Flak samt midlertidig suspension af støtteordninger og
indsættelse af loft for støtte til visse anlæg)
[af energi-, forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)]
1. Ændringsforslag
Energi-, forsynings- og klimaministeren har stillet 5 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november 2016 og var
til 1. behandling den 29. november 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Energi-, Forsy-
nings- og Klimaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
To udkast med dele af lovforslaget har inden fremsættel-
sen været sendt i høring, og energi-, forsynings- og klima-
ministeren sendte den 20. juni og den 12. august 2016 disse
udkast til udvalget, jf. EFK (folketingsåret 2015-16) alm.
del – bilag 336 og 368. Samtidig med fremsættelsen af lov-
forslaget blev de dele af lovforslaget, som ikke tidligere
havde været sendt i høring, sendt i høring, og energi-, forsy-
nings- og klimaministeren orienterede samme dag udvalget
herom. Den 18. november og den 28. november 2016 sendte
energi-, forsynings- og klimaministeren de indkomne hø-
ringssvar og notater herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til energi-, forsynings-
og klimaministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget glæder sig
over, at det er lykkedes at indgå en PSO-aftale, der vil sikre
en lavere elregning for både forbrugere og virksomheder i
Danmark. Det vil bidrage til den nødvendige grønne omstil-
ling gennem øget elektrificering af samfundet og derudover
gøre det lettere for de konkurrenceudsatte danske virksom-
heder at skabe nye arbejdspladser. Samtidig har det været
fuldstændig afgørende for Socialdemokratiet at holde fast i
den brede energiaftale fra 2012 og den ambitiøse grønne
omstilling, der år for år bidrager med eksportindtægter i mil-
liardstørrelsen og tusindvis af arbejdspladser på en række
danske produktions-, forsynings- og rådgivningsvirksomhe-
der.
Det er helt afgørende, at man kan regne med de aftaler,
der indgås med et bredt flertal i Folketinget, og derfor var
det også afgørende for Socialdemokratiets tilslutning til en
ny finansiering af den grønne omstilling, at vi ikke – som re-
geringen ønskede det – skulle aflyse aftalte og allerede ud-
budte vindmølleprojekter. Usikkerhed om investeringerne
gør omstillingen dyrere, og vi har ikke brug for at bremse
grønne investeringer. Tværtimod har vi brug for at udvikle
den grønne styrkeposition, som også fremover kan skabe ar-
bejdspladser til faglærte, ufaglærte og ingeniører over hele
landet.
Når udgiften fjernes fra elregningen, skal omstillingen fi-
nansieres på anden måde, og her var det afgørende for So-
cialdemokratiet at sikre en mere retfærdig profil, end rege-
ringen havde lagt op til. Vi ønskede ikke at lade de laveste
indkomster og pensionister betale regningen, og derfor fik vi
sikret, at pensionister og førtidspensionister ikke mister de-
res grønne check, og i øvrigt at erhvervslivet også bidrager
til finansieringen.
Vi glæder os derudover over, at der med aftalen blev af-
sat midler til en klimapulje, så man kan tage fat på de helt
DokumentId
Journalnummer
L 91 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 14/12-16
1702971_0002.png
2
nødvendige initiativer, der skal sikre, at vi også i årene
fremover nedbringer vores CO
2
-udledninger og lever op til
de nationale og internationale klimamål.
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, som bl.a. fastlægger støttebeløbene for
de kystnære havvindmøller ved Vesterhav Syd og Vesterhav
Nord og havvindmølleparken ved Kriegers Flak.
Enhedslisten og Alternativet mener, at det er glædeligt, at
vi er kommet frem til at kunne opføre verdens billigste hav-
vindmøllepark ved Kriegers Flak, og at vi har udsigt til også
at få verdens billigste kystnære møller med over 4 km til ky-
sten opstillet. Potentialet for eksport af disse vindmøllepar-
ker er kæmpestort. Oven på klimatopmødet i Marrakesh er
der en chance for, at interessen for vedvarende energi øges, i
bestræbelserne på at man i flere lande vælger de vedvarende
energiløsninger, som passer bedst til de lokale forhold.
Det er relevant at vurdere prisen for den vedvarende
energi i anlæggenes samlede levetid. Landvind er fortsat bil-
ligst, men ikke længere markant billigere i forhold til de
priser, der er opnået i det konkrete udbud for kystnære møl-
ler og havvindmøller. Samtidig er landbaserede solceller og-
så kommet markant ned i pris. Med prisfaldet på havvind-
mølleprojekter står man med så lave priser, at en husstand
med et forbrug på 4.000 kWh. vil få en ekstraregning om
året på 160 kr. med forsyning fra havvind frem for landvind.
Enhedslisten og Alternativet mener, det er positivt, at den
grønne ordning udvides til at gælde for kystnære havvind-
møller. Køberetsordningen udvides til også at gælde som-
merhusejere, som har haft et sommerhus i mindst 2 år, så
der ikke kan ske spekulation i at købe et sommerhus for at
kunne erhverve vindmølleandele. Den udvidede køberets-
ordning er med til at fordyre vindmølleprojekter, men hvis
det kan sikre større lokal opbakning, er det positivt, at den
udvides.
Lovforslaget indfører for kystnære havvindmøller, der
opføres efter åben dør-ordningen, en høringsret for kommu-
ner, hvor høringssvar efterfølgende skal politisk behandles. I
bemærkningerne til lovforslaget nævnes, at der har været
modstand fra især ejere af fritidsboliger mod kystnære møl-
ler ved Mejl Flak og Jammerland Bugt. Det er korrekt, men
der var samtidig opbakning fra Aarhus Kommune til de
kystnære møller ved Mejl Flak.
Enhedslisten og Alternativet støtter, at kystnære havvind-
møller fortsat kan prioriteres ud fra klima- og miljømæssige
samt samfundsøkonomiske hensyn med henblik på at ned-
bringe afhængigheden af fossile brændsler, reducere CO
2
-
udledningen og prioritere forsyningssikkerheden. Så hø-
ringsretten til kommuner er ikke en vetoret imod kystnære
havvindmøller.
Klimaproblemerne skal tages alvorligt. En omstilling til
100 pct. vedvarende energi i Danmark kræver, at alle mulig-
heder udnyttes, samtidig med at energiforbruget nedsættes.
Også den nye regerings mål om mindst 50 pct. vedvarende
energi i 2030 kræver en hurtig plan for den videre udbyg-
ning. Med den prisudvikling, der er opnået for kystnære
møller og havvindmøller, vil vindmøller på havet blive en
væsentlig del af den danske elforsyning. Dybt beklageligt
skabte Venstreregeringen midt under det kystnære udbud
usikkerhed om, om der ville være et flertal for at gennemfø-
re vindmølleprojekterne, på trods af at både de kystnære
havvindmøller på 350 MW og Kriegers Flak er veldefinere-
de elementer i energiaftalen fra 2012. Enhedslisten og Alter-
nativet vil også fremover lægge vægt på, at der i forbindelse
med afholdelse af et udbud ikke skabes tvivl, om Folketin-
get vil realisere de udbudte vindmølleprojekter, hvis prisen
er under den udmeldte maksimumspris.
Alternativets medlem af udvalget ønsker endvidere at til-
kendegive, at Alternativet er positiv over for en udvidelse af
den grønne ordning, men mener, den valgte afstand på 8 km
bør ændres til 12 km. Desuden mener Alternativet, at kyst-
nære havvindmøller så vidt muligt bør stå tæt på andre tek-
niske anlæg. På den måde får man en mindre belastning af
de frie kystlandskaber, som Danmark har mange steder
langs landets mere end 7.000 km kystlinje.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
energi-, forsynings- og klimaministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 1
1)
Nr. 1
udgår.
[Lovteknisk ændring af bemyndigelse til at fastsætte regler
om udbetaling fra støtteordninger]
2)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 22 b
ændres i
stk. 3
»Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget« til: »Et af Folke-
tinget nedsat udvalg«.
[Orientering af folketingsudvalg om en kommunalbestyrel-
ses indsigelse]
3)
Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:
»01.
Efter kapitel 6 indsættes:
»Kapitel 6 a
Midlertidig suspension af visse støtteordninger
§ 56 a.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan efter
forelæggelse for et af Folketinget nedsat udvalg fastsætte
regler om, at der ikke kan træffes afgørelse om støtte eller
udbetaling af støtte efter overgangsordningen i § 7, stk. 5, i
lov nr. 744 af 1. juni 2015, medmindre overgangsordningen
er gjort forenelig med EU’s statsstøtteregler, herunder at Eu-
ropa-Kommissionen har godkendt overgangsordningen, i det
omfang dette måtte være nødvendigt, eller indtil der træffes
L 91 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 14/12-16
1702971_0003.png
3
beslutning om at lukke overgangsordningen for tilgang af
nye anlæg.««
[Bemyndigelse til at fastsætte regler om udbetaling fra støt-
teordninger]
Til § 3
4)
I
stk. 3
affattes
1. pkt.
således:
»§ 22 b og § 23, stk. 4, 3. pkt., i lov om fremme af vedva-
rende energi som indsat ved denne lovs § 1, nr. 10 og 11,
finder ikke anvendelse for ansøgninger om forundersøgel-
sestilladelse modtaget før lovens ikrafttræden.«
[Lovteknisk præcisering]
5)
I
stk. 4
affattes
1.
og
2. pkt.
således:
»Kommunalbestyrelsen kan gøre indsigelse mod, at der
gives etableringstilladelse efter § 25 i lov om fremme af
vedvarende energi på baggrund af en forundersøgelsesrap-
port, der er stillet til rådighed efter § 24, stk. 4, i lov om
fremme af vedvarende energi, hvis ansøgningen om forun-
dersøgelsestilladelse er modtaget før lovens ikrafttræden og
ansøgningen om etableringstilladelse på baggrund af forun-
dersøgelsesrapporten er modtaget efter lovens ikrafttræden.
§ 22 b, stk. 2 og 3, og § 23, stk. 4, 3. pkt., som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 10 og 11, finder tilsvarende anvendelse
for indsigelse efter denne bestemmelse.«
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at § 1, nr. 1, udgår. Ændringen skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 3, hvorved der ind-
sættes et nyt selvstændigt kapitel 6 a om midlertidig suspen-
sion af visse støtteordninger, der omfatter en ny bestemmel-
se i § 56 a.
Ændringen sker af retssystematiske grunde, idet den fore-
slåede bemyndigelsesbestemmelse ikke vedrører spørgsmå-
let om lovens anvendelsesområde, der reguleres efter lovens
§ 2.
Til nr. 2
Det fremsatte lovforslags § 1, nr. 10, indeholder en ny
bestemmelse i § 22 b, stk. 3, hvorefter Energi-, Forsynings-
og Klimaudvalget skal orienteres om kommunalbestyrelsens
indsigelse, inden energi-, forsynings- og klimaministeren gi-
ver tilladelse til forundersøgelser efter VE-lovens § 23, stk.
4, jf. § 22. Da det er Folketinget, der beslutter, hvilke udvalg
der har hvilke ressort, er det hensigtsmæssigt at benævne det
udvalg, der efter reglen skal orienteres om indsigelse, som et
af Folketinget nedsat udvalg.
Til nr. 3
Det foreslås at indsætte et selvstændigt kapitel 6 a om
midlertidig suspension af visse støtteordninger med en ny
bestemmelse i § 56 a, der angiver en bemyndigelse for ener-
gi-, forsynings- og klimaministeren til at fastsætte regler om,
at der ikke kan træffes afgørelse om støtte eller udbetaling af
støtte i medfør af § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015 om
ændring af lov om fremme af vedvarende energi.
Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag
nr. 1, hvorefter den foreslåede ændring af VE-lovens § 2 ud-
går. Samtidig præciseres indholdet i og rækkevidden i for-
hold til den tidligere foreslåede bestemmelse.
Af den foreslåede § 56 a fremgår, at energi-, forsynings-
og klimaministeren efter forelæggelse for et af Folketinget
nedsat udvalg kan fastsætte regler om, at der ikke kan træf-
fes afgørelse om støtte eller udbetaling af støtte efter over-
gangsordninger omfattet af § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni
2015, medmindre den pågældende overgangsordning er
gjort forenelig med EU’s statsstøtteregler, herunder at Euro-
pa-Kommissionen har godkendt overgangsordningen i det
omfang, dette måtte være nødvendigt, eller indtil der træffes
beslutning om at lukke overgangsordningen for tilgang af
nye anlæg, hvor Energinet.dk ikke har truffet afgørelse in-
den udgangen af 2016.
Den foreslåede regel om bemyndigelse til at fastsætte
regler om midlertidig suspension af overgangsordningen i §
7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015 vedrører støtteordnin-
ger, der er omfattet af Europa-Kommissionens afgørelse af
24. oktober 2014 vedrørende statsstøttesag SA. 36204
(2013/N) støtte til solcelleanlæg og øvrige vedvarende ener-
gianlæg og afgørelse af 28. oktober 2014 vedrørende stats-
støttesag SA. 37122 støtte til husstandsvindmøller og hav-
vindmøller med et forsøgselement. Afgørelserne er efterføl-
gende blevet korrigeret af Europa-Kommissionen den 18.
december 2014.
Den foreslåede ændring omfatter fremstilling af elektrici-
tet fra solceller, andre VE-teknologier, bl.a. bølgekraft, små
biogasanlæg op til og med 6 kW, små biomasseanlæg op til
og med 6 kW samt husstandsvindmøller omfattet af over-
gangsordningen i § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015,
som knytter sig til disse støtteordninger.
Den foreslåede ændring har til formål at sikre, at ministe-
ren kan fastsætte regler om at suspendere overgangsordnin-
gen i § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015 og derved sikre,
at overgangsordningen er i overensstemmelse med EU-ret-
ten.
Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelser SA. 36204
og SA. 37122 er tidsbegrænsede til og med 2016 og skal
genanmeldes, når der er fundet en traktatmedholdelig finan-
siering af støtteordningerne. Europa-Kommissionens afgø-
relser er altid tidsbegrænsede. Tidsbegrænsningen har som
konsekvens, at der ikke vil kunne tildeles støtte efter stats-
støttegodkendelsens udløb til nye anlæg, som ønskes omfat-
tet af ordningen, uden at tilsidesætte Europa-Kommissio-
nens statsstøttegodkendelse. Det understreges, at statsstøtte-
godkendelsernes tidsbegrænsning gælder, uanset om den
måtte fremgå af den danske lovgivning. Det skyldes, at det
uanset lovens ordlyd ikke efter EU-retten er muligt at opnå
en bedre retsstilling end den, som følger af Europa-Kom-
missionens afgørelser om statsstøtte.
Det forudsættes, at energi- forsynings- og klimaministe-
ren udnytter bemyndigelsen til at fastsætte regler, som inde-
bærer, at der ikke vil kunne tildeles støtte til nye anlæg, hvor
Energinet.dk ikke har truffet afgørelse inden udgangen af
L 91 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 14/12-16
1702971_0004.png
4
2016, medmindre overgangsordningen godkendes af Euro-
pa-Kommissionen.
I forhold til § 1, nr. 1, i lovforslag nr. L 91 medtages den
foreslåede regel i § 2, stk. 7, nr. 1 og 3, ikke.
Efter lovforslagets fremsættelse er der foretaget en nær-
mere udredning af de omfattede støtteordninger. Denne ud-
redning har haft til hensigt at afdække, hvornår anlægsejere
anses for at have fået tildelt støtte under de berørte støtteord-
ninger, og om tildelingen af støtte kan anses for at være til-
delt inden for godkendelsesperioden i de to statsstøttegod-
kendelser og dermed i overensstemmelse med de statsstøtte-
retlige regler.
På baggrund af udredningen findes det ikke nødvendigt
at genanmelde overgangsordningerne i medfør af lov nr. 900
af 4. juli 2013 og § 7, stk. 6, i lov nr. 744 af 1. juni 2015, der
vedrører anlæg omfattet af overgangsordningerne i lov nr.
900 af 4. juli 2013, idet disse personer må antages at have et
retskrav på tidspunktet, hvor ansøgeren opfyldte betingelser-
ne for støtte.
Det betyder, at der heller ikke er behov for at udstede
regler om suspension af disse overgangsordninger.
Regeringen har med opbakning fra forligskredsen valgt,
at støtteordningerne nævnt i den foreslåede regel i § 2, stk.
7, nr. 1, anmeldes i medfør af den generelle gruppefritagel-
sesforordning således, at nye anlæg kan tildeles støtte efter
støtteordninger fra den 1. januar 2017.
På den baggrund foreslås det, at disse støtteordninger
samt overgangsordninger udgår af § 1, nr. 1, i lovforslag nr.
L 91, og at ændringsforslaget kun medtager overgangsbe-
stemmelsen i § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2016, som
skal anmeldes til Europa-Kommissionen.
Endelig er bestemmelsen præciseret, i forhold til at sus-
pensionen kun ophæves, såfremt overgangsordningen er
gjort forenelig med EU’s statsstøtteregler, herunder at Euro-
pa-Kommissionen har godkendt overgangsordningen, i det
omfang dette måtte være nødvendigt. Præciseringen foreslås
med henblik på at undgå, at potentielle støttemodtagere age-
rer i forventning om, at suspensionen som givet bliver op-
hævet. Suspension af overgangsordningen kan kun ophæves,
såfremt Europa-Kommissionen godkender ordningen helt
eller delvis. Godkender Europa-Kommissionen ikke ordnin-
gen helt eller delvis, vil overgangsordningen skulle ophæves
eller ændres ved lov i overensstemmelse med Europa-Kom-
missionens afgørelse.
Det betyder, at potentielle støttemodtagere ikke vil kunne
støtte ret på en forventning om, at suspensionen kun er mid-
lertidig. Det skyldes, at det uanset lovens ordlyd ikke er mu-
ligt at opnå en bedre retsstilling end den, som følger af Eu-
ropa-Kommissionens afgørelser om statsstøtte. Der henvises
i det hele til lov nr. 744 af 1. juni 2015 og forarbejderne her-
til, som indeholder en redegørelse for de bagvedliggende
statsstøttegodkendelser (forslag til lov om ændring af lov
om fremme af vedvarende energi, lov om tilskud til fremme
af vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser
og lov om elforsyning, Folketingstidende 2014-15 (1. sam-
ling), L 163, tillæg A, lovforslag som fremsat, side 7 og 8.
Godkender Europa-Kommissionen overgangsordningen,
forventes energi-, forsynings- og klimaministeren at frem-
sætte et lovforslag, der indeholder regler om det seneste
tidspunkt for indgivelse af ansøgning om pristillæg i forhold
til overgangsordningen i § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni
2015 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi.
Formålet med at indsætte en frist for ansøgning om pristil-
læg er, at det vurderes hensigtsmæssigt, at Energinet.dk ikke
fortsætter med at modtage ansøgninger efter en periode,
hvor ansøgere har haft rimelig mulighed for at ansøge om
pristillæg efter overgangsreglen.
I tilfælde af at der ikke opnås godkendelse fra Europa-
Kommissionen til at videreføre en midlertidigt suspenderet
overgangsordning, der giver ret til støtte, vil der kunne være
potentielle støttemodtagere, som ikke vil have opnået ret til
støtte forud for udløbet af statsstøttegodkendelsen. Efter
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets opfattelse vil
fastsættelse af regler om midlertidig suspension af over-
gangsordningen, i det omfang sådanne regler vil udgøre et
indgreb i rettigheder beskyttet af grundlovens § 73, ikke i al-
mindelighed udgøre et ekspropriativt indgreb (»afståelse«) i
forhold til de potentielle støttemodtagere, der efter gældende
ret har mulighed for at søge støtte i henhold til overgangs-
ordningen.
Uanset det anførte kan det efter Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriets opfattelse imidlertid ikke på forhånd ude-
lukkes, at der kan forekomme tilfælde, hvor en bekendtgø-
relse, der fastsætter regler om midlertidig suspension af
overgangsordningen, kan ramme en potentiel støttemodta-
ger, som har afholdt udgifter i tillid til muligheden for at er-
hverve ret til støtte, så økonomisk intensivt og atypisk, at
der vil være tale om ekspropriation. Det må bero på en kon-
kret vurdering, om der i det enkelte tilfælde foreligger eks-
propriation. I vurderingen vil bl.a. indgå den økonomiske
betydning af de ændrede regler og de nærmere omstændig-
heder, der ligger til grund for, at den potentielle støttemodta-
ger ikke har kunnet opfylde støttebetingelserne forud for
suspensionen. Er indgrebet ekspropriativt, vil den pågælden-
de have krav på erstatning i medfør af grundlovens § 73.
Kravet på erstatning må i mangel af enighed rejses ved dom-
stolene.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk præcisering. Med ændringen
tydeliggøres, at der i bestemmelsen henvises til § 22 b og §
23, stk. 4, 3. pkt., i lov om fremme af vedvarende energi
som indsat ved lovforslagets § 1, nr. 10 og 11.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk præcisering. Med nyaffattel-
sen tydeliggøres, at der i bestemmelsen henvises til § 25, §
24, stk. 4, § 22 b, stk. 2 og 3, og § 23, stk. 4, 3. pkt., i lov
om fremme af vedvarende energi. Med nyaffattelsen tyde-
liggøres endvidere, at § 22 b, stk. 2 og 3, og § 23, stk. 4, 3.
pkt., er indsat ved lovforslagets § 1, nr. 10 og 11.
L 91 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 14/12-16
1702971_0005.png
5
Mikkel Dencker (DF) Dorthe Ullemose (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V)
fmd.
Jacob Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Carl Holst (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA)
Mette Abildgaard (KF) Lars Aslan Rasmussen (S) Bjarne Laustsen (S) Malte Larsen (S) Jens Joel (S) Kirsten Brosbøl (S)
Lea Wermelin (S)
nfmd.
Karin Gaardsted (S) Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL)
Christian Poll (ALT) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Pia Olsen Dyhr (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 91 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 14/12-16
1702971_0006.png
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 91
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat samt orientering om ny høring, fra ener-
gi-, forsynings- og klimaministeren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og
klimaministeren
4
1. udkast til betænkning
5
Ændringsforslag fra energi-, forsynings- og klimaministeren
6
Høring over bekendtgørelser knyttet til L 91, fra energi-, forsynings-
og klimaministeren
7
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 91
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministeren agter at bruge bemyndigelsen til at stille støtte til
solcelleanlæg, der nettilsluttes efter 1/1-17, i bero til også at omfatte
støtte til anlæg, hvor der er opnået støttetilsagn fra Energinet.dk, og
hvor der er indgået kontrakt mellem en leverandør af solcelleanlæg og
en kunde, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens
svar herpå