Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
L 99 Bilag 5
Offentligt
1719701_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Sundhedsjura og Psyki-
atri
Sagsbeh.: DEPTBH
Koordineret med:
Sagsnr.: 1611242
Dok. nr.: 284917
Dato: 03. februar 2017
NOTAT
Sundheds- og ældreministerens ændringsforslag til L 99 – Forslag
til ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sund-
hedsvæsenet (Godtgørelse til forældre, der har mistet et barn som
følge af skade påført i sundhedsvæsenet)
Ændringsforslag til Forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstat-
ningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Godtgørelse til forældre, der har
mistet et barn som følge af skade påført i sundhedsvæsenet)
Af sundhedsministeren, tiltrådt af …
Til § 1
1)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 24 a
indsættes efter stk. 1 som nyt styk-
ke:
»Stk.
2.
Ved et barn omfattet af stk. 1 skal forstås et levendefødt barn
samt et dødfødt barn, såfremt svangerskabet er gået mindst 22 fulde uger.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4
[Nedre grænse for definitionen af et barn]
2)
I den under nr. 5 foreslåede § 24 a udgår stk. 4 og i stedet indsættes:
»Stk.
5.
Godtgørelse fastsættes på grundlag af det beløb, der efter stk. 4
var gældende på det tidspunkt, hvor godtgørelsen kunne kræves betalt efter
stk. 6.
Stk. 6.
Det i stk. 1, jf. stk. 4, fastsatte godtgørelsesbeløb kan kræves be-
talt efter bestemmelsen i § 16, stk. 1, 1. pkt. i lov om erstatningsansvar.
Stk. 7.
Godtgørelsesbeløbet forrentes fra det tidspunkt, hvor det kan
kræves betalt efter stk. 6, med en årlig rente svarende til renten i henhold til
rentelovens § 5.«
[Det afgørende tidspunkt for fastsættelse af beløbets størrelse samt forfalds-
tidspunkt og forrentning]
3)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 46 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
46 a.
§ 24 a finder tilsvarende anvendelse på sager omfattet af dette
kapitel.««
[Dødsfald som følge af lægemiddelskader omfattes]
L 99 - 2016-17 - Bilag 5: Ændringsforslag fra sundhedsministeren
Bemærkninger
Til § 1
Til nr. 1
Med det foreslåede stk. 2 fastsættes en nedre grænse for, hvornår der er
tale om et barn, hvis død kan medføre, at forældremyndighedsindehaverne
berettiges til den foreslåede godtgørelse i medfør af stk. 1. Det følger af be-
stemmelsen, at der ved et barn forstås et levendefødt barn samt et dødfødt
barn, såfremt svangerskabet er gået mindst 22 fulde uger. Det forhold at
svangerskabet skal være forløbet mindst 22 fulde uger indebærer, at barnet
skal have været i live ved udgangen af 22. svangerskabsuge. Afgrænsningen
følger de retningslinjer, der er fastsat af Sundhedsstyrelsens vejledning nr.
9623 af 31. august 2005 om kriterier for levende- og dødfødsel mv.
Som følge af ændringsforslaget vil det ikke være en betingelse for, at
barnet er omfattet af lovforslaget, at barnet er levendefødt, og der er foreta-
get fødselsanmeldelse, som anført i pkt. 3.3 i det fremsatte lovforslags al-
mindelige behandlinger.
Til nr. 2
Det i det foreslåede § 24 a, stk. 1, fastsatte godtgørelsesbeløb skal regu-
leres årligt efter det foreslåede stk. 3, som med ændringsforslaget bliver stk.
4. I forbindelse med de indkomne høringssvar er det blevet bemærket, at der
med lovforslaget ikke er taget stilling til, hvilket tidspunkt der er afgørende
for beløbets størrelse, hvilket vil være relevant som følge af den foreslåede
årlige regulering af godtgørelsesbeløbet.
Som følge heraf foreslås indsat et stk. 5, hvormed den foreslåede godt-
gørelse fastsættes på grundlag af det beløb, der efter stk. 3, som med æn-
dringsforslaget bliver stk. 4, var gældende på det tidspunkt, hvor godtgørel-
sen kunne kræves betalt efter ændringsforslagets stk. 6.
Forfaldstidspunktet bliver dermed afgørende for beløbets størrelse, hvil-
ket svarer til retsstillingen i § 15, stk. 3, i lov om erstatningsansvar.
Det fremsatte lovforslag indeholder ikke en bestemmelse om forfalds-
tidspunktet for godtgørelsesbeløbet efter det foreslåede § 24 a, stk. 1.
Som følge heraf foreslås stk. 6 indsat, som henviser til § 16, stk. 1, 1.
pkt., i lov om erstatningsansvar, hvoraf følger, at godtgørelse og erstatning
kan kræves betalt 1 måned efter, at skadevolderen har været i stand til at
indhente de oplysninger, der er fornødne til bedømmelse af erstatningens
størrelse. Bestemmelsen medfører, at godtgørelsesbeløbet forfalder på sam-
me vis som øvrige erstatninger og godtgørelser efter lov om klage- og er-
statningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Dermed fastsættes således et forfaldstidspunkt for godtgørelsesbeløbet
efter den foreslåede § 24 a, stk. 1.
I det fremsatte lovforslags stk. 4, som med ændringsforslaget udgår, er
det fastsat, at godtgørelsesbeløbet forrentes efter bestemmelsen i § 16, stk.
2, i lov om erstatningsansvar.
Med det med ændringsforslaget foreslåede stk. 7 foreslås indsat en be-
stemmelse, hvoraf det følger, at godtgørelsesbeløbet forrentes fra det tids-
punkt, hvor det kan kræves betalt efter stk. 1, med en årlig rente svarende til
renten i henhold til rentelovens § 5. Retsstillingen svarer således til retsstil-
lingen efter § 16, stk. 2, i lov om erstatningsansvar.
Side 2
L 99 - 2016-17 - Bilag 5: Ændringsforslag fra sundhedsministeren
Til nr. 3
Kapitel 4 i lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæse-
net (klage- og erstatningsloven) fastsætter, i hvilke tilfælde der foreligger en
erstatningsberettigende lægemiddelskade.
Som følge af, at forældremyndighedsindehavere, der mister et barn som
følge af en lægemiddelskade, ofte lider et meget begrænset økonomisk tab
ved dødsfaldet, vil det erstatningsberettigede beløb ofte være meget lavt og i
visse tilfælde ligeledes ligge under bagatelgrænsen på 3.000 kr., som følger
af lovens § 46, stk. 2.
Med indsættelsen af § 46 a foreslås det, at godtgørelsesordningen i den
foreslåede § 24 a i det fremsatte lovforslag, ligeledes skal finde anvendelse i
tilfælde af, at et barn afgår ved døden som følge af en lægemiddelskade om-
fattet af lovens kapitel 4.
I medfør af klage- og erstatningslovens § 38, stk. 1, ydes der erstatning
til patienter, der påføres fysisk skade som følge af egenskaber ved lægemid-
ler, der er anvendt ved undersøgelse, behandling el.lign. (lægemiddelskade).
Det samme gælder efterladte til sådanne patienter.
Der kan kun ydes erstatning, hvis skaden med overvejende sandsynlig-
hed er forårsaget ved brug af lægemidler, jf. lovens § 44. Overvejende sand-
synlighed foreligger, når det er mere sandsynligt, at skaden skyldes læge-
midlet, end den skyldes andre forhold.
Retten til godtgørelse vil både forekomme i situationer, hvor dødsfaldet
anerkendes som selve lægemiddelskaden, og hvor dødsfaldet anerkendes
som en følge af en tidligere påført lægemiddelskade. I medfør af § 2 i det
fremsatte lovforslag, finder loven anvendelse på sager, hvor skaden er forår-
saget efter lovens ikrafttræden. Det er som følge heraf en betingelse, at den
påførte lægemiddelskade er forårsaget efter lovens ikrafttræden.
Retten til den foreslåede godtgørelse behandles efter de eksisterende reg-
ler i lovens kapitel 4, samt regler udstedt i medfør heraf, idet adgangen til
godtgørelsen er betinget af, at der foreligger en skade omfattet af kapitlet.
Staten vil være forpligtet til at yde den foreslåede godtgørelse, hvor Pati-
enterstatningen, som ved bekendtgørelse er bemyndiget til at behandle og
træffe afgørelse i sagerne, vurderer, at der vil være ret til den foreslåede
godtgørelse. Dette følger af, at staten i medfør af lovens § 54 afholder udgif-
terne til erstatningsordningen i lovens kapitel 4.
Patienterstatningens afgørelser om retten til godtgørelse efter den fore-
slåede § 46 a kan påklages til Ankenævnet for Patienterstatningen efter reg-
lerne i lovens kapitel 4 a. Ankenævnet træffer den endelige administrative
afgørelse.
De gældende forældelsesregler i klage- og erstatningslovens § 50 b, § 59
og § 60 a finder ligeledes anvendelse for krav på godtgørelse efter den fore-
slåede § 46 a.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til den foreslåede § 24 a, stk. 2
og 3, som med ændringsforslaget bliver til stk. 3 og 4 samt bemærkningerne
til ændringsforslagets § 1, nr. 1. Der henvises endvidere til bemærkningerne
til den foreslåede § 24 a, stk. 4, som udgår, idet denne formuleres på ny ved
det med ændringsforslaget foreslåede stk. 6.
Udgifter til udvidelsen i 2017 og fremefter afholdes via Sundheds- og
Ældreministeriets § 16.11.26. Erstatninger vedrørende lægemiddelskader,
hvor der årligt er afsat knapt 52 mio. kr. I perioden 2011-2015 blev der kon-
stateret 2 sager, hvor et barn var dødt som følge af lægemiddelskader. Ud-
gifterne skønnes på denne baggrund at ville udgøre ca. 70.000 kr. årligt. Der
overføres derfor 0,1 mio. kr. årligt fra § 16.11.79.75. Aftale om
Side 3
L 99 - 2016-17 - Bilag 5: Ændringsforslag fra sundhedsministeren
finansloven for 2017 på sundhedsområdet til § 16.11.26. Erstatninger vedrø-
rende lægemiddelskader til inddækning af omkostningerne. Den resterende
del af det afsatte beløb på i alt 1,7 mio. kr., udgør således 1,6 mio. kr. til
inddækning af udgifter forbundet med behandlingsskader. Beløbet udmøn-
tes til regionerne i forbindelse med bloktilskudsaktstykket 2017.
Side 4