Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
L 99 Bilag 7
Offentligt
1721988_0001.png
Til lovforslag nr.
L 99
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 7. februar 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet
(Godtgørelse til forældre, der har mistet et barn som følge af skade påført i sundhedsvæsenet)
[af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 3 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. december 2016 og var
til 1. behandling den 10. januar 2017. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og Æl-
dreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundhedsministeren sendte den 9. decem-
ber 2016 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del – bilag
101. Den 7. januar 2017 sendte sundhedsministeren de ind-
komne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til sundhedsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 24 a
indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ved et barn omfattet af stk. 1 skal forstås et le-
vendefødt barn samt et dødfødt barn, såfremt svangerskabet
er gået mindst 22 fulde uger.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
[Nedre grænse for definitionen af et barn]
2)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 24 a
udgår
stk. 4,
og i
stedet indsættes:
»Stk. 5.
Godtgørelse fastsættes på grundlag af det beløb,
der efter stk. 4 var gældende på det tidspunkt, hvor godtgø-
relsen kunne kræves betalt efter stk. 6.
Stk. 6.
Det i stk. 1, jf. stk. 4, fastsatte godtgørelsesbeløb
kan kræves betalt efter bestemmelsen i § 16, stk. 1, 1. pkt., i
lov om erstatningsansvar.
Stk. 7.
Godtgørelsesbeløbet forrentes fra det tidspunkt,
hvor det kan kræves betalt efter stk. 6, med en årlig rente
svarende til renten i henhold til rentelovens § 5.«
[Det afgørende tidspunkt for fastsættelse af beløbets størrel-
se samt forfaldstidspunkt og forrentning]
3)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01.
Efter § 46 indsættes som ny paragraf:
AX019695
L 99 - 2016-17 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 7. februar 2017
1721988_0002.png
2
Ȥ 46 a.
§ 24 a finder tilsvarende anvendelse på sager om-
fattet af dette kapitel.««
[Dødsfald som følge af lægemiddelskader omfattes]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med det foreslåede stk. 2 fastsættes en nedre grænse for,
hvornår der er tale om et barn, hvis død kan medføre, at for-
ældremyndighedsindehaverne berettiges til den foreslåede
godtgørelse i medfør af stk. 1. Det følger af bestemmelsen,
at der ved et barn forstås et levendefødt barn samt et dødfødt
barn, såfremt svangerskabet er gået mindst 22 fulde uger.
Det forhold, at svangerskabet skal være forløbet mindst 22
fulde uger, indebærer, at barnet skal have været i live ved
udgangen af 22. svangerskabsuge. Afgrænsningen følger de
retningslinjer, der er fastsat i Sundhedsstyrelsens vejledning
nr. 9623 af 31. august 2005 om kriterier for levende- og
dødfødsel mv.
Som følge af ændringsforslaget vil det ikke være en be-
tingelse for, at barnet er omfattet af lovforslaget, at barnet er
levendefødt og der er foretaget fødselsanmeldelse, som an-
ført i punkt 3.3 i det fremsatte lovforslags almindelige be-
handlinger.
Til nr. 2
Det i det foreslåede § 24 a, stk. 1, fastsatte godtgørelses-
beløb skal reguleres årligt efter det foreslåede stk. 3, som
med ændringsforslaget bliver stk. 4. I forbindelse med de
indkomne høringssvar er det blevet bemærket, at der med
lovforslaget ikke er taget stilling til, hvilket tidspunkt der er
afgørende for beløbets størrelse, hvilket vil være relevant
som følge af den foreslåede årlige regulering af godtgørel-
sesbeløbet.
Som følge heraf foreslås indsat et stk. 5, hvormed den
foreslåede godtgørelse fastsættes på grundlag af det beløb,
der efter stk. 3, som med ændringsforslaget bliver stk. 4, var
gældende på det tidspunkt, hvor godtgørelsen kunne kræves
betalt efter ændringsforslagets stk. 6.
Forfaldstidspunktet bliver dermed afgørende for beløbets
størrelse, hvilket svarer til retsstillingen i § 15, stk. 3, i lov
om erstatningsansvar.
Det fremsatte lovforslag indeholder ikke en bestemmelse
om forfaldstidspunktet for godtgørelsesbeløbet efter det
foreslåede § 24 a, stk. 1.
Som følge heraf foreslås stk. 6 indsat, som henviser til §
16, stk. 1, 1. pkt., i lov om erstatningsansvar, hvoraf følger,
at godtgørelse og erstatning kan kræves betalt, 1 måned efter
at skadevolderen har været i stand til at indhente de oplys-
ninger, der er fornødne til bedømmelse af erstatningens stør-
relse. Bestemmelsen medfører, at godtgørelsesbeløbet for-
falder på samme vis som øvrige erstatninger og godtgørelser
efter lov om klage- og erstatningsadgang inden for sund-
hedsvæsenet.
Dermed fastsættes således et forfaldstidspunkt for godt-
gørelsesbeløbet efter den foreslåede § 24 a, stk. 1.
I det fremsatte lovforslags stk. 4, som med ændringsfor-
slaget udgår, er det fastsat, at godtgørelsesbeløbet forrentes
efter bestemmelsen i § 16, stk. 2, i lov om erstatningsansvar.
Med det med ændringsforslaget foreslåede stk. 7 foreslås
indsat en bestemmelse, hvoraf det følger, at godtgørelsesbe-
løbet forrentes fra det tidspunkt, hvor det kan kræves betalt
efter stk. 1, med en årlig rente svarende til renten i henhold
til rentelovens § 5. Retsstillingen svarer således til retsstil-
lingen efter § 16, stk. 2, i lov om erstatningsansvar.
Til nr. 3
Kapitel 4 i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven) fastsætter, i
hvilke tilfælde der foreligger en erstatningsberettigende læ-
gemiddelskade.
Som følge af at forældremyndighedsindehavere, der mi-
ster et barn som følge af en lægemiddelskade, ofte lider et
meget begrænset økonomisk tab ved dødsfaldet, vil det er-
statningsberettigede beløb ofte være meget lavt og i visse
tilfælde ligeledes ligge under bagatelgrænsen på 3.000 kr.,
som følger af lovens § 46, stk. 2.
Med indsættelsen af § 46 a foreslås det, at godtgørelses-
ordningen i den foreslåede § 24 a i det fremsatte lovforslag,
ligeledes skal finde anvendelse, i tilfælde af at et barn afgår
ved døden som følge af en lægemiddelskade omfattet af lo-
vens kapitel 4.
I medfør af klage- og erstatningslovens § 38, stk. 1, ydes
der erstatning til patienter, der påføres fysisk skade som føl-
ge af egenskaber ved lægemidler, der er anvendt ved under-
søgelse, behandling el.lign. (lægemiddelskade). Det samme
gælder efterladte til sådanne patienter.
Der kan kun ydes erstatning, hvis skaden med overvejen-
de sandsynlighed er forårsaget ved brug af lægemidler, jf.
lovens § 44. Overvejende sandsynlighed foreligger, når det
er mere sandsynligt, at skaden skyldes lægemidlet, end at
den skyldes andre forhold.
Retten til godtgørelse vil både forekomme i situationer,
hvor dødsfaldet anerkendes som selve lægemiddelskaden,
og hvor dødsfaldet anerkendes som en følge af en tidligere
påført lægemiddelskade. I medfør af § 2 i det fremsatte lov-
forslag finder loven anvendelse på sager, hvor skaden er for-
årsaget efter lovens ikrafttræden. Det er som følge heraf en
betingelse, at den påførte lægemiddelskade er forårsaget ef-
ter lovens ikrafttræden.
Retten til den foreslåede godtgørelse behandles efter de
eksisterende regler i lovens kapitel 4 og regler udstedt i
medfør heraf, idet adgangen til godtgørelsen er betinget af,
at der foreligger en skade omfattet af kapitlet.
Staten vil være forpligtet til at yde den foreslåede godtgø-
relse, hvor Patienterstatningen, som ved bekendtgørelse er
bemyndiget til at behandle og træffe afgørelse i sagerne,
vurderer, at der vil være ret til den foreslåede godtgørelse.
Dette følger af, at staten i medfør af lovens § 54 afholder
udgifterne til erstatningsordningen i lovens kapitel 4.
Patienterstatningens afgørelser om retten til godtgørelse
efter den foreslåede § 46 a kan påklages til Ankenævnet for
Patienterstatningen efter reglerne i lovens kapitel 4 a. Anke-
nævnet træffer den endelige administrative afgørelse.
L 99 - 2016-17 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 7. februar 2017
1721988_0003.png
3
De gældende forældelsesregler i klage- og erstatningslo-
vens § 50 b, § 59 og § 60 a finder ligeledes anvendelse for
krav på godtgørelse efter den foreslåede § 46 a.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til den foreslåe-
de § 24 a, stk. 2 og 3, som med ændringsforslaget bliver til
stk. 3 og 4, samt bemærkningerne til ændringsforslagets § 1,
nr. 1. Der henvises endvidere til bemærkningerne til den
foreslåede § 24 a, stk. 4, som udgår, idet denne formuleres
på ny ved det med ændringsforslaget foreslåede stk. 6.
Udgifter til udvidelsen i 2017 og fremefter afholdes via
Sundheds- og Ældreministeriets § 16.11.26. Erstatninger ve-
drørende lægemiddelskader, hvor der årligt er afsat knap 52
mio. kr. I perioden 2011-2015 blev der konstateret to sager,
hvor et barn var dødt som følge af lægemiddelskader. Udgif-
terne skønnes på denne baggrund at ville udgøre ca. 70.000
kr. årligt. Der overføres derfor 0,1 mio. kr. årligt fra §
16.11.79.75. Aftale om finansloven for 2017 på sundheds-
området til § 16.11.26. Erstatninger vedrørende lægemiddel-
skader til inddækning af omkostningerne. Den resterende
del af det afsatte beløb på i alt 1,7 mio. kr., udgør således
1,6 mio. kr. til inddækning af udgifter forbundet med be-
handlingsskader. Beløbet udmøntes til regionerne i forbin-
delse med bloktilskudsaktstykket 2017.
Liselott Blixt (DF)
fmd.
Karin Nødgaard (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Andersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Thomas Danielsen (V) Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Julie Skovsby (S)
nfmd.
Karin Gaardsted (S)
Lea Wermelin (S) Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen (EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT)
Lotte Rod (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 99 - 2016-17 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 7. februar 2017
1721988_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 99
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag fra sundhedsministeren
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 99
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvorfor afgrænsningen af målgruppen af forældre, der kan
omfattes af forslaget, er foretaget på en sådan måde, at forældre til
børn, der er dødfødte efter 22. svangerskabsuge, ikke er omfattet af
forslaget, til sundhedsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor forslaget er udformet således, at man skal afvente
en fødselsanmeldelse, og om ministeren finder det hensigtsmæssigt,
når det er velkendt, at der ofte kan gå timer eller dage fra fødsel, og til
der foretages en fødselsanmeldelse, til sundhedsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om begrundelsen for, at behandlingsskader er omfattet af forsla-
get, mens lægemiddelskader ikke er omfattet af forslaget, til sund-
hedsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor ministerens ret til at fastsætte regler om, at staten
kan blive medlem af bestyrelsen af Patientforsikringsforeningen med
forslaget udgår af § 32 i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4