Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 10
Offentligt
1684794_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 1. november 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 16 ad forslag til lov om ændring af lov om almene boliger
m.v., lov om leje af almene boliger og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den
almene boligsektors drift, forsøg med varmeregnskaber m.v.) (L 10) efter ønske
fra Kirsten Normann Andersen (SF) til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 16:
Vil ministeren øge kommunernes tilsynsforpligtelse, eller på anden måde sikre at
henlæggelser til forbedringer af boligerne er realistiske, og ikke akkumulerer et
unødigt overskud i de almene boligforeninger?
Svar:
De almene boligafdelinger må ikke henlægge til fremtidige forbedringer. Derimod
skal afdelingerne efter reglerne foretage henlæggelser med henblik på
finansiering af udgifter til planlagte og periodiske vedligeholdelsesarbejder. Det er
derfor forudsat, at spørgeren med sit spørgsmål sigter til henlæggelser til
vedligeholdelse.
Der må ikke henlægges midler til afholdelse af udgifter til almindelig
vedligeholdelse og renholdelse, idet udgifterne hertil skal dækkes af det løbende
driftsbudget.
Boligorganisationen skal én gang årligt foretage en gennemgang af afdelingernes
vedligeholdelsestilstand. På baggrund af gennemgangen udarbejdes en rapport
om ejendommens tilstand, som danner baggrund for boligorganisationens
vedligeholdelsesplanlægning og budgetlægning.
Henlæggelsernes størrelse fastsættes efter de gældende regler på baggrund af en
vedligeholdelses- og fornyelsesplan, der mindst omfatter en periode på 10 år.
For afdelinger, der er omfattet af Byggeskadefonden (typisk byggerier, der har
fået tilsagn om offentlig støtte efter 1. juli 1986) skal der udarbejdes en driftsplan,
der er mere omfattende end den ovenfor nævnte rapport om ejendommens
8. november 2016
Almene boliger
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 4582
149957
Side
1/2
L 10 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om ministeren vil øge kommunernes tilsynsforpligtelse m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
tilstand, idet den - foruden vedligeholdelse - omfatter forsyning, renholdelse,
pasning og overvågning af byggeriet og dettes installationer samt friarealer.
Det er beboerne i afdelingen, der - gennem vedtagelsen af afdelingens
driftsbudget - træffer beslutning om størrelsen af henlæggelserne til periodisk og
planlagt vedligeholdelse. Henlæggelserne justeres på baggrund af
vedligeholdelses/drifts-planen. Opstår der uenighed mellem afdeling og
boligorganisation om afdelingens budget, herunder om henlæggelsernes
størrelse, som ikke umiddelbart kan løses, skal sagen indbringes for
kommunalbestyrelsen.
Som omtalt i lovforslagets bemærkninger er det hensigten på tre punkter at
ændre de gældende regler vedr. henlæggelser, således at det sikres, at de er
tilstrækkelige. For det første foreslås det præciseret, at det er
boligorganisationens bestyrelse, der har ansvar for at sikre den nødvendige
vedligeholdelse, samt at der henlægges de nødvendige midler hertil.
For det andet er det hensigten i en bekendtgørelse at fastsætte, at den periode,
hvori der skal henlægges til planlagt og periodisk fornyelse ændres, således at
planperioden fremover er 30 år.
Endelig er det for det tredje hensigten i en bekendtgørelse at fastsætte, at de
tilstandsvurderinger og vedligeholdelsesplaner, som danner grundlag for
henlæggelserne, hvert 5. år skal granskes af en ekstern rådgiver med henblik på at
vurdere, om de er retvisende og indeholder de nødvendige aktiviteter.
Henlæggelser til vedligeholdelse medvirker ikke til, at der opnås et overskud i
afdelingerne. Der henlægges midler, fordi de skal anvendes til nærmere bestemte
foranstaltninger på et nærmere fastsat tidspunkt en gang i fremtiden.
Henlæggelseskontoen må derfor i alt overvejende grad nødvendigvis udvise en
positiv saldo. Der er således tale om en opsparing, som er øremærket et bestemt
formål.
Overskud opstår, hvis der er budgetteret mere end de faktiske udgifter
efterfølgende viser sig at være. Et sådant overskud kan ikke akkumuleres hverken
i afdelingerne eller overføres til boligorganisationen, men skal afvikles over 3 år
ved en tilsvarende nedsættelse af huslejen.
På den baggrund ses der ikke at være grundlag for at ændre på kommunernes
tilsyn med henlæggelser til planlagt og periodisk fornyelse, således at der ikke
akkumuleres et overskud.
Inger Støjberg
/
Mikael Lynnerup Kristensen
Side
2/2