Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 111
Offentligt
1742574_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved
etablering eller udvidelse af havbrug)
Deltagere: Folketinget
Praktik: længde: ca. 15 min.
Talens formål: Samråd forud for 2.behandling af lovforslag
L111 (Samrådsspørgsmål A, B og C).
Kontaktpersoner: Tejs Binderup, Thomas Friedrichsen
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering eller
udvidelse af havbrug)
[Det talte ord gælder]
Tak for invitationen til igen på et samråd at
tale om forslaget til ændring af
miljøbeskyttelsesloven.
Som oplyst på samrådet den 15. marts er der
tale om et lovforslag, som skal sikre
muligheden for at anvende kompenserende
marine virkemidler i forbindelse med
havbrugsproduktion.
Som jeg også oplyste i sidste uge, skabes der
med lovforslag L 111 hjemmel til at udstede
regler, som gør det muligt at godkende
havbrug med vilkår om, at der skal etableres
og drives kompenserende marine
virkemidler.
Lad mig gentage at et havbrug, der er
miljøgodkendt med vilkår om
1
2
L 111 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/3-17, jf. L 111 – samrådsspm. A-C, til miljø- og fødevareministeren
1742574_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering eller
udvidelse af havbrug)
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering
eller udvidelse af havbrug)
kompenserende marine virkemidler, skal
sikre, at der ved drift af disse virkemidler
fjernes næringsstoffer fra havet.
Der skal fjernes næringsstoffer fra det
kystvand eller havområde, som havbruget
måtte påvirke ud over, hvad der er
miljømæssigt råderum til.
At muliggøre brugen af et sådant værktøj for
danske havbrugere er i overensstemmelse
med regeringens mål om at skabe vækst i
akvakulturerhvervet på et bæredygtigt
grundlag.
Ideen med at kompensere for en
næringsstofudledning ved hjælp af
muslingeopdræt eller tangdyrkning er ikke
ny. Det er ikke en opfindelse, regeringen
pludselig er kommet med.
Forskere, virksomheder og sågar
miljøorganisationer i lande verden over
arbejder på at fremme såkaldt
integrated
multi-trophic aquaculture
som fremtidens
bæredygtige form for akvakultur.
Inspireret heraf anbefalede et
akvakulturudvalg, som havde deltagelse de
grønne organisationer, i 2010 at ”en
fortsat
produktionsudvikling af dansk havbrug kan
ske bl.a. ved en udvikling af fangkulturer
som muslinger og tang, der kan sikre, at
fiskeproduktionen efterhånden bliver
kvælstofneutral”.
Det er nok tvivlsomt, om
havbrugsproduktionen i praksis kan blive
helt kvælstofneutral ved hjælp af
kompensationsopdræt. Men det er dog
bemærkelsesværdigt, at fangkulturer (som
er det, der i lovforslaget kaldes
kompenserende marine virkemidler) i 2010
4
3
L 111 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/3-17, jf. L 111 – samrådsspm. A-C, til miljø- og fødevareministeren
1742574_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering eller
udvidelse af havbrug)
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering
eller udvidelse af havbrug)
blev fremhævet som miljøvenlige tiltag, men
i dag er der så nogen, der slet ikke ønsker at
vi skaber hjemmel til at tillade at disse tiltag
anvendes.
”Strategi for
bæredygtig udvikling af
akvakultursektoren i Danmark 2014-2020”,
der blev til under den tidligere SR-regering,
fulgte op på Akvakulturudvalgets anbefaling,
og indeholdt som bekendt en indsats om:
”Udarbejdelse
af en vejledning om havbrug,
herunder anvendelse af
kompensationsopdræt”.
Som oplyst på samrådet den 15. marts, har
efterfølgende juridiske analyser vist, at der
er behov for en mindre justering af
miljøbeskyttelsesloven for at kunne
udarbejde regler, der gør det muligt at
indarbejde krav om kompensation i form af
marine virkemidler i miljøgodkendelser af
havbrug.
5
For at slå tingene helt fast vil jeg gerne
gentage og uddybe de væsentlige budskaber
fra sidste samråd.
Først og fremmest har der været rejst tvivl
om, hvorvidt kompensationsopdræt virker.
Der er enighed om, at der er foretaget et
solidt forsøg i Skive Fjord, der viser, at
muslingeopdræt kan anvendes til at fjerne
næringsstoffer fra vandet.
Virker kompensationsopdræt så også andre
steder?
Her må jeg gøre opmærksom på, at der er
foretaget konkrete forsøg med
muslingeopdræt andre steder, bl.a. i
Storebælt og ved Horsens Fjord. Og disse
forsøg bekræfter, at man her kan dyrke og
høste muslinger i store mængder og dermed
fjerne næringsstoffer fra vandet.
6
L 111 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/3-17, jf. L 111 – samrådsspm. A-C, til miljø- og fødevareministeren
1742574_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering eller
udvidelse af havbrug)
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering
eller udvidelse af havbrug)
Og ja, der er forskel på, hvor effektivt
kompensationsopdræt er på forskellige
lokaliteter. Derfor vil anlæggenes størrelse
og udformning være afhængig af den
konkrete placering
Jeg er blevet spurgt til, hvorvidt
kompensationsopdræt virker til havs.
Der har mig bekendt ikke været foretaget
forsøg med muslingeopdræt i åbne
havområder i Danmark.
For en ordens skyld vil jeg gøre opmærksom
på, at der i det åbne Kattegat i forbindelse
med Fødevare- og Landbrugspakken er
identificeret et miljømæssigt råderum for en
merudledning af både kvælstof og fosfor.
Dvs. her er der ikke umiddelbart behov for
kompensationsopdræt i det åbne Kattegat.
Der vil kun være behov for kompensation,
hvis der sker en tilførsel af næringsstoffer til
vandområder eller havområder, hvor der er
et indsatsbehov eller en risiko for at forringe
tilstanden med mertilførslen.
Kompenserende marine virkemidler skal
bruges der, hvor der er behov for at
kompensere for en udledning af
næringsstoffer.
I det tilfælde, at et havbrug placeres i et
havområde, hvor der er råderum for en
merudledning af næringsstoffer, men
beregninger viser, at havstrømme fører
næringsstoffer ind i et nærliggende
vandområde, hvor der er et indsatsbehov, så
kan det kompenserende virkemiddel
placeres i det pågældende kystnære
vandområde og altså ikke i umiddelbar
tilknytning til havbruget.
7
8
L 111 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/3-17, jf. L 111 – samrådsspm. A-C, til miljø- og fødevareministeren
1742574_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering eller
udvidelse af havbrug)
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering
eller udvidelse af havbrug)
For så vidt angår, om kompensationsopdræt
virker til havs, så hævdede fru Ida Auken på
samrådet den 15. marts, at der i DCE-
rapporten
”Marine Virkemidler” står,
at
muslingeopdræt ikke virker til havs.
Dette er ikke en korrekt udlægning. I
rapporten står der
– og jeg citerer ”I
de åbne
havområder vurderes det, at muslingernes
væksthastighed er for lav og
omkostningerne til drift og høst for store til,
at muslingeopdræt vil være et
omkostningseffektivt virkemiddel.”
Der står altså ikke, at muslingeopdræt ikke
virker i åbne havområder. Det, der står, er,
at muslingeopdræt ikke er et
omkostningseffektivt virkemiddel i åbne
havområder.
”Ikke omkostningseffektivt” er ikke det
samme som, at det ikke virker.
9
Kompensationsopdrættet er måske ikke i sig
selv rentabelt. Men rapporten medtager ikke
de eventuelle betydelige gevinster, der vil
medfølge, hvis kompensationsopdræt kan
medføre tilladelser til en forøget
fiskeproduktion.
Hvorvidt et muslingeopdræt er
omkostningseffektivt, er således op til den
ansvarlige havbrugsvirksomhed at vurdere i
den konkrete situation.
Det er vigtigt for mig at fastslå, at
kompensationsopdrættet skal virke. I
modsat fald kan der ikke gives
miljøgodkendelse til havbruget. Dette skal
sandsynliggøres i ansøgningsprocessen.
De nærmere regler for etablering og drift af
kompenserende marine virkemidler vil blive
beskrevet i en kommende bekendtgørelse.
Forventningen er, at der i
10
L 111 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/3-17, jf. L 111 – samrådsspm. A-C, til miljø- og fødevareministeren
1742574_0006.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering eller
udvidelse af havbrug)
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering
eller udvidelse af havbrug)
miljøgodkendelsen for havbruget vil skulle
stilles vilkår om, at en bestemt mængde
næringsstoffer skal fjernes i et givent
vandområde eller havområde.
I forbindelse med ansøgning om
miljøgodkendelse vil det være
havbrugsvirksomheden, der er ansvarlig for
at dimensionere kompensationsopdrættet
efter forholdene på den givne lokalitet.
Ansøger skal derfor sandsynliggøre effekten
af muslingernes næringsstoffjernelse i
ansøgningen. Det kan eksempelvis ske på
baggrund af data fra muslingedyrkning, som
kan overføres til den lokalitet, hvor
muslingeanlægget ønskes placeret.
Hvis myndigheden vurderer, at ansøger ikke
i tilstrækkelig grad kan sandsynliggøre en
kompenserende effekt, har myndigheden
flere muligheder. Myndigheden kan
11
eksempelvis stille vilkår om gradvis
udbygning af produktionen, mens der
indhentes konkret erfaring med
kompensationens effekt, eller der kan stilles
vilkår om overdimensionering af
muslingeanlægget.
Når et havbrug med kompensationsopdræt
er i drift har myndigheden pligt til at føre
tilsyn med, at virksomheden drives i
henhold til miljøgodkendelsen.
Havbrug med kompensationsopdræt vil
være omfattet af de generelle regler for tilsyn
med godkendelsespligtige virksomheder.
Disse regler vil blive uddybet i en kommende
bekendtgørelse, hvori der forventes opstillet
særlige regler for tilsyn med havbrug, der
har kompensationsopdræt.
12
L 111 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/3-17, jf. L 111 – samrådsspm. A-C, til miljø- og fødevareministeren
1742574_0007.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering eller
udvidelse af havbrug)
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering
eller udvidelse af havbrug)
Det er havbruget, der har ansvaret for at
dokumentere effekten af
kompensationsopdrættet.
Det er relativt enkelt at kontrollere, om
kompensationsopdrættet har den effekt, som
er forudsat i vilkårene i godkendelsen.
Stikprøver af de muslinger eller den tang,
der er høstet, kan dokumentere indholdet af
kvælstof og fosfor. Herefter vil vejning af de
høstede muslinger eller tang kunne
dokumentere, hvor mange næringsstoffer,
der samlet set er fjernet.
Hvis havbrugets kompensationsopdræt ikke
har fjernet den mængde næringsstoffer, som
det skal efter vilkårene i miljøgodkendelsen,
skal tilsynsmyndigheden gribe ind ved at
bruge de muligheder for håndhævelse, som
findes i miljøbeskyttelsesloven.
Dette betyder med andre ord, at hvis
havbruget udleder for mange næringsstoffer
eller ikke kompenserer tilstrækkeligt, vil
myndigheden have mulighed for og pligt til
at gribe ind.
Jeg er også blevet spurgt om, hvorvidt det
kan sikres, at de kompenserende marine
virkemidler bliver placeret i umiddelbar
nærhed til havbruget.
Det er et forslag, som umiddelbart kan virke
ganske fornuftigt. Det er dog vigtigt at holde
sig for øje, at kompenserende marine
virkemidler ikke udgør en direkte rensning
af udledningen fra det enkelte havbrug, men
netop kompenserer herfor. Det har derfor
ikke nødvendigvis nogen effekt, at
virkemidlet får en tæt fysisk tilknytning til
havbruget.
13
14
L 111 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/3-17, jf. L 111 – samrådsspm. A-C, til miljø- og fødevareministeren
1742574_0008.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering eller
udvidelse af havbrug)
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering
eller udvidelse af havbrug)
Det væsentlige er, som sagt, at virkemidlet
placeres i det vandområde eller havområde,
der påvirkes af havbruget, og hvor der ikke er
miljømæssigt råderum for denne påvirkning.
Næringsstoffer fra et havbrug vil kunne føres
med havstrømme og påvirke kystvande og
havområder i havbrugets nærhed. Det vil ikke
i alle tilfælde være den rette løsning at placere
virkemidlet i tæt fysisk tilknytning til
havbruget.
Det er dog vigtigt for mig at slå fast, at der
nødvendigvis skal være sammenhæng mellem
hvortil havbruget udleder og hvor de
kompenserende marine virkemidler placeres.
Jeg har modtaget tre spørgsmål til dagens
samråd om lovforslag L 111. Dem vil jeg
besvare i det følgende:
Samrådsspørgsmål A
Jeg er blevet bedt om at garantere, at der med
de kompenserende marine virkemidler, der
foreslås gennemført med lovforslaget, kan
garanteres et miljømæssigt råderum.
Lad mig igen slå fast
lovforslaget skaber
ikke nye råderum
men giver mulighed for at
stille krav om kompenserende marine
virkemidler, hvis man ønsker at etablere et
havbrug i et område, hvor det i dag ikke er
muligt indenfor rammerne af lovgivningen
om vandplanlægning og havstrategi. I
forbindelse med de konkrete sager vil ansøger
skulle sandsynliggøre, at
kompensationsopdrættet vil virke.
Man kan således sige, at lovforslaget tilføjer et
ekstra instrument til værktøjskassen.
15
16
L 111 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/3-17, jf. L 111 – samrådsspm. A-C, til miljø- og fødevareministeren
1742574_0009.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering eller
udvidelse af havbrug)
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering
eller udvidelse af havbrug)
Det er centralt for mig, at etablering af
havbrug skal ske indenfor rammerne af
vores internationale forpligtelser.
Der er allerede i forbindelse med Fødevare-
og Landbrugspakken identificeret et
miljømæssigt råderum på 800 tons kvælstof
i de åbne havområder i Kattegat.
Samtidig vil det i forbindelse med et
administrationsgrundlag for havbrug blive
afklaret om der er rum for eventuelt
yderligere etablering af nye havbrug.
Administrationsgrundlaget skal sikre en
hensigtsmæssig balance i udviklingen af
havbrugssektoren i de danske farvande,
således at der både tages hensyn til
mulighederne for erhvervsudvikling og
hensynet til miljøet.
Administrationsgrundlaget vil naturligvis
forholde sig til vores internationale
forpligtigelser.
Samrådsspørgsmål B
Jeg er blevet bedt om, at redegøre for, om
det er i overensstemmelse med Danmarks
EU- retlige forpligtelser at fremsætte dette
lovforslag, når der endnu ikke er et endeligt
indsatsprogram.
Det forudsættes i spørgsmålet at der skal
være dokumenteret et miljømæssigt
råderum i indsatsprogrammet.
Jeg vil gøre opmærksom på, at oppositionen
igen forsøger at blande to spørgsmål
sammen.
17
18
L 111 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/3-17, jf. L 111 – samrådsspm. A-C, til miljø- og fødevareministeren
1742574_0010.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering eller
udvidelse af havbrug)
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering
eller udvidelse af havbrug)
Lovforslaget skaber alene en ny mulighed for
at stille krav om kompenserende marine
virkemidler
altså et værktøj til gavn for
miljøet.
Indsatsprogrammet er derimod de samlede
danske forslag til, hvad der skal gøres for at
opnå god miljøtilstand i havområderne.
Et udkast til indsatsprogram har været i
høring frem til den 15. marts, og udkastet er
et led i første cyklus efter
havstrategidirektivet.
Indsatsprogrammet relaterer sig til de
miljømål, som fremgår af den danske
havstrategi fra 2012 som er udarbejdet
under den daværende S-R-SF
regering.
Indsatsprogrammet beskriver, hvilke
indsatser der allerede er besluttet eller vil
blive gennemført for at leve op til
miljømålene fra 2012
En af de nye indsatser er udarbejdelse af et
administrationsgrundlag for havbrug, der
skal sikre den rette balance mellem
erhvervsinteresser og miljøhensyn. Det
betyder, at indholdet af
administrationsgrundlaget ikke skal fremgå
af selve indsatsprogrammet
Som jeg allerede har nævnt ovenfor er
lovforslaget udtryk for udviklingen af et nyt
instrument. Efterfølgende vil det vise sig,
hvor dette instrument bedst kan benyttes.
Desuden fastlægger lovforslaget ikke noget
råderum.
Der er altså ikke en modsætning mellem
dette lovforslag og vores EU-retlige
19
20
L 111 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/3-17, jf. L 111 – samrådsspm. A-C, til miljø- og fødevareministeren
1742574_0011.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering eller
udvidelse af havbrug)
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering
eller udvidelse af havbrug)
forpligtelser.
Samrådsspørgsmål C
Jeg er blevet bedt om at redegøre for,
hvorvidt jeg har givet fuldstændige
oplysninger om status for Danmarks
indsatsprogram i forbindelse med lovforslaget
L 111.
Som jeg allerede har oplyst, er der ikke
sammenhæng mellem lovforslaget og det
danske indsatsprogram.
Jeg anerkender således ikke
forudsætningerne for spørgsmålet.
Jeg vil dog påpege, at bemærkningerne til
lovforslaget - i al deres grundighed - oplyser
at et indsatsprogram forventes vedtaget i
2017.
Jeg mener derfor, at der er afgivet
tilstrækkelige og relevante oplysninger om
indsatsprogrammet.
Når det er sagt, vil jeg gerne gentage, at
udformningen af det kommende
administrationsgrundlag for havbrug skal
ske under hensyn til vores EU-retlige
forpligtelser.
Det indebærer, at etablering af havbrug ikke
må være uforeneligt med opfyldelsen af de
danske vandområdeplaner og danske
miljømål efter havstrategidirektivet.
Generel afslutning
Jeg er glad for at jeg igen har kunnet
forklare lovforslaget og rammerne for
lovforslaget.
21
22
L 111 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/3-17, jf. L 111 – samrådsspm. A-C, til miljø- og fødevareministeren
1742574_0012.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering eller
udvidelse af havbrug)
Samråd i forbindelse med Forslag til Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kompenserende marine virkemidler ved etablering
eller udvidelse af havbrug)
Jeg håber, at det har afklaret en række af de
misforståelser der har været i forbindelse
med dette lovforslag.
Tak for ordet.
23
24