Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 150
Offentligt
1745004_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2016 - 8264
Doknr.
464403
Dato
19-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 4. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 15 (ad L 150) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 15:
Er det ministerens vurdering, at der blandt målgruppen for beskyttet beskæftigelse
efter servicelovens § 103 samt aktivitets- og samværstilbud efter § 104 er en stor an-
del sårbare borgere, for hvem det pågældende tilbud spiller en helt afgørende rolle i
deres tilværelse?
Svar:
Det lægges til grund for besvarelsen, at der spørges til den del af lovforslaget, der
omhandler indførelse af en varslingsperiode for kommunernes afgørelser om fraken-
delse eller nedsættelse af visse typer af hjælp efter serviceloven.
Det kan herefter oplyses, at målgruppen for servicelovens § 103 om beskyttet beskæf-
tigelse og § 104 om aktivitets- og samværstilbud er meget bred og rummer såvel bor-
gere, som alene har behov for et tilbud med få timer om ugen, som borgere, der har
behov for et tilbud på alle hverdage og/eller aftener. Jo mere omfattende et tilbud en
borger har behov for, jo vigtigere en rolle må tilbuddet også formodes at spille.
Kommunernes afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af tilbud efter servicelo-
vens §§ 103 og 104 er ikke medtaget i forslaget om varsling, men det betyder ikke, at
en borger kan få frakendt eller nedsat sin hjælp fra den ene dag til den anden. Her
gælder således de almindelige forvaltningsretlige regler om tilbagekaldelse af begun-
stigende forvaltningsakter.
Disse regler betyder bl.a., at en afgørelse om nedsættelse eller frakendelse skal gen-
nemføres med et rimeligt varsel. Det beror på en konkret vurdering, hvad der i det
enkelte tilfælde kan anses for et rimeligt varsel. Der vil bl.a. skulle tages hensyn til,
hvor indgribende frakendelsen eller nedsættelsen af hjælpen vil være for borgeren, og
jo mere indgribende ændringen er, jo længere bør varslet være.
Med venlig hilsen
Mai Mercado