Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 150
Offentligt
1745427_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2016 - 8264
Doknr.
464403
Dato
19-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 6. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 29 (ad L 150) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 29:
Ministeren bedes redegøre for, om Børne- og Socialministeriet har haft et notat eller
andet i ministeriet med denne ordlyd: ”Med indførelse af en hjemmel til at medtage
overvågning i udmåling af hjælp efter § 95 skabes en retstilstand, som ifølge det be-
skrevne er i overensstemmelse med den hidtidige kommunale praksis på området før
landsretsdommen (maj 2015). Da der ikke blev foretaget en regulering i det kommuna-
le bloktilskud som opfølgning på landsretsdommen, hvor det blev konstateret, at der
ikke var hjemmel til at udmåle støtte til overvågning efter § 95, vurderes det ikke, at
indførelse
af en sådan hjemmel vil medføre merudgifter.” Kan ministeren bekræfte
disse oplysninger? Og kan ministeren redegøre fyldestgørende for, hvorfor det så
ifølge ministeren pludselig koster mellem 80 og 240 mio. kr. at medtage overvågning i
§ 95, stk. 3?
Svar:
Det er korrekt, at et internt arbejdspapir med den i spørgsmålet gengivne ordlyd har
været forelagt for den følgegruppe, der var nedsat som led i arbejdet med at forberede
den daværende V-regerings udspil til de politiske forhandlinger om revisionen af ser-
vicelovens voksenbestemmelser. Forslaget om BPA blev første gang drøftet på følge-
gruppens tredje møde den 29. marts 2016, jf. det vedlagte bilag 10 om kontant tilskud
til ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance.
Formålet med følgegruppen var at drøfte og kvalificere forslag til en revision af ser-
vicelovens voksenbestemmelser, det vil sige både det rent faglige indhold i forslagene
og de økonomiske konsekvenser heraf. Drøftelserne i følgegruppen skulle danne
grundlag for en stillingtagen til, hvilke forslag der skulle indgå i regeringens udspil til
revisionen. Følgegruppen bestod af repræsentanter fra Danske Handicaporganisatio-
ner, Rådet for Socialt Udsatte, Dansk Socialrådgiverforening, KL og kommunale re-
præsentanter.
Ved drøftelserne i følgegruppen blev det anfægtet, at forslaget var udgiftsneutralt som
beskrevet i bilaget. Særligt blev det fremført, at det ikke har været en generel kommu-
nal praksis før landsretsdommen fra maj 2015 at yde overvågning som en del af hjæl-
pen efter servicelovens § 95. Forslaget ville derfor medføre en markant udvidelse af
bestemmelsens målgruppe med deraf følgende betydelige merudgifter for det offentli-
ge.
Ministeriet foretog på baggrund heraf i sommeren 2016 en fornyet vurdering af de
offentlige merudgifter forbundet med forslaget, da det blev klart, at ministeriets forud-
sætninger for udgiftsneutralitet, som var opstillet i bilag 10, ikke holdt. Der var dog ikke
L 150 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm., om Børne- og Socialministeriet har haft et notat eller andet i ministeriet med denne ordlyd: Med indførelse af en hjemmel til at medtage overvågning i udmåling af hjælp efter § 95 skabes en retstilstand, som ifølge det beskrevne er i overensstemmelse med den hidtidige kommunale praksis på området før landsretsdommen (maj 2015). Da der ikke blev foretaget en regulering i det kommunale bloktilskud som opfølgning på landsretsdommen, hvor det blev konstateret, at der ikke var hjemmel til at udmåle støtte til overvågning efter § 95, vurderes det ikke, at indførelse af en sådan hjemmel vil medføre merudgifter., til børne- og socialministeren
på dette tidspunkt tale om en konkret vurdering, men alene en vurdering af omfanget
af merudgifterne, altså om merudgifternes omfang ville være stort eller lille.
Følgegruppen fik på møde den 16. august 2016 forelagt et nyt bilag (bilag 46), hvor
forslaget om overvågning ikke var medtaget og blev mundtligt orienteret om, at forsla-
get ville medføre ikke ubetydelige merudgifter. Det bemærkes i den forbindelse, at det
var en forudsætning, at regeringens udspil til de politiske forhandlinger om revisionen
samlet set skulle være udgiftsneutralt.
En helt konkret vurdering af udgifterne som følge af forslaget blev fremlagt under de
politiske forhandlinger i oktober 2016 på baggrund af et eksplicit spørgsmål herom.
Det er denne vurdering, der angiver skønnet på mellem 80 og 240 mio. kr. årligt. Dette
udgiftsskøn fremgår af bilag 45 om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og over-
vågning, som er vedlagt til udvalgets orientering.
Forslaget blev på den baggrund ikke medtaget i den endelige aftale om en revision af
servicelovens voksenbestemmelser.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Bilag:
Bilag 10 til følgegruppen om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og bor-
gerstyret personlig assistance
Bilag 46 til følgegruppen om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og bor-
gerstyret personlig assistance
Bilag 45 til de politiske forhandlinger om kontant tilskud til ansættelse af hjæl-
pere og overvågning
2