Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 153
Offentligt
1747009_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 153 endeligt svar på spørgsmål 41
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 4. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 41 til L 153 efter ønske fra Josephine Fock (ALT) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 41 til
L 153:
Vil ministeren oversende en redegørelse, der forholder sig til, om L 153 sikrer
overholdelse af Børnekonventionens artikel 3, hvoraf det fremgår, at barnets tarv
skal komme i første række i alle foranstaltninger vedrørende børn, og at det indi-
viduelle hensyn til barnet bør - især når det gælder uledsagede mindreårige børn -
have forrang overfor statens interesser og ret til at regulere indvandringen?
Svar:
1.
Efter
FN’s Børnekonventions
artikel 3 skal barnets tarv komme i første række i
alle foranstaltninger vedrørende børn, hvad enten disse udøves af offentlige eller
private institutioner for socialt velfærd, domstole, forvaltningsmyndigheder eller
lovgivende organer. Deltagerstaterne påtager sig at sikre barnet den beskyttelse
og omsorg, der er nødvendig for barnets trivsel under hensyntagen til de ret-
tigheder og pligter, der gælder for barnets forældre, værge eller andre personer
med juridisk ansvar for barnet, og skal med henblik herpå træffe alle passende
lovgivningsmæssige og administrative forholdsregler.
Efter Børnekonventionens artikel 9 har barnet ret til ikke at blive adskilt fra sine
forældre mod deres vilje, medmindre dette skønnes uforeneligt med barnets tarv,
ret til at opretholde kontakt til begge forældre, hvis det lever adskilt fra den ene
eller dem begge, og forpligter desuden staten til at genskabe en sådan kontakt,
hvis adskillelsen skyldes årsager iværksat af staten.
Barnets tarv går som udgangspunkt ikke forud for Danmarks ret til at kontrollere
indvandringen. Børnekonventionens artikel 3 indebærer imidlertid, at barnets tarv
skal indgå med særlig prioriteret vægt og ikke blot være én blandt mange hensyn,
der indgår i myndighedernes overvejelser. Er et barn efterladt uden sine forældres
eller en anden primær omsorgspersons beskyttelse i et fremmed land (uledsagede
mindreårige), vil barnets tarv have forrang i en eventuel konflikt mellem barnets
tarv og statens interesse i at kontrollere indvandringen.
13. april 2017
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 5647
220939
Side
1/2
L 153 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm., om hvad har forrang: Børnekonventionen og barnets tarv eller de indskærpede afvisningsregler ved aktivering af nødbremsen, til udlændinge- og integrationsministeren
2.
En forudsætning for at kunne afvise en udlænding ved grænsen er, at Danmark
overholder sine internationale forpligtelser, herunder
i henhold til FN’s
Børnekon-
vention.
Hvis nødbremsen bliver aktiveret, vil det således altid bero på en konkret vurde-
ring i det enkelte tilfælde, om politiet ud fra hensynet til barnets tarv vil kunne
afvise en uledsaget mindreårig, der søger om asyl på grænsen.
En uledsaget mindreårig asylansøger vil således efter lovforslaget som udgangs-
punkt f.eks. blive tilladt indrejse i Danmark, hvis en afvisning
de facto
ville fasthol-
de en adskillelse af den mindreårige udlænding fra sin nærmeste familie.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål nr. 1 til L 153 fra Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
2/2