Finansudvalget 2016-17
L 216
Offentligt
1804030_0001.png
16. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6178
Til Folketinget
Finansudvalget
Vedrørende L 216 - Forslag til finanslov for finansåret 2018.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 65 af 25. september 2017. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 216 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om ministeren vil oversende en tabel over merudgiften til vægtafgift og grøn ejerafgift, til skatteministeren, kopi til finansministeren
1804030_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en tabel over merudgiften til vægtafgift og grøn ejerafgift både i
antal kroner og i pct. for hhv. benzin- og dieseldrevne køretøjer i 2025
fordelt på de
brændstofintervaller, der gælder i dag, når afgifterne hæves og reguleres, som der er ind-
gået aftale om.
Svar
Med aftalen om ”Omlægning
af bilafgifterne”
indgår en forhøjelse af ejerafgiften og en
mo-
dernisering af ejerafgiftsskalaen med virkning fra den 1. juli 2018. Forhøjelsen og moder-
niseringen af ejerafgiften omfatter alene personbiler indregistreret første gang i Danmark
fra den 3. oktober 2017. De personbiler, som omfattes af forhøjelsen, får dermed også
glæde af nedsættelserne af registreringsafgiften.
Allerede indregistrerede personbiler, samt samtlige varebiler omfattes ikke. Der ændres
endvidere ikke på vægtafgiften.
Forhøjelserne og moderniseringen indebærer, at skalaen udvides,
jf. tabel 1.
Ejerafgiften
forhøjes med 250 kr. halvårligt på de eksisterende skalatrin. For de dieselbiler, der efter
gældende regler betaler en ejerafgift på 0 kr., vil forhøjelsen dog overstige 250 kr., ligesom
den vil overstige 250 kr. på de nye skalatrin for dieselbiler. På de nye skalatrin for benzin-
biler vil forhøjelsen være mindre end 250 kr. halvårligt, og på det laveste trin vil satsen
være uændret.
Satserne på de nye skalatrin er således fastsat sådan, at satsen på det laveste trin svarer til
den laveste sats, der gælder i dag for benzinbiler. Dermed sidestilles benzin- og dieselbiler
på de laveste trin, og den særlige lempelse for dieselbiler, der indebærer, at dieselbiler med
en brændstoføkonomi bedre end 24,9 km/l ikke betaler ejerafgift, afskaffes.
Med skattereformen fra 2012 blev det besluttet at indeksere ejerafgiften frem til 2020. In-
dekseringen foretages i diskretionære trin
det sidste i 2018, hvor satserne forhøjes med
5,5 pct. Derefter fastholdes ejerafgiftssatserne således på samme niveau som i 2018 med
den nuværende lovgivning.
Det indgår som en del af aftalen
om ”Omlægning
af bilafgifterne”,
at afgiften skal gøres mere
robust overfor den teknologiske udvikling ved at regulere ejerafgiften. Herudover indgår
det som en del af aftalen, at satserne i ejer-, vægt- og udligningsafgiften skal prisreguleres
fra 2021 til 2025, således at afgifternes reale niveau omtrent fastholdes uændret. Det er
endnu ikke fastlagt konkret, hvordan teknologi- og prisreguleringen skal gennemføres, og
det er derfor ikke muligt at vise, hvordan det vil påvirke satserne i 2025.
En forhøjelse af satserne på ca. 250 kr. halvårligt og ændringerne på de nye skalatrin inde-
bærer,
jf. tabel 1,
at de biler, som kører kortest på literen, får de procentvis laveste forhø-
jelser, da de betaler den højeste ejerafgift i dag.
Side 2 af 4
L 216 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om ministeren vil oversende en tabel over merudgiften til vægtafgift og grøn ejerafgift, til skatteministeren, kopi til finansministeren
1804030_0003.png
Det kan bemærkes, at stramningen af tillæg og fradrag afhængig af brændstoføkonomi i
registreringsafgiften medfører de relativt største afgiftsforhøjelser for de mindst energief-
fektive biler.
Stramningen betyder således, at biler med en brændstofeffektivitet bedre end de nye kilo-
metergrænser på 20 km/l for benzinbiler og 22 km/l for dieselbiler alle får et fradrag,
som er 16.000 kr. mindre end før.
Biler med en brændstofeffektivitet, som er dårligere end de nye kilometergrænser, får alle
en større forhøjelse
som stiger, jo dårligere brændstofeffektivteten er. En dieselbil, som
kører 18 km/l, svarende til grænsen før omlægningen, får fx en stigning på 24.000 kr.,
mens en dieselbil, som kører 14 km/l, får en stigning på 44.000 kr.
Side 3 af 4
L 216 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om ministeren vil oversende en tabel over merudgiften til vægtafgift og grøn ejerafgift, til skatteministeren, kopi til finansministeren
1804030_0004.png
Tabel 1. Nugældende ejerafgiftssatser samt satser efter aftale om
”Omlægning
af bilafgifterne” i
2018
Benzinbiler
Brænd-
stoffor-
brug
(km/l)
Mindst
50,0
49,9-44,4
44,3-40,0
39,9-36,4
36,3-33,3
33,2-28,6
28,5-25,0
24,9-22,2
20,0-22,1
19,9-18,2
18,1-16,7
16,6-15,4
15,3-14,3
14,2-13,3
13,2-12,5
12,4-11,8
11,7-11,1
11,0-10,5
10,4-10,0
9,9-9,1
9,0-8,3
8,2-7,7
7,6-7,1
7,0-6,7
6,6-6,3
6,2-5,9
5,8-5,6
5,5-5,3
5,2-5,0
4,9-4,8
4,7-4,5
Under 4,5
Gældende
satser
(kr. pr.
halvår)
330
330
330
330
330
330
330
330
330
640
940
1.260
1.570
1.870
2.180
2.480
2.790
3.100
3.410
4.010
4.650
5.260
5.870
6.480
7.110
7.720
8.330
8.970
9.580
10.190
10.800
11.430
Satser, jf.
aftale
(kr. pr.
halvår)
330
350
370
390
420
450
490
540
580
890
1.190
1.510
1.820
2.120
2.430
2.730
3.040
3.350
3.660
4.260
4.900
5.510
6.120
6.730
7.360
7.970
8.580
9.220
9.830
10.440
11.050
11.680
Ændring
(pct.)
0,0
6,1
12,1
18,2
27,3
36,4
48,5
63,6
75,8
39,1
26,6
19,8
15,9
13,4
11,5
10,1
9,0
8,1
7,3
6,2
5,4
4,8
4,3
3,9
3,5
3,2
3,0
2,8
2,6
2,5
2,3
2,2
Brænd-
stoffor-
brug
(km/l)
Mindst
56,3
56,2-50,0
49,9-45,0
44,9-41,0
40,9-37,5
37,5-32,1
32,0-28,1
28,0-25,0
24,9-22,5
22,4-20,5
20,4-18,8
18,7-17,3
17,2-16,1
16,0-15,0
14,9-14,1
14,0-13,2
13,1-12,5
12,4-11,9
11,8-11,3
11,2-10,2
10,1-9,4
9,3-8,7
8,6-8,1
8,0-7,5
7,4-7,0
6,9-6,6
6,5-6,2
6,21-5,9
5,8-5,6
5,5-5,4
5,3-5,1
Under 5,1
Dieselbiler
Gældende
satser
(kr. pr.
halvår)
0
0
0
0
0
0
0
0
330
640
940
1.260
1.570
1.870
2.180
2.480
2.790
3.100
3.410
4.010
4.650
5.260
5.870
6.480
7.110
7.720
8.330
8.970
9.580
10.190
10.800
11.430
Satser, jf.
aftale
(kr. pr.
halvår)
330
350
370
390
420
450
490
540
580
890
1.190
1.510
1.820
2.120
2.430
2.730
3.040
3.350
3.660
4.260
4.900
5.510
6.120
6.730
7.360
7.970
8.580
9.220
9.830
10.440
11.050
11.680
Ændring
(pct.)
-
-
-
-
-
-
-
-
75,8
39,1
26,6
19,8
15,9
13,4
11,5
10,1
9,0
8,1
7,3
6,2
5,4
4,8
4,3
3,9
3,5
3,2
3,0
2,8
2,6
2,5
2,3
2,2
Anm.: Ejerafgiftsskalaen for dieselbiler er forskudt i forhold til skalaen for benzinbiler, fordi der udledes mere CO2 ved for-
brænding af en liter diesel end ved forbrænding af en liter benzin. Energiindholdet i en liter diesel er endvidere stort set til-
svarende højere. Skalatrin markeret med kursiv og på en lysere baggrund er nye skalatrin.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 4 af 4