Kirkeudvalget 2016-17
L 30
Offentligt
1694757_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 17. november 2016 (KIU L 30 – spørgsmål 27)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Institut for Menneskerettigheder påpeger i sit høringssvar, jf. bilag 1, at præ-
ster i folkekirken afgiver et præsteløfte fra 1870 uden selvstændigt retligt ind-
hold. Kan ministeren på den baggrund oplyse, hvad regeringen vil gøre for at
skabe parallelitet mellem folkekirkens præsteløfte og lovforslagets løfteerklæ-
ring, og om der eventuelt er overvejelser om at modernisere præsteløftet fra
1870 og give det selvstændigt retligt indhold?”
Svar:
Som nævnt i lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.3.1. skal præster,
der ansættes i folkekirken, eller som stadfæstes som valgmenighedspræster,
afgive præsteløftet, jf. § 5 i lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v. Det
nævnes også, at præsteløftet på linje med andre erhvervsmæssige kaldsløfter
antages at være uden selvstændigt retligt indhold.
Imidlertid må aflæggelse af præsteløftet efter sin nuværende placering i ansæt-
telsesloven regnes som en ansættelsesbetingelse. Nægtelse af aflæggelse af
præsteløftet vil derfor medføre, at kirkelig ansættelse ikke kan finde sted.
Vedrørende lovforslagets løfteerklæring kan jeg henvise til lovforslagets al-
mindelige bemærkninger afsnit 2.3.3., hvor det nævnes, at det er hensigten, at
løfteerklæringen skal have samme ordlyd som den løfteerklæring, der i dag af-
gives af præster i de anerkendte trossamfund.
Afgivelse af løfteerklæringen skal ses i sammenhæng med, at den religiøse for-
kynder med vielsesbemyndigelse har en offentlig bemyndigelse til at foretage
vielser med borgerligt gyldighed og efter den foreslåede bestemmelse i ægte-
skabslovens § 16, stk. 3, er undergivet et decorumkrav. En løfteerklæring vil så-
ledes medvirke til at tydeliggøre overfor den religiøse forkynder, at vedkom-
mende skal varetage sit hverv som vielsesforretter og dermed udøver af offent-
lig myndighed under iagttagelse af dansk lovgivning.
Nægtelse af at afgive løfteerklæringen kan betyde, at vielsesbemyndigelsen kan
tilbagekaldes, jf. lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.1.3.
Jeg finder derfor, at der er den fornødne parallelitet mellem afgivelse af præste-
løftet og lovforslagets løfteerklæring, og jeg har ikke planer om at modernisere
præsteløftets ordlyd.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Dokument nr.: 142125/16
Dette dokumentnr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 30. november 2016
L 30 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om, hvad regeringen vil gøre for at skabe parallelitet mellem folkekirkens præsteløfte og lovforslagets løfteerklæring, og om der eventuelt er overvejelser om at modernisere præsteløftet fra 1870 og give det selvstændigt retligt indhold, til kirkeministeren
1694757_0002.png
Dokument nr.: 142125/16
Mette Bock
Side 2
/ Pernille Esdahl