Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
L 36
Offentligt
1686497_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
10-11-2016
I forbindelse med behandlingen af (L 36) Forslag til lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og
frie fagskoler (Styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler m.v.) har
udvalget i brev af 28. oktober 2016 efter ønske fra Carolina Magdalene
Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 21:
”Hvordan definerer ministeren begrebet ”demokratisk dannelse”? I sit
oplæg ved høring på Christiansborg: Grundlovens § 76 og ’at stå mål
med’ (jf. BUU L36, bilag 2) problematiserer professor i pædagogik Ove
Korsgaard anvendelsen af begrebet demokratisk dannelse og peger på, at
der er tale om et begreb, som ikke lader sig sætte på formel, og som det
derfor også bliver problematisk at føre tilsyn med. Netop derfor figurerer
begrebet ikke i "Klassisk og moderne pædagogisk teori" (seneste udgave
2012), Peter Østergaard Andersen og Tomas Ellegaard (red.). Gør denne
problematisering af begrebet demokratisk dannelse indtryk på ministe-
ren?”
Svar:
Jeg har i lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 3.1.2., og de speci-
elle bemærkninger til § 1, nr. 1, givet en nærmere beskrivelse af, hvad
lovforslaget på dette punkt vil betyde for skolerne.
Det forhold, at begrebet demokratisk dannelse ikke fremgår af det værk,
som er nævnt i spørgsmålet, eller at Ove Korsgaard ifølge spørgsmålet
på konferencen har problematiseret anvendelsen af begrebet i det udkast
til lovforslaget, som var grundlaget for konferencen, kan efter min opfat-
telse ikke indebære, at lovgiver på den baggrund bør afstå fra at anvende
denne betegnelse i lovgivningen. Navnlig ikke, da begrebet allerede er
anvendt i anden lovgivning. Jeg henviser herved til, at betegnelsen allere-
de fremgår af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om folkehøjsko-
ler.
L 36 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, hvordan ministeren definerer begrebet demokratisk dannelse, jf. L36, bilag 2, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Lovforslaget indeholder ikke en snæver og præcis regulering af de frie
grundskolers opfyldelse af kravet om demokratisk dannelse eller af den
eller de måder, hvorpå skolerne skal udvikle elevernes demokratiske
dannelse. Dette ville være i strid med den grundlæggende åndsfrihed,
som friskolelovgivningen har bygget på gennem mange år.
Det vil fortsat være muligt for de frie grundskoler gennem deres under-
visning og virke i øvrigt - at søge at påvirke deres elever i retning af den
enkelte skoles eget holdningsmæssige grundlag – og tillige imod andre
holdningsmæssige livsanskuelser, som efter skolens opfattelse ikke er
foreneligt med skolens. De frie skoler skal dog hos eleverne udvikle den
demokratiske dannelse, som er nødvendig for, at eleverne kan respektere
og bakke op om, at enhver borger i et samfund som det danske har ret til
og skal have reel mulighed for at nyde deres demokratiske friheder.
Lovforslaget fremhæver, at en fri grundskoles lovlige holdningspåvirk-
ning af eleverne skal ske på en måde, der bidrager til udviklingen af ele-
vernes demokratiske dannelse. Eleverne skal herigennem opnå forudsæt-
ning for aktiv medvirken i et demokratisk samfund med respekt og aner-
kendelse af mangfoldige synspunkter og livsanskuelser blandt borgerne.
Endvidere fremgår det af lovforslaget, at eleverne skal opnå forståelse
for deres egne og andres demokratiske muligheder for individuelt og i
fællesskab at bidrage til udvikling og forandring i fx skolen eller det dan-
ske samfund. Endelig foreslås det, at eleverne tillige skal opnå forståelse
af såvel det nære demokrati i hverdagen på skolen og i samfundet, som
det nationale og globale perspektiv.
På dette grundlag vil tilsynet blive varetaget med fuld respekt for den
grundlæggende frihed for skolerne, som friskoleloven fortsat vil bygge
på.
Med hensyn til høringen, kan jeg i øvrigt henvise til mit svar på spørgs-
mål 1.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby