Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 40
Offentligt
1738083_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
29. marts 2017
Besvarelse af spørgsmål 37 ad L 40 stillet af udvalget den 28. marts
2017 efter ønske fra Karin Gaardsted (S).
Spørgsmål:
Hvordan vil ministeren sikre, at forbrugere, der vil optage et lån hos en
ikke-finansiel virksomhed, klart og tydeligt bliver oplyst om alle de rele-
vante oplysninger om lånet, herunder oplysninger om oprettelsesgebyrer,
rente, ÅOP, det samlede beløb, der skal betales, og løbetiden på lånet,
samt at oplysningerne bliver vist på en fremtrædende måde, så de både er
til at se og læse for forbrugerne.
Svar:
Jeg mener, at det er helt centralt, at der er gennemsigtighed omkring lå-
neomkostninger, når forbrugerne vil optage et lån på internettet. Jeg me-
ner også, at det er afgørende, at forbrugerne klart og tydeligt får alle de
relevante oplysninger, når de vil optage et lån.
Når en virksomhed markedsfører et låne- eller kredittilbud med f.eks. en
rentesats eller den månedlige ydelse, skal virksomheden derfor oplyse
forbrugerne om de låneoplysninger, der er behov for med henblik på at
vurdere indholdet af en låneaftale. Det drejer sig om følgende forhold (jf.
§ 18 i forslaget til en ny markedsføringslov):
Debitorrenten og de omkostninger, der indgår i de samlede omkost-
ninger ved lånet.
Det samlede kreditbeløb.
ÅOP (årlige omkostninger i procent).
Lånets løbetid.
Kontantprisen og størrelsen af en evt. forudbetaling.
Ydelsernes størrelse.
Det samlede beløb, som forbrugeren skal betale.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Men én ting er at sikre forbrugerne de relevante oplysninger. En anden
ting er at sikre, at oplysningerne bliver givet på en måde, så forbrugeren
ikke først skal gennemsøge hjemmesider fra ende til anden for at finde
oplysningerne. For at sikre den nødvendige gennemsigtighed stiller lov-
forslaget derfor også krav om, at oplysningerne skal gives klart, kort og
på en fremtrædende måde ved hjælp af et repræsentativt eksempel.
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om hvordan ministeren vil sikre, at forbrugere, der vil optage et lån hos en ikke-finansiel virksomhed, klart og tydeligt bliver oplyst om alle de relevante oplysninger om lånet, til erhvervsministeren
2/2
Med forslaget til den nye markedsføringslov sørger vi altså for, at når
man som forbruger f.eks. sidder derhjemme og undersøger lånemulighe-
der på internettet, så skal oplysningerne om ÅOP, månedlig ydelse osv.
være fremtrædende på hjemmesiden og vises på en måde, så man umid-
delbart får øje på dem. Oplysningerne må heller ikke være skjult, stå på
en uklar måde eller være blandet sammen med andre oplysninger på
hjemmesiden.
Det repræsentative eksempel sikrer også gennemsigtighed for forbruger-
ne, da det skal vise omkostningerne ud fra den konkrete markedsføring.
Det betyder, at hvis en virksomhed markedsfører en bestemt sofa på kre-
dit til f.eks. 500 kr. om måneden, så skal oplysningerne om ÅOP, lånets
løbetid osv. tilpasses dette. Det gør det altså nemt at se, hvad sofaen
kommer til at koste i alt, hvis man finansierer den gennem møbelbutik-
ken.
Alle disse betingelser betyder samlet set, at forbrugeren i ro og mag kan
læse sig frem til omkostningerne ved lånetilbud og klart se, hvad lånene
faktisk koster.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen