Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 6
Offentligt
1685769_0001.png
Ændringsforslag
til
forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister (Indførelse af ret til at
få indsat en markering i CPR om, at borgeren ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn)
Af (…), tiltrådt af(…):
1) I titlen indsættes efter »navn«: »eller på grund af usikkerhed om egen betalingsev-
ne«
[konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
2)
Nr. 2
affattes således:
I
§ 29
indsættes efter stk. 2 som nye stykker:
»Stk.
3.
Enhver, der er fyldt 15 år, har ret til ved henvendelse til sin bopælskommune
at få indsat en markering i CPR om, at vedkommende på grund af misbrug eller risiko
for misbrug af vedkommendes identitet ønsker at advare mod kreditgivning i vedkom-
mendes navn med henblik på, at oplysning herom fra CPR kan videregives til offentli-
ge myndigheder og private i overensstemmelse med §§ 31, 32, 38, 39 og 42.
Stk. 4.
Enhver, der er fyldt 15 år, har ret til ved henvendelse til sin bopælskommune at
få indsat en markering i CPR om, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgiv-
ning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne med henblik på, at oplysning
herom fra CPR kan videregives til offentlige myndigheder og private i overensstem-
melse med §§ 31, 32, 38, 39 og 42.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
[Tilvejebringelse af mulighed for markering i CPR af, at en person ønsker at advare
mod kreditgivning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne]
3)
Nr. 3
affattes således:
I
§ 29, stk. 3,
der bliver stk. 5, indsættes som
2. pkt.:
»§ 28, stk. 2, finder endvidere anvendelse ved anmodning om at få indsat en marke-
ring i CPR om, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning efter stk. 3 og 4,
samt ved anmodning om ophævelse af sådanne markeringer.«
L 6 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om at yde teknisk bistand til at udforme et ændringsforslag, der giver mulighed for at enhver, der er fyldt 15 år, har ret til ved henvendelse til sin bopælskommune at få indsat en markering i CPR om, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning til vedkommende selv på grund af manglende kreditværdighed, til social- og indenrigsministeren
1685769_0002.png
[Proceduren ved behandling af en anmodning om, at vedkommende ønsker at advare
mod kreditgivning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne]
4)
Nr. 4
affattes således:
I
§ 38, stk. 2,
indsættes efter nr. 4 som nye numre:
»5) eventuel markering af, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn, jf. § 29, stk. 3,
6) eventuel markering af, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning på
grund af usikkerhed om egen betalingsevne, jf. § 29, stk. 4.«
Nr. 5 -10 bliver herefter nr. 7-12.
[Videregivelse af oplysning om, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning
på grund af usikkerhed om egen betalingsevne]
5)
Nr. 5,
affattes således:
I
§ 38, stk. 2, nr. 10,
der bliver nr. 12, ændres »nr. 1-9« til: »nr. 1-11«.
[Videregivelse af oplysning om, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning
på grund af usikkerhed om egen betalingsevne]
6)
Nr. 6
affattes således:
I
§ 42, stk. 2,
indsættes efter nr. 4 som nye numre:
»5) eventuel markering af, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning i
vedkommendes navn, jf. § 29, stk. 3,
6) eventuel markering af, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning på
grund af usikkerhed om egen betalingsevne, jf. § 29, stk. 4,«.
Nr. 5-9 bliver herefter nr. 7-11.
[Videregivelse af oplysning om, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning
på grund af usikkerhed om egen betalingsevne]
7)
Nr. 7
affattes således:
I
bilag 1, nr. 10, 1. pkt.,
udgår »eller«, og efter »§ 29, stk. 2« indsættes: », markering
af, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn, jf. §
29, stk. 3, eller markering af, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning på
grund af usikkerhed om egen betalingsevne, jf. § 29, stk. 4,«.
[Ændring i bilag 1 i CPR-loven som følge af ændringsforslag nr. 2]
Til § 2
8) § 2 affattes således:
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Bemærkninger til ændringsforslaget
Til nr.1
2
L 6 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om at yde teknisk bistand til at udforme et ændringsforslag, der giver mulighed for at enhver, der er fyldt 15 år, har ret til ved henvendelse til sin bopælskommune at få indsat en markering i CPR om, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning til vedkommende selv på grund af manglende kreditværdighed, til social- og indenrigsministeren
1685769_0003.png
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det foreslås at tilvejebringe
hjemmel til en yderligere markering i CPR.
Til § 1
Til nr. 2
Det foreslås, at der tilvejebringes hjemmel til, at enhver, der er fyldt 15 år, har ret til
ved henvendelse til sin bopælskommune at få indsat en markering i CPR om, at ved-
kommende ønsker at advare mod kreditgivning på grund af usikkerhed om egen beta-
lingsevne.
Markering i CPR om, at en borger ønsker at advare mod, at der ydes kredit til ved-
kommende selv på grund af usikkerhed om egen betalingsevne, er ikke blandt de
personoplysninger, der er opregnet i bilag 1 til CPR-loven, og CPR-loven indeholder
derfor ikke hjemmel til at registrere oplysninger herom. Det er derfor i dag ikke muligt
at få indsat en markering i CPR om, at vedkommende ønsker at advare mod kredit-
givning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne.
Med forslaget vil enhver person, der af forskellige årsager ønsker at advare mod kre-
ditgivning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne, have mulighed for at regi-
strere dette i CPR, således at vedkommendes navn og oplysningen herom fra CPR
kan videregives til offentlige myndigheder og private virksomheder med en berettiget
interesse heri. Der kan f.eks. være tale om, at borgeren mangler betalingsevne eller
oplever vanskeligheder ved at administrere sin økonomi.
Det vil ikke fremgå at CPR, på hvilken baggrund registreringen har fundet sted.
Det foreslås, at den, der anmoder om at få indsat en markering i CPR om, at ved-
kommende ønsker at advare mod kreditgivning på grund af usikkerhed om egen beta-
lingsevne, skal være fyldt 15 år på tidspunktet for indgivelsen af anmodningen. Der
henvises til de specielle bemærkninger til lovforslagets nr. 2.
Forslaget bygger på frivillighed. Det vil således være frivilligt for borgerne, om de øn-
sker at få indsat en markering i CPR om advarsel mod kreditgivning til vedkommende
selv. Det vil også være frivilligt for virksomhederne, om de ønsker adgang til oplysnin-
ger herom fra CPR.
Markering i CPR om, at borgeren ønsker at advare mod kreditgivning på grund af
usikkerhed om egen betalingsevne, vil kunne indgå i virksomhedernes stillingtagen til,
om der i et konkret tilfælde er grundlag for at yde lån eller kredit til den pågældende
borger.
Forslaget regulerer ikke, hvilken betydning virksomhederne skal tillægge en sådan
markering i CPR.
En markering i CPR om, at en borger ønsker at advare mod kreditgivning på grund af
usikkerhed om sin egen betalingsevne, kan – efter kreditgiverens skøn – indgå i den
kreditværdighedsvurdering, som kreditgivere skal foretage i henhold til kreditaftalelo-
vens § 7 c, stk. 1. Kreditværdighedsvurderingen skal foretages inden en kreditaftale
indgås. Vurderingen skal foretages på baggrund af fyldestgørende oplysninger, der,
hvor det er nødvendigt, indhentes ved søgning i relevante databaser.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen i kreditaftalelovens § 7 c, stk. 1, at
bestemmelsen indebærer, at kreditgiveren altid vil skulle indhente fyldestgørende
oplysninger og på baggrund af disse oplysninger foretage en vurdering af forbruge-
rens kreditværdighed. Oplysningerne kan efter kreditgiverens skøn indhentes hos
3
L 6 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om at yde teknisk bistand til at udforme et ændringsforslag, der giver mulighed for at enhver, der er fyldt 15 år, har ret til ved henvendelse til sin bopælskommune at få indsat en markering i CPR om, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning til vedkommende selv på grund af manglende kreditværdighed, til social- og indenrigsministeren
1685769_0004.png
forbrugeren og ved en søgning i relevante databaser, f.eks. hos kreditoplysningsbu-
reauer.
Det fremgår endvidere, at vurderingen af forbrugerens kreditværdighed skal ske med
henblik på at vurdere, om forbrugeren på baggrund af dennes økonomiske situation
ved hjælp af f.eks. løbende indtægter, låneomlægning eller realisation af aktiver vil
være i stand til at betale de forudsatte afdrag på kreditbeløbet, og ikke med henblik på
at vurdere kreditgiverens tabsrisiko, jf. Folketingstidende 2009-10, A, L 91 som frem-
sat, side 51.
Det følger af kreditaftalelovens § 7 c, stk. 3, at hvis en anmodning om kredit afslås på
grundlag af søgning i en database, skal kreditgiveren omgående underrette forbruge-
ren om resultatet af en sådan søgning og give forbrugeren nærmere oplysninger om
den pågældende database. Denne underretning skal ske uden omkostninger for for-
brugeren.
Såfremt en borger har fået indsat en markering om, at borgeren ønsker at advare mod
kreditgivning på grund af usikkerhed om sin egen betalingsevne, vil markeringen først
blive ophævet, når borgeren anmoder herom, jf. herved CPR-lovens § 30, stk. 2. Op-
lysninger om en tidligere indsat markering i CPR af, at borgeren ønsker at advare mod
kreditgivning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne, bevares historisk i CPR.
Der vil ikke være begrænsninger i forhold til, hvor mange gange borgeren kan anmode
om at få indsat en markering i CPR om, at borgeren ønsker at advare mod kreditgiv-
ning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne, henholdsvis få ophævet en alle-
rede indsat markering herom i CPR.
Det foreslås, at anmodning om markering i CPR om, at en borger ønsker at advare
mod kreditgivning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne, henholdsvis an-
modning om ophævelse heraf, skal indgives ved anvendelse af den digitale selvbetje-
ningsløsning, som bopælskommunen stiller til rådighed. Der henvises til de specielle
bemærkninger til lovforslagets nr. 2.
Markering i CPR om, at en borger ønsker at advare mod kreditgivning på grund af
usikkerhed om egen betalingsevne, vil efter registreringen i CPR umiddelbart kunne
tilgås af virksomheder m.v., som ønsker det.
Aktieselskaber, anpartsselskaber, fonde, virksomheder og andre juridiske personer
eller fysiske personer, der driver erhvervsvirksomhed, vil på forskellig vis kunne mod-
tage oplysninger om markering i CPR om, at en borger ønsker at advare mod kredit-
givning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne. Det foreslås således fastsat,
at oplysning herom på linje med oplysninger om ubeskyttet navn og adresse kan tilgås
af private efter nærmere angivne betingelser såvel i forbindelse med den videregivel-
sesadgang, som Social- og Indenrigsministeriet varetager i medfør af CPR-lovens
kapitel 10, som i forbindelse med enkeltforespørgsler til en kommunalbestyrelse i
medfør af CPR-lovens kapitel 12.
Markeringerne vil blive udstillet via CPR-systemets eksisterende grænseflader. Der
henvises til de specielle bemærkninger til lovforslagets nr. 2.
Med forslaget vil der ske en behandling af personoplysninger omfattet af persondata-
loven, og der er ikke med lovforslaget tiltænkt en fravigelse af persondatalovens reg-
ler.
Det foreslås således, at enhver ved henvendelse til sin bopælskommune uden nær-
mere begrundelse kan få indsat en markering i CPR om, at borgeren ønsker at advare
mod kreditgivning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne.
4
L 6 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om at yde teknisk bistand til at udforme et ændringsforslag, der giver mulighed for at enhver, der er fyldt 15 år, har ret til ved henvendelse til sin bopælskommune at få indsat en markering i CPR om, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning til vedkommende selv på grund af manglende kreditværdighed, til social- og indenrigsministeren
1685769_0005.png
Markering i CPR om, at borgeren ønsker at advare mod kreditgivning på grund af
usikkerhed om egen betalingsevne henholdsvis ophævelse heraf vil fra CPR blive
videregivet til offentlige myndigheder og private virksomheder m.v., der har grundlag
for at tilgå oplysninger herom efter CPR-lovgivningen.
Såvel registrering af den foreslåede markering i CPR henholdsvis ophævelse heraf
samt videregivelse af sådanne oplysninger vurderes at være omfattet af persondata-
lovens § 6 om behandling af almindelige, ikke-følsomme oplysninger, idet det bemær-
kes, at oplysning om, hvad der er årsag til den frivillige registrering, ikke skal oplyses
af borgeren og dermed ikke vil fremgå af CPR.
Behandlingen vil bl.a. skulle ske under iagttagelse af persondatalovens § 5, hvorefter
oplysninger skal behandles i overensstemmelse med god databehandlingsskik, lige-
som reglerne om oplysningspligt for den dataansvarlige, jf. persondatalovens §§ 28 og
29, henholdsvis den registreredes indsigtsret, jf. persondatalovens § 31, finder anven-
delse.
Registrering af den foreslåede markering henholdsvis ophævelse heraf vil alene ske
efter borgerens egen anmodning og dermed med borgerens udtrykkelige samtykke og
efter nærmere information til borgeren om beskyttelsens betydning m.v.
[Forslagsstilleren skal begrunde forslaget yderligere her]
Til nr. 3
Det foreslås, at der ved anmodning om markering i CPR om, at en borger ønsker at
advare mod kreditgivning på grund af usikkerhed om egen betalingsevne, henholdsvis
anmodning om ophævelse heraf, skal gælde de samme regler som ved en anmodning
om en markering i CPR om, at vedkommende på grund af misbrug eller risiko for mis-
brug af vedkommendes identitet ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes
navn, henholdsvis ophævelse heraf. Der henvises til de specielle bemærkninger til
lovforslagets nr. 3.
Til nr. 4-6
Det foreslås, at markeringen om, at en borger ønsker at advare mod kreditgivning på
grund af usikkerhed om egen betalingsevne, skal kunne videregives fra CPR som en
af de oplysninger, der kan udleveres til private efter CPR-lovens § 38, stk. 2 og § 42,
stk. 2. Der henvises til de specielle bemærkninger til lovforslagets nr. 4-6.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring som en følge af ændringsforslagets nr. 2.
Til § 2
Til nr. 8
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Det foreslås, at loven først træder i kraft den 1. juli 2017, da en særskilt registrering i
CPR af forhold omkring borgerens usikkerhed om egen betalingsevne vil forudsætte
yderligere teknisk tilpasning af CPR-systemet.
5