Europaudvalget 2016-17
Rådsmøde 3503 - konkurrenceevne Bilag 3
Offentligt
1690636_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Samlenotat til rådsmøde den 28. og 29. november 2016
Implementering og ikrafttrædelse af enhedspatentet og den fælles
patentdomstol.
Nyt notat.
1.
Resumé
På baggrund af et ønske fra en række lande har det slovakiske formandskab
valgt at sætte en drøftelse om implementering og ikrafttædelse af enhedspa-
tentet og den fælles patentdomstol på dagsordenen for rådsmødet. Den ak-
tuelle drøftelse opstår som følge af, at der er usikkerhed om, hvorvidt UK
i lyset af den britiske folkeafstemning i juni 2016 vil ratificere aftalen og
hvornår. Før afstemningen i UK var det forventningen, at aftalen om en
fælles patentdomstol ville træde i kraft foreløbigt i november 2016 med
egentlig ikrafttrædelse i foråret 2017. Det er ifølge aftalen en betingelse, at
UK ratificerer aftalen, for at denne kan træde i kraft. UK har ikke klart til-
kendegivet, om man på nuværende tidspunkt ønsker at ratificere.
Det er forventningen, at der blandt medlemsstaterne er et udbredt ønske
om at finde en løsning, der kan sikre en hurtig ikrafttrædelse af aftalen
om en fælles patentdomstol også i en situation, hvor UK ikke ratificerer
aftalen.
Regeringen støtter den europæiske patentreform og er positiv over at sikre
en hurtig ikrafttrædelse heraf, idet dette bør ske med respekt for de nationa-
le implementeringsprocesser.
2.
Baggrund
I mange år har man i regi af EU forhandlet indholdet af en reform af det
europæiske patentsystem. Den europæiske patentreform består af to ho-
vedelementer: For det første en mellemstatslig aftale om etablering af en
fælles patentdomstol og for det andet to forordninger om henholdsvis
enhedspatentbeskyttelse og en tilhørende oversættelsesordning.
Rådsmøde nr. 3503 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2016 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28-29/11-16, pkt. 5
1690636_0002.png
2/4
Den mellemstatslige aftale om en fælles patentdomstol blev undertegnet
den 19. februar 2013. EU-forordningerne er vedtaget som henholdsvis
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1257/2012 af 17. december
2012 om gennemførelse af et forstærket samarbejde om indførelse af en-
hedspatentbeskyttelse og Rådets forordning nr. 1260/2012 af 17. decem-
ber 2012 om gennemførelse af et forstærket samarbejde om indførelse af
enhedspatentbeskyttelse for så vidt angår gældende oversættelsesordnin-
ger.
Efter vedtagelsen af den nævnte aftale og EU-forordningerne har to komi-
téer med deltagelse af repræsentanter fra alle deltagende medlemsstater
forestået arbejdet med at gøre enhedspatentet og patentdomstolen operati-
onel. Arbejdet i de to komitéer har forløbet efter planen og før den briti-
ske afstemning i juni 2016 var det forventningen, at aftalen om den fælles
patentdomstol ville træde foreløbigt i kraft i november 2016 med egentlig
ikrafttrædelse i foråret 2017.
Aftalen om en fælles patentdomstol træder i kraft, når 13 lande (heriblandt
DE, FR og UK) har ratificeret aftalen. Indtil videre har 11 lande (Belgien,
Bulgarien, Danmark, Finland, Frankrig, Luxembourg, Malta, Nederlandene,
Portugal, Sverige og Østrig) ratificeret aftalen om den fælles patentdomstol.
UK har efter den britiske afstemning i juni 2016 ikke klart tilkendegivet, om
man på nuværende tidspunkt ønsker at ratificere aftalen om en fælles pa-
tentdomstol.
På den baggrund har det slovakiske formandskab efter opfordring fra en
række lande planlagt en drøftelse af implementeringen og ikrafttrædelse
af enhedspatentet og den fælles patentdomstol. Dette sker bl.a. i lyset af,
at en række europæiske interesseorganisationer og virksomheder forud for
rådsmøde (konkurrenceevne) den 29. september 2016 samstemmende
opfordrede medlemsstaterne til at sikre en hurtig ikrafttrædelse af aftalen.
3.
Formål og indhold
Håndhævelsen af patentrettigheder i Europa er i dag fragmenteret, om-
kostnings- og procestungt. Det rammer ikke mindst SMV’erne ufor-
holdsmæssigt hårdt. Der er situationer, hvor der føres sager om fx et pa-
tents gyldighed eller en påstået krænkelse parallelt ved domstole i flere
lande, hvor patentet er valideret, da de nationale domstolskendelser ude-
lukkende er gældende i det enkelte land. Samlet set kan et forløb med
parallelle sager strække sig over en række år, hvor afgørelserne fra de
enkelte landes domstole falder på forskellige tidspunkter. Tilmed er der
risiko for, at afgørelserne får forskelligt udfald, hvilket øger den juridiske
usikkerhed om den konkrete patentrettighed.
Rådsmøde nr. 3503 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2016 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28-29/11-16, pkt. 5
1690636_0003.png
3/4
En fælles patentdomstol skal opfylde flere formål, herunder:
Gøre det hurtigere, lettere og billigere for virksomhederne at håndhæ-
ve deres patentrettigheder i Europa.
Skabe forenklinger, som samlet set kan nedbringe det totale antal af
patenttvister i Europa.
Udvikle ensartet praksis og dermed skabe større retssikkerhed, som
kan føre til at virksomhedernes risici mindskes i forhold til ansvarspå-
dragende krænkelser af eksisterende patentrettigheder.
Den fælles patentdomstol vil få eksklusiv kompetence til at træffe afgø-
relser i de mest almindeligt forekommende typer af patenttvister for både
almindelige europæiske patenter og kommende europæiske patenter med
enhedskarakter. Tvisterne vil kunne afgøres i en samlet proces med umid-
delbar virkning for samtlige kontraherende lande.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Danmark afholdt folkeafstemning om, hvorvidt Danmark skulle tiltræde
aftalen om en fælles patentdomstol den 25. maj 2014. Danmark ratifice-
rede aftalen om den fælles patentdomstol den 20. juni 2014 ved lov nr.
551 af 2. juni 2014. Aftalen er endnu ikke trådt i kraft.
7.
Konsekvenser
Drøftelsen af implementering og ikrafttrædelse af enhedspatentet og den
fælles patentdomstol vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige eller øko-
nomiske konsekvenser. Et europæisk enhedspatent og en fælles patentdom-
stol vurderes at have mærkbare positive samfundsøkonomiske konsekvenser
i Danmark og EU, idet det vil være til gavn for virksomhedernes innovati-
onsevne og incitament til at kommercialisere deres opfindelser.
8.
Høring
Ikke relevant.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådsmøde nr. 3503 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2016 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28-29/11-16, pkt. 5
1690636_0004.png
4/4
De egentlige forhandlinger om patentreformen blev afsluttet med vedta-
gelsen af de to EU-forordninger om henholdsvis enhedspatentet og over-
sættelsesordninger i 2012 og undertegnelsen af aftalen om en fælles pa-
tentdomstol i februar 2013.
Den aktuelle drøftelse opstår som følge af, at der er usikkerhed om, hvor-
vidt UK i lyset af den britiske afstemning i juni 2016 vil ratificere aftalen
og hvornår.
En række medlemsstater har på det kommende rådsmøde ønsket en drøf-
telse af, hvilke skridt der kan iværksættes for at sikre ikrafttrædelsen af
aftalen om en fælles patentdomstol. Opfordringen var begrundet med
henvisning til, at patentreformen har stor betydning for europæisk indu-
stri, at implementeringsarbejdet i de relevante komitéer var afsluttet, og at
en udskydelse af aftalens ikrafttrædelse vil få betydelige negative konse-
kvenser for innovationen i Europa. En anden gruppe medlemsstater har
været imod at sætte emnet på dagsordenen til drøftelse med henvisning
til, at det vil være præmaturt at drøfte sagen, inden forhandlingerne i for-
bindelse med UK’s udtræden af EU er gået i gang.
Det er forventningen, at der blandt medlemsstaterne er et udbredt ønske om
at finde en løsning, der kan sikre en hurtig ikrafttrædelse af aftalen om en
fælles patentdomstol også i en situation, hvor UK ikke ratificerer aftalen.
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter den europæiske patentreform og er positiv over at sikre
en hurtig ikrafttrædelse heraf, idet dette bør ske med respekt for de nationale
implementeringsprocesser.
11.
Tidligere forelæggelse Folketingets Europaudvalg
Patentpakken (dvs. forordningerne om indførelsen af et enhedspatent og
oversættelsesordninger og aftalen om en fælles patentdomstol) har tidlige-
re været forelagt Folketingets Europaudvalg, senest den 10. december
2012, hvor patentpakken var på dagsordenen for rådsmøde (konkurren-
cevne).