Europaudvalget 2016-17
Rådsmøde 3508 - RIA Bilag 3
Offentligt
1694455_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
28. november 2016
Kontor:
EU-retskontoret
Sagsbeh: Christian
Andersen-
Mølgaard
Sagsnr.: 2016-3051/01-0043
Dok.:
2145187
Supplerende samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministe-
riets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og
indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. decem-
ber 2016
Side:
2-5
Punkt 6:
Bekæmpelse af terror og organi-
seret kriminalitet
A) Returnerende fremmedkrigere
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
B) Samarbejde mellem retshånd-
hævende myndigheder og ser-
viceudbydere af elektronisk
kommunikation
- Fælles fransk-tysk brev
KOM-dokument foreligger ikke
6-9
Punkt 7:
EU-USA Paraply-aftalen
- Information fra formandskabet
KOM-dokument foreligger ikke
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Rådsmøde nr. 3508 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2016 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-16, pkt. 6-7
Dagsordenspunkt 6: Bekæmpelse af terror og organiseret kriminali-
tet: A) Returnerende fremmedkrigere, B) Samarbejde mellem rets-
håndhævende myndigheder og serviceudbydere af elektronisk kom-
munikation
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1.
Resumé
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. På rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 8.-9. december 2016 forventes en overordnet drøftelse af,
hvordan EU kan støtte medlemsstaterne i forhold til at håndtere truslen fra
returnerende fremmedkrigere. Endvidere forventes en drøftelse af samar-
bejdet mellem de retshåndhævende myndigheder og udbyderne af elektro-
niske kommunikationstjenester. Sidstnævnte drøftelse forventes at tage
udgangspunkt i et fælles tysk-fransk brev om styrkelse af den indre sikker-
hed i EU, hvoraf det bl.a. fremgår, at der bør gælde samme regler for alle
udbydere af internet og elektronisk kommunikation. Der er på nuværende
tidspunkt ikke kendskab til, hvad drøftelserne nærmere kommer til at dreje
sig om. Det forventes, at man fra dansk side vil kunne tage drøftelserne til
efterretning.
2.
Baggrund
Det forventes, at der på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9.
december 2016 vil være en overordnet drøftelse af, hvordan EU kan støtte
medlemsstaterne i forhold til at håndtere truslen fra returnerende frem-
medkrigere. Det forventes endvidere, at formandskabet vil lægge op til en
drøftelse af samarbejdet mellem de retshåndhævende myndigheder og ud-
byderne af elektroniske kommunikationstjenester. Denne drøftelse forven-
tes at tage udgangspunkt i et fælles tysk-fransk brev fra oktober 2016 om
styrkelse af den interne sikkerhed i EU, hvoraf det bl.a. fremgår, at der bør
gælde samme regler for alle udbydere af internet og elektronisk kommuni-
kation. Der er på nuværende tidspunkt ikke kendskab til, hvad drøftelserne
nærmere kommer til at dreje sig om.
2
Rådsmøde nr. 3508 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2016 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-16, pkt. 6-7
3.
Formål og indhold
Håndtering af truslen fra returnerende fremmedkrigere varetages i ud-
gangspunktet alene af medlemsstaterne.
For så vidt angår hjemvendte og tilrejsende fra Syrien/Irak vurderer PET’s
Center for Terroranalyse (CTA) i den seneste årlige vurdering af truslen
mod Danmark af 28. april 2016 bl.a., at militant islamistisk propaganda
fortsat påvirker personer i Danmark til at udrejse til konfliktzonen i Syri-
en/Irak. CTA vurderer dog, at færre personer udrejser nu end tidligere. De
udrejste tilslutter sig primært militant islamistiske grupper, i første række
IS.
CTA vurderer, at der fra Danmark er udrejst mindst 135 personer til Syri-
en/Irak siden sommeren 2012. Tallet kan være højere. Det er stadig for-
trinsvis yngre sunnimuslimske mænd, der udrejser. CTA vurderer, at op
mod 10 procent af de udrejste er kvinder. Kvindernes relative andel er ste-
get siden sommeren 2014 sammenlignet med de foregående år. CTA vur-
derer, at lige under halvdelen af dem, der har været udrejst, nu befinder sig
i Danmark. Knap en fjerdedel er stadig i konfliktzonen, og en tilsvarende
andel formodes dræbt.
PET følger løbende udviklingen i trusselsbilledet.
Medlemsstaternes håndtering af truslen fra returnerende fremmedkrigere
suppleres af samarbejdet i EU, hvor medlemsstaterne kan understøttes af
bl.a. Europol, som bl.a. har til opgave at støtte og styrke EU-
medlemsstaternes nationale myndigheders indsats mod og gensidige sam-
arbejde om forebyggelse og bekæmpelse af terrorisme.
PET har på retshåndhævelsesområdet et godt og produktivt forhold til Eu-
ropol, der anses for at være en nødvendig og central partner.
Sideløbende med det politimæssige samarbejde på terrorbekæmpelsesom-
rådet varetager PET den efterretningsmæssige indsats på området
Denne indsats foregår som altovervejende hovedregel i et tæt samarbejde
med andre landes efterretningstjenester, og Europol indgår ikke i samar-
bejdet.
3
Rådsmøde nr. 3508 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2016 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-16, pkt. 6-7
1694455_0004.png
For så vidt angår samarbejde mellem retshåndhævende myndigheder og
serviceudbydere af elektronisk kommunikation, må det fransk-tyske brev
på dette punkt ses i forlængelse af rådskonklusionerne fra juni 2016, hvor-
af det fremgår, at samarbejdet med serviceudbydere skal styrkes med hen-
blik på at sikre navnlig oplysninger om abonnenter bag en IP-adresse til
brug for efterforskning.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen har ingen økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8.
Høring
Der er – ud over høringen af Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde den 28. november 2016 – ikke foretaget høring vedrørende
sagen.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaternes holdninger til den forventede drøftelse af håndtering af trus-
len fra returnerende fremmedkrigere. For så vidt angår samarbejde mellem
4
Rådsmøde nr. 3508 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2016 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-16, pkt. 6-7
retshåndhævende myndigheder og serviceudbydere af elektronisk kommu-
nikation nød rådskonklusionerne fra juni 2016, der bl.a. omhandlede dette
punkt, stor opbakning mellem medlemsstaterne. Der ses ikke at foreligge
offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaternes holdninger til
det tysk-franske brev.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side er man overordnet positiv over for at drøfte håndteringen af
truslen fra returnerende fremmedkrigere. Fra dansk side er man positiv
over for tiltag fra EU, som kan understøtte medlemsstaternes indsats på
terrorbekæmpelsesområdet.
Det er afgørende, at de danske myndigheder har gode muligheder for at
efterforske, sikre beviser og retsforfølge kriminelle handlinger med et
grænseoverskridende element. Det gælder i høj grad også IT--kriminalitet.
Det er derfor vigtigt at drøfte de retlige myndigheders adgang til at ind-
samle og anvende elektronisk data i efterforskningen af straffesager, her-
under rammerne for samarbejdet mellem retshåndhævende myndigheder
og serviceudbydere af elektronisk kommunikation.
Forudsat at drøftelserne i EU har fokus på den bedst mulige anvendelse af
de gældende regler og redskaber for retligt samarbejde frem for udvikling
af nye regler, er man fra dansk side positivt indstillet over for det videre
arbejde.
Det forventes, at man fra dansk side kan tage drøftelserne til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Rådsmødedrøftelser omkring EU’s terrorbekæmpelsesindsats er løbende
blevet forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5
Rådsmøde nr. 3508 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2016 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-16, pkt. 6-7
Dagsordenspunkt 7: EU-USA Paraply-aftalen
Revideret notat. Ændringer er anført i kursiv.
Sagen er
i et vist omfang
omfattet af retsforbeholdet.
1.
Resumé
Sagen er i et vist omfang omfattet af retsforbeholdet. På rådsmødet (retlige
og indre anliggender) den 8.-9. december 2016 forventes formandskabet at
orientere om ministermødet mellem EU og USA, der forventes afholdt den
4.-5. december 2016, hvor bl.a. aftalen mellem EU og USA
om
beskyttelse
af personoplysninger i forbindelse med forebyggelse, efterforskning, afslø-
ring og retsforfølgning af strafbare handlinger (paraply-aftalen) forventes
afsluttet. Paraply-aftalen indeholder overordnede databeskyttelsesprincip-
per, som vil skulle iagttages i forbindelse med indgåelse af konkrete aftaler
om udveksling af personoplysninger mellem EU og USA. Sagen rejser ikke
spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet og har hverken lovgivningsmæs-
sige eller statsfinansielle konsekvenser. Regeringen er overordnet positiv i
forhold til, at der fastsættes generelle, grundlæggende databeskyttelsesret-
lige principper, der skal iagttages i forbindelse med indgåelse af konkrete
aftaler om udveksling af personoplysninger mellem EU og USA.
2.
Baggrund
Kommissionen fik på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2.-3.
december 2010 et forhandlingsmandat, som gav Kommissionen mulighed
for – på nogle nærmere betingelser – at forhandle en generel databeskyttel-
sesaftale med USA.
Kommissionen og USA nåede den 8. september 2015 til enighed om en
aftale om beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med forebyggelse,
efterforskning, afsløring og retsforfølgning af strafbare handlinger
(para-
ply-aftalen).
Paraply-aftalen mellem EU og USA er fremsat med hjemmel i TEUF arti-
kel 16 og skal behandles efter proceduren i TEUF artikel
218, stk. 5 og stk.
6, litra a.
Efter forslag fra Kommissionen traf Rådet afgørelse om undertegnelse af
paraply-aftalen på EU's vegne den 20. maj 2016. EU og USA underskrev
paraply-aftalen den 2. juni 2016.
6
Rådsmøde nr. 3508 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2016 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-16, pkt. 6-7
1694455_0007.png
Det forventes, at Europa-Parlamentet godkender paraply-aftalen den 1.
december 2016. Det forventes, at Rådet træffer afgørelse om indgåelse af
aftalen forud for ministermødet mellem EU og USA den 4.-5. december
2016.
3. Formål og indhold
Paraply-aftalen fastlægger nogle overordnede databeskyttelsesprincipper,
som vil skulle lægges til grund i forbindelse med indgåelse af konkrete
aftaler om udveksling af personoplysninger mellem EU og USA som led i
forebyggelse, efterforskning og forfølgning af kriminalitet, herunder terro-
risme, inden for det politimæssige og strafferetlige samarbejde.
Det drejer sig bl.a. om ret til indsigt i, hvilke oplysninger der behandles, ret til
at få oplysninger berigtiget samt ret til erstatning, hvis der lides et tab som
følge af ulovlig databehandling.
Paraply-aftalen tager udgangspunkt i de principper, der allerede ligger til
grund for databeskyttelsen i EU inden for det politimæssige og strafferetlige
samarbejde.
Hjemmelsgrundlaget
Paraply-aftalen mellem EU og USA er fremsat med hjemmel i TEUF arti-
kel 16 og 218, stk. 5 og stk. 6, litra a.
Det følger af præambelbetragtning 6 i Rådets afgørelse (EU) 2016/920 af
20. maj 2016 om undertegnelse af paraply-aftalen, at i medfør af artikel 2
og 2a i protokol nr. 22 om Danmarks stilling, der er knyttet som bilag til
TEU og TEUF, er de regler, der er fastsat i aftalen, vedrørende medlems-
staternes behandling af personoplysninger under udøvelse af aktiviteter,
der er omfattet af tredje del, afsnit V, kapitel 4 eller 5, i TEUF, ikke bin-
dende for og finder ikke anvendelse i Danmark.
Paraply-aftalen er således bindende for og finder anvendelse i Danmark,
når danske myndigheder udveksler personoplysninger med USA på bag-
grund af en EU-retsakt på det politimæssige og strafferetlige område, som
er bindende for og finder anvendelse i Danmark.
Danmark har mulighed for at indgå bilaterale aftaler med USA om data-
beskyttelse ved videregivelse af personoplysninger som led i forebyggelse,
efterforskning og forfølgning af kriminalitet, herunder terrorisme, inden
7
Rådsmøde nr. 3508 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2016 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-16, pkt. 6-7
1694455_0008.png
for det politimæssige og strafferetlige samarbejde i de tilfælde, hvor para-
plyaftalen ikke finder anvendelse.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget til Kommissionens forhandlingsmandat blev drøftet på et møde i
Europa-Parlamentet den 10. november 2010. I forlængelse heraf vedtog
Parlamentet den 11. november 2010 en resolution, der bredt støtter op om
indholdet af Kommissionens forhandlingsmandat.
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 218, stk. 6, litra a,
godkende paraply-aftalen, før EU kan indgå aftalen med USA.
Paraply-aftalen er blevet godkendt i Europa-Parlamentets udvalg for Bor-
gernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender (LIBE-udvalget) den
24. november 2016.
Europa-Parlamentet forventes at behandle sagen på samlingen den 1. de-
cember 2016.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Det følger af gældende dansk ret, at persondatalovens regler bl.a. skal
iagttages, når der videregives personoplysninger inden for det strafferetli-
ge område fra en dansk myndighed til en amerikansk myndighed. Endvide-
re skal persondatalovens regler bl.a. iagttages, når en dansk myndighed
modtager og behandler personoplysninger inden for det strafferetlige om-
råde, som er videregivet fra f.eks. en amerikansk myndighed. Det er
Justitsministeriets vurdering, at de databeskyttelsesprincipper, der følger
af paraply-aftalen, i praksis svarer til de foranstaltninger, der allerede
følger af gældende dansk ret, når der behandles personoplysninger inden
for det strafferetlige område ved domstolene samt politi- og anklagemyn-
digheden.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
8
Rådsmøde nr. 3508 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2016 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-16, pkt. 6-7
1694455_0009.png
Økonomiske konsekvenser
Sagen har ingen økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8.
Høring
Der er – ud over høringen af Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde den 28. november 2016 – ikke foretaget høring vedrørende
sagen.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at Rådet træffer afgørelse om indgåelse af aftalen forud for
ministermødet mellem EU og USA den 4.-5. december 2016.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side er man overordnet positiv i forhold til, at der fastsættes
generelle, grundlæggende databeskyttelsesretlige principper, der skal iagt-
tages i forbindelse med indgåelse af konkrete aftaler om udveksling af per-
sonoplysninger mellem EU og USA.
Fra dansk side lægges der i den forbindelse vægt på, at paraply-aftalen
mellem EU og USA tager udgangspunkt i de principper, der allerede lig-
ger til grund for databeskyttelsen i EU inden for det politimæssige og
strafferetlige samarbejde.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsud-
valget
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.-28. oktober
2011.
9