Europaudvalget 2016-17
Rådsmøde 3525 - udenrigsanliggender Bilag 2
Offentligt
1727098_0001.png
Samlenotat
Rådet for Udenrigsanliggender den 6. marts 2017
4. Sikkerheds- og forsvarspolitisk implementering af EU’s Globale Strategi
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det forventes, at dagordenspunktet vil have til formål at gøre status for arbejdet med at udmøn-
te rådskonklusionerne fra den 14. november 2016 vedr. implementeringen af de sikkerheds- og
forsvarspolitiske aspekter af EU’s Globale Strategi. Både EU’s udenrigs- og forsvarsministre er
inviteret til at deltage. Drøftelsen er en forberedelse af Det Europæiske Råd den 9.-10. marts
2017, hvor Rådet skal gøre status for arbejdet. Der forventes vedtaget rådskonklusioner, der 1)
politisk tiltræder, at der oprettes en militær planlægnings- og udførelsesenhed i Den Fælles
Udenrigstjeneste, 2) tiltræder fremdriften i forhold til arbejdet med forslaget om anvendelsen af
traktatens mulighed for at etablere et permanent struktureret samarbejde (PESCO), samt 3)
tiltræder fremdriften i forhold til arbejdet med at gennemføre årlige koordinerede reviews på
forsvarsområdet. Der lægges op til, at de nye tiltag finansieres inden for de eksisterende budget-
linjer, hvorfor initiativerne ikke medfører direkte merudgifter for Danmarks bidrag til EU. På
grund af forsvarsforbeholdet vurderes Danmark ikke for nuværende at kunne deltage i store dele
af de nye tiltag, herunder i finansiering. Der er således ikke nationale merudgifter forbundet med
tiltagene.
2. Baggrund
Den 14. november 2016 vedtog Rådet (for udenrigsanliggender, FAC) konklusioner omhand-
lende implementeringen af de sikkerheds- og forsvarspolitiske initiativer i EU’s Globale Stra-
tegi (EUGS). Det er implementeringen af udvalgte initiativer, der forventes at blive drøftet på
rådsmødet den 6. marts 2017.
EUGS havde sit opdrag i Det Europæiske Råds (DER) konklusioner fra juni 2015. EUGS’en blev
udarbejdet af udenrigsrepræsentanten Mogherini (HRVP) og præsenteret ved DER i juni
2016. I lyset af den øgede terrortrussel og det øgede konfliktniveau i og omkring Europa pe-
gede strategien på behovet for en styrkelse af EU’s sikkerheds- og forsvarspolitiske samarbej-
de (CSDP).
Den 17. oktober 2016 gav Rådet HRVP’en i opdrag at udarbejde forslag til implementerings-
planer for EUGS’ initiativer, herunder også for de sikkerheds- og forsvarspolitiske initiativer.
På baggrund af HRVP’ens forslag til en sikkerheds- og forsvarspolitisk implementeringsplan
vedtog Rådet den 14. november 2016 omfattende konklusioner om EU’s ambitionsniveau for
CSDP’en og en dertilhørende række af initiativer, som man ønskede iværksat med henblik på
at indfri dette ambitionsniveau.
Rådskonklusionerne fra 14. november 2016 var en del af den sikkerheds- og forsvarspolitiske
pakke, der blev præsenteret og endosseret ved DER den 15. december 2016. De øvrige ele-
1
Rådsmøde nr. 3525 (udenrigsanliggender) den 6. marts 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 6/3-17 - pkt. 4
1727098_0002.png
menter i pakken var Kommissionens meddelelse om en forsvarshandlingsplan (EDAP) og en
implementeringsplan for EU-NATO fælleserklæringen fra NATO-topmødet i juli 2016.
DER hilste initiativerne velkommen, og understregede vigtigheden i at initiativerne hurtigt
blev omsat til konkrete tiltag. DER gav endvidere Rådet til opgave at give en statusrapport for
implementeringen ved DER i marts 2017.
3. Formål og indhold
Det forventes, at dagordenspunktet vil have til formål at gøre status for arbejdet med at im-
plementere rådskonklusionerne fra den 14. november 2016.
Både EU’s udenrigs- og forsvarsministre er inviteret til at deltage. Drøftelsen er endvidere en
forberedelse af DER-mødet den 9-10. marts 2017, hvor Rådet forventes at forelægge en sam-
let statusrapport for udmøntningen af den sikkerheds- og forsvarspolitiske pakke, som DER
endosserede i december 2016.
Fokus for drøftelserne forventes at være på hhv. 1) oprettelsen af en militær planlægnings- og
udførelsesenhed i Den Fælles Udenrigstjeneste (FUT), 2) anvendelsen af Traktatens mulighed
for at etablere et permanent struktureret samarbejde (PESCO), samt 3) gennemførelsen af et
årligt koordineret review på forsvarsområdet (CARD). FUT’en har med opdrag i hhv. Rådets
og DER’s konklusioner udarbejdet oplæg til hver enkelt tiltag, der pt. forhandles i relevante
rådsarbejdsgrupper og komitéer. Forhandlingerne gennemføres ikke parallelt. Det skyldes, at
forslagene ikke er lige fremskredne og pga. karakteren af forslagene (fx er PESCO en udmønt-
ning af Traktaten).
Det forventes, at Rådet vil vedtage konklusioner med henblik på:
1. På politisk niveau at tiltræde, at der oprettes en militær planlægnings- og udførelses-
enhed (MPCC) i Den Fælles Udenrigstjeneste (FUT), hvortil der efterfølgende skal ud-
arbejdes den nødvendige juridiske retsakt m.v.,
2. At tiltræde fremdriften i forhold til arbejdet med forslaget om anvendelsen af Trakta-
tens mulighed for at etablere et permanent struktureret samarbejde (PESCO), samt
3. At tiltræde fremdriften i forhold til arbejdet med at gennemføre årlige koordinerede
reviews på forsvarsområdet (CARD).
For så vidt angår den militære planlægning- og udførselsstruktur, er det forventningen, at
Rådet vil tiltræde oprettelsen af den militære planlægnings- og udførelsesenhed (Military
Planning and Conduct Capacity, MPCC). MPCC tiltænkes primært at bestå af tre elementer:
Før det første vil selve MPCC på den korte bane blive oprettet i rammen af EU’s Militære Stab
(EUMS) under FUT’en. Ved at styrke FUT’ens strukturer med en militær pendant til den alle-
rede eksisterende civile planlægnings- og udførelsesenhed (CPCC) ønsker man i overens-
stemmelse med det politiske opdrag at styrke EU’s evne til at agere hurtigt og effektivt i for-
bindelse med planlægningen og udførelsen af CSDP-operationer og -missioner. Konkret skal
MPCC bestå af 25-35 personer.
For det andet skal der udpeges en direktør for MPCC, der har det overordnede ansvar for EU’s
militære operationer og missioner. De enkelte missioner og operationer skal fortsat ledes af
en ”Mission Force Commandor”, der refererer til direktøren for MPCC.
2
Rådsmøde nr. 3525 (udenrigsanliggender) den 6. marts 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 6/3-17 - pkt. 4
1727098_0003.png
For det tredje skal der oprettes en ”Joint Support Coordination Cell” (JSCC), der vil bestå af
personel fra MPCC og CPCC, som skal varetage civil-militær koordination af operationer og
missioner.
Der ventes ingen ekstraomkostninger med etableringen af MPCC og JSCC, da disse nye tiltag
vil blive finansieret inden for rammerne af FUT’ens eksisterende budget.
I forhold til udmøntningen af Traktatens mulighed for permanent struktureret samarbejde,
(PESCO), er det forventningen, at Rådet vil blive orienteret om status for arbejdet med
FUT’ens tankepapir herom.
FUT’ens forslag beskriver først og fremmest det juridiske grundlag for PESCO (TEU Art. 42,
stk-6 og Art. 46 samt Protokol nr. 10), samt hvordan FUT’en udlægger de enkelte bestemmel-
ser. FUT’en lægger i sit forslag vægt på, at PESCO skal være åbent for alle medlemslande, der
er villige til at indgå i et intensiveret samarbejde om udvikling af forsvarskapaciteter via 1)
nationale bidrag, 2) deltagelse i multinationale projekter, 3) deltagelse i europæiske pro-
grammer og 4) deltagelse i Det Europæiske Forsvarsagenturs (EDA) aktiviteter. Hertil kom-
mer, at et medlemsland, der ønsker at være med i PESCO, skal kunne stille med kampenheder
og/eller støtteelementer til rådighed for EU’s kampgrupper. De mere præcise modaliteter for
”adgangskravene” til PESCO-samarbejdet aftales mellem de relevante medlemslande.
Etableringen af et PESCO-samarbejde kræver en rådsafgørelse ved kvalificeret flertal. Konkret
foreslår FUT’en, at PESCO-samarbejde implementeres af et overordnet beslutningsorgan samt
en række ”projektgrupper”, hvor de deltagende medlemslande i forskellige formationer kan
uddybe og udvikle deres forsvarssamarbejde på et givent område. Det foreslås, at Det Euro-
pæiske Forsvarsagentur (EDA) støtter PESCO-samarbejdet med administrative forhold m.v.
Det er som udgangspunkt de deltagende medlemslande, der skal finansiere initiativer inden
for PESCO. FUT’en lægger dog samtidig op til, at man undersøger muligheden for finansiering
via EU-budgettet, eksempelvis via den foreslåede forsvarsfond under Kommissionens for-
svarshandlingsplan (EDAP).
På grund af forsvarsforbeholdet forventes Danmark ikke at kunne deltage i PESCO.
Det er forventningen, at medlemslandene vil blive orienteret om status for arbejdet med
FUT’ens forslag til et koncept for et koordineret årligt review af medlemslandenes forsvars-
kapaciteter (Coordinated Annual Review on Defence, (CARD)). Formålet med CARD er at ska-
be det rette grundlag for en politisk dialog om prioriteterne for det europæiske samarbejde
om udvikling af forsvarskapaciteter samt at skabe sammenhæng mellem EU-prioriteterne og
de nationale materielinvesteringer. I Det Europæiske Forsvarsagentur (EDA) eksisterer der
allerede et vist overblik over medlemsstaternes militære kapaciteter gennem ”Capability De-
velopment Plan” (CDP). Med CARD ønsker man at styrke gennemsigtigheden om medlems-
landenes forsvarskapaciteter- og planlægning samt at gøre regelmæssig status på politisk ni-
veau. Det forslås, at EDA skal facilitere arbejdet og de administrative forhold i relation til
CARD.
Det fremgår af FUT’ens oplæg at deltagelsen i CARD skal bygge på frivillighed. Der lægges i
FUT’ens forslag endvidere vægt på, at CARD skal udføres i komplementaritet med NATO’s for-
svarsplanlægningsproces.
3
Rådsmøde nr. 3525 (udenrigsanliggender) den 6. marts 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 6/3-17 - pkt. 4
På grund af forsvarsforbeholdet, herunder at Danmark ikke er medlem af EDA (hvor der deles
oplysninger om forsvarsforhold i EU), forventes Danmark ikke at kunne deltage i CARD.
I tillæg til ovenstående arbejdes der i relevante arbejdsgrupper også på det videre arbejde
med at følge op på en revision af Feira-prioriteterne fra 2000 vedrørende de opgaver, som
den civile del af sikkerheds- og forsvarspolitiske samarbejde skal varetage, idet dette også
fremgår som et opfølgningspunkt i rådskonklusionerne fra november. Der forventes dog ikke
en substansdrøftelse heraf på rådsmødet.
Det forudses, at HRVP’en i sine indledende bemærkninger eller i forbindelse indeværende
dagsordenspunkt også vil orientere om status for arbejdet med udmøntningen af Kommissio-
nens forsvarshandlingsplan og eventuelt EU-NATO-fælleserklæringen. Der forudses imidler-
tid ikke substansdrøftelser af disse emner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets Udenrigsudvalg (AFET) har i en betænkning af 25. oktober 2016 udtalt
ønske om en ambitiøs videreudvikling af EU’s forsvarspolitik, herunder en styrkelse af for-
svarsindustrielt samarbejde og støtte til forsvarsrelateret forskning. Udvalget udtrykker des-
uden ønske om et styrket EU-NATO-samarbejde. Europa-Parlamentets Udvalg for det Indre
Marked og Forbrugerbeskyttelse (IMCO) har i en betænkning af 12. oktober 2016 udtrykt
støtte til en styrkelse af og større strategisk sammenhæng for den Europæiske Forsvarstekno-
logiske og Industrielle Base (EDTIB).
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
De nye initiativer – MPCC, PESCO og CARD – vil alene have statsfinansielle konsekvenser i
form af indvirkningen på EU’s budget, hvor Danmark finansierer ca. 2 pct. af udgifterne.
Kommissionen lægger dog op til, at de nye tiltag finansieres inden for de eksisterende budget-
linjer, hvorfor initiativerne ikke medfører direkte merudgifter for Danmarks bidrag til EU. På
grund af forsvarsforbeholdet vurderes Danmark ikke for nuværende at kunne deltage i de
dele af de nye tiltag, som medlemslandene selv finansierer. Der er således ikke nationale mer-
udgifter forbundet hermed.
Det skal afklares nærmere, om initiativer inden for rammen af PESCO eventuelt og via den
europæiske forsvarsfond (under forsvarshandlingsplanen EDAP) vil kunne blive finansieret
via EU-budgettet, og hvorvidt Danmark i givet fald skal bidrage til finansieringen heraf. For-
slaget om forsvarsfonden er dog endnu på et meget tidligt stadium, hvorfor det endnu ikke er
muligt at vurdere perspektiverne for denne finansieringsform.
Initiativerne forventes ikke at medføre samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske, miljø-
mæssige eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
4
Rådsmøde nr. 3525 (udenrigsanliggender) den 6. marts 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 6/3-17 - pkt. 4
8. Høring
Ikke relevant.
9. Forhandlingssituationen
Der forventes generel opbakning til rådskonklusionerne, der tiltræder oprettelsen af MPCC og
støtter det hidtidige arbejde med hhv. PESCO og CARD.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet ambitionen om at styrke mulighederne for, at EU’s fælles sik-
kerheds- og forsvarspolitik kan bidrage til at håndtere Europas sikkerhedsudfordringer. I de
videre drøftelser vil regeringen arbejde for, at udviklingen af CSDP i videst muligt omfang skal
ske komplementært til NATO.
Som følge af forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i udarbejdelsen og gennemførelsen af
Unionens afgørelse og aktioner, som har indvirkning på forsvarsområdet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
De konkrete tiltag har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Rådsmødet
den 14. november 2016 blev forelagt for udvalget den 11. november 2016.
5