Europaudvalget 2016-17
Rådsmøde 3526 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
1726214_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr: 2017-23
Den 22. februar 2017
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 7. marts 2017
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 9.-10. marts 2017 (udkast til konklusioner) ...............2
2. Det Europæiske Semester ............................................................................................................5
3. Inter-institutionel aftale om bedre lovgivning .............................................................................7
1
Rådsmøde nr. 3526 (almindelige anliggender) den 7. marts 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 7/3-17
1726214_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 9.-10. marts 2017 (udkast til konklusioner)
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Rådet (almindelige anliggender) vil på mødet den 7. marts drøfte udkast til konklusioner for mødet i Det Euro-
pæiske Råd den 9.-10. marts 2017. Udkastet foreligger endnu ikke. Det er forventningen, at hovedemnerne for
mødet i Det Europæiske Råd vil være beskæftigelse, vækst og konkurrenceevne, herunder den økonomiske situati-
on inden for rammen af det europæiske semester, videreudvikling af det indre marked og EU’s handelspolitik,
samt ekstern sikkerhed og forsvar og migration. Herudover ventes en drøftelse af situationen på Vestbalkan samt
etableringen af Den Europæiske Anklagemyndighed. Endelig ventes stats- og regeringscheferne at træffe beslutning
om valget af formand for Det Europæiske Råd for perioden 1. juni 2017 til 30. november 2019.
2. Baggrund
Der afholdes møde i Det Europæiske Råd den 9.-10. marts 2017. I henhold til forretningsorde-
nen for Det Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møderne i
Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 7. marts 2017 vil der være en drøftelse af udkast til
konklusioner for mødet i Det Europæiske Råd den 9.-10. marts 2017. Udkastet foreligger endnu
ikke.
Hovedemner for mødet i Det Europæiske Råd den 9.-10. marts ventes at være beskæftigelse,
vækst og konkurrenceevne, migration samt ekstern sikkerhed og forsvar. Herudover ventes en
drøftelse af situationen på Vestbalkan samt etableringen af Den Europæiske Anklagemyndighed.
Endelig ventes stats- og regeringscheferne at træffe beslutning om valget af formand for Det
Europæiske Råd for perioden 1. juni 2017 til 30. november 2019.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
Det bemærkes, at der i forbindelse med mødet i Det Europæiske Råd muligvis vil blive afholdt et
uformelt EU27-topmøde mhp. at fortsætte forberedelserne af den erklæringen om EU’s fremtid,
der ventes at skulle vedtages på et EU27-topmøde i Rom den 25. marts 2017.
Jobs, vækst og konkurrenceevne
Der ventes på mødet i Det Europæiske Råd den 9.-10. marts en drøftelse om jobs, vækst og
konkurrenceevne. Fokus for drøftelsen ventes at være tredelt.
For det første ventes stats- og regeringscheferne at genbekræfte vigtigheden af fremskridt i ar-
bejdet med de lovforslag, der relaterer sig til videreudviklingen af det indre marked, herunder
strategien for det indre marked, strategien for det digitale indre marked, strategien for energiuni-
onen og handlingsplanen for kapitalmarkedsunionen.
2
Rådsmøde nr. 3526 (almindelige anliggender) den 7. marts 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 7/3-17
1726214_0003.png
For det andet ventes en kortere drøftelse om EU’s handelspolitik. Det er forventningen, at stats-
og regeringscheferne vil byde den forestående midlertidige ikrafttrædelse af EU’s frihandelsaftale
med Canada velkommen og genbekræfte intentionen om at sikre en solid handelspolitik, der hø-
ster fordelene ved åbne markeder, samtidig med at der tages hensyn til borgernes bekymringer.
For det tredje ventes Det Europæiske Råd, som en del af det Europæiske Semester, at udstikke
de generelle økonomisk-politiske retningslinjer til EU-landene som helhed samt godkende øko-
nomisk-politiske anbefalinger til euroområdet som helhed. Retningslinjerne forventes at basere
sig på Kommissionens årlige vækstundersøgelse (Annual Growth Survey) og rådskonklusioner
fra bl.a. ECOFIN. På baggrund af de økonomisk-politiske retningslinjer og anbefalingerne til
euroområdet som helhed, vil EU-landene efterfølgende udarbejde nationale reformprogrammer
og stabilitets- eller konvergensprogrammer, der ventes sendt til Kommissionen i april 2017.
Ekstern sikkerhed og forsvar
Der ventes på mødet i Det Europæiske Råd en drøftelse af ekstern sikkerhed og forsvar. Kon-
kret ventes stats- og regeringscheferne på baggrund af en rapport fra Rådet at gøre status for
gennemførelsen af konklusionerne om ekstern sikkerhed og forsvar fra Det Europæiske Råds
møde den 15. december 2016, der bl.a. endosserer EU’s udenrigsrepræsentants implemente-
ringsplan for videreudvikling af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik. Konklusionerne fra
mødet i december 2016 byder endvidere Kommissionens forsvarshandlingsplan, der har til for-
mål at understøtte en mere effektiv, innovativ og konkurrencedygtig europæisk forsvarsindustri,
velkommen.
Migration
Der ventes på Det Europæiske Råds møde den 9.-10. marts en drøftelse af migration. Fokus
ventes at være på opfølgning på det uformelle møde i Det Europæiske Råd på Malta den 3. fe-
bruar 2017, hvor stats- og regeringscheferne vedtog en erklæring om udviklingen langs den cen-
trale Middelhavsrute. Erklæringen kalder på iværksættelsen af en række tiltag mhp. at mindske
migrationsstrømmene langs den centrale Middelhavsrute, ødelægge menneskesmuglernes forret-
ningsmodel og redde menneskeliv. Det er forventningen, at Det Europæiske Råd på mødet den
9.-10. marts vil status for det indledende arbejde med udmøntning af disse tiltag og den videre
vej frem.
Det kan herudover ikke udelukkes, at migrationsdrøftelsen vil berøre øvrige eksterne aspekter af
migration, herunder status for implementeringen af EU-Tyrkiet aftalen og EU’s arbejde med
migrationspartnerskaber. Ligeledes kan det ikke udelukkes, at drøftelse vil berøre interne aspek-
ter af migration, herunder reform af det fælles asylsystem og den fremtidige anvendelse af prin-
cipperne om solidaritet og ansvar.
Situationen på Vestbalkan
Der ventes en kort drøftelse af situationen på Vestbalkan, hvor der den seneste tid har været in-
terne udfordringer for politisk stabilitet i en række landene såvel som bilaterale og regionale
spændinger landene imellem. Det videre fokus for drøftelsen er endnu ikke fastlagt.
Den Europæiske Anklagemyndighed
Det Europæiske Råd ventes at drøfte forslaget om oprettelse Den Europæiske Anklagemyndig-
hed. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 86 i Traktaten om Den Europæiske Unions
3
Rådsmøde nr. 3526 (almindelige anliggender) den 7. marts 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 7/3-17
Funktionsmåde (TEUF), hvoraf det bl.a. fremgår, at Rådet ved en forordning kan oprette en
europæisk anklagemyndighed ud fra Eurojust mhp. at bekæmpe lovovertrædelser, der skader
EU’s finansielle interesser. Forslaget er dermed omfattet af retsforbeholdet. Det er forventnin-
gen, at Det Europæiske Råd på mødet den 9.-10. marts vil konstatere, at forudsætningerne for
forstærket samarbejde mellem en gruppe af medlemslande om oprettelsen af myndigheden, jf.
artikel 86 stk. 3, er mødt.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 9.-10. marts 2017 fore-
ligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden ventes ikke i sig selv at indebære
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af
konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekven-
ser. Disse kan ikke på nuværende tidspunkt vurderes.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at hilse udkastet til konklusioner for mødet i Det Europæiske Råd den 9.-10.
marts 2017 velkommen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
Rådsmøde nr. 3526 (almindelige anliggender) den 7. marts 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 7/3-17
1726214_0005.png
2. Det Europæiske Semester
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Formandskabet ventes på rådsmødet (almindelige anliggender) at præsentere den årlige synteserapport, som sam-
menfatter drøftelserne af vækstundersøgelsen fra en række rådsformationer. Udkast til formandskabets syntese-
rapport foreligger endnu ikke. Rådet (almindelige anliggender) forventes herudover at viderebringe anbefalinger for
euroområdet som helhed til Det Europæiske Råd.
2. Baggrund
Kommissionens årlige vækstundersøgelse 2017 blev offentliggjort den 16. november 2016 og
udgør startskuddet til det europæiske semester 2017. Vækstundersøgelsen skitserer de overord-
nede økonomisk-politiske udfordringer i EU og opstiller en række prioriteter og generelle poli-
tikanbefalinger for medlemslandene for det kommende år i forhold til fremadrettet at sikre vækst
og jobs i EU og i de enkelte medlemslande. Vækstundersøgelsen har været præsenteret og drøftet
i en række rådsformationer, herunder økonomi og finans, konkurrenceevne, miljø, beskæftigel-
se/socialpolitik/sundhed og forbrugerbeskyttelse og almindelige anliggender, og der er bl.a. ved-
taget rådskonklusioner i Rådet (økonomi og finans) og i Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sund-
hed og forbrugerbeskyttelse).
3. Formål og indhold
Formandskabet sammenfatter drøftelserne af vækstundersøgelsen for 2017 fra de forskellige
rådsformationer i en synteserapport, som ventes forelagt for Rådet (almindelige anliggender) den
7. marts 2017. Synteserapporten indgår i forberedelsen af grundlaget for drøftelserne i Det Eu-
ropæiske Råd den 9.-10. marts, hvor Det Europæiske Råd forventes at udstikke de generelle
økonomisk-politiske retningslinjer til brug for medlemslandenes nationale reform- og konver-
gensprogrammer. Retningslinjerne forventes at basere sig på Kommissionens årlige vækstunder-
søgelse og rådskonklusioner fra bl.a. Rådet (økonomi og finans) og i Rådet (beskæftigelse, social-
politik, sundhed og forbrugerbeskyttelse).
Medlemslandene vil tage højde for Det Europæiske Råds generelle økonomisk-politiske retnings-
linjer i deres stabilitets- eller konvergensprogrammer samt nationale reformprogrammer, der of-
fentliggøres senest i april. Kommissionen præsenterer en vurdering af programmerne i maj og
fremlægger udkast til udtalelser om programmerne og landespecifikke anbefalinger med henblik
på behandling og enighed på Det Europæiske Råd i juni og formel vedtagelse i Rådet (økonomi
og finans) i juli.
Udkast til formandskabets synteserapport foreligger endnu ikke.
Rådet (almindelige anliggender) forventes herudover at godkende viderebringelse til Det Euro-
pæiske Råd af anbefalinger for euroområdet som helhed, der blev godkendt af Rådet (økonomi
og finans) den 27. januar 2017.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
5
Rådsmøde nr. 3526 (almindelige anliggender) den 7. marts 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 7/3-17
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Det europæiske semester - og landenes efterfølgende implementering af national økonomisk po-
litik i lyset af Rådets anbefalinger på baggrund af medlemslandenes stabilitets- og konvergens-
programmer, nationale reformprogrammer - vil kunne bidrage til sikring af sunde og holdbare
offentlige finanser samt velfungerende økonomier i landene. Dette vil generelt understøtte kon-
kurrenceevnen, vækst og beskæftigelse i EU og Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabets synteserapport foreligger endnu ikke. Der forventes opbakning fra medlems-
landene til synteserapportens sammenfatning af drøftelserne i de omfattede rådsformationer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at EU fortsat har den rigtige økonomisk-politiske strategi, hvor den
finanspolitiske konsolidering og reformforpligtelserne er differentieret på tværs af landene i lyset
af deres respektive udfordringer. Regeringen støtter Kommissionens årlige vækstundersøgelses-
prioriteter om fremme af investeringer, gennemførelse af strukturreformer i EU-landene og an-
svarlig finanspolitik, samt at EU-landene holder fast i en ambitiøs reform- og konsoliderings-
dagsorden. Desuden er det vigtigt, at man inden for disse rammer udnytter de eksisterende mu-
ligheder på europæisk niveau for at styrke væksten, herunder gennem det indre marked.
Fra dansk side støttes en rettidig gennemførelse af det europæiske semester med vægt på kvalitet
i anbefalinger og stærkt fokus på implementering af strukturreformer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Synteserapporten for 2017 har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6
Rådsmøde nr. 3526 (almindelige anliggender) den 7. marts 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 7/3-17
1726214_0007.png
3. Inter-institutionel aftale om bedre lovgivning
KOM (2015) 0216
Nyt notat
1. Resumé
Siden ikrafttrædelsen af den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning fra april 2016 er Rådet af flere om-
gange blevet orienteret om status for implementeringen af de forskellige elementer i den inter-institutionelle aftale om
bedre lovgivning, herunder programmering, lovgivningsdatabasen, registeret over delegerede retsakter, arbejdet med
konsekvensanalyser samt samarbejde og informationsdeling med Europa-Parlamentet i forbindelse med forhand-
ling og indgåelse af internationale aftaler.
2. Baggrund
Den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning (IIA’en) trådte i kraft den 13. april 2016. Si-
den aftalens ikrafttræden har Rådet arbejdet med at implementere de forskellige elementer af
IIA’en, som kræver opfølgning. Det drejer sig om:
-
IIA’ens bestemmelser om, at tre institutioner skal etablere en fælles lovgivningsdatabase,
således at lovgivningen kan følges fra start til slut ét sted. Herudover fremgår det, at
Kommissionen skal oprette et register over delegerede retsakter inden udgangen af 2017.
programmering, hvor der er knyttet et monitoreringselement til den fælles erklæring af 13.
december 2016, hvorved efterlevelsen overvåges regelmæssigt og i fællesskab gennem
møder mellem formændene for de tre institutioner, der vil blive afholdt i marts, juli og
november 2017.
implementering af IIA’ens artikel 40 vedr. samarbejde og informationsdeling i forbindelse
med forhandling og indgåelse af internationale aftaler.
delegerede retsakter/gennemførelsesretsakter, hvor fokus for orienteringen vil være ar-
bejdet med Kommissionens forslag om tilpasning af PRAC til Lissabontraktaten.
Rådets arbejde med opfølgning på IIA’ens bestemmelser om konsekvensanalyser af Rå-
dets ændringsforslag.
-
-
-
-
3. Formål og indhold
Det er forventningen, at formandskabet vil orientere om status for arbejdet med implementering
af de forskellige elementer i IIA’en.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
7
Rådsmøde nr. 3526 (almindelige anliggender) den 7. marts 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 7/3-17
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Implementering af den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning vil i sig selv ikke at have
konsekvenser for statsfinanserne, miljøet eller beskyttelsesniveauet. De dele af aftalen, der vedrø-
rer bedre EU-lovgivning, kan derimod medføre positive konsekvenser for samfundsøkonomien
og erhvervslivet, idet aftalen blandt andet sigter mod bedre regulering, som vil reducere unød-
vendige byrder for virksomheder, myndigheder og borgere.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at Rådet vil tage statusorienteringen vedrørende implementeringen af den
inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning til efterretning.
10. Regeringens generelle holdning
Det er forventningen, at regeringen vil kunne tage orienteringen vedrørende status for imple-
menteringen af den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Arbejdet med implementering af den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning har senest
været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 9. december 2016.
8