Europaudvalget 2016-17
Rådsmøde 3544 - konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
1755567_0001.png
Samlenotat
Konkurrenceevnerådsmøde den 30. maj 2016 (forsknings- og
rumdelen)
3. maj 2017
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse
EU-samarbejde om Forskning og
Uddannelse
Bredgade 40
1260 København K
Tel.
3544 6200
Fax
3544 6201
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1991 8440
RUM
9. Rumstrategi for Europa
a) Implementering af rumstrategien for Europa
- Udveksling af synspunkter
b) Rådskonklusioner om en rumstrategi for Europa
- Vedtagelse
FORSKNING
10. Rådskonklusioner om strømlining af monitorering og afrapporte-
ring inden for forskning og innovation
- Vedtagelse
Sagsbehandler
Josephine Them Parnas
Tel.
72 31 83 71
Mail
[email protected]
Ref.-nr.
Dokument nr.
11. Effekten
af
investeringer i forskning og innovation
- Udveksling af synspunkter
Side
1/10
Rådsmøde nr. 3544 (konkurrenceevne) den 29.-30. maj 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29-30/5-17 - forskning og rum
1755567_0002.png
9A. Implementering af rumstrategien for Europa
1. Resumé
Kommissionen fremlagde i oktober 2016 en rumstrategi for Europa. Kommissio-
nen har bebudet, at strategien vil blive fulgt op med en plan for implementering
af strategiens initiativer, idet Kommissionen samtidig har givet udtryk for van-
skeligheder med at udarbejde en detaljeret implementeringsplan i lyset af usik-
kerheden forbundet med de kommende forhandlinger om EU's flerårige finansiel-
le ramme.
Det maltetiske EU-formandskab forventes at udsende spørgsmål forud for råds-
mødet, som skal strukturere drøftelsen.
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 26. oktober 2016 en meddelelse med en rumstrategi
for Europa og har til hensigt at fremlægge en proces for implementering heraf.
Det maltetiske EU-formandskab ønsker på baggrund af konkurrenceevnerådsmø-
det den 30. maj 2017 at have en drøftelse af Kommissionens implementering af
rumstrategien. Det forventes, at formandskabet forud for rådsmødet udsender en
række spørgsmål med henblik på at strukturere drøftelsen.
Kommissionen har endnu ikke fremlagt nogen detaljeret plan for implementerin-
gen af strategien og har understreget, at man ikke vil kunne fremlægge en detaljeret
tidsplan med finansielle tiltag. Kommissionen har lagt til grund, at der er mange
usikkerheder i implementeringen af strategien, navnlig i forbindelse med budgetsi-
tuationen, idet man hverken kender Kommissionens budget i den næste flerårige
finansielle ramme eller de finansielle implikationer af Storbritanniens udmeldelse
af EU.
Kommissionen skal desuden inden udgangen af 2017 fremlægge midtvejsevalue-
ringer for forordningerne for EU’s rumprogrammer,
satellitnavigationssystemet
Galileo og jordobservationssystemet Copernicus, samt for forordningen for GNSS-
agenturet GSA. Udfaldet af disse evalueringer vil også kunne have indflydelse på
prioriteringen af Kommissionens budget i indeværende og kommende budgetperi-
ode.
3. Formål og indhold
Der foreligger endnu ikke nogen implementeringsplan. Formandskabet har endnu
ikke fremsendt spørgsmål til drøftelsen på rådsmødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Side
2/10
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse
Rådsmøde nr. 3544 (konkurrenceevne) den 29.-30. maj 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29-30/5-17 - forskning og rum
1755567_0003.png
7. Konsekvenser
En kommende implementeringsplan har ikke i sig selv statsfinansielle, samfunds-
økonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark, idet regeringen
mener, at en række af strategiens initiativer kan have en positiv effekt på vækst og
beskæftigelse samt bidrage til en mere effektiv myndighedsvaretagelse på en lang
række områder.
8. Høring
Udkast til samlenotat om punktet har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for
Forskning den 3. maj med høringsfrist den 8. maj 2017. Høringen gav ikke anled-
ning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle landene støtter en implementeringsplan for rumstrategien
for Europa.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens rumstrategi for Europa og ser gerne, at
Kommissionen fremlægger en køreplan for implementeringen af strategiens be-
budede tiltag. Regeringen har dog samtidig forståelse for de usikkerheder, Kom-
missionen er underlagt i arbejdet med køreplanen med henblik på de kommende
budgetforhandlinger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse
Side
3/10
Rådsmøde nr. 3544 (konkurrenceevne) den 29.-30. maj 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29-30/5-17 - forskning og rum
1755567_0004.png
9B. Rådskonklusioner om en rumstrategi for Europa
1. Resumé
Kommissionen fremlagde i oktober 2016 en rumstrategi for Europa, som skal
medvirke til at fremme den europæiske rumindustri samt udbrede rumbaserede
løsninger til flere dele af samfundet til gavn for vækst og beskæftigelse, effektiv
forvaltning, løsning af globale udfordringer m.m.
Det maltetiske EU-formandskab har udarbejdet et udkast til et sæt rådskonklusi-
oner om strategien, som grundlæggende udtrykker støtte til Kommissionens til-
tag. Rådskonklusionerne er blevet drøftet på en række møder i Rådets arbejds-
gruppe for rumpolitik, og regeringen støtter på baggrund af disse drøftelser for-
mandskabets udkast til rådskonklusioner.
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
2. Baggrund
Med Lissabon-traktatens artikel 189 introduceredes rummet i traktat-
sammenhæng, hvoraf det fremgår, at Unionen skal udarbejde en europæisk rumpo-
litik. Kommissionen fremlagde den 26. oktober 2016 en meddelelse med en rum-
strategi for Europa. Det maltetiske EU-formandskab har udarbejdet et sæt råds-
konklusioner på baggrund af denne meddelelse, som er blevet behandlet på en
række møder i Rådets arbejdsgruppe for rumpolitik i foråret 2017.
Regeringen fremlagde Danmarks første nationale strategi for rumområdet i juni
2016. Strategien udstikker rammerne for rumområdet i Danmark og bidrager til, at
virksomheder, forskere og myndigheder kan indfri forventede potentialer på områ-
det. Forskerne får adgang til væsentlig forskningsmæssig viden, virksomhederne
får bedre muligheder for udvikling af nye rumbaserede produkter og serviceydelser,
og myndighederne vil få bedre mulighed for at opnå effektivisering og kvalitetsfor-
bedring. Rumstrategien for Europa vurderes at understøtte regeringens ambitioner
på området.
3. Formål og indhold
Formandskabets udkast til rådskonklusioner udtrykker grundlæggende støtte til
rumstrategien for Europa. Der fokuseres i rådskonklusionerne på, at rummets
gavnlige effekter kommer samfundet og EU’s økonomi til gode, at der skabes en
konkurrencedygtig og innovativ europæisk rumsektor, at EU opnår en selvstændig
og uafhængig adgang til rummet, og at bruge rummet til at styrke Europas rolle
som global aktør.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse
Side
4/10
Rådsmøde nr. 3544 (konkurrenceevne) den 29.-30. maj 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29-30/5-17 - forskning og rum
1755567_0005.png
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser i Danmark.
8. Høring
Udkast til samlenotat om punktet har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for
Forskning den 3. maj med høringsfrist den 8. maj 2017. Høringen gav ikke anled-
ning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til rådskonklusionerne blandt landene.
10. Regeringens generelle holdning
Rådskonklusionerne er blevet behandlet på tre møder i Rådets arbejdsgruppe for
rumpolitik. Danmark har på møderne arbejdet for, at der i rådskonklusionerne
rettes fokus mod vigtigheden af Arktis som strategisk område samt mod udvik-
lingen af rumsektoren mod et mere privatiseret og kommercielt marked (det så-
kaldte New Space). Danmark har også arbejdet for, at Rådet i konklusionerne
opfordrer Kommissionen til at undersøge en evt. udvidelse af Det europæiske
GNSS Agenturs (GSA) opgaver og beføjelser i fremtiden. Endelig har Danmark
arbejdet for, at det i konklusionerne slås fast, at EU’s to rumprogrammer Galileo
og Copernicus er civile programmer under civil kontrol.
Regeringen vurderer, at konklusionerne på disse områder afspejler Regeringens
holdning på tilfredsstillende vis og kan på denne baggrund støtte formandskabets
udkast til rådskonklusioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse
Side
5/10
Rådsmøde nr. 3544 (konkurrenceevne) den 29.-30. maj 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29-30/5-17 - forskning og rum
1755567_0006.png
10. Rådskonklusioner om strømlining af monitorering og af-
rapportering inden for forskning og innovation
1. Resumé
Rådskonklusionerne tager udgangspunkt i kravene til medlemslandenes indrap-
portering af forskellige data om forskning og innovation til Kommissionen. Det
understreges, at det er essentielt at strømline og reducere medlemslandenes ad-
ministrative byrder forbundet med afrapportering, og der anvises en række mu-
ligheder for det videre arbejde
både i Kommissionen, blandt medlemslandene
og i fællesskab. Samtidig opfordrer Rådet til bedre anvendelse af den informati-
on, der genereres på baggrund af data fra medlemslandene. Regeringen støtter
rådskonklusionerne, herunder formålet om at opnå administrative lettelser.
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
2. Baggrund
Det maltesiske formandskab fremlagde udkastet til rådskonklusioner den 27. fe-
bruar 2017, parallelt med vedtagelsen 2. marts 2017 i Udvalget for det Europæiske
Forskningsrum og Innovation (ERAC) af en udtalelse om samme emne. I rådskon-
klusionerne henvises der således til ERAC-udtalelsen, og indholdet i de to doku-
menter er på linje med hinanden.
Det maltesiske formandskab har i en forudgående analyse vurderet rapporterings-
kravene i forbindelse med det europæiske forskningsrum (ERA), og har i den for-
bindelse identificeret 10 periodiske rapporter, hvoraf størstedelen er baseret på
data
fra EU’s medlemslande og de tredjelande, der er associeret til Horizon 2020. I
samme analyse opridser malteserne samtidig en række af de tiltag, Kommissionen
allerede har taget med henblik på strømlining.
Rådskonklusioner er politiske hensigtserklæringer, der som udgangspunkt vedta-
ges ved konsensus.
3. Formål og indhold
Med henvisning til tidligere rådskonklusioner, herunder om dagsordenen for bedre
regulering, noterer rådet, at monitorering af landenes forsknings- og innovations-
evne er en fundamental del af både national og international politikudvikling. Det
bemærkes, at Kommissionen regelmæssigt producerer og publicerer rapporter om
forsknings-
og innovationsevnen, f.eks. ”European Innovation Scoreboard”, ERA-
fremskridtsrapporter og
”RIO”-landerapporterne,
hvilket bidrager til implemente-
ring af ERA. Rådet anerkender behovet for at indsamle både kvalitative og kvanti-
tative data til formålet.
Rådet understreger dog samtidig, at der er yderst vigtigt at reducere medlemslan-
denes relativt store administrative byrde i forhold til dataindsamling
og at dette
skal ske via strømlining, og ud fra principper om effektivitet, proportionalitet og
målrettet ”impact”.
Rådet påpeger samtidig, at der er behov for bedre brug af data og for i højere grad
at sørge for, at information genereret ud fra data føres tilbage til medlemslandene
på en måde, så den kan anvendes til politikudvikling. Rådet anerkender Kommissi-
onens indsats på området. Der henvises bl.a. til samarbejdet om koordineret data-
Side
6/10
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse
Rådsmøde nr. 3544 (konkurrenceevne) den 29.-30. maj 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29-30/5-17 - forskning og rum
1755567_0007.png
indsamling
med OECD og valget om at sløjfe de tidligere ”R&I country profiles” til
fordel for målrettet infografik og ”RIO”-landerapporterne.
Rådet byder ERAC’s udtalelse af 2. marts 2017 velkommen, herunder at:
overlap af anmodninger til medlemslandene om data til forskellige formål skal
undgås,
der skal være rimelige og klare tidsfrister for indsamling,
rapporteringsfrekvensen skal afbalanceres,
medlemslandene skal have mulighed for at kommentere på bedømmelser,
de forskellige rapporters brugbarhed i forhold til politikudvikling er af væsent-
lig betydning, samt at
inddragelse af interessenter til at udbedre samfundets kendskab til forskning
vil maksimere værdien af afrapportering.
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse
Kommissionen opfordres til at arbejde videre ud fra disse emner. Konkret henvises
der bl.a. til muligheden for at give information til medlemslandene via et ”single
access point”, til at høre medlemslandene om planlagte initiativer til strømlining,
samt til at anvende digitale rapporteringsværktøjer og mere proaktiv kommunika-
tion af analyser, så slutbrugerne opnår en bedre forståelse af de bagvedliggende
metoder.
Rådet opfordrer medlemslandene til bedre intern koordinering af rapportering og
til at hjælpe med at udbrede kendskabet til de forskellige rapporter om forskning
og innovation.
Rådet opfordrer både Kommissionen og medlemslandene til at sørge for, at data
sættes i kontekst, f.eks. via kvalitative analyser af kvantitative data, og til at udveks-
le gode eksempler på dataindsamling.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser i Danmark.
8. Høring
Udkast til samlenotat om punktet har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for
Forskning den 3. maj med høringsfrist den 8. maj 2017. Høringen gav ikke anled-
ning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning til forslaget blandt de øvrige medlemslande.
Side
7/10
Rådsmøde nr. 3544 (konkurrenceevne) den 29.-30. maj 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29-30/5-17 - forskning og rum
1755567_0008.png
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne, herunder formålet med at strømline
og reducere administrative forpligtelser for medlemslandene
.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse
Side
8/10
Rådsmøde nr. 3544 (konkurrenceevne) den 29.-30. maj 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29-30/5-17 - forskning og rum
1755567_0009.png
11. Effekten af investeringer i forskning og innovation
1. Resumé
Det forventes, at formandskabet vil lægge op til en drøftelse om det økonomiske
rationale for forskning og innovation, dvs. effekten (”impact”) af offentlige inve-
steringer på området, med henblik på at forberede drøftelsen af midtsvejsevalue-
ringen af Horizon 2020 på det uformelle rådsmøde i juli. Der tages formentlig
udgangspunkt i Kommissionens rapport fra marts 2017 om ”The economic ratio-
nale for public R&I funding and its impact”. Der er ikke modtaget et dokument til
punktet.
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
2. Baggrund
Det maltesiske formandskab ønsker med punktet at forberede ministrenes drøftel-
se på det uformelle rådsmøde 25. juli 2017 af midtvejsevalueringen af Horizon
2020. Der tages formentlig udgangspunkt i Kommissionens rapport fra marts 2017
om ”The economic rationale for public R&I funding and its impact”, som er et de-
lelement i midtvejsevalueringen. Resultaterne af midtvejsevalueringen forventes
præsenteret den 3. juli 2017.
Rapporten konkluderer, at forskning og innovation er nøgle-”drivere”
i forhold til
produktivitet og økonomisk vækst. Således stammer ca. 2/3 dele af Europas øko-
nomiske vækst i årene 1995-2007 fra forskning og innovation, og fra 2000-2013
var forskning og innovation grundlaget for 15 % af Europas produktivitetsstigning
.
Samtidig er der imidlertid en bred erkendelse af, at Europa har udfordringer i for-
hold til at omsætte investeringerne til konkrete resultater, f.eks. nye virksomheder
og jobs og dermed sakker bagud i forhold til andre videnscentre i den globale øko-
nomi. Det forventes, at midtvejsevalueringen af Horizon 2020 vil sætte fokus på
bl.a. denne udfordring.
Mere overordnet skal drøftelsen formentlig også ses i lyset af udfordringen med
forskellene på medlemslandenes forskningsintensitet, og i den forbindelse også
EU-13
landenes, dvs. de ”nye” medlemslandes, relativt lave hjemtag fra EU’s ram-
meprogram for forskning og innovation.
3. Formål og indhold
Der er ikke modtaget et dokument til punktet så nærmere formål og indhold ken-
des ikke.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse
Side
9/10
Rådsmøde nr. 3544 (konkurrenceevne) den 29.-30. maj 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29-30/5-17 - forskning og rum
1755567_0010.png
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Udkast til samlenotat om punktet har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for
Forskning den 3. maj med høringsfrist den 8. maj 2017. Der er modtaget bemærk-
ninger fra Københavns Universitet (KU). KU indstiller, at man også forsat ser på
impact i et bredere lys. KU
er enig i, at forskning og innovation er økonomiske ”dri-
vers”, men det er væsentligt også at pointere vigtigheden af at udføre
basalforsk-
ning, hvor vi forventeligt først vil kunne måle forskningens effekt om en årrække.
Dette perspektiv, og fokus på basalforskningen, bør indgå som vigtige elementer
både ift. midtvejsevalueringen af rammeprogrammet og i opbygningen af det nye
rammeprogram.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke modtaget et dokument til punktet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen mener, at investeringer i forskning og innovation er essentielt i for-
hold til at sikre vækst og beskæftigelse og løsninger på samfundsmæssige udfor-
dringer.
Samtidig mener regeringen, at det er vigtigt, at de offentlige forskningsinveste-
ringer bliver anvendt, så de skaber mest værdi for erhvervslivet og resten af sam-
fundet, og i den forbindelse har regeringen iværksat en effektanalyse af forsk-
nings- og innovationsindsatsen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse
Side
10/10