Europaudvalget 2016-17
Rådsmøde 3545 - transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
1761594_0001.png
Dato
J. nr.
24. maj 2017
2017-2520
Rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi)
den 8. juni 2017
SAMLENOTAT
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0002.png
Indhold
Side 2/37
Dagsordenspunkt 1: Kommissionens forslag til ændring af direktiv om
grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse
køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej
(Uddannelsesdirektivet) og Kørekortsdirektivet ................................................. 3
Dagsordenspunkt 2: Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester ......................... 10
Dagsordenspunkt 3: Rådskonklusioner om forbedring af trafiksikkerheden
(Vallettaerklæringen om trafiksikkerhed) ......................................................... 26
Dagsordenspunkt 4: Rådskonklusioner om prioriteterne for EU’s maritime
transport frem til 2020...................................................................................... 29
Dagsordenspunkt 5: Kommissionens forslag til en vejpakke ............................ 32
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0003.png
Dagsordenspunkt 1: Kommissionens forslag til ændring af direktiv
om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for
førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller
personbefordring ad vej (Uddannelsesdirektivet) og
Kørekortsdirektivet
KOM (2017) 47 final
Revideret notat. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Europa-Kommissionen fremsatte d. 1. februar 2017 et forslag til ændring af
direktiv 2003/59/EF om grundlæggende kvalifikationskrav og
efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til
godstransport eller personbefordring ad vej, og direktiv 2006/126/EF om
kørekort.
Det overordnede formål med ændringsdirektivet er at rette op på visse
mangler, der blev afdækket i en evaluering fra 2014.
Med forslaget præciseres flere af direktivets undtagelser, og der fastsættes en
ny undtagelse for førere af køretøjer tilhørende landbrugs-, gartneri-,
skovbrugs-, opdræts- og fiskerivirksomheder ved kørsel med egne varer.
Endvidere præciseres rammevilkårene for og indholdet i efteruddannelsen.
Der indføres krav om, at medlemsstaterne skal være i stand til at udstede
chaufføruddannelsesbevis til alle chauffører, der gennemfører
efteruddannelse i den pågældende medlemsstat. Endelig sker der en
ajourføring af indholdet i uddannelserne.
Danmark er generelt positiv over for Europa-Kommissionens forslag om
ændring af direktiv 2003/59/EF og 2006/126/EF.
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for ændring af bekendtgørelse
om kvalifikationskrav til visse førere af køretøjer i vejtransport (BEK nr. 877
af 08/07/2015) og af kørekortsbekendtgørelsen (BEK nr. 312 af 25/03/2015).
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. Det vurderes,
at forslaget vil have mindre, positive erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Der er oversendt grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg 28.
februar 2017.
Side 3/37
2.
Baggrund
Europa-Kommissionen
(herefter benævnt ”Kommissionen”) har ved KOM-nr.
47 af 1. februar 2017 fremsendt forslag om direktiv om ændring af direktiv
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0004.png
2003/59/EF om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for
førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring
ad vej, og direktiv 2006/126/EF om kørekort.
Forslaget er oversendt til Rådet den 1. februar 2017 i dansk sprogversion. Det
er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91 og skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Det overordnede formål med Uddannelsesdirektivet er at udvide
arbejdskraftens fri bevægelighed og sikre fri bevægelighed for førere. Endvidere
er formålet at hæve standarderne blandt nye chauffører og opretholde og
forbedre eksisterende bus- og godschaufførers erhvervskvalifikationer i hele
EU. Direktivet sigter specifikt på at øge chaufførernes opmærksomhed på risici
med henblik på at reducere disse og øge trafiksikkerheden. Endvidere
indeholder direktivet standarder for erhvervskvalifikationer, som skal sikre lige
konkurrencevilkår i hele EU. Der er således krav om grundlæggende
uddannelse for nye bus- og godschauffører og fem dages efteruddannelse hvert
femte år for alle bus- og godschauffører. Der er tale om en minimumsændring
og således ikke en revision af hele direktivets område.
En rapport om gennemførelse af direktivet fra 2012, en offentlig høring i 2013
og en evaluering af direktivet fra 2014 afdækkede visse mangler, som er til
hinder for effektiviteten og sammenhængen i de retlige rammer, og som
undergraver direktivets oprindelige mål. Disse mangler vedrører følgende
forhold:
1) Chaufførerne har vanskeligt ved at få anerkendt fuldført uddannelse
gennemført i en anden medlemsstat.
2) Indholdet af uddannelsen er kun delvist relevant for chaufførernes
behov.
3) Der er vanskeligheder med og juridisk usikkerhed i fortolkningen af
undtagelserne.
4) Der er uoverensstemmelser mellem aldersgrænserne i direktivet om
efteruddannelse af erhvervschauffører (2003/59/EF) og direktivet om
kørekort (2006/126/EF).
Efter Kommissionens opfattelse vil ændringsforslaget rette op på disse
mangler.
Undtagelserne fra direktivets anvendelsesområde præciseres, således at de
fremstår klarere og i overensstemmelse med de tilsvarende undtagelser på
køre- og hviletidsområdet. Eksempelvis præciseres det i undtagelsen
Side 4/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0005.png
vedrørende førere af brandbiler, at den kun gælder, hvis kørslen sker som led i
brandvæsenets funktioner.
Endvidere foreslås fastsat en ny undtagelse, der undtager førere af køretøjer
tilhørende landbrugs-, gartneri-, skovbrugs-, opdræts- og fiskerivirksomheder
ved kørsel med egne varer fra kravet om kvalifikationsuddannelse.
Det foreslås, at det præciseres, at efteruddannelsen skal omfatte mindst ét
emne om trafiksikkerhed, at det samme emne ikke må gå igen i samme
efteruddannelsesforløb, og at det skal sikres, at uddannelsen er relevant for det
arbejde, som den konkrete chauffør udfører.
Desuden foreslås indført krav om, at medlemsstaterne skal være i stand til at
udstede chaufføruddannelsesbevis til alle chauffører, der gennemfører
efteruddannelse i den pågældende medlemsstat.
Bilagene til direktivet, der beskriver krav til indholdet af
kvalifikationsuddannelserne, foreslås ajourført, således at kravene blandt andet
bedre afspejler den aktuelle situation vedrørende køretøjernes teknologiske og
tekniske egenskaber og styrker fokus på brændstofeffektiv kørsel.
Desuden foreslås det, at andre uddannelser, som kræves i henhold til anden
EU-lovgivning, f.eks. farligt gods-kurser og dyretransportkurser, fremover kan
indgå i efteruddannelsen, og der foreslås indført mulighed for brug af e-
learning på både grund- og efteruddannelsen.
Da der for øjeblikket ikke er fastsat samme aldersgrænser i
uddannelsesdirektivet (18 år for førere af lastbiler og 21 år for førere af busser)
og i kørekortdirektivet (21 år for førere af lastbiler og 24 år for førere af busser),
foreslås aldersgrænserne i kørekortdirektivet bragt i overensstemmelse med
aldersgrænserne i uddannelsesdirektivet, når erhvervelse af kørekort sker i
forbindelse med kvalifikationsuddannelsen.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Sagen behandles i TRAN-udvalget i Europa-Parlamentet. Peter Lundgren
(EFDD/SE) er valgt som ordfører. Der foreligger endnu ikke en udtalelse eller
dato for, hvornår Europa-Parlamentet forventes at behandle sagen i TRAN-
udvalget eller på samlingen.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at problemet med den gensidige anerkendelse af
efteruddannelse taget i en anden medlemsstat ikke kan løses effektivt af de
enkelte medlemsstater alene. Der er derfor behov for lovgivningsmæssige
foranstaltninger i EU for at sikre, at medlemsstaternes administrative praksis
tillader gensidig anerkendelse af uddannelse i EU.
Side 5/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0006.png
Forskellige fortolkninger af direktivet og forskellig praksis i medlemsstaterne
påvirker det indre markeds funktionsmåde negativt. Kun fælles EU-regler kan
skabe lige konkurrencevilkår for vejtransportvirksomheder og samtidig sikre et
minimum af trafiksikkerhed.
På den baggrund konkluderes det, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Uddannelsesdirektivet er gennemført ved bekendtgørelse om kvalifikationskrav
til visse førere af køretøjer i vejtransport (BEK nr. 877 af 08/07/2015).
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for ændring af bekendtgørelse om
kvalifikationskrav til visse førere af køretøjer i vejtransport (BEK nr. 877 af
08/07/2015) og af kørekortsbekendtgørelsen (BEK nr. 312 af 25/03/2015).
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. Det skyldes, at vi
allerede kan udstede chaufføruddannelsesbeviser til alle chauffører, herunder
udenlandske chauffører, som gennemfører kvalifikationsuddannelsen i
Danmark. Endvidere vil der kun være behov for at foretage meget få justeringer
af de kvalifikationsuddannelser, der allerede udbydes i Danmark. Der er
således kun tale om mindre ændringer.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for samfundsøkonomien.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at forslaget vil have mindre, positive erhvervsøkonomiske
konsekvenser som følge af dels den foreslåede undtagelse for landbrugs-,
gartneri-, skovbrugs-, opdræts- og fiskerivirksomheder og dels, at farligt gods
uddannelsen og dyretransportuddannelsen kan indgå i efteruddannelsen.
Side 6/37
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8.
Høring
Forslaget er sendt i høring den 3. februar 2017 i EU-specialudvalget for
Transport, Bygning og Bolig.
Følgende høringssvar er modtaget:
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0007.png
Brancheforeningen for den danske vejgodstransport (ITD):
’’ITD ønsker her at afgive høringssvar til forslag til direktiv
om
kvalifikationskrav for chauffører.
ITD mener, at Kommissionens forslag går i den rigtige retning, idet der har
været behov for en del præciseringer og ens fortolkninger i forhold til det
nuværende uddannelsesdirektiv.
Der er således behov for yderligere fleksibilitet i sammensætningen af de fag
man gennemgår, og den faglige relevans for den enkelte chauffør skal være i
orden. Kommissionen præciserer derudover, at hver medlemsstat skal give
mulighed for at udstede enten et chaufførefteruddannelsesbevis
eller at
dokumentere gennemført kursus på bagsiden af kørekortet (kode 95).
Kommissionen har med forslaget lyttet til en del af de ønsker, som ITD og den
europæiske transportbranche er kommet med de senere år, og vi kan derfor
bakke op om hovedlinjerne i forslaget.
Overordnet set udtrykker vi derfor tilfredshed med, at EU-Kommissionen
fremlægger forslag til revision af gældende chaufførefteruddannelsesdirektiv.
Det er der nemlig behov for.
Der er nemlig stor forskel på, hvordan reglerne i det nuværende direktiv
fortolkes i medlemslandene. Fx er der en del medlemsstater, der IKKE
anerkender gennemført chaufførefteruddannelse i et andet EU-land, selvom
det udtrykkeligt står i reglerne, at det er alle lande forpligtet til.
Vi er også tilfredse med, at de enkelte medlemsstater mere tydeligt end hidtil
pålægges at udstede enten en kode 95 bag på kørekortet
eller udstede et
chaufførefteruddannelsesbevis. ITDs medlemmer har ved deres udenlandske
statsborgere oplevet problemer med bl.a. Tyskland, der alene tilbyder den ene
løsning (kode 95).
Ellers efterlyser ITD større fleksibilitet i gennemførelsen af kurserne. Der bør
være plads til, at man på skolerne kan flytte mere rundt med de temaer/emner,
som chaufførerne skal gennemgå.
Al undervisning skal naturligvis være relevant, og her har der hidtil været (for
mange) eksempler på, hvor chauffører kommer på kursus (på den teoretiske
del) inden for noget de ikke beskæftiger sig med til daglig. Der bør i videst
muligt omfang tages hensyn til den enkelte kursists ønsker og behov.
Et andet emne er reglerne om hvornår en chauffør er undtaget fra kravet om
efteruddannelse. Her er der øjensynligt stor forskel på, hvordan bestemmelsen
udmøntes i praksis i medlemsstaterne. Nogle lande anerkender, at en
værkstedmedarbejder gerne må køre rundt for at levere en ny lastbil til en
Side 7/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0008.png
kunde - uden at han skal have gennemført chaufførefteruddannelseskurset.
Andre lande anerkender det ikke, så her er der behov for en skriftlig
præcisering. Kommissionen har med forslaget til en vis grad præciseret
reglerne om undtagelser for kursuskrav.
ITD lægger desuden vægt på, at der bør være sikkerhed for, at man forhindrer
gentagelser af kursusindholdet fra gang til gang. En chauffør bør ikke
når han
efter 5 år igen skal på skole 2. eller 3. gang
komme til at opleve den samme
lærer, det samme materiale, den samme lastbil, den samme skole, det samme
indhold, ja, det samme af alting. Det er fint, at EU Kommissionen ønsker en
præcisering i direktivudkastet.
Vi anerkender, at der er emner, som man altid bør repeteres i hvert 5. år. Det er
ikke mindst reglerne om køre-hvile-tid og førstehjælp, og test af ens
kørselsfærdigheder.
Direktivet skal fungere som et rammedirektiv, hvor der skal være plads til at
tage nye emner ind mellem evt. revisioner af direktivet. Fx sker der meget på
det teknologiske/digitale område lige nu, hvilket gør at chaufføren bør have
mulighed for at lære noget om de nye muligheder
også selvom der stod noget
herom i direktivteksten for 5 eller 10 år siden. Der skal være plads til, at man
kan justere i annekset til direktivet (fx 2 gange om året), for at sikre at der kan
optages nye kursusemner undervejs.
Nogle lande (fx Tyskland) tillader, at et kursus kan sprede sig over 5
enkeltdage. Men kurset bør efter vores opfattelse ikke overstige en varighed på
mere end 12 måneder, efter at chaufføren har gennemført den første kursusdag.
Tyskland har i visse tilfælde forbrudt sig netop mod de regler, og det er fint, at
dette forhold nu præciseres.
Vi bakker endelig op om, at EU-kommissionen lægger større vægt på hensynet
til trafiksikkerhed og kursus i brændstofvenlig kørselsadfærd.
ITD er således tilfreds med udspillet fra Kommissionen. Udfordringen bliver
fremadrettet nok snarere at få medlemsstaterne til at udmønte reglerne, så de
fortolkes ens i hele EU.’’
DI Transport:
’’DI
Transport støtter generelt Kommissionens forslag, der har til formål at
forbedre de nuværende regler for lastbils- og buschaufførers
erhvervskvalifikationer, og forenkle de nuværende regler.
DI Transport kan støtte forslag til ændring af artikel 10, der sikrer en gensidig
anerkendelse af kvalifikationsbevis og kode 95 på kørekort. Dette vil være en
administrativ lettelse for branchen.
Side 8/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0009.png
For så vidt angår forslag til ændring af bilag 1 til direktiv 2003/59/EF lægger
DI Transport stor vægt på, at bilaget opdateres, så det bliver muligt at
kombinere den lovpligtige efteruddannelse med andre relevante typer
uddannelse, herunder transport af dyr, transport af farligt gods, som er nævnt i
direktivforslaget. Det vil øge kvaliteten i uddannelse og give mulighed for at
tilpasse efteruddannelsen til de konkrete behov og kompetencer, som den
enkelte chaufføren har brug for i sin hverdag.
DI Transport kan støtte den foreslåede tilpasning af undtagelser, så de er i
overensstemmelse med reglerne om køre- og hviletid. DI Transport skal
derudover opfordre til, at regeringen forbindelse med den kommende revision
af reglerne om køre og hviletid arbejder for at ændre undtagelsen i forordning
561/2006 for busser i rutekørsel fra 50 km til 100 km med henblik på at lette
de administrative
byrder for busbranchen.’’
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) har meddelt, at de ingen
bemærkninger har.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne om forslaget begyndte i februar i Rådets
transportarbejdsgruppe. De andre landes holdning til forslaget er generelt
positiv, og der forventes at være et kvalificeret flertal for forslaget.
Det maltesiske formandskab har fremsat et kompromisforslag som giver
medlemsstaterne mulighed for at undtage kørsel med køretøjer tilhørende
landbrugs-, gartneri-, opdræts- og fiskerivirksomheder ved kørsel med egne
varer. Ved undtagelse er det muligt at fastsætte begrænsninger for kørslen.
Endvidere præciseres det i kompromisforslaget, at andre uddannelser, som
kræves i henhold til anden EU-lovgivning, f.eks. kurser om farligt gods og
dyretransportkurser, fremover kan indgå i efteruddannelsen med én dag, og at
mulighed for brug af e-learning kun kan ske på uddannelsesstederne.
10. Regeringens generelle holdning.
Regeringen støtter som udgangspunkt det overordnede mål om at skabe
ensartet fortolkning af direktivets undtagelser og ensartet praksis i alle
medlemsstater samt at styrke færdselssikkerheden.
11. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg den
28. februar 2017.
Side 9/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0010.png
Dagsordenspunkt 2: Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester
KOM (2016) 285
Revideret
notat. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Høje fragtpriser er i dag efter Kommissionens opfattelse en hindring for den
grænseoverskridende e-handel. Da det befordringspligtige område er
forskelligt fra medlemsland til medlemsland, skønnes postdirektivet
(97/67/EF) ikke at være tilstrækkeligt til at sikre overkommelige priser for
tjenester, der indgår i e-handlen.
Med forslaget tilstræbes:
1) Øget prisgennemsigtighed ved offentliggørelse af priserne på udvalgte
produkter, som de befordringspligtige virksomheder tilbyder og ved et krav
om, at forvaltningsmyndighederne vurderer prisoverkommeligheden.
2) Forbedring af myndighedstilsynet ved at gøre det klart, at alle
pakkeleveringsvirksomheder (over en vis størrelse) er forpligtet til at
fremlægge basisstatistikker for de nationale forvaltningsmyndigheder.
3) Øget konkurrence ved krav om tredjepartsadgang til de
befordringspligtige postvirksomheders grænseoverskridende netværk og
multilaterale prisaftaler.
Forslaget vil pålægge Trafik- og Byggestyrelsen en række nye administrative
opgaver inden for markedstilsynet på pakkepostområdet og derved medføre,
at de statslige (administrative) udgifter til at føre tilsyn med
pakkeleveringsvirksomheder øges. Forslaget vurderes også at ville kunne få
erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af øgede administrative byrder for
pakkeleveringsvirksomhederne.
Regeringen finder, at det er hensigtsmæssig forbrugeroplysning at indsamle
og offentliggøre oplysninger om pakkeleveringsvirksomheders aktiviteter,
herunder hvilke tjenester, de tilbyder, deres salgsbetingelser m.v.
Derimod giver kravet om tilsyn med prissætning og -overkommelighed
regeringen anledning til bekymring, idet pakkemarkedet er fuldt liberaliseret
og konkurrencepræget. På et sådant marked vil prisen i sidste ende være
udtryk for en balance mellem udbud og efterspørgsel. Kravet vil derfor
medføre unødvendige administrative byrder for danske tilsynsmyndigheder.
Forslaget har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på møde
den 25. november 2016 til orientering.
Side 10/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0011.png
Der blev oversendt samlenotat til Europaudvalget den 18. november 2016.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2016) 285 af 25. maj 2016 fremsat forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester. Forslaget er oversendt til Rådet den 1. juni 2016 i
dansk sprogversion.
Forslaget er en del af Kommissionens e-handelspakke fra den 25. maj 2016,
som skal understøtte og stimulere væksten i den grænseoverskridende e-
handel. Pakken indeholder desuden elementer om imødegåelse af geoblokering
og andre former for forskelsbehandling, effektiv forbrugerbeskyttelse på tværs
af grænserne samt retningslinjer om anvendelsen af direktivet om urimelig
handelspraksis.
Forslaget til forordning er fremsat med hjemmel i artikel 114 i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde, da det vedrører det indre marked for
pakkeleveringstjenester og dets virkemåde, og det skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal.
Høje priser på grænseoverskridende leverancer for e-detailhandlere og
forbrugere, navnlig i fjerntliggende områder, og for små og mellemstore
virksomheder er ifølge Kommissionen en hindring for den
grænseoverskridende e-handel.
Kommissionen peger på, at de
angiveligt - høje priser blandt andet skyldes de
begrænsede forsendelsesmængder fra mindre afsendere, som svækker deres
forhandlingsposition med det resultat, at mindre e-detailhandlere og
privatkunder må betale højere priser og har færre leveringsmuligheder.
Derudover har mange nationale forvaltningsmyndigheder begrænsede
muligheder for at føre tilsyn med det grænseoverskridende pakkemarked,
hvilket medfører manglende viden om mulige markedssvigt eller andre
reguleringsmæssige problemområder.
Detailhandlere og forbrugere mangler ifølge Kommissionen tillige
tilstrækkelige oplysninger om de forskellige leveringsmuligheder, der er til
rådighed.
Side 11/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0012.png
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag, der skal ses som et supplement til 3. postdirektiv
(97/67/EF, som ændret ved direktiv 2002/39/EF og 2008/6/EF), består af tre
elementer.
For det første pålægges alle pakkeleveringsvirksomheder
dvs. egentlige
postvirksomheder samt kurervirksomheder og andre
ekspresleveringsvirksomheder - en pligt til at meddele de nationale
forvaltningsmyndigheder
i Danmark Trafik-, Bygge- og Byggestyrelsen
baggrundsoplysninger om virksomheden. Endvidere skal samme virksomheder
i det omfang, de beskæftiger mere end 50 personer, årligt indberette en række
grundlæggende statistiske oplysninger til myndighederne, herunder den årlige
omsætning, antal ansatte og antal befordrede postforsendelser.
For det andet skal de befordringspligtige postvirksomheder i medlemslandene
i Danmark Post Danmark A/S
årligt indsende samtlige listepriser for en
række udvalgte produkter samt terminalafgifterne for postforsendelser fra
andre medlemslande. De nationale forvaltningsmyndigheder skal inden for en
angiven frist fremsende disse oplysninger til Kommissionen.
For det tredje skal den nationale forvaltningsmyndighed, Trafik- og
Byggestyrelsen, vurdere, hvorvidt de nævnte listepriser hos Post Danmark er
overkommelige for brugerne. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen orienteres
om denne vurdering i lighed med de nationale forvaltningsmyndigheder i de
andre medlemsstater.
Som led i forslaget indgår en pligt for de befordringspligtige postvirksomheder
til at meddele øvrige operatører på pakkeområdet oplysning om indgåede,
multilaterale aftaler med andre landes befordringspligtige postvirksomheder
om terminalafgifter for grænseoverskridende pakketjenester og til at give disse
adgang til deres netværk med tilhørende faciliteter og databaser, der er
nødvendige for levering af grænseoverskridende pakketjenester.
Formålet er samlet set at gøre de nationale forvaltningsmyndigheders tilsyn
mere effektivt, at skabe større gennemsigtighed for så vidt angår tilgængelighed
og priser for forskellige grænseoverskridende pakkeposttjenester samt at
fremme konkurrencen.
Kommissionen forventer, at forslaget bør medføre, at priserne for
grænseoverskridende pakkelevering, som betales af individuelle forbrugere og
mindre e-detailhandlere især i fjerntliggende områder, reduceres.
Kommissionen foreslår en forordning, idet denne sikrer afskaffelse af
hindringer for det indre marked ved at supplere de eksisterende
rammebetingelser for posttjenester.
Side 12/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0013.png
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Ifølge Kommissionen er den nuværende lovgivningsmæssige ramme (direktiv
97/67/EF) ikke blevet gennemført på en måde, som sikrer prisoverkommelige
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester i hele EU ud over
postbefordringspligten. Grænseoverskridende levering indebærer i sagens
natur leveringstjenester i mere end en medlemsstat og kan derfor ikke
overvåges af de nationale forvaltningsmyndigheder, der handler uafhængigt af
hinanden og uden oplysninger om omkostninger ved levering i andre
medlemsstater, f.eks. terminaltakster (priser for behandling og levering i andet
land), som operatøren i modtagermedlemsstaten opkræver operatøren i
oprindelsesmedlemsstaten. Der er brug for foranstaltninger på EU-plan for at
afhjælpe de underliggende årsager til problemet. De nationale regulerende
myndigheder er ansvarlige for at vurdere, om grænseoverskridende tjenester er
overkommelige i pris på baggrund af markedsforholdene i den pågældende
medlemsstat.
Endvidere anfører Kommissionen, at forskellene i de nationale regler for
myndighedstilsyn med pakkeleveringsvirksomheder, som ikke i sig selv er
uforenelige med direktiv 97/67/EF, skaber juridisk usikkerhed og hindringer
for det indre marked for posttjenester. Der er behov for foranstaltninger på EU-
plan for at opstille mindstekrav til det lovpligtige tilsyn med samtlige
postvirksomheder i hele Unionen og dermed undgå lovgivningsmæssig
opdeling. Nærhedsprincippet vurderes således at være overholdt, eftersom
Unionens indsats er nødvendig for at afskaffe bestemte hindringer for det indre
marked.
Regeringen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt, idet den enkelte
medlemsstat ikke vil kunne foretage en effektiv regulering af
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester i EU inden for det nuværende
regelsæt.
6. Gældende dansk ret
I medfør af postlovens § 2, stk. 3, (lov nr. 1536 af 21. december 2010, som
ændret ved lov nr. 172 af 26. februar 2014) er adresserede pakker
(”kontraktpakker”), som befordres i henhold til en forudgående aftale
mellem
den virksomhed, som befordrer pakken, og afsenderen, ikke omfattet af loven,
herunder af lovens krav om en tilladelse til erhvervsmæssig postbefordring.
Dette gælder dog ikke Post Danmarks befordring af sådanne pakker.
Det danske pakkemarked er herudover præget af stærk konkurrence mellem en
række forskellige aktører, herunder den befordringspligtige postvirksomhed,
Side 13/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0014.png
Post Danmark. Det samme gælder den grænseoverskridende
pakkepostbefordring.
Den anførte bestemmelse i postlovens § 2, stk. 3, indebærer derfor, at store dele
af det danske pakkepostmarked ikke er underlagt tilsyn fra Trafik- og
Byggestyrelsens side, hvilket heller ikke har været intentionen fra lovgivers
side. Styrelsen kan i medfør af § 24 i postloven alene udbede sig nødvendige
økonomiske oplysninger og oplysninger om udførelsen af en
pakkepostvirksomheds tilladelsespligtige postbefordring fra egentlige
postvirksomheder, dvs. virksomheder, der har ansøgt styrelsen om tilladelse til
at udføre postvirksomhed, jf. §§ 1-3 i bekendtgørelse nr. 727 af 24. juni 2011 om
postbefordring og postvirksomheder.
Virksomheder, der udelukkende befordrer ”kontraktpakker”, samt kurér-
og
ekspresleveringsvirksomheder skal ikke søge styrelsen om tilladelse til denne
type aktiviteter og er dermed ikke underkastet tilsyn fra Trafik- og
Byggestyrelsens side. Forordningsforslaget vil derfor dels fordre et større tilsyn
end under de nuværende regler, dels vil udvidelsen af oplysningsforpligtelsen
til at gælde alle pakkevirksomheder medføre administrative byrder for
virksomhederne.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil række ud over de beføjelser, som Trafik- og
Byggestyrelsen har efter den gældende postlov, jf. § 24, hvorfor en vedtagelse af
forslaget vil betyde en ændring af postloven.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget kan medføre, at de statslige (administrative) udgifter til at føre tilsyn
med pakkeleveringsvirksomheder øges. Forslaget vurderes ikke at få yderligere
statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at få samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes at få erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af øgede
administrative byrder for pakkeleveringsvirksomheder i forbindelse med
indberetning af basisstatistikker til tilsynsmyndigheden. Erhvervsstyrelsens
Team Effektiv Regulering (TER) vurderer, at forslaget medfører administrative
konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. Disse konsekvenser bliver derfor ikke
kvantificeret yderligere. Vurderingen gælder de registrerede virksomheder,
som har tilladelse fra Trafik- og Byggestyrelsen
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have andre væsentlige konsekvenser, herunder i
forhold til beskyttelsesniveauet.
Side 14/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0015.png
8. Høring
Forslaget blev sendt i høring den 31. maj 2016 i EU Specialudvalget for
Transport og Bygning samt til følgende organisationer/virksomheder: Danske
Fragtmænd, Danske Speditører, FDIH (Foreningen for Distance- og
Internethandel), GLS Denmark. Høringsfristen var den 8. juni 2016.
Der er modtaget høringssvar fra Forbrugerrådet Tænk, Dansk Industri (DI),
Post Danmark A/S og Dansk Erhverv. Følgende har meddelt, at de ikke har
bemærkninger til høringen: Grønlands Selvstyre og Erhvervsflyvningens
Sammenslutning.
Forbrugerrådet Tænk:
Forbrugerrådet Tænk har meddelt, at man har følgende umiddelbare
bemærkninger:
Forbrugerrådet Tænk finder, at forordningen er et nyttigt instrument i arbejdet
for at opnå den nødvendige gennemsigtighed omkring priser og omkostninger
ved pakkeleveringstjenester.
Forbrugerrådet Tænk tvivler dog på, om forslaget reelt vil have den
gennemslagskraft på priserne, der søges opnået. Denne effekt vil således
afhænge af effektiviteten hos de enkelte landes myndigheder og af
virksomhedernes vilje til at ændre praksis. En mere håndfast tilgang ville
formentlig have givet et bedre resultat. Det er derfor vigtigt løbende at følge op
på den effekt forordningen har på priserne, som forbrugerne betaler.
Dansk Industri (DI)
DI har følgende bemærkninger:
DI er grundlæggende positivt indstillet over for forslagets formål om at fremme
e-handel på tværs af grænser i Europa.
DI finder det dog væsentligt, at forslaget ikke medfører øgede administrative
byrder for erhvervslivet og distributører på et pakkemarked, som allerede er
stærkt konkurrenceudsat. Dette gør sig bl.a. gældende i forhold til forslagets
artikel 3 om oplysningspligt, som vil pålægge virksomheder og nationale
myndigheder betydelige øgede omkostninger. Dette synes ydermere ikke at
være proportionalt i forhold til den relativt begrænsede del af pakkemarkedet,
standardforsendelser uden mængderabat, som sendes af private forbrugere og
mindre virksomheder, der er omfattet af forslaget.
Samtidig er den foreslåede priskontrol og netværksadgang efter DI’s opfattelse
unødvendigt i et liberaliseret postmarked i Europa, som allerede i dag
kontrolleres effektivt gennem konkurrencelovgivningen.
Side 15/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0016.png
DI har endelig noteret sig, at transport- og logistikområdet samt levering af
pakker på baggrund af individuelt, kommercielt forhandlede priser ikke er
omfattet af forordningen. Dette er vigtigt at fastholde under forhandlingerne af
forslaget, og foreslås derfor indskrevet som betragtning i forordningen.
Post Danmark A/S
Post Danmark har gennemgået forslaget til ny forordning om
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester og har følgende overordnede
bemærkninger:
Post Danmark støtter som udgangspunkt de initiativer, som Kommissionen har
taget for at udvikle e-commerce markedet i Europa. Men det er virksomhedens
opfattelse, at der allerede er tale om et stærkt konkurrencepræget marked med
en stigende konkurrence, hvor en regulering på nuværende tidspunkt kan
komme til at virke konkurrencebegrænsende og hindrende for en blomstrende
udvikling af e-commerce markedet, som Post Danmark som distributør meget
gerne ser understøttet.
Post Danmark finder, at en stærk regulatorisk intervention på eksempelvis
prisområdet vil være begrænsende i forhold til udviklingen af dette marked.
Det at opbygge den nødvendige kapacitet, forbedre de operationelle processer
og implementere innovative løsninger kræver mange ressourcer og store
investeringer. Yderligere regulering vil medføre betydelige øgede omkostninger
og vil i betydeligt omfang svække de postale operatørers muligheder for og
interesse i at investere og udvikle dette område til fordel for kunderne og de
mindre SME’ere.
Forslaget til forordning indebærer en markant forøgelse af de administrative
byrder for befordringspligtige postvirksomheder og de nationale myndigheder.
De betydelige administrative byrder, der er forbundet med forslaget, særligt
bestemmelserne om prisoplysninger, priskontrol og netværksadgang, er efter
Post Danmarks opfattelse ikke proportionale med, at forslaget hovedsageligt
vedrører en meget begrænset del af pakkemarkedet, nemlig
standardforsendelser uden mængderabat, der sendes af privatpersoner og små
virksomheder.
Endvidere virker dette forslag til forordning heller ikke i harmoni med
Kommissionens intention fra 2015, som det fremgår af Strategien for det indre
digitale marked, om at gøre det lettere for enkeltpersoner og små virksomheder
at sende grænseoverskridende pakker.
Post Danmark peger på, at forsendelser fra mellemstore virksomheder
i
modsætning til forslagets intention - typisk ikke vil være omfattet, da de
normalt sendes som kontraktpakker. Forslaget rammer derfor primært C2X-
pakkemarkedet, der i forvejen af de fleste aktører på pakkemarkedet anses for
mindre lukrativt, og hvor Post Danmark har en meget begrænset indtjening.
Det er efter Post Danmarks opfattelse særdeles uheldigt, at Post Danmark
pålægges yderligere administrative omkostninger på dette kommercielt ikke
særlig attraktive marked. I sidste ende kan Post Danmark blive nødsaget til at
Side 16/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0017.png
vælte sådanne omkostninger over på brugerne.
Side 17/37
Formålet med forordningen kan efter Post Danmarks opfattelse nås med
betydelig mindre indgribende og administrativt byrdefulde foranstaltninger. De
forhold Post Danmark er underlagt under den almindelige
konkurrencelovgivning og i det nuværende postdirektiv er efter virksomhedens
opfattelse fuldt ud tilstrækkelige.
Forslaget indebærer en de facto priskontrol på en del af pakkemarkedet, hvilket
efter Post Danmarks opfattelse er et tilbageskridt for et liberaliseret
postmarked. Såfremt det anses for tvingende nødvendigt at indføre
bestemmelser om priskontrol, hvilket Post Danmark ikke er enig i, bør disse
som minimum gælde ens for alle virksomheder som agerer på pakkemarkedet
og opfylder definitionerne i henhold til dette forordningsudkast for, så der
sikres lige konkurrencevilkår for alle på markedet, og ikke kun pålægges den
befordringspligtige virksomhed.
Ifølge forslaget vil befordringspligtige postvirksomheder skulle give andre
aktører adgang til sit netværk for grænseoverskridende forsendelser. Efter Post
Danmarks opfattelse findes der ikke adgangsbarrierer på pakkemarkedet, der
retfærdiggør det betydelige indgreb i en virksomheds handlefrihed, der er
forbundet med, at virksomheden skal påtvinges at give andre adgang til sit
netværk.
Udover disse generelle bemærkninger har Post Danmark følgende konkrete
bemærkninger til de enkelte bestemmelser i forslaget:
Ad artikel 2: Definitioner:
Det fremgår af bestemmelsen, at definitionerne i art. 2 skal fortolkes i
overensstemmelse med postdirektivet. Ifølge definitionen i forslaget til artikel
2, litra a, omfatter pakkeleveringstjenester alle postforsendelser, bortset fra
brevforsendelser, op til 31,5 kg. Sammenholdes denne definition med
definitionerne af henholdsvis ”postforsendelse” og ”brevforsendelse” i
postdirektivet, jf. postdirektivets art. 2, nr. 6 og 7, fører det til, at kataloger,
aviser og tidsskrifter må anses for pakkeleveringstjenester, da de i henhold til
postdirektivet er ”postforsendelser”, men ikke ”brevforsendelser”. Post
Danmark formoder, at dette ikke har været tilsigtet.
I den danske
sprogversion er ”shall not” oversat til ”bør ikke” i art. 2, litra a,
hvilket efter Post Danmarks opfattelse ikke er korrekt. Det bør i stedet
eksempelvis anføres, at ”transport alene anses ikke for at være en
pakkeleveringstjeneste”.
Ad artikel 3: Oplysningspligt
Den foreslåede bestemmelse indebærer en forøgelse af de oplysninger, der skal
indberettes af postvirksomheder i forhold til i dag, og dermed en vis forøget
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0018.png
administrativ byrde, men det er oplysninger, som vi som virksomhed kan
tilvejebringe. Indberetningspligten omfatter endvidere i modsætning til i dag
kommercielt følsomme oplysninger om segmentopdelte omsætnings- og
mængdetal. Det fremgår ikke eksplicit af artikel 3, at disse følsomme data skal
behandles fortroligt, hvilket efter Post Danmarks opfattelse bør præciseres i
bestemmelsen. I den forbindelse henleder Post Danmark opmærksomheden
på, at offentliggørelse af procentandele eller indeksering også kan være
kompromitterende for de enkelte virksomheder, hvis der er få
indberetningspligtige virksomheder og/eller relevante forsendelser fra disse (fx
er kun pakkeprodukter med omdeling omfattet af bestemmelsen).
Postvirksomheder har ofte forskellige forretningsbetingelser for de enkelte
posttjenester. Det kan efter Post Danmarks opfattelse derfor med fordel
præciseres i stk. 1, litra c, at det er de almindelige forretningsbetingelser for
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester, der skal indsendes til den
nationale forvaltningsmyndighed.
I forslaget til stk. 2 bør ”i første afsnit” efter Post
Danmarks opfattelse erstattes
med ”i stk. 1”, så der ikke er tvivl om, hvilke ændringer som virksomhederne
skal indberette. Alternativt skal nummereringen af bestemmelserne ændres.
Ifølge forslaget til stk. 6 gælder der en minimumsgrænse på 50 beskæftigede
for at en virksomhed er indberetningspligtig, for så vidt angår oplysninger i stk.
1 og 2, men ikke oplysninger i stk. 3. Post Danmark formoder, at det beror på
en fejl, at undtagelsen ikke også omfatter stk. 3-oplysninger, jf. også det
ovenfor anførte
om ”i første afsnit”. Der bør efter Post Danmarks opfattelse
ikke være fortolkningstvivl om et så vigtigt forhold.
En lang række ikke-befordringspligtige postvirksomheder gør - i modsætning
til Post Danmark -
i vid udstrækning brug af ”selvstændige vognmænd”, der på
fast basis udfører sortering, transport og ikke mindst distributionsopgaver for
postvirksomheden. Som følge heraf forventer Post Danmark, at en række større
aktører vil være undtaget fra indberetningspligten, såfremt
beskæftigelseskravet skal fortolkes som et sædvanligt ansættelsesretligt over-
underordnelsesforhold. Post Danmark forventer derfor, at væsentlig
omsætning og mængder i markedet ikke vil skulle indberettes til
forvaltningsmyndighederne i de enkelte lande, som forslaget er formuleret nu.
Det er ikke hensigtsmæssigt. Efter Post Danmarks opfattelse bør
minimumsgrænsen på 50 beskæftigede præciseres, så grænsen tillige omfatter
selvstændige vognmænd, der er knyttet til postvirksomheden.
Ad artikel 4: Gennemsigtige takster og terminaltakster:
Forslaget medfører en forøget administrativ byrde for såvel de
befordringspligtige postvirksomheder som de nationale
forvaltningsmyndigheder. Post Danmark vil være i stand til at tilvejebringe
disse oplysninger.
Side 18/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0019.png
Terminalafgifter er fortrolige oplysninger, som skal indsamles og rundsendes
til øvrige landes forvaltningsmyndigheder i Europa, men det centrale
spørgsmål er, hvad Kommissionen vil anvende disse oplysninger til. Der er tale
om oplysninger vedrørende kommercielle aftaler, som af konkurrencehensyn
ikke må videreformidles. Endvidere er der i forordningen ingen direkte
henvisninger til, at denne fortrolighed er sikret.
Post Danmark står uforstående overfor, at det alene er de befordringspligtige
postvirksomheder, der skal indberette offentlige takstoversigter og fortrolige
terminaltakster. Hvis der skal opnås gennemsigtighed på markedet, bør kravet
gælde for alle postvirksomheder. Ens krav vil samtidig sikre lige
konkurrencevilkår for alle på markedet.
Post Danmark tager for givet, at der kun er tale om oplysninger om
terminalafgifter vedrørende de 15 produkter som er anført i bilaget.
Det er Post Danmarks vurdering, at kun en meget lille andel af de
grænseoverskridende pakker vil blive sendt på vilkår, der vil blive omfattet af
de indberetningspligtige takstoversigter. Det er Post Danmarks vurdering, at
det er et meget stort administrativt apparat, der skal sættes op for at varetage
denne opgave i forhold til den lille andel af pakkemarkedet dette omhandler,
hvorfor forslaget efter Post Danmarks opfattelse ikke rammer formålet med
reguleringen.
Post Danmark bemærker endvidere, at det til trods for produktdefinitionerne i
bilaget til forordningen uundgåeligt vil være meget vanskeligt at sammenligne
priser på tværs af landene. Det vil sandsynligvis være muligt at opstille
sammenligninger for visse lande og visse vægtgrænser, som ikke matcher
eksempelvis prisniveauet for en pakke den modsatte vej, mens det modsatte
kan være gældende for andre lande og vægtgrupper. Eksempelvis har landene
ikke samme vægtintervaller og samme tillægsydelser tilknyttet de enkelte
produkter, hvorfor en sammenligning meget sandsynligt bliver en
sammenligning af ikke sammenlignelige størrelser.
Ifølge forslaget til stk. 3 skal befordringspligtige postvirksomheder fremsende
oplysninger om terminaltakster for ”postforsendelser fra andre
medlemsstater”,
- vurderet ud fra ordlyden
vil det sige ankommende
forsendelser. Denne forståelse harmonerer imidlertid ikke umiddelbart med
bestemmelsen i stk. 4, hvorefter de nationale forvaltningsmyndigheder skal
fremsende de indhentede terminaltakster til de nationale
forvaltningsmyndigheder i oprindelseslandene. Det bør derfor efter Post
Danmarks opfattelse præciseres i forslaget, om bestemmelsen tillige omfatter
terminaltakster for afgående forsendelser, så der ikke opstår fortolkningstvivl
herom.
Ad artikel 5: Vurdering af taksternes overkommelighed:
Side 19/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0020.png
Bestemmelsen i artikel 5 indebærer en pligt for de nationale
forvaltningsmyndigheder til at foretage priskontrol af grænseoverskridende
takster én gang årligt. Priskontrollen omfatter samtlige 15 forsendelsestyper
angivet i bilaget til forordningen og til og fra hvert enkelt EU-land.
Forvaltningsmyndighedens prisvurdering skal endvidere sendes til
Kommissionen, konkurrencemyndighederne og samtlige medlemslande,
herunder i en ikke-fortrolig udgave. Som nævnt ovenfor vil det være en
kompleks opgave at foretage de pågældende prisvurderinger, da der er forskelle
på de enkelte standarder og pris- og produktkategorier i de enkelte lande. Der
vil således være betydelige administrative omkostninger forbundet med denne
byrde, både for den befordringspligtige postvirksomhed og for den nationale
forvaltningsmyndighed.
Efter Post Danmarks opfattelse står disse betragtelige administrative byrder
ikke mål med reguleringen, ligesom priskontrol ikke harmonerer med et
liberaliseret marked.
I overensstemmelse med postdirektivet udarbejder Post Danmark, i lighed med
andre befordringspligtige postvirksomheder, et produktøkonomiregnskab, der
viser produktøkonomien for de enkelte tjenester, der er omfattet af
befordringspligten.
Såfremt Post Danmark havde urimelige høje priser på forsendelser til og fra
udlandet, ville dette således uden videre kunne aflæses af
produktøkonomiregnskabet. Det er derfor efter Post Danmarks opfattelse helt
unødvendigt at gennemføre omfattende prisvurderinger, som forslaget lægger
op til.
Hvis det må anses for tvingende nødvendigt at indføre bestemmelser om
priskontrol, hvilket Post Danmark ikke er enig i, bør bestemmelserne som
minimum gælde ens for alle postvirksomheder på markedet, så der sikres lige
konkurrencevilkår for alle aktører.
Post Danmark bemærker derudover, at der ved vurderingen af priserne bør
tages højde for, at der i Danmark de senere år har været en kundedrevet
udvikling på forbrugermarkedet gående på et ønske om mere ensartede priser.
Det har betydet, at vægtkategorier, priskalkulationsmetoder, tillæg og zoner er
reduceret, så det er blevet lettere at overskue for forbrugere og mindre
erhvervsdrivende.
Endeligt bemærker Post Danmark, at nogle af tidsfristerne i forslaget ikke
synes at harmonere med hinanden. Ifølge forslaget til artikel 5, stk. 1, skal
forvaltningsmyndigheden foretage prisvurderingen inden for 3 måneder efter
modtagelse af oplysninger om priser fra den befordringspligtige virksomhed.
Priser skal indsendes senest den 31. januar, hvilket betyder, at
forvaltningsmyndigheden derfor senest skal træffe afgørelse den 30. april. Går
Side 20/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0021.png
afgørelsen den befordringspligtige postvirksomhed imod, har
postvirksomheden 15 arbejdsdage til at komme med yderligere oplysninger
og/eller begrundelser. Herefter træffer forvaltningsmyndigheden endelig
afgørelse. Henset hertil vil det ikke i alle tilfælde være muligt at overholde
fristen i stk. 5 for offentliggørelse inden den 30. april. Det vil endvidere ikke
være muligt at fremlægge oplysningerne den 31. januar som angivet i stk. 4,
medmindre der menes det efterfølgende kalenderår.
Ad artikel 6: Gennemsigtig og ikke-diskriminerende grænseoverskridende
adgang:
Den så godt som ubetingede adgang til multilateralt aftalte terminaltakster og
infrastruktur til tredjepartsoperatører, som forslaget beskriver, åbner op for
cherry-picking for konkurrerende operatører. Det er Post Danmarks opfattelse,
at der ikke via dette forslag til regulering skal åbnes op for såkaldt down stream
acces. Er dette tilfældet, er der så fald tale om en helt grundlæggende ændring
af de vilkår, der hidtil har været gældende i forhold til pakkemarkedet.
Det bør således klart fremgå af forordningen, at der ikke kan anmodes om
adgang til enkelte netværkselementer, f.eks. distribution, men at der alene kan
opnås adgang til den samlede ydelse fra udvekslingskontoret og frem til
modtageren. Hvis der er adgang til enkelte elementer, vil dette ligeledes
muliggøre cherry-picking på den befordringspligtige virksomheds bekostning.
Endelig skal det sikres, at prisen for adgang til enhver tid giver den
befordringspligtige postvirksomhed fuld omkostningsdækning samt en rimelig
avance.
Post Danmark skal endvidere bemærke, at pligten til at offentliggøre priser på
standardtilbuddet i de enkelte medlemslande medfører stor risiko for, at det er
muligt for uvedkommende at regne sig frem til de fortrolige terminaltakster.
Endvidere vil dette lægge op til yderligere bureaukrati i forhold til at sikre en
smidig og hurtig behandling af den voksende e-handel.
Derudover skal det bemærkes, at offentliggørelsen af et standardtilbud og hele
fastlæggelsen af processen for opnåelse af enighed om grundlaget for det
individuelle tilbud indebærer en risiko for en langvarig og besværlig proces på
et område, hvor hurtighed og effektivitet er en nødvendighed. Dertil kommer at
denne besværlige proces i sig selv vil indebære en betydelig risiko for, at der
opstår en usikkerhed i forhold til prisfastsættelsen til den enkelte afsender, som
kan føre til en den modsatte effekt af Kommissions ønske om at fremme e-
handlen i Europas indre marked.
Ad artikel 8: Revision:
Med hensyn til implementeringstidspunkt er det Post Danmarks opfattelse, at
denne forordning kræver så stor forberedelse og så mange ændringer i
virksomhedens processer, at den tidligst kan implementeres fra 2019. Dette
skal ligeledes ses i lyset af den udvikling af e-commerce markedet, som allerede
Side 21/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0022.png
er i gang og de initiativer, som de nationale postoperatører er i færd med at
implementere for at styrke gennemsigtigheden og effektiviteten på det
voksende e-handelsmarked.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har svaret på høringen som følger:
EU-Kommissionen offentliggjorde 25. maj 2016 en e-handelspakke
indeholdende 5 initiativer, der alle har til formål at fjerne barrierer for
grænseoverskridende e-handel og øvrige on-line aktiviteter. Initiativerne
kommer oven på nogle tidligere fremsatte forslag med samme formål. De 5 nye
initiativer er:
-
Forslag til forordning om pakkelevering
-
Forslag til forordning om geoblocking
-
Forslag til revision af CPC-forordningen
-
Vejledning om UCP-direktivet
-
Meddelelse om online platforme
De tidligere fremsatte initiativer er forslag til kontraktregler for salg af fysiske
varer og digitalt indhold og persondataforordningen. Senere i 2016 forventes
endvidere et forslag om ”one-stop-shop” for momsbetaling ved
grænseoverskridende handel med varer.
Forslaget om pakkelevering skal således ses i sammenhæng med de yderligere
initiativer på området og har yderligere perspektiver idet pakkelevering
naturligvis ikke kun omfatter e-handelsområdet.
Billig, effektiv og troværdig pakkelevering er helt afgørende blandt andet for
succesfuld e-handel, også over grænserne. I det lys finder Dansk Erhverv det
positivt, at Kommissionen vil styrke konkurrencen ved at skabe større
gennemsigtighed om priserne for pakkelevering over grænserne.
Der har tidligere været forslag fremme om prisregulering på området. Dansk
Erhverv skal i den forbindelse gentage, at vi ikke støtte(r) politisk regulering af
priserne, hverken på dette eller på andre områder. Politisk regulering af priser
er ikke hensigtsmæssig i en markedsøkonomi. Prisdannelsen skal overlades til
markedet og politikerne sikrer bedst billige priser ved at sørge for at
konkurrencen fungerer.
Private pakkedistributører har allerede velfungerende pakkenetværk over
grænserne i EU, med gode forbrugermuligheder for eksempel med anvendelse
af track-and-trace og fleksibel levering. Dansk Erhverv er glad for, at der ikke
ændres ved det med dette forslag. Organisationen støtter således også generelt
de fravalg, der angives i udkastet og som derfor ikke bliver en del af den
kommende regulering.
Forslaget indeholder i udkast til artikel 3 bestemmelser om diverse
oplysningsforpligtelser primært for virksomheder på 50 ansatte og derover
samt virksomheder, der er etableret i mere end én medlemsstat. Dansk Erhverv
Side 22/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0023.png
er som udgangspunkt skeptiske i forhold til de administrative forpligtelser,
dette vil pålægge de private aktører på området.
Dansk Erhverv opfordrer derfor til, at branchen inddrages i at fastlægge
præcist hvilke data, der kan indsamles nationalt under hensyntagen til deres
individuelle produktionsforhold, registreringsmuligheder og fortrolighed.
For så vidt angår forslagene om regulering af de befordringspligtige
virksomheder, skal Dansk Erhverv blot generelt bemærke, at man finder, at den
bedste metode til at fjerne de til tider og på visse steder monopollignende
tilstande i europæisk pakkelevering er at styrke konkurrencen og
gennemsigtigheden på området.
Der henvises endvidere til Dansk Erhvervs høringssvar af d.d. til
specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål vedrørende
Kommissionens meddelelse om e-handel med videre. Svaret vedlægges som
bilag da det er relevant også for denne høring.
I den forbindelse bemærkes yderligere til orientering, at Dansk Erhverv
ligeledes støtter Kommissionens forslag om at fjerne bagatelgrænsen for
småpakker fra 3. lande. Den nuværende bagatelgrænse for småpakker fra 3.
lande skaber konkurrenceforvridning for netbutikker i EU-lande til fordel for
netbutikker uden for EU. Ifølge Kommissionen gik EU-landene tilsammen glip
af over € 500 mio. i 2013 i moms på varer, der blev e-handlet i lande uden for
EU, men som lå under moms bagatelgrænsen (EU-Kommissionen, maj 2015,
’Assessment of the application and impact of the VAT exemption for
importation of small consignments’).
Dansk Erhverv er åben over for en fælles bagatelgrænse for at hjælpe små
virksomheder, hvis den er på niveau med den eksisterende danske
bagatelgrænse, hvor virksomheder i Danmark først skal momsregistreres, når
de sælger for ca. €7.000.
Som det blandt andet fremgår af ovenstående er det samlede område af
relevans for pakkelevering, e-handel, moms, osv. relativt komplekst og i kraftig
udvikling. Henset hertil, samt henset til den korte høringsfrist forbeholder
Dansk Erhverv sig muligheden for at vende tilbage med yderligere
bemærkninger på et senere tidspunkt.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På nuværende tidspunkt har der været afholdt en del møder i Rådets
arbejdsgruppe om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester.
Møderne har båret præg af en grundlæggende støtte til formålet med
forordningen om at øge konkurrencen og sænke priserne, men der har også
været mange opklarende spørgsmål til de enkelte elementer, herunder om det
er realistisk at opnå mere konkurrence og lavere priser gennem tiltag som
transparens og øget tilsyn. Herudover har flere medlemsstater også stillet
spørgsmål ved grænsen på 50 medarbejdere for at falde ind under
forpligtelserne i art. 3, de fastsatte tidsfrister, konceptet om "affordability" i
Side 23/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0024.png
prissætningen, samt om, hvorvidt kun befordringspligtige pakkedistributører
skal være omfattet af alle bestemmelser.
Endelig har flere medlemsstater tilkendegivet, at de ikke efterspørger
prisregulering og har peget på risikoen for, at reguleringen bliver unødig
bureaukratisk med efterfølgende administrative byrder.
Der har under drøftelserne vist sig at være forskellige opfattelser, herunder
især om følgende:
-
Artikel 2 om definitionen af 20 mm-grænsen for breve (nævnt i
præambel 8), hvor en række lande, herunder Danmark, har stillet
spørgsmål ved denne.
om indsamling af oplysninger om pakkeleveringsvirksomheder, hvor
det har været drøftet, om underleverandører også er omfattet af
bestemmelsen. En række lande har været skeptiske heroverfor, andre
ser gerne, at de er omfattet, mens andre igen ønsker en
minimumsgrænse for underleverandørens størrelse (målt på antallet af
ansatte).
Artikel 4 om gennemsigtige takster og terminaltakster, hvor
tekstforslaget fra formandskabet ikke længere opererer med
terminaltakster, da en lang række lande, herunder Danmark, ikke så
grund til at inkludere terminaltakster i forslaget. De befordringspligtige
virksomheder har ikke selvstændig indflydelse på disse takster, der
forhandles kollektivt i Verdenspostforeningens (UPU’s)regi.
Det har været drøftet, om bestemmelsen skulle udbredes til alle
tjenesteudbydere for at skabe ligestilling mellem den
befordringspligtige virksomhed og de øvrige virksomheder
eventuelt
med en minimumsgrænse - eller om man skulle fastholde, at det alene
var den befordringspligtige virksomhed, der var omfattet. Begge ”sider”
støttes af en række lande. Danmark mener, at bestemmelsen bør udgå.
Hvis dette ikke er muligt, går Danmark ind for det oprindelige forslag
om, at artikel 4 kun skal gælde for den befordringspligtige
postvirksomhed.
Artikel 5 om vurdering af taksternes overkommelighed, hvor det har
været drøftet, om forslaget helt skulle udgå, eller om man skulle gå
tilbage til et tidligere forslag, som var mere omfattende.
Det har
endvidere været drøftet, om bestemmelsen kun skal omfatte den
befordringspligtige virksomhed eller udvides til andre
postvirksomheder også.
Det har endvidere været drøftet, om indhold af pakketyper, nævnt i
annekset, kunne reduceres. Det har herudover været drøftet, om dele af
artiklen skulle udlægges til beslutning via gennemførelsesretsakter.
Der er fortsat meget forskellige holdninger til, om landene ønsker
bestemmelsen slettet, udvidet eller indskrænket. Danmark har oplyst,
Side 24/37
-
-
-
-
-
-
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0025.png
at man ikke vil have indvendinger imod en sletning af bestemmelsen.
Side 25/37
-
Artikel 6 om tredjeparts adgang til de befordringspligtige virksomheder
grænseoverskridende netværk og multilaterale prisaftaler: et flertal af
lande, herunder Danmark, har udvist stor skepsis overfor indholdet og
fortsat ikke er overbeviste om merværdien. I det sidste tekstforslag fra
formandskabet er artiklen slettet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen mener, at det digitale indre marked bør kendetegnes ved åbenhed
overfor digital innovation og konkurrence, hvorved der bør være fokus på at
sikre lave adgangsbarrierer for nye digitale virksomheder samt på at undgå
protektionistiske tiltag. Regeringen støtter intentionerne om at sikre en bedre
integration af det digitale indre marked ved at fjerne de barrierer, der
forhindrer forbrugerne i at købe på tværs af grænser, og virksomhederne i at
sælge på tværs af grænser.
Regeringen hilser den del af nærværende forslag, som vedrører indsamling af
oplysninger om pakkeleveringsvirksomhederne og deres aktiviteter, f.eks. de
tjenester de tilbyder og deres salgsbetingelser, velkommen. Herved kan
forbrugere og små virksomheder orientere sig herom. Det vil være
hensigtsmæssig forbrugeroplysning.
Derimod giver det efter regeringens opfattelse ikke mening i et
konkurrencepræget og liberaliseret marked med mange udbydere af
pakketjenester og med mange forskellige kunder, som efterspørger disse
ydelser, at skærpe tilsynet med de befordringspligtige postvirksomheders
priser. I et sådant marked vil prisen i sidste ende være udtryk for en balance
mellem udbud og efterspørgsel. Kravet om skærpet tilsyn med prissætning
virker på den baggrund som en anakronisme, der påfører unødvendige byrder.
Regeringen er endvidere af den opfattelse, at en ny regulering af den
befordringspligtige virksomheds priser skaber en uklarhed i forhold til den
danske situation. Der kan således opstå den situation om nogle få år, at der
ikke længere udpeges en befordringspligtig virksomhed, idet befordringspligten
til den tid må forudsættes håndteret af markedet - således som det i øvrigt er
forudsat i postdirektivet som en mulighed.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på møde den
25. november 2016 til orientering.
Der blev oversendt samlenotat til Europaudvalget den 18. november 2016.
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0026.png
Dagsordenspunkt 3: Rådskonklusioner om forbedring af
trafiksikkerheden (Vallettaerklæringen om trafiksikkerhed)
KOM (2017) 7629
Nyt notat.
1. Resumé
Det er forventningen, at Kommissionen på rådsmødet (Transport,
Telekommunikation og Energi
transportdelen) den 8. juni 2017, vil
fremlægge rådskonklusioner om forbedring af trafiksikkerheden
(Vallettaerklæringen) til vedtagelse.
Med Formandskabets udkast til Vallettaerklæringen om trafiksikkerhed
(Vallettaerklæringen) bygges der videre på Kommissionens tidligere
handlingsplan på trafiksikkerhedsområdet. Målet frem mod 2030 er at
halvere antallet af alvorligt tilskadekomne ved blandt andet at fokusere på
arbejdet med bløde trafikanter, ny teknologi og bedre registrering og
indsamling af data.
Vallettaerklæringen mødte bred opbakning fra medlemslandene på det
uformelle ministermøde i Valletta den 29. marts 2017.
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk ret, idet der ikke er tale om
lovgivning.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
2. Baggrund
Det maltesiske formandskab har udarbejdet udkast til Vallettaerklæringen,
som bygger videre på EU-kommissionens meddelelse fra december 2010: "På
vej mod et europæisk trafiksikkerhedsområde: politiske retningslinjer for
trafiksikkerheden for 2011-2020", som blev vedtaget af Rådet som
rådskonklusioner. Heri blev der formuleret en række overordnede forslag, som
skal medvirke til at halvere antallet af dræbte i trafikken fra 2010-2020. Det er
denne trafiksikkerhedspolitik, formandskabet ønsker at opdatere og videreføre
med Vallettaerklæringen.
Vallettaerklæringen har været behandlet på ministermøde på Malta i
slutningen af marts, hvor erklæringen havde bred opbakning fra
medlemslandene. På baggrund af Vallettaerklæringen udarbejdede
arbejdsgruppen for landtransport udkast til Rådes konklusioner om forbedring
af trafiksikkerheden.
Side 26/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0027.png
Det er forventningen, at udkast til rådskonklusioner om Vallettaerklæringen vil
blive vedtaget af ministrene på Rådsmødet den 8. juni 2017 (Transport,
Telekommunikation og Energi
transportdelen).
3. Formål og indhold
Formålet med erklæringen er at skabe en ny platform for at arbejde videre med
trafiksikkerheden på tværs af EU og skabe opmærksomhed om, at den positive
udvikling indenfor trafiksikkerheden er stagneret de seneste år. Et af
erklæringens mål er at arbejde for en halvering i antallet af alvorligt
tilskadekomne i EU i 2030 målt i forhold til 2020.
Fokusområderne i erklæringen er at arbejde for bedre registrering af data,
herunder at opnå konsensus om anvendte definitioner i forbindelse med
trafikulykker, at have opmærksomhed på forholdene særligt i byzone for bløde
trafikanter og udsatte trafikale områder, at arbejde for smarte teknisk løsninger
og at arbejde hen mod selvkørende biler.
Yderligere er der i erklæringen fokus på bedre uddannelse og påvirkning af
adfærd i trafikken, og effektiv håndhævelse af reglerne gennem tværgående
samarbejde medlemslandenes myndigheder imellem.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant, da der ikke er tale om lovgivning.
7. Konsekvenser
Sagen har ingen statsfinansielle, lovgivningsmæssige eller
samfundsøkonomiske konsekvenser, da der ikke er tale om lovgivning.
8. Høring
Ikke relevant.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed blandt medlemsstaterne om rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for Formandskabets udkast til
erklæring om trafiksikkerhed.
Side 27/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0028.png
Regeringen har ikke fastlagt en national målsætning om antallet af trafikdræbte
frem mod 2020, men sætter ind med konkrete, målrettede initiativer og
foranstaltninger på trafiksikkerhedsområdet, når der er behov for det.
Det er regeringens holdning, at trafiksikkerhed overvejende anses for at være et
nationalt anliggende, herunder at det er den til enhver tid værende
vejmyndighed, der er ansvarlig for trafiksikkerhedspolitikker og økonomiske
rammer herfor. På det tekniske område, herunder i forbindelse med
fastsættelse af sikkerhedskrav til køretøjer, er det dog afgørende at arbejdet
sker på europæisk og internationalt plan.
Regeringen ser et stort potentiale i, at trafiksikkerhed generelt kan forbedres
ved hjælp af tekniske løsninger. Regeringen støtter derfor op om det
europæiske og internationale arbejde på dette område.
Regering støtter således Vallettaerklæringens opfordring til Kommissionen om
at fremskynde revisionen af forordningerne om generel sikkerhed i trafikken
(hvor der blandt andet stilles sikkerhedskrav til køretøjer) og sikkerhed for
fodgængere. Disse forordninger står over for en revidering i løbet af 2017 for at
følge med i den tekniske udvikling af sikkerhedsudstyr.
Regeringen støtter op om den endelige tekst.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 28/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0029.png
Dagsordenspunkt 4:
Rådskonklusioner om prioriteterne for EU’s
maritime transport frem til 2020
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 8. juni 2017
forventes vedtagelse af rådskonklusioner
om prioriteterne for EU’s maritime
transport frem til 2020.
2. Baggrund
Rådet (transport, telekommunikation og energi) forventes den 8. juni 2017 at
vedtage rådskonklusioner om prioriteterne for EU’s maritime transport frem til
2020. Den internationale og europæiske maritime transportsektor befinder sig
i en særlig position med udfordrede markeder, faldende vækstrater og
voksende politiske krav om at reducere skibsfartens indvirkning på miljø og
klima. Samtidig betyder nye teknologier og øget digitalisering og
automatisering, at international skibsfart forandres i et hidtil uset tempo. I
lyset heraf vil transportrådet skulle tage stilling til udkast til rådskonklusioner
om fremtiden for europæisk søfart frem til 2020.
Forslaget til rådskonklusionerne bygger videre på Valletta-erklæringen om
samme emne, som blev vedtaget på ministerkonferencen for transport den 28.-
29. marts 2017 i Malta.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne sigter på at identificere EU’s fremtidige prioriteter i
forhold til at kunne håndtere aktuelle udfordringer og muligheder af betydning
for skibsfartserhvervets økonomiske rammevilkår. Konklusionerne er
struktureret efter tre hovedtemaer med fokus på henholdsvis global
konkurrenceevne, digitalisering samt miljø- og klimaregulering.
Udkastet til rådskonklusionerne fastslår, at en global konkurrencedygtig
maritim sektor forudsætter stabile og gode rammevilkår baseret på høje,
internationale sikkerheds- og miljøstandarder og sociale forhold. Desuden
fremhæves moderne logistik, infrastruktur og havne som vigtige byggesten i at
skabe et fuldendt indre marked for maritim transport. Fremadrettet betones
nødvendigheden af fortsat fokus på uddannelse og kompetenceudvikling.
I udkastet understreges desuden vigtigheden af, at den digitale udvikling
skaber nye muligheder for industrien og for myndighederne. Digitaliseringen
skal understøtte en mere effektiv sektor. Særligt er der fokus på fælles
harmoniserede meldeformaliteter når skibe anløber europæiske havne
(European Maritime Single Window environment), adgang til og anvendelsen
Side 29/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0030.png
af data, potentialet ved automatisering, muligheder med elektroniske
certifikater for skibe og søfarende samt maritim teknologiudvikling. Øget
digitalisering kræver, at reguleringen tager højde for udviklingen, samtidig med
at digitalisering inkorporeres i fremtidig maritime regulering.
Endelig er der også bred enighed om, at det centrale inden for miljø- og
klimaregulering er IMO-forhandlingerne om drivhusgasudledningerne fra
søfarten og arbejdet med at vedtage en ambitiøs strategi. Derudover fremhæves
nødvendigheden af at have fokus på håndhævelse af de allerede vedtagne
miljøregler vedrørende udledninger fra skibe, såsom de kommende krav om
svovlindhold i skibsbrændstoffer fra 2020. Endelig opfordres der til at fremme
anvendelsen af alternative energikilder og brændstoffer til skibsfarten samt at
se på investerings- og finansieringsmuligheder til brug for sektorens grønne
omstilling.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser eller
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være bred opbakning blandt medlemslandene til udkast til
rådskonklusioner.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på at have gode rammevilkår for dansk maritim
transport for at sikre sektorens konkurrenceevne. Som led heri vurderes det
vigtigt, at der også på europæisk plan er fokus på sektorens udfordringer,
herunder den europæiske industris globale konkurrenceevne, samtidig med, at
søsikkerhed og miljøhensyn fremmes gennem international regulering.
Regeringen arbejder for, at man løbende i arbejdet med revision af EU-
lovgivningen for maritim transport har særligt stor fokus på de muligheder,
Side 30/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0031.png
digitalisering, automatisering og øget brug af data har for at fremme sektorens
konkurrenceevne, herunder gennem reduktion af administrative byrder.
På det grundlag støtter regeringen udkastet til rådskonklusioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 31/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0032.png
Dagsordenspunkt 5: Kommissionens forslag til en vejpakke
Side 32/37
Der foreligger ikke dokument på sagen.
Nyt notat.
1. Resumé
Det er forventningen, at Europa-Kommissionen den 31. maj 2017 offentliggør
den første del af en ny, samlet vejpakke. Europa-Kommissionen informerer på
TTE-rådsmødet den 8. juni 2017 om pakken, der vil indeholde en række
forslag til justeringer på vejtransportområdet, herunder ændringer
vedrørende de sociale aspekter.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen vil fremsætte forslag om en række revisioner af reglerne
på vejtransportområdet, især med det formål at sikre en bedre og mere effektiv
håndhævelse af de fælles regler. Herudover har der fra flere medlemslande
været et pres for, at en revision af reglerne bør berøre de sociale aspekter af
vejtransporten.
De forslag, som Europa-Kommissionen i første omgang forventes at lancere d.
31. maj 2017 som en del af vejpakken, vedrører adgangen til
vejtransporterhvervet og adgangen til markedet for internationalt godskørsel
(cabotagekørsel), udlejningskøretøjer uden fører, regler om tilrettelæggelsen af
arbejdstid, takograf og udstationering af arbejdstagere i transportsektoren,
samt regler om afgifter på tunge godskøretøjer og vejskatter.
Europa-Kommissionen forventes at fremsætte yderligere initiativer som en del
af vejpakken forventeligt ultimo 2017 og foråret 2018.
Danmark er i januar 2017 indtrådt i en ”Vejtransportalliance” med otte andre
lande (AT, BE, FR, DE, IT, LU, SE og NO) om en fælles position om fremtidens
europæiske vejtransportpolitik, der vedrører en række af de forhold, som
Europa-Kommissionens forslag vedrører.
3. Formål og indhold
Europa-Kommissionen ventes d. 31. maj 2017 at offentliggøre første del af en
pakke af initiativer på vejtransportområdet (vejpakken).
Formålet med pakken er at sikre en effektiv og sikker vejtransport, der samtidig
tager hensyn til miljøet og til de sociale vilkår. Det er Kommissionens
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0033.png
vurdering, at det indre marked for vejtransport endnu ikke er gennemført, og at
vejpakken skal adressere dette, herunder især problematikker der vedrører
håndhævelse af de fælles regler.
Vejpakkens første del forventes at bestå af følgende elementer, idet der dog
tages forbehold for, at pakken endnu ikke er offentliggjort:
a)Forslag om revision af reglerne om betingelser for udøvelse af
vejtransporterhvervet (forordning nr. 1071/2009) og adgang til markedet for
international godskørsel (forordning nr. 1072/2009):
Kommissionens forventes at fremsætte en revision af forordning nr. 1071/2009
med henblik på at imødekomme diskussionen om anvendelsen af
postkasseselskaber (etableringssted), som har været genstand for en stor debat
i en række europæiske lande.
Revisionen forventes at basere sig på et princip om, at der skal være en
proportional aktivitet i etableringsmedlemslandet. Samtidig vil revisionen
fokusere på at forbedre samarbejdet mellem medlemslandene, så der kan
sikres en effektiv håndhævelse af reglerne.
Det forventes derudover, at Kommissionen vil fremlægge et forslag til en ”light-
regulering” af godskørsel med køretøjer under 3.500 kg. (varebiler), således at
dele af de krav, der stilles til godskørsel med køretøjer over 3.500 kg., vil finde
anvendelse på godskørsel med varebiler. Dette forventes bl.a. at gælde krav om
økonomisk grundlag samt faktisk etableret og varigt forretningssted for
virksomheder, som udfører godskørsel med varebiler.
Kommissionen forventes at fremsætte et forslag til en revision af
cabotagereglerne (1072/2009), så man ændrer den nuværende definition af
cabotagekørsel, hvor der efter en international transport tillades tre
cabotagekørsler på syv dage, og erstatter denne med en model, hvor der gives
tilladelse til at udføre et ubegrænset antal cabotagekørsler inden for et bestemt
antal dage. Det er uvist, hvilket bestemmelser forslaget vil indeholde for så vidt
angår antallet af dage, der vil kunne udføres cabotagekørsel i. Kommissionens
hensigt er at gøre cabotagereglerne mulige at håndhæve.
b) Forslag til revision af reglerne om anvendelse af udlejningskøretøjer uden
fører til godstransport ad landevej (direktiv nr. 2006/1):
Kommissionen forventes at fremsætte en teknisk ændring af direktivet, så det
bliver muligt at leje et køretøj i et andet medlemsland, hvis ens køretøj bryder
sammen under transporten. Dette vil i givet fald risikere at gøre det muligt at
udføre cabotagekørsel i et køretøj fra værtsmedlemslandet, hvilket vil have en
negativ effekt på muligheden for kontrol af cabotagekørsel inden for de
nuværende rammer.
Side 33/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0034.png
c) Forslag til revision af reglerne om harmonisering af visse sociale
bestemmelser inden for vejtransport (forordning nr. 561/2006) og regler om
takografer inden for vejtransport (forordning nr. 165/2014):
For så vidt angår forordning 561/2006, forventes Kommissionen at foreslå, at
det regulære ugentlige hvil ikke må afholdes i køretøjet, men skal afholdes
under passende indkvartering, hvilket skal stilles til rådighed af arbejdsgiveren.
Samtidigt forventes det, at Kommissionen ændrer den nuværende
referenceperiode for førerens ugentlige hvil, så føreren i fire på hinanden
følgende uger skal afholde enten fire regulære ugentlige hviletider (min. 45
timer) eller to regulære ugentlige hviletider og to reducerede ugentlige
hviletider (min. 24 timer).
Det forventes, at Kommissionen vil foreslå, at det tilføjes, at arbejdsgiveren
forpligtes til at sørge for, at kørslen bliver indrettet, så det bliver muligt for
førere at afholde mindst ét ugentligt hvil hjemme.
Kommissionen forventes at fremsætte et forslag om revision af
takografforordningen (165/2014). En revision af forordningen skal understøtte
de forslag, som Kommissionen forventes at fremsætte på områderne for
cabotagekørsel og udstationering. Kommissionen forventes at forslå, at føreren
bliver forpligtet til at indtaste landesymboler for det sted, hvor førerens arbejde
er startet og sluttet og for hver gang, føreren har krydset en grænse.
d) Forslag om regler om mobile arbejdstagere inden for
vejtransportvirksomhed:
Som udgangspunkt er udstationeringsdirektivet (96/71/EF) gældende på
transportområdet. Henset til transportsektorens særlige karakteristika som fx
en høj grad af mobilitet har udstationeringsdirektivet i praksis dog vist sig
vanskeligt at håndhæve.
Det forventes, at Kommissionen vil foreslå at indføre sektorspecifikke regler
om udstationering. Her forventes det, at Kommissionen vil undtage førere, der
er udsendt i et bestemt antal dage indenfor en kalendermåned. Hvis føreren er
udsendt i længere tid end dette, vil føreren være at betragte som udstationeret
fra 1. dag. Det betyder, at værtslandets regler om bl.a. mindsteløn vil finde
anvendelse. Det er uklart, hvilket antal dage Kommissionen vil fremlægge.
e) Forslag til revision af reglerne om minimumsbetingelser for gennemførelse
af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 og (EØF) nr. 3821/85 med hensyn til
sociale bestemmelser (direktiv nr. 2006/22) inden for vejtransportvirksomhed
og om tilrettelæggelse af arbejdstid for personer, der udfører mobile
vejtransportaktiviteter (direktiv nr. 2002/15).
Side 34/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0035.png
Det forventes, at Kommissionen vil foreslå, at medlemslandene forpligtes til at
føre kontrol med overholdelsen af direktiv nr. 2002/15, og at det
administrative samarbejde mellem medlemslandene, herunder udveksling af
data, styrkes.
Det forventes, at Kommission vil foreslå en ændring af førerens "rådighedstid" i
de situationer, hvor førere kører i hold, og den ene fører ikke skal assistere den
kørende fører, så de første 45 minutter af en tidsperiode kan anses for pause.
Det forventes ydermere, at Kommissionen vil foreslå at ændre den nuværende
referenceperiode for beregning af den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid, som
højst må være 48 timer fra fire måneder til fire uger.
f) Forslag til revision af reglerne for vej-
og brugsafgifter
for tunge
godskøretøjer (direktiv 1999/62) (Eurovignette):
Kommissionen forventes at fremsætte et forslag til revision af Eurovignette-
direktivet med henblik på at fremme principperne om at ”forbrugeren betaler”
og ”forureneren betaler”.
Kommissionen forventes ikke at indføre krav om distancebaserede vejafgifter,
men forventes at introducere en incitamentsstruktur eller egentlig regulering,
som fordrer anvendelsen af denne type af afgifter i stedet for periodebaserede
brugsafgifter, som vi anvender i Danmark.
Det kan også forventes, at Kommissionen vil lægge vægt på, at vej- og
brugsafgifter skal gælde for alle køretøjer til godstransport med totalvægt på
mere end 3,5 ton. De gældende regler giver under visse betingelser mulighed
for at undtage køretøjer mellem 3,5 ton og 12 ton fra afgiftsopkrævningen.
I lyset af Tysklands kommende brugsafgift for person- og varebiler ventes en
udvidelse af direktivets område til delvist at omfatte person- og varebiler.
Endelig vil forslaget muligvis omfatte bindende regler om anvendelsen i de
enkelte medlemsstater af provenuet fra vej- og brugsafgifter.
g) Forslag til revision af reglerne om bompengetjenester (direktiv 2004/52)
Kommissionen forventes at fremsætte et forslag, som understøtter den
europæiske elektroniske bompengetjeneste (EETS) til opkrævning af
vejafgifter, så det bliver enklere for bilister at køre mellem de medlemslande i
EU, som har indført denne type afgifter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet udtalelser afventer pakkens offentliggørelse.
Side 35/37
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0036.png
5. Nærhedsprincippet
Side 36/37
Nærhedsprincippet vurderes, når pakken er blevet offentliggjort.
6. Gældende dansk ret
Gældende dansk ret vurderes, når pakken er blevet offentliggjort.
7. Konsekvenser
Såvel lovgivningsmæssige-, statsfinansielle-, samfundsøkonomiske som
administrative konsekvenser for erhvervslivet vurderes, når der foreligger
konkrete forslag til nye eller ændrede retsakter.
8. Høring
De konkrete forslag sendes i høring, når de foreligger.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der tegner sig en klar opdeling af medlemslandene. Overordnet set ønsker de
østeuropæiske medlemslande en yderligere åbning af markedet, mens de
vesteuropæiske medlemslande ikke ønsker yderligere markedsåbning.
Danmark er i januar 2017 indtrådt i en ”Vejtransportalliance” med otte andre
lande (AT, BE, FR, DE, IT, LU, SE og NO) om en fælles position om fremtidens
europæiske vejtransportpolitik, der vedrører en række af de forhold, som
Europa-Kommissionens forslag vedrører.
Danmark deltager sammen med LU, NL og SE i den fælles brugsafgift,
Eurovignetten. Der er således interessefællesskab mellem disse lande for så
vidt angår forslag om ændret regulering af vej- og brugsafgifter.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen stiller sig overordnet positiv over for en revision af reglerne på
vejtransportområdet, der har til formål at sikre klare og enkle regler for
arbejdstagere og arbejdsgivere samt styrker håndhævelsen af de fælles regler.
Regeringen vil i den forbindelse arbejde for, at Europa-Kommissionens
initiativer udmøntes i klare regler med henblik på at modvirke social dumping
samt at sikre statens provenu fra afgifter omfattet af initiativerne.
De konkrete initiativers konsekvenser vil skulle undersøges nøje inden dansk
stillingtagen. Herunder skal det undersøges, i hvilken udstrækning revisionen
sikrer fortsat national kompetence, for så vidt angår beslutning om
Rådsmøde nr. 3545 (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 8/6-17 - transportdelen
1761594_0037.png
videreførelse af eksisterende brugsafgifter, undtagelse af lette lastbiler fra
afgiftspligt samt anvendelse af provenu fra afgiften.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 37/37