Europaudvalget 2016-17
Rådsmøde 3558 - økofin Bilag 1
Offentligt
1766780_0001.png
EU's budget for 2018
SEC (2017) 250
1. Resume
7. juni 2017
Kommissionen har fremlagt forslag til EU's budget for 2018.
Kommissionens forslag til EU's 2018-budget indebærer et niveau for forpligtigelser på 160,6
mia. euro. Det foreslåede forpligtigelsesniveau svarer til 1,02 pct. af EU's BNI. I forhold til
2017-budgettet er der tale om en stigning på 1,4 pct. svarende til 2,2 mia. euro.
Betalingsbevillingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 145,4 mia. euro. Det foreslåede
betalingsniveau svarer til 0,93 pct. af EU's BNI og ligger 10,4 mia. euro under betalingsloftet
for 2018. I forhold til budgettet for 2017 er der tale om en stigning i betalingsbevillingerne på
8,1 pct., svarende til 10,9 mia. euro.
Det er lagt til grund, at det danske EU-bidrag i 2018 vil blive ca. 20,6 mia. Der vil kunne
komme ændringer til estimatet, når der er mere sikker viden om det endelige EU-budget for
2018.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde d. 30. maj 2017 sit forslag til EU's budget for 2018, der
skal behandles i henhold til budgetproceduren vedtaget med Lissabon-traktaten.
Hjemmelsgrundlaget er traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budget-
tet).
Forslaget
til EU’s budget for 2018
behandles af Rådet i løbet af juli. Europa-
Parlamentet forventes at behandle forslaget i efteråret 2017. Hvis der er uoverens-
stemmelse mellem Rådet og Europa-Parlamentet, indledes herefter en 21 dage
lang forligsprocedure med Kommissionen i rollen som mægler. Der stiles mod en
aftale om det endelige budget på ECOFIN-budget i november 2017.
Kommissionens
forslag til EU’s budget for 2018
er fastlagt inden for rammerne af
forordningen om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 (MFF).
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU's 2018-budget er opsummeret i tabel 1.
Rådsmøde nr. 3558 (økonomi og finans - budget) den 24. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 24/6-17 - budget
1766780_0002.png
2
Tabel 1
Kommissionens forslag til 2018-budgettet
Mia. euro, løbende
priser
2017-budget
1)
2018 budgetforslag
Forskel i euro
Forskel i pct.
Forpligtel-
Forpligtel-
Forpligtel-
Forpligtel-
Betalinger
Betalinger
Betalinger
Betalinger
ser
ser
ser
ser
1a. Vækstpolitikker
1b. Samhørighed
2. Landbrug
3. Sikkerhed & Borger
4. Globale Europa
5. Administration
I alt udgiftskategori 1-5
Flex. instrumentet
Global forp. margin
Margin for uforudsete
udgifter
21,3
54,1
58,6
4,3
10,2
9,4
157,8
0,5
1,9
1,9
19,3
37,2
55,0
3,8
9,5
9,4
134,0
1,0
0
0
21,8
55,4
59,6
3,5
9,6
9,7
159,6
0,8
0,9
0
20,1
46,8
56,4
3,0
9,0
9,7
144,8
0,7
0
0
0,5
1,3
1,0
-0,8
-0,6
0,3
1,7
0,8
9,6
1,4
-0,8
-0,5
0,3
10,8
2,5
2,4
1,7
-18,9
-5,6
3,1
1,1
3,9
25,7
2,6
-21,7
-5,6
3,1
8,0
Andre særlige flex.
instrumenter
I alt
Udgiftsloft
Heraf fratrukket fra margin
for uforudsete udgifter
0,6
158,4
155,6
-1,1
1,1
1,04
0,5
134,5
142,9
-2,8
7,0
0,89
1,1
160,6
159,5
-0,6
1,1
1,02
0,6
145,4
154,6
0
10,4
0,93
0,5
2,2
0,2
11,0
80,5
1,4
34,6
8,1
Margin
2)
Pct. af BNI
Anm.: 1) 2017-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1 og forslag om ændringsbudget 2 og 3.
2) Ifølge Kommissionens fortolkning af MFF-forordningen finansieres betalingerne til de særlige fleksibili-
tetsinstrumenter udover betalingsloftet. Gruppen af Danmarks ligesindede lande finder, at alle betalinger
skal finansieres inden for betalingsloftet. Lægges gruppen af Danmarks ligesindede landes fortolkning af
MFF-forordning til grund for beregning af marginen til betalingsloftet, vil den derfor kun være på 9,2 mia.
euro i 2018. Ifølge Kommissionen udregnes margin på baggrund af totalen for udgiftskategori 1-5 eksklusiv
de særlige fleksibilitetsinstrumenter, der ligger ud over loftet.
Kilde: Kommissionens forslag til EU’s budget for 2018.
Udgiftslofterne, som er fastsat i MFF-forordningen for 2014-2020, udgør i 2018
159,6 mia. euro i forpligtigelser og 144,8 mia. euro i betalinger. Herudover er der
en række særlige fleksibilitetsinstrumenter
1
, som ifølge Kommissionen kan aktive-
res udover både forpligtelses- og betalingslofterne. En gruppe medlemslande,
herunder Danmark, mener imidlertid, at de særlige fleksibilitetsinstrumenter kun
kan aktiveres udover forpligtigelsesloftet, men skal afholdes inden for det aftalte
betalingsloft.
I sit budgetforslag for 2018 har Kommissionen foreslået, at Fleksibilitetsinstru-
mentet samt Solidaritetsfonden aktiveres i 2018 for samlet set ca.1,9 mia. euro i
forpligtelser og knap 1,3 mia. euro i betalinger.
1
Nødhjælpsreserven, Globaliseringsfonden, Solidaritetsfonden og Fleksibilitetsinstrumentet.
Rådsmøde nr. 3558 (økonomi og finans - budget) den 24. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 24/6-17 - budget
1766780_0003.png
3
Kommissionen foreslår desuden at anvende knap 1,3 mia. euro fra den globale
margin for forpligtigelser
3
til finansiering af den Europæiske fond for strategiske
investeringer(EFSI). Dette er en del af aftalen mellem Europa-Parlamentet og
Rådet om finansieringen af EFSI. Derudover, foreslår Kommissionen at aktivere
den globale margin for forpligtigelser til finansiering af et Europæisk Solidaritets-
korps (18,4 mio. euro) og Ungdomsbeskæftigelsesinitiativet (233,3 mio. euro). Det
bemærkes, at sidstnævnte merbevilling til Ungdomsbeskæftigelsesinitiativet sker
med forbehold for endelig godkendelse af aftalen om midtvejsevalueringen af den
flerårige finansielle ramme (MFF).
3.1 Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
3.1.1 Udgiftskategori 1a
Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Kategori 1a omfatter en række nøglepolitikområder i Europa 2020-strategien,
herunder bl.a. forskning, uddannelse og infrastrukturinvesteringer. Over halvdelen
af udgifterne under kategori 1a går til forskningsprogrammet Horizon 2020.
Kommissionens budgetforslag for kategori 1a indebærer samlede forpligtelser for
21,8 mia. euro svarende til en stigning på knap 530 mio. euro eller 2,5 pct. ift.
2017-budgettet. Kommissionen lægger desuden op til at øge forpligtelsesloftet for
kategori 1a med knap 660 mio. euro fra den såkaldte globale margin for forpligtel-
ser
2
. Det efterlader en margin op til det opjusterede forpligtigelsesloft for kategori
1a på 56 mio. euro.
Forslaget indeholder betalinger for 20,1 mia. euro svarende til en stigning på 762
mio. euro eller 3,9 pct. ift. 2017,
jf. tabel 2.
Den Globale Margin for Forpligtigelser er fastsat i MFF-forordningens art. 14. Essensen heri er, at forskellen imellem
forpligtigelsesloftet og de anvendte forpligtigelser i år n-1 stilles til rådighed udover de fastsatte lofter i årerne 2016-2020.
Kommissionen har beregnet den tilgængelige margin fra 2016 er på 2.090 mio. euro, hvoraf Kommissionen i 2018 foreslår
at gøre brug af 892 mio. euro. Det bemærkes, at den globale margin for forpligtigelser skal anvendes til politiske mål vedr.
vækst og beskæftigelse, navnlig ungdomsarbejdsløshed.
2
Rådsmøde nr. 3558 (økonomi og finans - budget) den 24. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 24/6-17 - budget
1766780_0004.png
4
Tabel 2
Kommissionens forslag til 2018-budgettet for kategori 1a
Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Mio. euro
løbende priser
2017-budget
1)
Forplig-
telser
Betalinger
1.811
150
2.317
10.544
369
1.887
97
117
1.212
110
0
196
131
44
336
19.321
2018 budgetforslag
Forplig-
telser
1.829
141
2.038
11.458
339
2.261
132
136
2.768
0
73
179
132
40
316
21.841
658
56
Betalinger
1.826
152
1.828
11.217
254
2.134
119
125
1.523
210
56
154
117
52
318
20.082
Forskel i euro
Forplig-
telser
1
3
-623
771
-10
196
-4
-1
221
0
73
-41
-12
-16
-29
529
Betalin-
ger
16
2
-489
673
-116
247
21
8
311
110
56
-43
-14
8
-18
762
Forskel i pct.
Forplig-
telser
0,1
2,0
-23,4
7,2
-2,9
9,5
-3,2
-0,5
8,7
0,0
0,0
-18,7
-8,4
-29,1
-8,3
2,5
Betalin-
ger
0,9
1,5
-21,1
6,4
-31,3
13,1
21,6
6,4
25,7
90,9
0,0
-21,8
-10,9
18,2
-5,4
3,9
Store Infrastrukturprojekter
Nuklear sikkerhed
EFSI
Horizon 2020
COSME
Erasmus+
Beskæftigelse og social
innovation
Told, Fiscalis etc.
CEF
Genopretningspakken
Europæisk solidaritetskorps
(ESC)
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
Heraf anvendelse af den
globale margin for forpligti-
gelser
Margin
1.828
138
2.661
10.687
349
2.064
136
137
2.547
0
0
220
144
56
344
21.312
1.439
52
Anm.: 1) 2017-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1 og forslag om ændringsbudget 2 og 3.
Kilde: Kommissionens forslag til 2018-budgettet.
Den samlede stigning i både forpligtelser og betalinger skyldes primært øgede
tilsagn om midler til Horizon2020, CEF og Erasmus+.
Over halvdelen af bevillingerne under kategori 1a er afsat til Horizon 2020, hvilket
afspejler Kommissionens prioritering af forskning, teknologisk udvikling og inno-
vation som drivkraft til at skabe vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne. Dan-
mark har traditionelt betragtet Horizon2020 som et af de EU-programmer, der er
forbundet med størst EU-merværdi, idet forskningsmidler samles på EU-niveau
og fordeles efter et excellenceprincip. Programmet står til en stigning på hen-
holdsvis 771 og 673 mio. euro i forpligtelser og betalinger ift. 2017.
I 2018-budgetforslaget er der afsat 2,0 mia. euro i forpligtelser og godt 1,8 mia.
euro i betalinger til Den Europæiske Strategiske Investeringsfond (EFSI). Formå-
let med EFSI er at mobilisere nye private investeringer i perioden 2015-2018 via
garantier fra bl.a. EU-budgettet for på den måde at bidrage til at skabe øget vækst
i Europa. EFSI finansieres via omprioriteringer fra Horizon2020 og CEF samt via
aktivering af den globale forpligtelsesmargin. Det bemærkes, at tilsagn om midler
til EFSI er faldet 23,4 pct. i forpligtelser og 21,1 pct. i betalinger fra 2017-
Rådsmøde nr. 3558 (økonomi og finans - budget) den 24. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 24/6-17 - budget
1766780_0005.png
5
budgettet. Faldet i forpligtelser skyldes, at den aftalte bevilling til skabelsen af en
EFSI-garantifond nu er opnået
3
, ligesom faldet i betalinger, følger den oprindeligt
planlagte indfasningsprofil.
En del af den samlede stigning i udgifterne under kategori 1a skyldes udgifterne til
infrastrukturfaciliteten (CEF), som stiger med 221 mio. euro i forpligtelser, sva-
rende til 8,7 pct., og 311 mio. euro i betalinger, svarende til 25,7 pct.
CEF’en skal
understøtte implementeringen af infrastrukturprojekter inden for transport, energi
og telekommunikation.
Erasmus+ vedrører en række programmer rettet mod uddannelse, jobtræning,
ungdom og sport. Budgettet for 2018 står til en stigning på hhv. 196 mio. euro,
svarende til 9,5 pct. i forpligtelser og 247 mio. euro, svarende til 13,1 pct. i beta-
linger.
Kommissionen foreslår endvidere oprettelsen af et Europæiske Solidaritetskorps,
der skal finansieres med 73 mio. euro i forpligtelser og 56 mio. euro i betalinger.
Formålet med solidaritetskorpset er at engagere unge i aktiviteter, der styrker soli-
daritet og sammenhørighed på tværs af EU-medlemsstaternes grænser.
Under budgetkategori 1a foreslår Kommissionen ligeledes en række bevillinger,
der sker med forbehold for endelig godkendelse af aftalen om midtvejsevaluerin-
gen af den flerårige finansielle ramme.
3.1.2 Udgiftskategori 1b
Økonomisk, social og territorial samhørighed
Kategori 1b indeholder særligt udgifter til Den Europæiske Regionale Udviklings-
fond, Samhørighedsfonden samt Den Europæiske Socialfond
også kaldet EU's
samhørighedspolitik. Formålet med EU's samhørighedspolitik er at styrke øko-
nomisk, social og territorial samhørighed mellem regioner og medlemsstater i EU.
I flere mindre velstående medlemsstater udgør EU's strukturfonde en betydelig
del af de offentlige investeringer.
I den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 er EU's strukturfonde målrettet
EU's 2020 strategi, og skal bidrage til opfyldelse heraf. Der er desuden et fokus på
resultatorientering, bl.a. i kraft af en såkaldt resultatreserve, der tilbageholder 6
pct. af midlerne indtil en resultatevaluering er gennemført i 2019.
Budgettet til samhørighedspolitikken i 2018
Budgetforslaget til kategori 1b indeholder samlede midler til samhørighedspolitik-
ken på 55,4 mia. euro i forpligtelser og 46,8 mia. euro i betalinger. Det svarer til en
stigning i forpligtelser på 1,3 mia. euro eller 2,4 pct. og en stigning i betalinger på
9,6 mia. euro eller 25,7 pct. ift. 2017,
jf. tabel 3.
EU's samhørighedspolitik udgør ca.
1/3 af hele EU's budget.
3
COM (2016) 597
Rådsmøde nr. 3558 (økonomi og finans - budget) den 24. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 24/6-17 - budget
1766780_0006.png
6
Det bemærkes, at forpligtigelsesloftet for kategori 1b er opjusteret med 1,1 mia.
euro i 2018 som følge af en teknisk justering i 2016 af de landeallokerede samhø-
righedskonvolutter, der samlet set medfører en opjustering af forpligtelsesloftet
for kategori 1b med 4,6 mia. euro i perioden 2017-2020. Forøgelsen af loftet føl-
ger af aftalen om EU’s flerårige
finansielle rammer, hvoraf det fremgår, at de eks-
tra tildelte midler skal fordeles jævnt ud over den fireårige periode.
Tabel 3
Kommissionens forslag til 2018-budgettet for kategori 1b
Økonomisk, social og territorial samhørighed
Mio. euro,
løbende priser
2017-budget
1)
2018 budgetforslag
Forskel i euro
Forskel i pct.
Forpligt-
Forpligt-
Betalinger
elser
elser
Mindst udv. regioner
Transitionsregioner
Mest udv. regioner
Perifere regioner
Samhørighedsfonden
CEF- bidrag fra Samhø-
righedsfonden
Territorialt samarbejde
Teknisk assistance
Ungdomsarbejdsløs
Støtte til socialt udsatte
Pilotprojekter
I alt
Margin
Betalinger
23.388
4.096
7.484
169
8.456
626
1.325
204
600
401
15
46.764
Forpligt-
Forplig-
Betalinger
Betalinger
elser
telser
890
111
175
4
338
62
-6
14
-267
11
-13
1.321
4.073
782
1.631
29
2.475
243
356
14
0
-40
0,4
9.563
3,4
2,0
2,1
2,0
3,7
3,9
-0,3
6,6
-53,3
1,9
-100,0
2,4
21,1
23,6
27,9
20,8
41,4
63,5
36,8
7,4
0,0
-9,1
2,7
25,7
26.122
5.627
8.252
222
9.056
1.593
1.940
216
500
546
13
54.087
0,4
19.315
3.314
5.853
140
5.981
383
969
190
600
441
14
37.201
27.012
5.739
8.427
227
9.394
1.655
1.934
230
233
557
0
55.408
6,5
Anm.: 1) 2017-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1 og forslag om ændringsbudget 2 og 3.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for
2018.
Forpligtigelsesbevilliger og udgiftsmål
I modsætning til de fleste andre udgiftskategorier udgør den flerårige finansielle
ramme for samhørighedspolitikken udgiftsmål og ikke udgiftslofter fsva. forpligtel-
serne. Derfor er forpligtigelserne i budgetforslaget også identiske med udgiftsmå-
let for 2017. Det er ligeledes årsagen til, at marginen for kategori 1b typisk er tæt
på nul. I 2017 har Kommissionen afsat en margin på 6,5 mio. euro, hvilket kan
henføres til, at Kommissionen estimerer, at der ikke vil være behov for alle 0,35
pct. af strukturfondsmidlerne til teknisk assistance
4
.
Betalingsbevillinger til samhørighedspolitikken
Kommissionen forventer, at betalingerne til gamle (2007-2013) strukturfond-
sprogrammer bliver afsluttet i 2018. Der afsættes således primært betalinger til nye
Teknisk assistance til medlemsstaterne indebærer fx hjælp til institutionsopbygning ifm. opstart af programmer. Det
fremgår af MFF-forordningen, at 0,35 pct. af alle bevillinger under udgiftskategori 1b skal afsættes til tekniske assistance.
4
Rådsmøde nr. 3558 (økonomi og finans - budget) den 24. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 24/6-17 - budget
7
programmer, der er startet op i den nye (2014-2020) MFF-periode. På baggrund
heraf foreslår Kommissionen et betalingsniveau på 46,7 mia. euro.
Knap 90 pct. af betalingerne (svarende til 41 mia. euro) vil således vedrøre beta-
linger til nye strukturfondsprogrammer i 2018. Kommissionen forventer dermed
en stigning i betalingerne til nye strukturfondsprogrammer på 6,7 mia. euro sva-
rende til 19,5 pct. Det fremføres, at den markante stigning i betalingerne til sam-
hørighedspolitikken skyldes en forventning om, at nye strukturfondsprogrammer
vil opnå fuld implementeringshastighed i 2018, efter en meget langsom opstart.
Ligeledes forventer Kommissionen en signifikant stigning i betalingerne til gamle
(2007-2013) strukturfondsprogrammer på knap 2,9 mia. euro, svarende til 109 pct.
Betalinger til gamle strukturfondsprogrammer (2017-2013) i 2018 er endeligt af-
sluttende betalinger for periodens programmer.
Ungdomsbeskæftigelsesinitiativet
Endeligt foreslår Kommissionen en merbevilling til Ungdomsbeskæftigelsesinitia-
tivet på 233,3 mio. euro i forpligtelsesbevillinger. Dette følger af den endnu ikke
godkendte aftale vedr. midtvejsevalueringen af
MFF’en.
Kommissionen lægger til
grund, at midtvejsevalueringen ventes vedtaget snarest, hvorfor elementet indgår i
budgetforslaget. Såfremt midtvejsevalueringen ikke vedtages, vil Kommissionen til
efteråret fremsætte et ændringsbrev, der udtager elementer vedrørende midtvejs-
evalueringen.
3.1.3 Udgiftskategori 2
Bæredygtig vækst, naturressourcer
Udgiftskategori 2 vedrører EU-budgettets
landbrugsudgifter. Formålet med EU’s
landbrugspolitik for 2014-2020 er:
1.
Fremme af en bæredygtig fødevareproduktion
2.
Bæredygtig forvaltning af naturressourcer
3.
Geografisk balanceret udvikling af landdistrikterne i hele EU
Formålene med landbrugspolitikken understøttes af de to søjler i landbrugsbud-
gettet; Søjle 1, der indeholder den direkte landbrugsstøtte og markedsordningerne
og søjle 2, der indeholder udgifter
til EU’s landdistriktspolitik.
Kommissionens budgetforslag til kategori 2 for 2018 indebærer samlede bevillin-
ger på 59,6 mia. euro i forpligtelser, svarende til stigning på 1,7 pct. og knap 56,4
mia. euro i betalinger, svarende til en stigning på 2,6 pct. ift. 2017-budgettet,
jf.
tabel 4.
Rådsmøde nr. 3558 (økonomi og finans - budget) den 24. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 24/6-17 - budget
1766780_0008.png
8
Tabel 4
Kommissionens forslag til 2018-budgettet for udgiftskategori 2
Bæredygtig vækst, naturressourcer
Mio. euro,
løbende priser
2017-budget
1)
Forpligt-
Betalinger
elser
Landbrugsstøtte søjle 1
Landdistriktsstøtte
Fiskeri
Miljø og klima
Andet
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
Aktivering af margenen til
uforudsete udgifter
Margin
2018 budgetforslag
Forskel i euro
Forpligt-
Betalinger
elser
906
16
24
29
0
-8
2
969
910
644
-65
-48
6
-3
2
1.446
Forskel i pct.
Forpligt-
Betalinger
elser
2,1
0,1
2,4
5,9
0
-100,0
3,9
1,7
2,1
5,7
-9,6
-13,1
0
-25,6
3,9
2,6
Forplig-
elser
43.518
14.381
1.075
523
0
0
57
59.554
0
714
Betalinger
43.473
11.852
646
316
6
10
57
56.360
42.613
14.366
1.050
494
0
8
55
58.584
-575
1.032
42.563
11.209
711
364
0
13
55
54.914
Anm.: 1) 2017-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1 og forslag om ændringsbudget 2 og 3.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for
2018.
Ca. 77 pct. af betalingsbevillingerne (43,5 mia. euro) i udgiftskategori 2 vedrører
landbrugsstøtten i søjle 1 (markedsudgifterne og direkte støtte), mens landdi-
striktsstøtte med ca. 21 pct. af de samlede bevillinger udgør den anden større ud-
giftspost. Landbrugsudgifterne i søjle 1 stiger fra 2017 til 2018 med 906 mio. euro
i forpligtelser, svarende til 2,1 pct. og 910 mio. euro i betalinger, ligeledes svarende
til 2,1 pct.
Kommissionen aktiverede i marts 2017, i henhold til MFF-aftalen, mekanismen
for finansiel disciplin for at etablere en reserve til eventuelle kriser i landbrugssek-
toren. Reserven, der finansieres gennem den direkte landbrugsstøtte, vil kunne
bringes i anvendelse ved større
kriser i EU’s landbrugs-
og fødevaresektor. Kom-
missionen foreslår en reserve på 460 mio. euro i 2018. Eventuelt ubrugte midler
fra reserven vil blive tilbageført til den direkte støtte i 2019, og udbetalt til land-
mændene.
For så vidt angår
markedsstøtte
i landbrugssektoren, skønner Kommissionen, at der
vil være en reduktion i behovet for markedsinventioner ift. 2017. Det faldende
behov begrundes med, at en række ekstraordinære tiltag relateret til handel med
Rusland, ikke bliver forlænget. I lyset heraf foreslår Kommissionen brutto at an-
vende knap 2,3 mia. euro til markedsinterventioner i 2018. Dette svarer til et fald
på knap 531 mio. euro ift. 2017.
Den direkte støtte
stiger i 2018 med samlet knap 1,5 mia. euro ift. 2017. Stigningen
dækker over en række forskellige og modsatrettede tendenser, hvoraf den vigtigste
er et fald i niveauet for formålsbestemte indtægter (-1,7 mia. euro) ift. 2017. For-
målsbestemte indtægter dækker hovesagligt over overensstemmelses- og regn-
Rådsmøde nr. 3558 (økonomi og finans - budget) den 24. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 24/6-17 - budget
9
skabsmæssige korrektioner ifbm. udbetaling af den direkte støtte, som regnskabs-
teknisk modregnes i opgørelsen af bevillingsbehovet. Et fald i de formålsbestemte
indtægter medfører således en tilsvarende stigning i bevillingsbehovet.
For så vidt angår
landdistriktsstøtten,
ses en marginal stigning i forpligtelser på 15,5
mio. euro svarende til 0,1 pct. fra 2017 til 2018. På betalingssiden forventer
Kommissionen udgifter til landdistriktspolitikken på knap 11,9 mia. euro, svaren-
de til en stigning på 5,7 pct.
Forpligtigelsesbevillingerne til
miljø- og klimaområdet
stiger med 29 mio. euro fra
2017 til 2018 svarende til 5,9 pct. Dette kan henføres til, at der under LIFE-
programmet er blevet oprettet et underprogram til støtte for klimatiltag. Under-
programmet skal medvirke til at indfri EU’s
klimamål og indfrielsen af EU's mål-
sætning om, at mindst 20 pct. af EU’s budget skal gå til klimarelaterede udgifter.
Betalingsbevillingerne falder med knap 48 mio. euro, svarende til 13,1 pct. fra
2017 til 2018. Faldet i betalingsbevillinger skyldes afslutning af programmer.
Det forventes, at Kommissionen i lighed med tidligere år vil fremlægge et æn-
dringsbrev til budgetforslaget for landbrugsområdet i oktober, hvor evt. ændringer
i forventningerne til priserne på landbrugsprodukter, valutakurser og bødeindtæg-
ter vil blive indarbejdet.
3.1.4 Udgiftskategori 3
Sikkerhed og borgerskab
Udgiftskategori 3 indeholder udgifter vedrørende retlige og indre anliggender,
grænsekontrol, migration og asylpolitik samt folkesundhed, forbrugerbeskyttelse
og kultur.
Kommissionens budgetforslag for udgiftskategori 3 indebærer samlede forpligtel-
ser for 3,5 mia. euro svarende til et fald på 811 mio. euro eller 18,9 pct. ift. 2017-
budgettet. Kommissionen lægger desuden op aktivere Fleksibilitetsinstrumentet
med ca. 817 mio. euro, hvilket medfører en tilsvarende forøgelse af forpligtelses-
loftet for udgiftskategorien. Der efterlades ingen margin op til det opjusterede
forpligtelsesloft.
Forslaget indeholder betalinger for knap 3 mia. euro svarende til et fald på 823
mio. euro eller 21,7 pct. ift. 2017,
jf. tabel 5.
Kommissionen anfører generelt, at de
store fald i hhv. forpligtelses- og betalingsniveau skyldes en tilbagevenden til mere
normale udgiftsniveauer, idet der de sidste par år havde været behov for ekstraor-
dinære tiltag og derfor tilsvarende ekstraordinære merbevillinger.
Rådsmøde nr. 3558 (økonomi og finans - budget) den 24. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 24/6-17 - budget
1766780_0010.png
10
Tabel 5
Kommissionens forslag til 2018-budgettet for udgiftskategori 3
Sikkerhed og Borgerskab
Mio. euro
løbende priser
2017-budget
1)
2018 budgetforslag
Forskel i euro
Forskel i pct.
Forpligtel-
Forplig-
Forpligtel-
Forpligtel-
Betalinger
Betalinger
Betalinger
Betalinger
ser
telser
ser
ser
Asyl- og migrationsfonden
Intern sikkerhedsfond
IT systemer
Justits
Rettigheder og borgerskab
Civil beskyttelse
Europa for borgerne
Fødevareprogram
Sundhed
Forbrugerprogram
Kreativt Europa
Intern nødhjælp
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
Heraf flex. instrumentet
Heraf margin til uforudsete
udgifter
Margin
1.620
739
20
54
63
31
26
256
65
27
208
200
101
12
863
4.284
530
1.176
0
1.182
748
17
42
47
31
26
235
58
21
177
219
102
20
864
3.787
719
720
26
47
63
33
28
287
66
28
227
200
99
0
930
3.473
817
0
0
594
481
13
36
47
34
29
248
56
23
181
221
92
12
898
2.964
-901
-19
7
-7
1
2
1
31
2
1
19
0
-2
-12
66
-811
-588
-266
-4
-6
-0
3
2
14
-2
2
4
2
-11
-8
34
-823
-55,6
-2,5
33,6
-12,4
1,2
7,2
4,2
11,9
2,9
3,9
9,1
0,0
-2,1
-100,0
7,7
-18,9
-49,7
-35,6
-22,1
-13,5
-0,4
10,8
8,6
5,9
-3,1
11,4
2,2
0,7
-10,4
-40,4
3,9
-21,7
Anm.: 1) 2017-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1 og forslag om ændringsbudget 2 og 3.
Kilde: Kommissionens forslag til 2018-budgettet.
Både forpligtelser og betalinger falder betydeligt i Kommissionens forslag til 2018-
budgettet i forhold til 2017-budgettet. Særligt bevillingerne til Asyl- og Migrations-
fonden og Den Interne Sikkerhedsfond falder signifikant.
Hvad angår Asyl- og Migrationsfonden, der bidrager til at sikre en effektiv styrring
af migrationsstrømme i EU, falder betalingsbevillingerne med knap 588 mio. euro,
svarende til 49,7 pct., og forpligtelsesbevillingerne falder med 901 mio. euro, sva-
rende til 55,6 pct. Kommissionen anfører, at en del af faldet i udgiftsniveauet
skyldes at Kommissionen forventer, at den nye Dublinforordning først vil træde i
kraft i 2019. Kommissionen forslår at dele af konvolutten, der er formålsbestemt
til introduktion af den nye Dublinforordning, bruges i 2018 på at forstærke
EU’s
ydre grænser. Kommissionen anfører dog, at den vil holde udgiftsniveauet på et
lavere niveau i 2018 mhp. at kunne øge niveauet i 2019, når Kommissionen for-
venter, at den nye Dublinforordning træder i kraft.
Betalingsbevillingerne for Den Interne Sikkerhedsfond, der bidrager til at fore-
bygge og bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet og terrorisme og sikre ensar-
tet og effektiv kontrol af EU’s eksterne grænser,
falder med 266 mio. euro, sva-
Rådsmøde nr. 3558 (økonomi og finans - budget) den 24. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 24/6-17 - budget
11
rende til 35,6 pct., og forpligtelsesbevillingerne falder med knap 19 mio. euro,
svarende til 2,5 pct. Faldet i bevillinger skyldes bl.a., at der ikke har været det for-
ventede afløb på programmerne grundet begrænsninger i medlemsstaternes ab-
sorptionskapacitet.
Udgiften til rammeprogrammet Et Kreativt Europa, der yder bistand grænseover-
skridende kulturelle og kreative initiativer, stiger i 2018 budgetforslaget. Forplig-
telsesbevillingerne stiger med 19 mio. euro, svarende til 9,1 pct., og betalingsbevil-
lingerne stiger med 3,8 mio. euro, svarende til 2,2 pct.
Det bemærkes, at en række af initiativerne inden for udgiftskategori 3 er omfattet
af det danske forbehold på området for retlige og indre anliggender. For initiativer
omfattet af det retlige forbehold vil Danmark modtage en refusion af det danske
EU-bidrag svarende til en forholdsmæssig andel af udgifterne på ca. 2 pct.
3.1.5 Udgiftskategori 4
Globale Europa
Udgiftskategori 4 dækker alle tiltag, som iværksættes uden for EU, herunder ud-
viklingshjælp, humanitær nødhjælp og den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik.
Flere af programmerne under udgiftskategori 4 bidrager til at takle eksterne aspek-
ter af migrationskrisen.
Kommissionens budgetforslag for udgiftskategori 4 indebærer samlede forpligtel-
ser for 9,6 mia. euro, svarende til et fald på 569 mio. euro eller 5,6 pct. Der efter-
lades en margin til forpligtelsesloftet for udgiftskategori 4 på 232 mio. euro. For-
slaget indeholder betalinger for knap 9,0 mia. euro, svarende til et fald på 532 mio.
euro eller 5,6 pct. ift. 2017,
jf. tabel 6.
Kommissionen anfører generelt, at faldene i hhv. forpligtelses- og betalingsniveau
skyldes en tilbagevenden til mere normale udgiftsniveauer, idet der de sidste par år
havde været behov for ekstraordinære tiltag og derfor tilsvarende ekstraordinære
merbevillinger.
Rådsmøde nr. 3558 (økonomi og finans - budget) den 24. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 24/6-17 - budget
1766780_0012.png
12
Tabel 6
Kommissionens forslag til 2018-budgettet for udgiftskategori 4
Globale Europa
Mio. euro
løbende priser
2017-budget
1)
Forplig-
tigelser
Betalin-
ger
1.716
2.358
2.769
136
168
294
1.146
294
81
46
241
20
24
0
93
67
11
20
9.483
2018 budgetforslag
Forskel i euro
Forplig-
tigelser
-371
-124
-212
10
4
97
140
6
-29
-4
-103
-5
-2
25
0
7
-9
0
-569
Betalin-
ger
-188
-93
-51
-35
1
31
-51
3
-36
-4
-103
-4
-7
25
-19
-1
-1
0
-532
Forskel i pct.
Forplig-
tigelser
-17,5
-5,1
-6,7
7,1
2,0
35,4
14,8
1,8
-47,1
-8,2
-42,7
-22,2
-7,6
0,0
0,5
11,0
-100,0
1,4
-5,6
Betalin-
ger
-11,0
-3,9
-1,8
-25,9
0,6
10,6
-4,4
1,0
-44,2
-8,2
-42,7
-21,0
-28,9
0,0
-20,3
-1,9
-10,9
1,4
-5,6
Forpligti-
gelser
1.744
2.317
2.956
143
193
370
1.085
333
33
42
138
16
20
25
85
73
0
20
9.593
0
232
Betalin-
ger
1.528
2.266
2.718
101
169
325
1.095
297
46
42
138
16
17
25
74
66
10
20
8.951
Før-tiltrædelsesstøtte
Naboskabsprogram
Udviklingssamarbejde
Partnerskabsinstrument
Demokrati og menne-
skerettigheder
Stabilitetsinstrument
Humanitær hjælp
Fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik
Nuklear sikkerhed
Makrofinansiel assi-
stance
EU's lånegarantier
Civilbeskyttelse
Frivillig humanitær hjælp
Europæisk fund for
bæredygtig udvikling
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
Heraf flex. instrumentet
Margin
2.115
2.440
3.168
134
189
273
945
327
62
46
241
21
22
0
84
66
9
20
10.162
730
0
Anm.: 1) 2017-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1 og forslag om ændringsbudget 2 og 3.
Kilde: Kommissionens forslag til 2018-budgettet.
De største poster i udgiftskategori 4 udgøres af Udviklingssamarbejdet, Humani-
tær bistand, Naboskabsinstrumentet og Førtiltrædelsesstøtte. Midlerne til disse fire
programmer udgør tilsammen ca. 85 pct. af udgiftskategori 4.
Humanitær bistand står for den mest betydelige stigning i forpligtelser under ud-
giftskategori 4, idet forpligtelserne stiger med 140 mio. euro, svarende til 14,8 pct.
Stigningen dækker over løfter om støtte ifbm. indsatsen i Syrien. Modsat falder
betalingerne med 51 mio. euro, svarende til 4,4 procent. Humanitær bistand udgør
Rådsmøde nr. 3558 (økonomi og finans - budget) den 24. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 24/6-17 - budget
13
med Kommissionens budgetforslag ca. 12 pct. af de samlede udgifter til udgiftska-
tegori 4.
Udgiftsniveauet for udviklingssamarbejdet er nedjusteret i Kommissionens 2018
forslag med 212 mio. euro i forpligtelser og 51 mio. euro i betalinger. Nedjuste-
ringen til udviklingssamarbejdet skal ses i lyset af en ekstraordinær høj bevilling i
2017, hvor udviklingssamarbejdet blev styrket med 457 mio. euro til etablering af
nye faciliteter i samarbejdslande ifbm. bedre administration af migration mod Eu-
ropa. Naboskabsinstrumentet modtog på samme vis i 2017 øget støtte på 294
mio. euro til finansiering af migrationsrelateret aktiviteter, hvilket har ført til en
nedjustering af udgiftsniveauet for 2018. Desuden er Tyrkietfaciliteten tilført en
merbevilling på 400 mio. euro i 2017 fra Før-tiltrædelsesstøtten, hvilket har ført til
en nedjustering af udgiftsniveauet i 2018 på 371 mio. euro i forpligtelser, og 188
mio. euro i betalinger.
Således skyldes det samlede fald i bevillingerne i 2018 ift. 2017 i høj grad, at ud-
giftsniveauet for 2017 er ekstraordinært højt, fordi udgiftskategorien er forstærket
i løbet af året med tilførsel af ekstra midler i lyset af især migrationsindsatsen.
Nedjusteringen af udgiftsniveauet for udgiftskategori 4 efterlader en margin til
forpligtelsesloftet på 232 mio. euro i 2018.
3.1.6 Udgiftskategori 5
Administration
Udgiftskategori 5 dækker over de administrative udgifter til alle EU-
institutionerne, pensioner og de europæiske skoler.
Kommissionens budgetforslag for 2018 indebærer et niveau for forpligtigelserne
på 9,7 mia. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 3,1 pct. i for-
hold til 2017. Det bemærkes, at udgiftskategori 5 er karakteriseret ved, at forplig-
telserne i høj grad svarer til betalinger, idet langt størsteparten af udgifterne er ét-
årige. Kommissionen opgør derfor kun forpligtelsesniveauet for udgiftskategori 5
i budgetforslaget for 2018.
Kommissionens forslag indeholder en nedjustering af forpligtelsesloftet på 570
mio. euro som følge af aktiveringen af margenen til uforudsete udgifter, som blev
tilført udgiftskategori 3 i 2017-budgettet. Den samlede margen til forpligtelseslof-
tet er herefter på 94 mio. euro,
jf. tabel 7.
Rådsmøde nr. 3558 (økonomi og finans - budget) den 24. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 24/6-17 - budget
1766780_0014.png
14
Tabel 7
Kommissionens forslag til 2018-budgettet for udgiftskategori 5
Administration
Mio. euro,
løbende priser
Pensioner og europæi-
ske skoler
Heraf pensioner
Heraf Europæiske skoler
2017-budget
1)
1.976
1.790
186
7.419
3.498
1.909
562
399
141
134
93
11
11
660
9.395
-507
16
2018 budgetforslag
Forskel i euro
116
109
7
172
75
44
14
12
5
2
3
0
3
15
288
Forskel i pct.
5,8
6,1
3,8
2,3
2,1
2,3
2,4
3,0
3,7
1,6
3,2
0,1
27,8
2,2
3,1
2.091
1.898
193
7.591
3.573
1.953
575
411
147
136
96
11
15
675
9.682
-570
94
EU-institutionernes
administrative udgifter
Heraf Kommissionen
Heraf Europa-Parlamentet
Heraf Rådet
Heraf EU-Domstolen
Heraf Revisionsretten
Heraf Det Økonomiske og
Sociale Udvalg
Heraf Regionsudvalget
Heraf Ombudsmanden
Heraf Tilsynsførende for
Databeskyttelse
Heraf Udenrigstjenesten
I alt
Aktivering af margenen til
uforudsete udgifter
Margin
Anm.: 1) 2017-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1 og forslag om ændringsbudget 2 og 3.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for
2018.
De samlede udgifter til EU-institutionerne stiger gennemsnitligt med 3,1 pct. Der
er særligt store stigninger i de administrative udgifter til Europa-Parlamentet (3,4
pct.), Revisionsretten (3,7 pct.) EU-domstolen (3,0 pct.) og Den Europæiske Til-
synsførende for Databeskyttelse (27,8 pct.).
Fsva. Europa-Parlamentet angiver Kommissionen, at udgiftsstigningen særligt
skyldes det kommende EP- valg i 2019 (25,1 mio. euro), leje af Adenauer bygnin-
gen
der bruges af EP’s generalsekretariat
(9,6 mio. euro), og øget sikkerhed (9,6
mio. euro).
Fsva. Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse angiver Kommissio-
nen, at udgiftsstigningen skyldes en igangværende etablering af et uafhængigt se-
kretariat, der bl.a. indebærer ekstra ansættelser (1,6 mio. euro).
Reduktion i antallet af årsværk
Aftalen om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 indeholder en reduktion
i antal årsværk i EU-institutionerne på 5 pct. for perioden 2013-2017, der skal
indfases med en reduktion på 1 pct. pr. år. Ifølge Kommissionens budgetforslag,
er den overordnet målsætningen for reducering af antallet af ansatte nået på trods
af et fald af ansatte i 2018 på kun 0,4 pct.,
jf. tabel 8.
Rådsmøde nr. 3558 (økonomi og finans - budget) den 24. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 24/6-17 - budget
1766780_0015.png
15
Tabel 8
Udvikling i antallet af ansatte i EU-institutionerne
Institution
Europa-Parlamentet
Rådet
Kommissionen
EU-Domstolen
Revisionsretten
Det Økonomiske og Sociale
Udvalg
Regionsudvalget
Europæiske Ombudsmand
Tilsynsførende for Databeskyt-
telse
EU's Udenrigstjeneste
I alt
2017-budget
1)
6.743
3.027
23.756
2.063
853
665
489
65
56
1.611
39.328
2018
budgetforslag
6.683
3.031
23.671
2.063
853
668
491
65
64
1.595
39.184
Forskel i
antal ansatte
-60
4
-85
0
0
3
2
0
8
-16
-144
Forskel i pct.
-0,9
0,1
-0,4
0,0
0,0
0,5
0,4
0,0
14,3
-1,0
-0,4
Anm.: 1)2017-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1 og forslag om ændringsbudget 2 og 3.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for
2018.
3.1.7 Særlige Fleksibilitetsinstrumenter
En række såkaldte særlige fleksibilitetsinstrumenter er placeret uden for forpligti-
gelsesloftet i den flerårige finansielle ramme. En række medlemslande (herunder
Danmark) er af den opfattelse, at instrumenterne skal finansieres inden for beta-
lingsloftet. Kommissionen er af den opfattelse, af instrumenterne kan finansieres
udover både forpligtigelses- og betalingslofterne.
De særlige fleksibilitetsinstrumenter kan kun aktiveres, hvis der er et særligt be-
hov. Kommissionen har foreslået, at Solidaritetsfonden, Nødhjælpsreserven, Glo-
baliseringsfonden og Fleksibilitetsinstrumentet aktiveres i 2018. Herudover fore-
slås det at aktivere den globale forpligtelsesmargin,
jf. tabel 9.
Tabel 9
Kommissionens forslag til 2018-budgettet for særlige fleksibilitetsinstrumenter
Mio. euro
løbende priser
2017-budget
1)
Forplig-
telser
Nødhjælpsreserven
Globaliseringsfonden
Solidaritetsfonden
Fleksibilitetsinstrumentet
I alt særlige flex. instrumenter
Global forpligtelsesmargin
Margin til uforudsete udgifter
I alt
315
169
120
530
1.134
1.439
1.176
3.145
Beta-
linger
315
25
120
981
1.441
0
0
981
2018 budgetforslag
Forskel i euro
Forplig-
tigelser
30
3
454
287
774
-781
-1.176
-1.670
Beta-
linger
30
0
130
-314
-154
0
0
-314
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
9,4
2,0
376,7
54,2
68,3
-54,3
100,0
-53,1
Beta-
linger
9,4
0,0
107,6
-32,0
-10,7
0,0
0,0
-32,0
Forplig-
telser
345
172
574
817
1.908
658
0
1.475
Beta-
linger
345
25
250
667
1.287
0
0
667
Anm.: 1) 2017-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1 og forslag om ændringsbudget 2 og 3.
Kilde: Kommissionens forslag til EU’s budget for
2018.
Rådsmøde nr. 3558 (økonomi og finans - budget) den 24. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 24/6-17 - budget
16
Nødhjælpsreserven har som primært formål at yde humanitær nødhjælp til tredje
lande som følge af begivenheder, der ikke kan forudses ved budgettets fastlæggel-
se. Fra og med 2014 blev fonden også anvendt til at håndtere migrationsstrømme
ved EU's eksterne grænser. Kommissionen foreslår, i tråd med aftalen omkring
midtvejsevalueringen af den Flerårige Finansielle Ramme, at hele forpligtigelses-
loftet inklusiv forøgelsen af nødhjælpsreserven fra midtvejsevalueringen udnyttes i
2018, og at der dermed afsættes 345 mio. euro i forpligtelser og 345 mio. euro i
betalinger til nødhjælpsreserven.
Globaliseringsfonden har til formål at hjælpe arbejdstagere med at finde nyt arbej-
de og udvikle nye kompetencer, når de har mistet jobbet på grund af ændringer i
det globale handelsmønster
eksempelvis når en stor virksomhed lukker eller en
fabrik flytter ud af EU. Ligesom for nødhjælpsreserven foreslår Kommissionen, at
hele forpligtigelsesloftet til Globaliseringsfonden udnyttes i 2018, hvorved der
foreslås afsat 172 mio. euro i forpligtigelser og 25 mio. euro i betalinger.
Solidaritetsfonden er etableret for, at EU kan reagere hurtigt med finansiel støtte
til medlemsstater, der har været udsat for større naturkatastrofer. Der kan gives
støtte fra Solidaritetsfonden til EU-medlemsstater og ansøgerlande. Kommissio-
nen foreslår at afsætte samlet set 574 mio. euro i forpligtelser og 250 mio. euro i
betalinger til Solidaritetsfonden, hvilket svarer til en betydelig stigning på 378 pct.
for forpligtelser og 108 pct. for betalinger. Det afsatte beløb dækker over en kon-
kret bevilling på 50 mio. euro i hhv. forpligtelser og betalinger. Det resterende
beløb er ifølge Kommissionens forslag en reserve, som kan mobiliseres i det øje-
blik, der træffes beslutning herom. Kommissionen angiver, at formålet med denne
nye konstruktion er at reducere behovet for ændringsbudgetter i løbet af året og
sikre hurtig mobilisering af Solidaritetsfondens midler.
Fleksibilitetsinstrumentet kan anvendes til at finansiere udgifter, der ikke kan fi-
nansernes inden for én eller flere lofter for udgiftsområder. Kommissionen ønsker
at aktivere fleksibilitetsinstrumentet til at finansiere asyl- og migrationstiltag under
udgiftskategori 3 for i alt 817 mio. euro i forpligtigelser.
Det bemærkes, at de tilgængelige midler i Fleksibilitetsinstrumentet øges med
midtvejsevalueringen af den flerårige finansielle ramme. Den foreslåede aktivering
af Fleksibilitetsinstrumentet er således 276 mio. euro højere end det gældende loft
for Fleksibilitetsinstrumentet. Det skyldes, at Kommissionen med 2018-
budgetforslaget antager, at midtvejsevalueringen af den flerårige finansielle ramme
godkendes. Kommissionen anfører i forslaget, at såfremt midtvejsevalueringen af
den flerårige finansielle ramme ikke godkendes, vil niveauet for Fleksibilitetsin-
strumentet blive nedjusteret med 276 mio. euro. Kommissionen vil i så fald fore-
slå, at de 276 mio. euro finansieres via marginen for uforudsete udgifter,
jf. neden-
for.
Den globale margin for forpligtigelser
Det fremgår af MFF-forordningens art. 14, at forskellen mellem anvendte forplig-
tigelser og forpligtigelseslofterne for 2014-2017 skal udgøre en såkaldt global mar-
gin for forpligtigelser. Denne globale margin for forpligtigelser kan anvendes ud-
Rådsmøde nr. 3558 (økonomi og finans - budget) den 24. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 24/6-17 - budget
17
over forpligtigelseslofterne for årerne 2016-2020 til politikområder, der relaterer
sig til vækst og beskæftigelser, herunder særligt ungdomsarbejdsløshed. Som følge
af den endnu ikke godkendte aftale ifbm. midtvejsevalueringen af den flerårige
finansielle ramme, kan den globale margin for forpligtelser også blive anvendt til
områder der relaterer til migration og sikkerhed.
Kommissionen har beregnet den globale forpligtigelsesmargin til at udgøre 658
mio. euro, som kan anvendes udover forpligtigelsesloftet i 2018.
Som følge af den tekniske justering af de flerårige finansielle ramme, anfører
Kommissionen, at der kan bruges 892 mio. euro i 2018, som stammer fra den
ubrugte del af den globale margin for forpligtelser i 2016. Kommissionen forslår,
at disse midler skal medvirke til 1) finansiering af den europæiske fond for strate-
giske investeringer (EFSI) under udgiftskategori 1a 2) yderligere finansiering til
Ungdomsbeskæftigelsesinitiativet og 3) finansiering til det Europæiske Solidari-
tetskorps.
Margin til uforudsete udgifter
Marginen til uforudsete udgifter kan ifølge MFF-forordningen kun aktiveres som
en sidste udvej i tilfælde af, at der opstår uforudsete udgifter. Der kan maksimalt
aktiveres midler svarende til 0,03 pct. af EU’s samlede BNI. I 2018 svarer
det til
4,7 mia. euro. arginen til uforudsete udgifter kan aktiveres udover de årlige ud-
giftslofter, men skal modsvares af tilsvarende reduktioner af udgiftslofterne i
fremtidige budgetår eller på tværs af udgiftskategorier. En aktivering af marginen
til uforudsete udgifter svarer derfor til en fremrykning af udgifter eller om-
allokering mellem udgiftskategorier.
Kommissionen lægger ikke op til at aktivere marginen til uforudsete udgifter i
2018. Dog reduceres loftet for udgiftsområde 5 Administration med 570 mio.
euro i 2017, som følge af den tidligere anvendelse af Marginen til uforudsete ud-
gifter i 2017 til finansiering af migrationsudfordringerne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning. Europa-Parlamentet
ventes at fastlægge sin holdning i efteråret.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behand-
les på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Når der er opnået enighed om EU's budget for 2018, vil det få betydning for ni-
veauet for det danske EU-bidrag i 2018, der vil blive opført på finansloven for
2018.
Rådsmøde nr. 3558 (økonomi og finans - budget) den 24. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 24/6-17 - budget
18
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det er Finansministeriets foreløbige vurdering, at det danske bidrag
til EU’s bud-
get i 2018 vil være 20,6 mia. kr. På baggrund af Kommissionens forslag og de
videre forhandlinger forventes dette skøn at blive opdateret.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgif-
terne på de forskellige udgiftsområder, vurderes forslaget til EU’s 2018-budget
at
have afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx støtte til danske
landmænd, forskningsmidler til danske forskningsinstitutioner, strukturfondsmid-
ler til vækstfora, støtte til små og mellemstore danske virksomheder mv. De sam-
lede erhvervsøkonomiske konsekvenser kan dog ikke kvantificeres, men afhænger
især af hvor stor en andel af budgettet, der tildeles vækstpolitikker.
8. Høringer
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række budgetansvarlige lande ventes at argumentere for, at EU’s budget skal
være retvisende og afspejle det faktiske udgiftsbehov. Endvidere ventes samme
gruppe af lande at argumentere for, at der er behov for en skarp prioritering af
EU’s udgifter på lige fod med den prioritering medlemslandene foretager i deres
nationale budgetter.
En anden gruppe af lande forventes at lægge vægt på, at bevillinger til samhørig-
hedspolitikken prioriteres, da dette ses som en forudsætning for vækst og beskæf-
tigelse.
Der ventes desuden en bred anerkendelse af, at Kommissionens foreslåede beta-
lingsniveau sikrer et råderum til uforudsete udgifter.
Det vurderes, at de fleste medlemslande vil være kritiske overfor inklusionen af
elementer fra den endnu ikke godkendte aftale ifbm. midtvejsevalueringen af den
flerårige finansielle ramme.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side lægges der betydelig vægt på, at EU's budget afspejler de konsoli-
deringsbestræbelser og løbende prioriteringer, som udgør rammerne for den nati-
onale budgetlægning i EU’s medlemsstater.
Danmark finder overordnet set, at Kommissionens budgetforslag er et fornuftigt
udgangspunkt
for forhandlingerne om EU’s 2018-budget.
Fra dansk side finder man det positivt, at Kommissionen har valgt at efterlade en
margin til betalingsloftet på 10,4 mia. euro. Dette sikrer råderum til uforudsete
udgifter, der måtte opstå i løbet af budgetåret, og bidrager til at sikre den flerårige
finansielle rammes holdbarhed.
Rådsmøde nr. 3558 (økonomi og finans - budget) den 24. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 24/6-17 - budget
19
Fra dansk side er det vurderingen, at der er en risiko for, at det foreslåede beta-
lingsniveau ikke er retvisende. Dette skal ses i lyset af lav implementering og ab-
sorbering ift. især samhørighedspolitikken (udgiftskategori 1b), som i tidligere
budgetår har medført store efterfølgende tilbagebetalinger til medlemsstaterne.
Sammen med andre budgetsansvarlige lande vil Danmark arbejde for, at beta-
lingsniveauet afspejler et retvisende og realistisk niveau, samtidig med at der ska-
bes rum til eventuelle uforudsete udgifter i fremtiden.
Fra dansk side lægges der, sammen med andre budgetsansvarlige lande, betydelig
vægt på, at forpligtelsesniveauet understøtter finansiel holdbarhed og at der sikres
en tilstrækkelig margin til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter. Danmark
finder ikke, at Kommissionens foreslåede forpligtigelsesniveau i tilstrækkelige grad
overholder disse kriterier, idet der kun efterlades en begrænset margin til uforud-
sete udgifter og da der ikke er foretaget en tilstrækkelig skarp prioritering af udgif-
terne.
Fra dansk side forholder man sig som udgangspunkt kritisk til inklusionen af ele-
menter fra den endnu ikke godkendte aftale ifbm. midtvejsevalueringen af den
flerårige finansielle ramme. Udgifter relateret hertil bør principielt først indarbej-
des i 2018-budgettet, når der er opnået endelig enighed om midtvejsevalueringen.
Fra dansk side lægges i lighed med tidligere år afgørende vægt på overholdelse af
de udgiftslofter, der er fastsat i den flerårige finansielle ramme.
Inden for ovennævnte ramme vil regeringen arbejde for følgende mere specifikke
prioriteter:
Angående
udgiftskategori 1a vækstpolitikkerne
arbejdes der fra dansk side for, at
der sikres en tilstrækkelig margin til at tage højde for uforudsete udgifter.
Under hensynstagen til dette, og inden for en samlet set reduceret ramme,
vil regeringen arbejde for at prioritere udgifterne til vækstpolitikkerne. Det
gælder særligt forskning, energi, uddannelse, innovation og transportinfra-
struktur.
Angående
udgiftskategori 1b samhørighedspolitik
arbejdes der for, at udgiftskate-
gorien også bidrager til en samlet reduktion i forhold til Kommissionens
forslag. I lyset af de seneste års betydelige fejlskøn fra Kommissionens side i
relation til opstarten af nye strukturfondsprogrammer, vil regeringen sam-
men med andre ligesindede lande arbejde aktivt for, at der sikres retvisende
budgettering.
Med hensyn til
udgiftskategori 2 landbrugspolitik
arbejdes der for, at der afsættes
realistiske bevillinger til landbrugspolitikken. Danmark anerkender, at langt
hovedparten af udgifterne til landbrugspolitikken i form af direkte støtte er
fastlagt i forordningen herom. Fra dansk side vil man dog afsøge mulighe-
derne for, at de øvrige udgifter i udgiftskategorien kan bidrage til at tilpasse
det overordnede udgiftsniveau.
Rådsmøde nr. 3558 (økonomi og finans - budget) den 24. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 24/6-17 - budget
20
For så vidt angår
udgiftskategori 3 sikkerhed og borgerskab
er regeringen enig
med Kommissionen i, at udgifterne til migrations- og flygtningeindsatsen
overordnet set er normaliseret, hvilket afspejles i de foreslåede bevillings-
fald. Regeringen lægger vægt på, at migrations- og flygtningerelaterede ud-
gifter prioriteres, og at der er råderum til at øge bevillingerne hertil, hvis der
opstår behov herfor. Derfor lægger regeringen også vægt på, at der sikres et
råderum, som kan tage højde for uforudsete udgifter, der måtte opstå i løbet
af året.
For
udgiftskategori 4 globale EU
er regeringen enig med Kommissionen i, at
udgifterne til migrations- og flygtningeindsatsen overordnet set er normali-
seret, hvilket afspejles i de foreslåede bevillingsfald. Regeringen støtter stig-
ningen i bevillingerne til humanitær bistand og lægger generelt vægt på, at
EU’s humanitære bistand og civile krisestyringsindsatser
prioriteres, og at
der er råderum til at øge bevillingerne hertil, hvis der opstår behov herfor.
Derfor arbejder regeringen på baggrund af tidligere års erfaringer også for,
at der for denne udgiftskategori sikres tilstrækkelige margener til uforudsete
udgifter i løbet af året. Danmark vil desuden arbejde for, at finansieringen af
Grønlandsinstrumentet fastholdes.
Med hensyn til
udgiftskategori 5 administration
vægtes en stram og budgetan-
svarlig linje. Fra dansk side arbejdes der således for, at
udviklingen i EU’s
administrationsudgifter afspejler situationen i mange medlemslande, hvor
der er et betydeligt fokus på at reducere administrationsudgifterne. Det gæl-
der også for de administrationsudgifter, som er budgetteret under de øvrige
udgiftskategorier, herunder især agenturer. Der lægges derfor vægt på, at der
tilvejebringes effektiviseringsgevinster i institutionerne bl.a. som følge af nye
IT-løsninger, øget samarbejde på tværs af institutionerne og strukturelle re-
former. Der lægges endvidere vægt på, at EU-institutionernes arbejde med
at reducere antallet af årsværk fortsættes.
Vedrørende
de særlige fleksibilitetsinstrumenter
finder regeringen, at aktiveringen
af disse til enhver tid skal være retfærdiggjort, og at afsættelse af reserver til
disse i forbindelse med det årlige budget bør reduceres til et minimum. Re-
geringen lægger desuden betydelig vægt på, at de særlige fleksibilitetsinstru-
menter finansieres inden for EU's betalingslofter.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.