Europaudvalget 2016-17
Rådsmøde 3555 - økofin Bilag 1
Offentligt
1774369_0001.png
29. juni 2017
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 11. juli 2017
1) Præsentation af estisk formandskabsprogram
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
2
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet, Skatteministeriet og Erhvervsmi-
nisteriet
2) Midtvejsevaluering af kapitalmarkedsunionen
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
3) Rådskonklusioner om misligholdte lån
-
Udveksling af synspunkter og rådskonklusioner
KOM-dokumenter foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
18
25
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0002.png
Dagsordenspunkt 1:
Præsentation af estisk formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resume
Estland varetager EU-formandskabet i 2. halvår af 2017. Det estiske formandskab ventes på
ECOFIN 11. juli 2017 at præsentere sit arbejdsprogram med fokus på bl.a. økonomiske,
finansielle og skattemæssige sager.
2. Baggrund
Estland har EU-formandskabet i 2. halvår af 2017. Det estiske formandskab ven-
tes at præsentere sit arbejdsprogram på ECOFIN 11. juli 2017. Præsentationen
ventes efterfulgt af en overordnet drøftelse af formandskabets arbejdsprogram og
prioriteter.
3. Formål og indhold
Estland ventes som formand for ECOFIN at prioritere en række økonomiske,
finansielle og skattemæssige sager, herunder i forlængelse af arbejdet under de
foregående formandskaber. Der henvises til
bilag 1
for en oversigt over aktuelt
verserende sager i ECOFIN.
På det økonomiske område ventes formandskabet bl.a. at prioritere arbejdet med
videreudviklingen af
Den Økonomiske og Monetære Union
(ØMU) med udgangspunkt
i Kommissionens ØMU-reflektionspapir fra 31. maj 2017. Formandskabet ventes
også at prioritere opstarten af det
europæiske semester
for 2018 på baggrund af
Kommissionens årlige vækstundersøgelse og analyser af makroøkonomiske uba-
lancer samt anbefalinger til euroområdet som helhed. Der ventes også løbende
opfølgning på implementeringen af
Stabilitets- og Vækstpagten,
herunder efterlevelse
af henstillinger og pålæg og krav om fremskridt mod mellemfristede mål for den
strukturelle saldo m.v.
På det finansielle område ventes formandskabet bl.a. at prioritere
kapitalmarkeds-
unionen
med en række fremlagte og kommende initiativer med det overordnede
formål at fremme vækst og jobskabelse ved at styrke kapitalmarkederne i EU og
deres integration samt finansierings- og investeringsmuligheder for virksomheder
og borgere. Tiltagene skal blandt andet fremme investeringer i særligt små og mel-
lemstore virksomheder (SMV’er), tiltrække flere investeringer til EU og gøre det
finansielle system mere stabilt samt åbne op for flere kilder til finansiering end
bankfinansiering. Der er tale om et langsigtet projekt med en række delforslag, der
løbende fremsættes og behandles. De konkrete lovforslag skal behandles efter den
ordinære EU-beslutningsprocedure. Projektet omfatter også gennemførelsen af en
række høringer.
Ifm. det videre arbejde med Kapitalmarkedsunionen forventes der snart fremsat
forslag vedrørende
en fælles EU-ramme for personlige pensionsprodukter (PEPP)
og sene-
re i 2017 en
revision af kompetencerne i de europæiske finansielle tilsynsmyndigheder
(ESA’erne).
Et
lovforslag om såkaldte covered bonds, herunder danske realkreditobligationer,
2
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0003.png
ventes fremsat i starten af 2018. Det ventes at være baseret på erfaringer fra alle-
rede velfungerende nationale markeder, såsom den danske realkreditmodel.
Formandskabet ventes også at prioritere arbejdet med
styrkelse af bankunionen,
her-
under arbejdet med
risikoreduktionstiltag,
dvs. tiltag til at reducere risici for kriser i
den finansielle sektor. Det gælder navnlig
forslagene til tilpasninger af den finansielle
regulering,
som blev fremsat 23. november 2016 og drøftet på ECOFIN første gang
den 6. december 2016. Pakken af lovgivningsforslag vedrører ændring af kapital-
kravsdirektivet (CRD IV) og kapitalkravsforordningen (CRR), ændring af direkti-
vet om genopretning og afvikling af kreditinstitutter (BRRD), samt ændring af
forordningen om den fælles afviklingsmekanisme i bankunionen (SRM). Der blev
på ECOFIN 16. juni 2017 opnået enighed om en række særskilte elementer i pak-
ken, herunder fsva. kreditorhierarkiet i BRRD samt regnskabsregler og store stats-
gældseksponeringer i CRR. Det estiske formandskab ventes at forsøge at opnå
fremskridt og evt. enighed i Rådet mht. de resterende dele af pakken.
Drøftelserne om
risikodelingstiltag
i form af den
fælles indskydergarantiordning
i bank-
unionen (EDIS) vil også fortsætte, ligesom der ventes drøftelser af en
permanent
offentlig bagstopper
for den fælles afviklingsfond (SRF).
Herudover ventes formandskabet at prioritere arbejdet med
bekæmpelse af terrorfi-
nansiering,
herunder forslaget om
revision af hvidvaskdirektivet,
hvor der blev opnået
rådsenighed 20. december 2016. Revisionsforslaget forhandles nu med Europa-
Parlamentet og forventes afsluttet under estisk formandskab. Formandskabet for-
ventes endvidere at prioritere forslaget om
markedsinfrastruktur og tilsyn med centrale
modparter
(ændring i EMIR- forordningen fsva. tilsyn)
1
og forslaget om
afvikling og
genopretning af centrale modparter.
På ECOFIN 11. juli ventes der vedtaget rådskon-
klusioner om det videre arbejde med at håndtere problemet med misligholdte lån
(NPL) i EU. Det er muligt, at Kommissionen i 2. halvår 2017 vil stille forslag til
lovgivningsmæssige tiltag som opfølgning herpå.
På skatteområdet ventes formandskabet at prioritere
kampen mod skatteundgåelse
selskabsområdet, herunder det seneste forslag til ændring af direktiv om admini-
strativt samarbejde på beskatningsområdet fsva. indberetningspligt for skatteråd-
givere mht. oplysninger om skattekonstruktioner, der kan facilitere skatteundgåel-
se. Herudover ventes formandskabet bl.a. at fortsætte drøftelserne af forslaget om
en fælles selskabsskattebase (CCTB)
og forslaget om
en fælles konsolideret selskabsskatte-
base (CCCTB).
Arbejdet med det forstærkede EU-samarbejde om en
afgift på finan-
sielle transaktioner (FTT)
ventes også fortsat af de 10 deltagerlande i løbet af det
estiske formandskab.
På momsområdet ventes formandskabet at arbejde videre med
Kommissionens
momshandlingsplan og bekæmpelse af momssvig,
jf. rådskonklusionerne fra ECOFIN 25.
1
EMIR foreskriver, at visse derivater skal ’cleares’ igennem en central modpart.
En central modpart er en virksomhed, som
indtræder i handlen og derved bliver køber for sælger og sælger for køber. Handlens oprindelige parter er derved ikke
længere eksponeret over for hinanden, men i stedet over for den centrale modpart. Denne proces omtales som clearing.
3
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0004.png
maj 2016. Det gælder blandt andet
forslaget om moms og e-handel.
Der blev på ECO-
FIN 16. juni 2017 ikke opnået enighed om forslaget vedr. mulighed for midlerti-
digt i visse EU-lande at kunne indføre
generel omvendt betalingspligt for moms
mhp.
bekæmpelse af momssvig eller forslaget om
nedsat moms på aviser, bøger m.v.
For-
mandskabet vil muligvis arbejde videre på disse forslag. Kommissionen forventes
i 2. halvår 2017 at komme med yderligere initiativer på momsområdet, herunder
forslag vedrørende nedsatte satser, forenklinger for små og mellemstore virksom-
heder (SMV´er), nye regler for grænseoverskridende salg mellem virksomheder og
bekæmpelse af svig.
Endvidere ventes formandskabet at prioritere en række EU-budgetsager. Der ven-
tes bl.a. enighed om en aftale om
EU’s 2018-budget,
indledende forhandlinger med
Europa-Parlamentet om
revisionen af EU’s finansforordning
samt en præsentation af
revisionsrettens årsrapport om
implementeringen af EU-budgettet i 2016.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning til sagen kendes ikke.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Formandsskabets arbejdsprogram for ECOFIN har ikke i sig selv lovgivnings-
mæssige konsekvenser for Danmark.
7. Økonomiske konsekvenser
Formandsskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle, samfunds-
økonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. De konkrete sager på
ECOFIN’s
dagsorden i 2. halvår af 2017 vil imidlertid kunne have statsfinansielle,
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landenes nærmere holdning til formandsskabets arbejdsprogram kendes endnu
ikke. EU-landene ventes generelt at kunne støtte det estiske formandskabs ar-
bejdsprogram og prioriteringer for ECOFIN i 2. halvår 2017.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at kunne støtte det estiske formandskabs arbejdsprogram og
prioritering. Derudover vil man fra dansk side tage nærmere stilling til konkrete
sager i takt med at de bliver aktuelle.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0005.png
Bilag 1: Oversigt over igangværende ECOFIN-sager
Økonomisk-politiske sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
Det europæiske semester Formålet med det Europæiske Semester er at styrke
koordination og drøftelsen af EU-landenes prioriteter
for den økonomiske politik forud for vedtagelsen af
nationale finanslove o.l.
Det Europæiske Semester 2018 ventes indledt under
estisk formandskab med Kommissionens årlige vækst-
undersøgelse i november 2017 som basis for horisontale
drøftelser af de økonomiske udfordringer frem til det
årlige økonomiske topmøde på Det Europæiske Råd
(DER) i foråret 2018.
Kommissionen ventes ligeledes i november 2017 som
led i makroubalanceproceduren at offentliggøre den
såkaldte varslingsrapport (’Alert Mechanism Report’),
som skal vurdere udviklingen i en række makroøkono-
miske og finansielle indikatorer i landene og identificere
lande, som har ubalancer eller er i fare for at opbygge
ubalancer.
Endvidere ventes Kommissionen at offentligøre udkast
til økonomisk-politiske anbefalinger til euroområdet
som helhed i november 2017 som input til eurolandenes
reform- og stabilitetsprogrammer i 2018.
Styrkelse af det økono-
miske samarbejde i EU
(styrkelse af ØMU’en)
Det Europæiske Råd (DER) og ECOFIN har i de sene-
re år løbende haft drøftelser af yderligere styrkelser af
ØMU’en. Det aktuelle omdrejningspunkt er ØMU-
refleksionspapiret fra 31. maj 2017, udarbejdet af
Kommissionen.
Implementering af Stabi- ECOFIN foretager løbende vurderinger af landenes
efterlevelse af Stabilitets- og Vækstpagten, herunder
litets- og Vækstpagten
landenes henstillinger.
Fire lande (Grækenland, Spanien, UK og Frankrig) har
fortsat henstillinger/pålæg
under EU’s procedure for
uforholdsmæssigt store underskud (EDP) med frister i
2016-18.
Efter offentliggørelsen af eurolandenes budgetplaner
(oktober) og Kommissionens efterårsprognose (novem-
ber) med skøn for den budgetmæssige udvikling i EU-
landene ventes vurderinger af landenes implementering
af eksisterende henstillinger og pålæg. Det kan give an-
ledning til rådsbeslutninger om fristforlængelser, hvis
5
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0006.png
betingelserne er opfyldt, eller optrapning af proceduren,
hvis landenes indsats vurderes mangelfuld.
Der kan desuden løbende blive tildelt nye henstillinger
til lande, som vurderes at overtræde Stabilitets- og
Vækstpagtens grænser for underskud og gæld.
Udover opfølgningen på henstillinger, overvåger Kom-
missionen løbende, om de lande, som ikke har henstil-
linger, lever op til de
forebyggende regler
i Stabilitets- og
Vækstpagten. Ifølge disse regler skal landene overholde
deres mellemfristede mål for den strukturelle balance på
de offentlige finanser (MTO) eller sikre en vis tilpasning
imod MTO. Rumænien har aktuelt, som eneste land, en
MTO-henstilling
for at overskride EU’s forebyggende
finanspolitiske regler og skal rapportere om sine tiltag til
efterlevelse af henstillingen.
EU-investeringsplanen
Der pågår aktuelt trilogforhandlinger mellem Rådet og
Europa-Parlamentet om et forslag fra Kommissionen
om at forlænge og styrke den europæiske investerings-
fond (EFSI).
Der er lagt op til, at EFSI forlænges fra juli 2019 til ud-
gangen af 2020, samt at garantien fra EU-budgettet til
EIB, som EFSI bygger på, forhøjes fra 16 til 26 mia.
euro. Der er også lagt op til et yderligere bidrag fra EIB
til EFSI på 2,5 mia. euro udover de 5 mia. euro, som
EIB bidrager med i dag. EFSI skal inden udgangen af
2020 skabe 500 mia. euro i investeringer (inkl. 315 mia.
euro for perioden 2015-18, som følger af det oprindelige
EFSI-forslag vedtaget i juni 2015). Der lægges også op
til en særlig prioritering af klimaområdet under EFSI.
Det estiske formandskab forventes at forsøge at nå
enighed om forslaget i trilogen i andet halvår 2017.
EFSI er et led i en samlet investeringsplan som også
sætter fokus på at fjerne barrierer og skabe bedre ram-
mevilkår for investeringer (den såkaldte ”tredje søjle” i
planen). Formandskabet ventes også at fortsætte arbej-
det med denne del af planen.
Forhøjelse af den Euro-
pæiske Investerings-
banks (EIB) eksterne
lånemandat /Resilience
Initiative
Der pågår aktuelt trilogforhandlinger mellem Rådet og
Europa-Parlamentet om et forslag fra Kommissionen
om at forhøje EIB’s eksterne lånemandat (ELM).
ELM er en garanti fra EU-budgettet til EIB, som EIB
bruger til at give finansiering i udvalgte tredjelande, fx til
offentlige infrastrukturprojekter og små og mellemstore
virksomheder. Kommissionens forslag øger ELM fra 27
6
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0007.png
til 32,3 mia. euro for perioden 2014-20, herunder for at
EIB kan gennemføre et bidrag fra EU til håndtering af
migrations-
og flygtningesituationen i EU’s nærområder,
det såkaldte ”EIB Resilience Initiative”. Der lægges så-
ledes især op til at målrette forøgelsen til landene syd og
øst for Middelhavet, men også EU’s østlige naboskabs-
lande. Rådets kompromis indebærer på linje med
Kommissionens forslag, at ELM forhøjes til 32,3 mia.
euro. Europa-Parlamentet foreslår, at ELM forhøjes
endnu mere til 38,5 mia. euro.
Det estiske formandskab forventes at forsøge at nå
enighed om forslaget i andet halvår 2017.
Kommissionens vurde-
ring af landenes imple-
mentering af finanspag-
ten i national lov.
Kommissionen påbegyndte i starten af 2015 en vurde-
ring af implementeringen af finanspagtens artikel 3(1)
(om at indskrive en strukturel budgetbalanceregel i nati-
onal lov) i de lande, som deltager i og er bundet af pag-
ten (herunder Danmark). Danmark har implementeret
artikel 3(1) i national lov, bl.a. i budgetloven.
Kommissionen fremlagde i februar 2017 sin vurdering
af landenes implementering (hvor Danmarks implemen-
tering godkendtes), og der pågår nu en landegennem-
gang på teknisk niveau, som ventes at munde ud i en
afrapportering og evt. drøftelse på ECOFIN i andet
halvår 2017.
Sager vedr. EU-budgettet
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
EU’s budget for
2018
På baggrund af Kommissionens fremsatte forslag af 30.
maj om EU’s 2018-budget
indledes der under estisk
formandskab forhandlinger mellem Rådet og Europa-
Parlamentet. Der stiles mod en aftale på ECOFIN-
Budget 17. november 2017.
Kommissionen har i efteråret 2016 præsenteret et om-
fattende forslag til revision af EU’s finansforordning.
Finansforordningen indeholder de principper og regler,
der styrer gennemførelsen af Unionens budget.
Rådet ventes at indlede forhandlinger med Europa-
Parlamentet først på efteråret.
Decharge for EU-
budgettet 2015
Revisionsretten ventes i december 2017 at præsentere
sin årsrapport om implementeringen af EU-budgettet i
2016. Rapporten danner efterfølgende grundlag
Revision af finans-
forordningen
7
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0008.png
for dechargeproceduren, hvor Europa-Parlamentet,
efter henstilling fra Rådet, meddeler Kommissionen
decharge for budgetgennemførelsen.
Finansielle sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
Fælles indskydergaranti-
ordning i bankunionen
(EDIS)
Kommissionen fremsatte 24. november 2015 forslag
om en fælles indskydergarantiordning (European Depo-
sit Insurance Scheme
EDIS) og -fond for landene i
bankunionen. EDIS skal omfatte de lande, som deltager
i bankunionen, herunder eventuelle deltagende ikke-
eurolande, og skal reducere det negative samspil mellem
banker og stater, som sås under krisen, hvor skrøbelige
banksystemer og svage offentlige finanser påvirkede
hinanden negativt. EDIS drøftes aktuelt på teknisk ni-
veau. Forhandlingerne i Rådet ventes at fortsætte (men
næppe afsluttet) under estisk formandskab.
Den fælles indskydergaranti er en del af det igangværen-
de arbejde med at styrke bankunionen. ECOFIN vedtog
17. juni 2016 en køreplan (”road-map”) for dette arbej-
de. ECOFIN’s køreplan indebærer, at
EU-landene fort-
sætter det tekniske arbejde med EDIS og indleder de
politiske drøftelser, når der er gjort yderligere fremskridt
med risikoreduktion (jf. nedenfor).
Endnu udestår drøftelse og enighed om alle væsentlige
emner af forslaget, herunder udformningen og indfas-
ningen af EDIS, samt om hvorvidt der skal benyttes en
mellemstatslig aftale (IGA) for etablering af dele af
EDIS, fx selve fonden.
Det estiske formandskab ventes at fortsætte arbejdet
med den fælles indskydergaranti.
Pakke af risikoredukti-
onsforslag
forslag til
revision af kapitalkravs-
reglerne (CRR/CRD IV)
og afviklingsreglerne
(BRRD/SRM)
Kommissionen har 23. november 2016 fremsat en pak-
ke af lovgivningsforslag vedr. regulering af kreditinsti-
tutter i EU. Pakken af lovgivningsforslag består i en
revision af EU’s kapitalkravsregler (CRD IV/CRR),
forslag til ændring af direktivet om genopretning og
afvikling af kreditinstitutter (BRRD), samt forslag til
ændring af forordningen om den fælles afviklingsmeka-
nisme i bankunionen (SRM). Forslagene skal behandles
og vedtages i regi af ECOFIN (alle EU-lande). Forsla-
gene indgår samtidig som risikoreduktionstiltag i arbej-
det med at styrke bankunionen, jf. ECOFIN’s køreplan
8
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0009.png
af 17. juni 2016.
Forslagene gennemfører bl.a. resterende Basel III-
standarder i form af særligt et gearingskrav og krav om
stabil finansiering (NSFR), samt en Basel-standard om
revision af markedsrisikoreglerne. Desuden gennemfø-
res en standard om nedskrivningsegnede passiver i de
største globalt systemiske vigtige kreditinstitutter
(TLAC). Der foreslås også ændringer for at sikre større
proportionalitet i reglerne, fx ved at lette kravene til
rapportering fra mindre institutter til myndighederne.
Derudover foreslås en vis harmonisering af den fleksibi-
litet og de valgmuligheder, som reglerne giver EU-
landene. Det gælder fx i fastsættelsen af institutternes
individuelle solvensbehov, det såkaldte søjle II-krav.
Desuden foreslås ændringer i kapitalkravene for at un-
derstøtte finansiering til små- og mellemstore virksom-
heder og i infrastruktur. Der foreslås også ændringer i
rammerne for insolvensbehandling af gældsinstrumen-
ter.
Der blev 16. juni 2017 opnået enighed i Rådet om en
række særskilte elementer i pakken, herunder fsva. kre-
ditorhierarki, regnskabsregler og store statsgældsekspo-
neringer (der henvises til samlenotat ifm. ECOFIN 16.
juni 2017).
Under estisk formandskab vil der pågå videre drøftelser
i Rådet om pakken, og det estiske formandskab ventes
at sigte efter at opnå enighed i Rådet, men det kan mu-
ligvis ikke nås før under de næstfølgende formandska-
ber.
Permanent offentlig
bagstopper for den fæl-
les afviklingsfond
EU-landene har aftalt, at der senest i 2024 skal etableres
en permanent fælles offentlig bagstopper (midlertidige
offentlige lån) knyttet til den fælles afviklingsfond (Sing-
le Resolution Fund
SRF), der omfatter landene i
bankunionen.
Bagstopperen skal kunne yde midlertidig offentlig finan-
siering, hvis nedskrivning af aktionærer og kreditorer
(bail-in) og de sektorfinansierede midler i SRF ikke er
tilstrækkelige til at håndtere et nødlidende institut. Bag-
stopperen skal være finanspolitisk neutral på mellemlang
sigt, dvs. den skal ikke indebære omkostninger for del-
tagerlandene over tid.
Arbejdet med den fælles bagstopper er indledt novem-
ber 2016 og vil fortsætte under estisk formandskab.
9
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0010.png
Basel IV
Basel-komitéen drøfter aktuelt nye standarder, de så-
kaldte Basel IV-standarder.
Basel-komitéen arbejder som en del af Basel IV bl.a. på
et kapitalgulv. Et kapitalgulv skal generelt sikre et mini-
mum af kapital uafhængigt af risikoen på et instituts
eksponeringer. Kapitalgulvet kan betyde et højere kapi-
talkrav til institutterne, herunder til danske penge- og
realkreditinstitutter.
Når Basel-komitéen har færdiggjort standarderne vil
Kommissionen herefter skulle tage stilling til, hvordan
og hvornår standarderne skal foreslås gennemført i EU-
lovgivningen. Forslagene fra Kommissionen vil vedrøre
og omfatte alle EU-lande og vil skulle forhandles og
besluttes af Rådet og Europa-Parlamentet i den normale
lovgivningsprocedure.
Bankstruktur-
forordningen
Forslaget blev fremsat i januar 2014 og er en opfølgning
på Liikanen-ekspertgruppens rapport fra november
2012. Målet med forslaget er at reducere de systemiske
risici, der følger af de stadig større og mere komplekse
forbundne enheder i den finansielle sektor, navnlig kre-
ditinstitutterne. Forslaget omfatter de største kreditinsti-
tutter i EU.
Rådets kompromis fra 1. halvår 2015 indebærer bl.a., at
kreditinstitutters ”egenhandel” (dvs. værdipapirhandel
mv. uden sammenhæng til kundeaktivitet) skal afgræn-
ses til separate handelsenheder i institutterne. Også an-
dre typer handelsaktiviteter skal kunne adskilles fra de
omfattede institutters kernebankforretning (hvor der
tages imod indskud mv.) til en separat handelsenhed ud
fra tilsynsmyndighedernes vurdering af risici.
Trilogforhandlingerne mellem Europa-Parlamentet og
Rådet påbegyndes, når Europa-Parlamentet har færdig-
gjort sin behandling af forslaget. Arbejdet med sagen i
Europa-Parlamentet har ikke bevæget sig siden efteråret
2015.
Revision af hvidvask-
direktivet
Rådet enedes i december 2016 om et kompromisforslag,
som indebærer stramninger af hvidvaskreglerne på for-
skellige områder. Det sker bl.a. ved at udvide hvidvask-
reglerne til også at omfatte virtuelle valutaer, ved at ned-
sætte grænserne for hvornår salg af forudbetalte beta-
lingskort kan undtages fra kundekendskabsprocedurer-
ne, ved at skærpe kundekendskabsprocedurer ift. kunder
fra lande med høj risiko for hvidvask mv., ved at for-
10
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0011.png
bedre samarbejdet mellem EU-landenes finansielle ef-
terretningsmyndigheder, og styrke deres adgang til in-
formation nationalt, samt ved krav til at de enkelte EU-
lande skal oprette et register eller lignende over bank-
og betalingskonti.
Trilogforhandlingerne pågår aktuelt og ventes afsluttet
under estisk formandskab.
Genopretning og afvik-
ling af centrale modpar-
ter (CCP’er)
Kommissionen fremsatte 28. november 2016 forslag til
forordning om genopretning og afvikling af centrale
modparter (CCP’er).
En CCP er en enhed, som stiller sig mellem køber og
sælger i en værdipapirhandel. Formålet med CCP’er er
at overtage risikoen fra markedsdeltagerne i tilfælde af,
at den ene part går konkurs inden handlen er afviklet.
CCP’er er reguleret på europæisk plan
gennem forord-
ningen om europæisk markedsinfrastruktur (EMIR).
Der findes dog ikke EU-regler for genopretning og af-
vikling af CCP’er, således som der gør for kreditinstitut-
ter gennem BRRD.
Forslaget indebærer bl.a., at CCP’erne skal udarbejde
genopretningsplaner, tilsynsmyndighederne skal udar-
bejde afviklingsplaner, at tilsynsmyndighederne får sær-
lige beføjelser til at intervenere i CCP’ers aktiviteter,
hvis deres levedygtighed er i fare, samt at en CCP kan
blive afviklet, hvis den er nødlidende eller forventes at
blive det.
Det estiske formandskab forventes at forsøge at opnå
enighed i Rådet om forslaget.
Revision af forordning
om OTC-derivater, cen-
trale modparter og
transaktionsregistre
(EMIR)
(REFIT-forslag)
Kommissionen fremsatte 3. maj 2017 et forslag til revi-
sion af EMIR-forordningen vedrørende regulering af
derivatmarkederne. Revisionen indgår i Kommissionens
program for enkel og effektiv regulering (REFIT).
Forslaget lægger op til mindre og målrettede ændringer
mhp. mere effektive og proportionale regler. Kommis-
sionens forslag har til formål at gøre kravene for bl.a.
rapportering af sådanne handler samt behandlingen af
ikke-finansielle og mindre finansielle virksomheder mere
proportionale og effektive.
Det estiske formandskab ventes at arbejde med forsla-
get i Rådet.
Revision af forordning
Kommissionen fremsatte 13. juni 2017 et forslag til
om OTC-derivater, cen- ændringer af EMIR med det formål at styrke tilsynet
11
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0012.png
trale modparter og
transaktionsregistre
(EMIR)
(EMIR 3.lande forslaget)
med centrale
modpater (CCP’er) grundet deres grænse-
overskridende aktiviteter og indvirkning på den finan-
sielle stabilitet på europæiske markeder, idet brugen af
CCP’er for OTC-derivater
er obligatorisk.
Forslaget indeholder 1) justeringer af de lovgivnings-
mæssige rammer for den europæiske tilsynsmyndighed
for værdipapirer og markeder (ESMA) for at tildele
øgede direkte tilsynsbeføjelser til ESMA med CCP’er
både inden for og uden for EU og 2) ændret metode til
at vurdere og håndtere tredjelandes CCP’er og tilknytte-
de ækvivalensvurderinger af tredjelande, dvs. spørgsmål
om i hvilket omfang tredjelande har lignende regler som
i EU. Forslaget skal ses i lyset af Brexit-forhandlingerne
idet en stor del af clearing af transaktioner denomineret
i euro og sker i UK.
Det estiske formandskab ventes at arbejde med forsla-
get i Rådet.
Pan-europæisk pen-
sionsprodukt (PEPP)
Kommissionen forventes ultimo juni 2017 at fremsætte
et lovforslag om et fælleseuropæisk pensionsprodukt
med formål om at øge den grænseoverskridende aktivi-
tet for simple pensionsprodukter. Kommissionen fin-
der, at pensionskapital er velegnet som langsigtet inve-
steringskapital.
Det estiske formandskab ventes at prioritere forslaget,
der er en central del af det videre arbejde med kapital-
markedsunionen.
Revision af kompeten-
cerne af de europæiske
finansielle tilsynsmyn-
digheder (ESA’erne)
(ESA-review)
Kommissionen forventes i tredje kvartal 2017 at frem-
sætte forslag til revision af kompetencerne i de europæi-
ske finansielle tilsynsmyndigheder (ESA’erne –
EBA
(tilsynsmyndighed for kreditinstitutter), ESMA (tilsyns-
myndighed for værdipapirer og markeder) og EIOPA
(tilsynsmyndighed for forsikring og pension)) mhp. at
sikre ESA’ernes evne til at udføre effektivt tilsynsmæs-
sigt arbejde og dermed bidrage til velfungerende kapi-
talmarkeder.
Forslaget forventes at indeholde styrkede direkte til-
synsbeføjelser for ESA’erne, herunder særligt for ES-
MA. Tilsvarende forventes en styrkelse af deres mulig-
heder for at sikre øget tilsynsmæssig konvergens på
tværs af EU samt en styrket rolle ifm. udarbejdelse af
ækvivalensvurderinger og monitorering heraf. Ækviva-
lensvurderinger er vurderinger af, hvorvidt tredjelande
kan siges at have regler på et område, som svarer til EU-
12
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0013.png
reglerne. Ækvivalensvurderinger giver fx tredjelandes
finansielles
virksomheders adgang til EU’s indre marked
for finansielle tjenester på bestemte betingelser.
Det estiske formandskab ventes at indlede arbejdet i
Rådet med forslaget.
Skatte- og afgiftssager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
Fælles (konsolideret)
selskabsskattebase
(CC(C)TB)
Kommissionen fremsatte 25. oktober 2016 to forslag
om hhv. en fælles selskabsskattebase (Common Corpo-
rate Tax Base (CCTB)) og en fælles
konsolideret
skatte-
base (Common Consolidated Corporate Tax Base
(CCCTB)).
Forslagene erstatter et tidligere forslag fra 2011, som
grundet manglende fremdrift i forhandlingerne blev
trukket tilbage. De to forslag skal nu vedtages trinvis
efter hinanden, dvs. EU-landene skal først forhandle
CCTB, og først derefter drøfte konsolideringen af den-
ne.
En fælles selskabsskattebase (CCTB) vil medføre, at de
omfattede virksomheder skal opgøre deres skattepligtige
indkomst på samme måde i alle EU-lande. Koncernen
vil således fortsat skulle opgøre dens skattepligtige ind-
komster separat i hvert enkelt land, som den har aktivi-
teter i, men altså efter samme metode. Reglerne er obli-
gatoriske for koncerner med en samlet årlig omsætning
på over 750 mio. euro (ca. 5,6 mia. kr.), og frivillige for
øvrige koncerner.
Konsolidering betyder, at en virksomhed eller koncern
med aktivitet i flere lande kun vil skulle opgøre én sam-
let indkomst for hele virksomheden eller koncernen, og
ikke længere en indkomst for de forskellige enheder i
hvert enkelt land.
CCCTB vil derfor også indebære en fordelingsnøgle til
fordeling af den samlede (”konsoliderede”) skattepligti-
ge indkomst på de enkelte EU-lande, hvor koncernen
har aktiviteter og selskaber. Fordelingsnøglen vil afhæn-
ge af koncernens fordeling af hhv. aktiver, ansatte og
omsætning. Hvert EU-land kan så opkræve selskabsskat
efter sin selskabsskattesats for den andel af den skatte-
pligtige indkomst, der efter fordelingsnøglen skal be-
13
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0014.png
skattes i det pågældende land.
ECOFIN havde en overordnet drøftelse af forslagene i
maj 2017. CCTB-forslaget er blevet behandlet på tek-
nisk niveau under det maltesiske formandskab og for-
slaget forventes fortsat behandlet under det estiske for-
mandskab i 2. halvår 2017. Der vil muligvis blive givet
en status på sagen på ECOFIN i 2. halvår 2017.
Forslag til ændring af
direktiv om administra-
tivt samarbejde på be-
skatningsområdet (DAC
6)
Kommissionen fremsatte 21. juni 2017 forslag til æn-
dring af Rådets direktiv 2011/16/EU om administrativt
samarbejde på beskatningsområdet (DAC).
Forslaget indfører en obligatorisk indberetningspligt af
oplysninger om skatteforhold i forbindelse med grænse-
overskridende transaktioner.
Baggrunden for forslaget er, at de seneste lækagesager,
som fx Panama-papers-sagen, har fremhævet behovet
for mere gennemsigtighed i forhold til, hvorledes rådgi-
vere faciliterer forretningsmodeller og skattekonstrukti-
oner til klienter med det formål at fremme skatteundgå-
else. Kommissionens forslag er inspireret af
OECD/G20’s BEPS-forslag
nr. 12 (BEPS
Base Ero-
sion and Profit Shifting), der nærmere beskriver en
rammemodel for en tidlig oplysningspligt.
Kommissionens forslag vil medføre, at EU-lande skal
indføre regler, der forpligter rådgivere til at indberette
oplysninger til de relevante nationale skattemyndigheder
om bestemte grænseoverskridende transaktioner eller
om forretningsmodeller. Forretningsmodeller og græn-
seoverskridende transaktioner, der bliver omfattet af
den nævnte indberetningspligt, vil blive identificeret på
baggrund af en række foruddefinerede kendetegn, som i
særlig grad kendetegner forretningsmodeller og rådgiv-
ning, der har til hensigt at facilitere skatteundgåelse. Det
fremgår af forslaget, at oplysningspligten bl.a. omfatter
oplysninger om rådgiverens og skatteyderens (klientens)
identitet, samt nærmere oplysninger om indholdet af
den konkrete rådgivning eller forretningsmodel, som
vedrører den grænseoverskridende transaktion, herun-
der hvilke EU-lande transaktionen vedrører.
De nationale skattemyndigheder udveksler efter forsla-
get de modtagne oplysninger indbyrdes.
Af Kommissionens forslag fremgår det endvidere, at
EU-lande skal fastsætte sanktioner ved manglende eller
mangelfuld indberetning.
14
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0015.png
Formålet med oplysningspligten er, at skattemyndighe-
der på et tidligt tidspunkt skal kunne identificere og
kaste lys over grænseoverskridende omgåelseskonstruk-
tioner. Formålet er endvidere, at give EU-landene et
oplysningsgrundlag, som kan danne grundlag for nye
lovgivningstiltag med henblik på fremadrettet at lukke
smuthuller i lovgivningen for sådanne konstruktioner.
Det forventes, at forslaget vil blive behandlet i 2. halvår
2017.
Afgift på finansielle
transaktioner (FTT)
Kommissionen fremsatte 14. februar 2013 forslag til
forstærket samarbejde om en fælles ordning for beskat-
ning af finansielle transaktioner (FTT) i lyset af, at der
ikke kunne opnås den nødvendige (enstemmige) tilslut-
ning til Kommissions forslag fra 2011 om en FTT for
alle EU-lande. Forslaget skal indføre en harmoniseret
FTT blandt de 10 EU-lande, der deltager i det forstær-
kede samarbejde (Tyskland, Frankrig, Belgien, Portugal,
Østrig, Grækenland, Slovenien, Italien, Spanien og Slo-
vakiet).
De deltagende lande drøfter aktuelt det forstærkede
samarbejde. De ikke-deltagende lande, herunder Dan-
mark, deltager i tekniske og politiske drøftelser af for-
slaget til FTT sammen med de deltagende lande, men
har ikke stemmeret. Der pågår også politiske og tekniske
drøftelser alene blandt til 10 deltagende lande.
Sagen er senest drøftet på ECOFIN 6. december 2016.
Deltagerlandene har aftalt nogle overordnede principper
for afgiften. Det er dog fortsat uklart, hvilken form for
FTT der evt. vil kunne opnås endelig enighed om. Der
vil muligvis blive givet en status på sagen på ECOFIN i
2. halvår 2017.
Forslag om moms og e-
handel
Kommissionen fremsatte i december 2016 en lovpakke
om moms og e-handel. Forslagene indgår i strategien
for det digitale indre marked samt i Kommissionens
momshandlingsplan, som blev offentliggjort i april
2016.
Forslagene indeholder initiativer vedrørende grænse-
overskridende handel med varer og ydelser til private
forbrugere, herunder tiltag der bidrager til, at det bliver
administrativt lettere for virksomheder at handle på
tværs af EU-landenes grænser. Bl.a. foreslås det, at e-
handelsvirksomheder som i dag skal momsregistrere sig
i alle de lande, der sælges til, i fremtiden skal kunne gøre
15
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0016.png
brug af en ”one-stop-shop”, hvor virksomheden ét sted
kan indberette alle sine momsforpligtelser for hele EU.
Der har været tekniske drøftelse af lovpakken under det
maltesiske formandskab i 1. halvår 2017. Forhandlin-
gerne af lovpakken fortsætter i 2. halvår 2017, og pak-
ken forventes forelagt ECOFIN til politisk enighed
inden udgangen af 2. halvår 2017.
Forslag om reducerede
momssatser på elektro-
niske bøger, aviser og
tidsskrifter
Kommissionen fremsatte i december 2016, som led i
ovennævnte lovpakke, et forslag om moms på bøger,
aviser og tidsskrifter. Der foreligger nu et kompromis-
forslag om, at EU-landene kan vælge at anvende reduce-
rede momssatser for
elektroniske
bøger, aviser og tids-
skrifter, således at disse momsmæssigt kan sidestilles
med fysiske bøger, aviser og tidsskrifter.
Forslaget har været behandlet på ECOFIN i 1. halvår
2017, hvor der ikke kunne opnås enstemmighed om
forslaget. Forslaget ventes behandlet igen i 2. halvår
2017.
Forslag om omvendt
betalingspligt for moms
Kommissionen fremsatte i december 2016 et forslag
vedr. mulighed for i enkelte EU-lande at indføre generel
omvendt betalingspligt for moms. Forslaget indebærer
bl.a., at EU-lande, der er særligt ramt af momssvig, vil
kunne ansøge Kommissionen om tilladelse til midlerti-
digt at indføre omvendt betalingspligt for moms på alle
indenlandske leverancer mellem virksomheder på over
10.000 euro pr. faktura.
Forslaget har været behandlet på ECOFIN i 1. halvår
2017, hvor der ikke kunne opnås enstemmighed om
forslaget. Forslaget ventes behandlet igen i 2. halvår
2017.
Fælles EU-liste over
ikke-samarbejdsvillige
skattejurisdiktioner.
ECOFIN har anmodet EU’s adfærdskodeksgruppe om
at udarbejde en fælles EU-liste over ikke-
samarbejdsvillige skattejurisdiktioner
(”sortliste” over
tredjelande). Formålet med listen er overordnet set at
lægge pres på ikke-samarbejdsvillige jurisdiktioner.
ECOFIN vedtog i november 2016 rådskonklusioner
om den videre proces og udvælgelseskriterier for udar-
bejdelsen af listen. Det ventes, at listen kan færdiggøres
og offentliggøres inden udgangen af 2017. EU’s ad-
færdskodeksgruppe vil parallelt hermed arbejde med en
fastlæggelse af mulige EU-koordinerede defensive for-
anstaltninger mod de lande, der vil være på den endelige
liste over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner.
16
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0017.png
Momsforslag om nedsat-
te momssatser, forenk-
linger for SMV´er, græn-
seoverskridende salg
mellem virksomheder og
bekæmpelse af svig.
Kommissionen forventes i 2. halvår 2017 at fremsætte
fire forslag på momsområdet. Disse vedrører nedsatte
satser, forenklinger for SMV´er, nye regler for grænse-
overskridende salg mellem virksomheder og bekæmpel-
se af svig i det indre marked Det konkrete indhold af
forslagene kendes ikke.
Alt efter tidspunkterne for forslagenes fremsættelse vil
det estiske formandskab muligvis påbegynde forhand-
linger af forslagene.
Andre sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
IMF/G20-møder
ECOFIN ventes løbende at forberede fælles EU-
holdninger til og følge op på IMF- og G20-møder, sær-
ligt IMF’s årsmøde 7.-9.
oktober 2017.
Det er også muligt, ECOFIN vil drøfte aktuelle gover-
nance-spørgsmål i relation til IMF, herunder fx status
for forpligtelserne om at reducere de udviklede europæi-
ske landes repræsentation i IMF til fordel for udviklings-
og vækstøkonomier.
17
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
Dagsordenspunkt 2:
Midtvejsevaluering af kapitalmarkedsunionen
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde 8. juni 2017 en meddelelse om midtvejsevaluering af kapitalmar-
kedsunionen, der blev lanceret i september 2015. Udover at gøre status på det hidtidige arbejde,
har Kommissionen i forbindelse med midtvejsevalueringen henstillet til accelereret forløb på tre
lovgivningsmæssige forslag og foreslået ni prioriterede tiltag. På ECOFIN 16. juni 2017 præ-
senterede Kommissionen meddelelsen om midtvejsevalueringen, og der var generelt bred støtte hertil
fra EU-landene. På den baggrund ventes ECOFIN 11. juli 2017 at vedtage rådskonklusio-
ner, der bakker op om det fortsatte arbejde med udvikling af kapitalmarkedsunionen.
Hensigten med kapitalmarkedsunionen er at skabe mere velfungerende og integrerede kapital-
markeder i EU, herunder at gøre det lettere for virksomheder, husholdninger og investorer, sær-
ligt små og mellemstore virksomheder, at finansiere sig og investere på tværs af EU-landene, og
derved bidrage til vækst og beskæftigelse i EU. Initiativet er en central prioritet på det finansielle
område for Kommissionen og EU-landene.
Danmark støtter generelt arbejdet med at fremme en kapitalmarkedsunion i EU. Der tages
løbende stilling til de konkrete lovforslag, der bliver fremsat i den forbindelse.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde 30. september 2015 en handlingsplan for etable-
ringen af en kapitalmarkedsunion i EU, der bl.a. skal gøre det lettere for virksom-
heder, husholdninger og investorer, særligt små og mellemstore virksomheder, at
finansiere sig og investere på tværs af EU-landene. Det endelige mål er at styrke
EU-landenes økonomier, fremme investeringerne og skabe beskæftigelse. Kom-
missionen foretog i starten af 2017 en offentlig høring i forbindelse med midtvejs-
evalueringen. Regeringen afgav svar hertil. Høringssvaret er oversendt til Folke-
tingets Europaudvalg 3. april 2017.
Kapitalmarkedsunionen er reelt en samlebetegnelse for en lang række forskellige
tiltag på det finansielle område, som alle bidrager til at uddybe og styrke det indre
marked for finansielle ydelser i EU. Nogle af disse tiltag er allerede vedtaget, nogle
tiltag er fremsat, mens andre først ventes fremsat i løbet af de næste måneder og
år. Kommissionen offentliggjorde 8. juni 2017 en meddelelse om midtvejsevalue-
ring af kapitalmarkedsunionen. Kommissionen har i forbindelse med midtvejseva-
lueringen også annonceret nye konkrete tiltag, som vil blive fremlagt i den kom-
mende tid.
Lovforslag på området fremsættes af Kommissionen og behandles generelt af
Rådet og Europa-Parlamentet efter den almindelige EU-beslutningsprocedure.
18
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
3. Formål og indhold
Kommissionen har i meddelelsen af 8. juni 2017 fremsat en opdateret handlings-
plan, der inkorporerer udestående aktiviteter fra den oprindelige plan sammen
med en række nye tiltag. For en gennemgang af væsentlige forslag der allerede er
blevet fremsat i regi af kapitalmarkedsunionen, og hvor der i visse tilfælde også
allerede er opnået enighed i Rådet og Europa-Parlamentet, henvises til samlenota-
tet forud for ECOFIN 16. juni 2017.
Kommissionen har inddelt tiltagene under hhv. færdiggørelse af forberedende
arbejde fra den oprindelige handlingsplan, kommende lovforslag fra den oprinde-
lige handlingsplan samt nye forslag og initiativer. De væsentligste forslag og initia-
tiver inden for de tre ovenstående kategorier gennemgås nedenfor.
3.1. Færdiggørelse af forberedende arbejde fra den oprindelige handlingsplan
Arbejdet forventes tilendebragt ved udgangen af 2017 med særligt fokus på:
A. Anbefaling om udviklingen af private udstedelser af gæld og aktier
i
EU
(”private placement”) –
formålet er at øge mulighederne for finansie-
ring af ikke-børsnoterede
SMV’er ved at skabe mere aktivitet for
ikke-
offentlig køb og salg af virksomheders gæld og aktier. Anbefalingen vil
være baseret på en analyse, der ventes offentliggjort i 4. kvartal af 2017.
B. Kommunikation om markedsforholdene for virksomhedsobligatio-
ner
(”corporate bond markets”) –
udstedelse af erhvervsobligationer anses
for at være en vigtig finansieringskilde for større virksomheder og Kom-
missionen analyserer disse markeder med fokus på, hvordan videresalgs-
mulighederne (likviditeten) i det sekundære marked kan forbedres. Medde-
lelsen ventes offentliggjort i 4. kvartal 2017.
C. Adfærdskodeks for at forenkle procedurerne ifm. refusion af kilde-
skat
formålet er at skabe mere ensartede og forenklede procedurer for
at lette sagsbehandlingen og tidsforbruget i forbindelse med refusion af
kildeskat på tværs af grænserne. Adfærdskodekset ventes færdiggjort inden
udgangen af 2017, og er et led i den køreplan for at afvikle barrierer for
grænseoverskridende investeringer som ECOFIN vedtog 23. maj 2017.
Der henvises til samlenotatet oversendt 11. maj 2017.
3.2. Kommende lovforslag fra den oprindelige handlingsplan
Kommissionen fremhæver at man snarest muligt vil fremsætte følgende lovgiv-
ningsforslag, der allerede var annonceret med den oprindelige handlingsplan:
A. Forslag vedr. et pan-europæisk personligt pensionsprodukt (såkaldt
”PEPP”):
Kommissionen forventes ultimo juni 2017 at fremsætte et lov-
forslag om et fælleseuropæisk pensionsprodukt med det formål at øge den
grænseoverskridende aktivitet for simple pensionsprodukter. Pensions-
midler er en væsentlig alternativ finansieringskilde til banklån og særligt
19
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0020.png
anses pensionskapital for at være velegnet som langsigtet investeringskapi-
tal.
B. Forslag om lovvalgsregler vedrørende tredjeparters retsstilling:
Kommissionen forventes i fjerde kvartal af 2017 at fremsætte et lovforslag
om lovvalgsregler, dvs. regler om hvilket lands retsregler der skal anvendes
i hvilke situationer. Dette for at tydeliggøre, hvilken lov, der skal anven-
des, for at vurdere og dermed sikre rettighederne for kreditorer og tredje-
parter
2
ved handel med værdipapirer og sikkerhedsstillelse. Øget klarhed
angives at reducere omkostninger og risici ved grænseoverskridende hand-
ler og dermed at øge handelsaktiviteten.
C. Forslag vedr. dækkede obligationer
(såkaldte ”covered bonds”, her-
under fx danske realkreditobligationer):
Den Europæiske Banktil-
synsmyndighed (EBA) offentliggjorde i december 2016 anbefalinger til et
potentielt lovforslag om dækkede obligationer. Kommissionen ventes
primo 2018 at fremsætte et lovforslag for at understøtte udviklingen af
markeder for dækkede obligationer i EU. Det ventes at være baseret på er-
faringer fra allerede velfungerende nationale markeder, såsom den danske
realkreditmodel.
3.3. Nye forslag og initiativer
Kommissionen har med sin midtvejsevaluering bebudet en række nye lovforslag
og øvrige initiativer inden for de næste 12 måneder, hvor Kommissionen har ud-
nævnt ni som værende særligt prioriterede for at opnå en velfungerende og inte-
greret kapitalmarkedsunion. De væsentligste elementer er følgende:
A.
Øget rolle for de europæiske tilsynsmyndigheder (ESA’erne
3
):
Kommissionen
anfører, at ESA’ernes evne til at udføre effektivt tilsyns-
mæssigt arbejde er centralt for et velfungerende kapitalmarked. På bag-
grund af de foretagne høringer i bl.a. første kvartal af 2017 og målet om
øget markedsintegration, forventer Kommissionen at fremsætte et ænd-
ringsforslag
for at styrke ESA’ernes
beføjelser, herunder med tildeling af
yderligere direkte tilsynsbeføjelser til Den Europæiske Værdipapir- og
Markedstilsynsmyndighed (ESMA). Forslaget forventes fremsat i tredje
kvartal af 2017.
B.
Øget proportionalitetshensyn i regler for SMV’er:
På baggrund af en
kommende rapport om barrierer ift. SMV-børsnoteringer vil Kommissio-
nen fortsætte arbejdet med at vurdere finansieringsforholdene for SMV’er,
herunder hensigtsmæssigheden af yderligere
byrdelettelser for SMV’er i
Fx den part, som har opkøbt en gældspost fra kreditor og dermed pantsikkerheden, og derefter ønsker at indløse pantet.
På baggrund af erfaringerne fra den finansielle krise blev tilsynssamarbejdet på det finansielle område i EU28 styrket med
etableringen af tre nye tilsyns-samarbejdsmyndigheder (European Supervisory Authorities
– ESA’er) for hhv. banker
(European Banking Authority
EBA), forsikring- og pensionsselskaber (European Insurance and Occupational Pensions
Authority
EIOPA) og kapitalmarkeder/værdipapirer (European Securities and Markets Authority
ESMA) med virkning
fra 1. januar 2011.
2
3
20
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0021.png
forbindelse med særligt børsnoteringer. Arbejdet følger således op på ny-
ligt etablerede regimer for SMV-vækstmarkeder i MiFID
4
, den færdigfor-
handlede revision af prospektforordningen
5
og af EuVECA-
forordningen
6
. Eventuelle forslag til lovændringer vil blive fremsat i andet
kvartal af 2018.
C. Revision af regler for behandling af investeringsvirksomheder:
Kommissionen ønsker at revidere reglerne på en række områder, så regu-
leringen bedre kan tage højde for størrelsen og typen af investeringsvirk-
somhed. I den forbindelse overvejer man justeringer af autoriserings- og
adfærdsregler i MiFID og CRR/CRD
7
for at sikre ensartede vilkår for til-
svarende virksomheder (level playing field) samt øge konkurrencen og in-
vestorers adgang til nye investeringsmuligheder.
D. Bedre vilkår for FinTech aktiviteter:
Kommissionen ønsker at fremme
brugen af teknologi og digitalisering i den finansielle sektor (også benævn-
te FinTech
8
). På baggrund af særligt en offentlig høring på området vil
Kommissionen overveje muligheden for at indføre en EU-ramme for at
udstede licens og passporting-muligheder
9
for FinTech aktiviteter, så virk-
somheder lettere kan udøve grænseoverskridende aktiviteter.
E.
Aktivt sekundært marked for misligholdte lån (”non-performing
lo-
ans” eller ”NPL”):
Kommissionen påtænker at igangsætte tiltag til at un-
derstøtte et aktivt og likvidt sekundært marked (marked for videresalg af
allerede bevilgede lån) for misligholdte lån. Det skal medvirke til at afhjæl-
pe den del af EU-banksektoren, der står med særlige udfordringer i at af-
vikle sådanne porteføljer. Et muligt lovforslag kunne angå styrkelse af sik-
rede kreditors muligheder for at realisere værdien af det aktiv, der er stillet
til sikkerhed for et lån. Samtidig opfordrer Kommissionen Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet til hurtigt at færdiggøre forhandlingerne om et nyt for-
slag om forebyggende rekonstruktion og muligheden for en ny chance
10
.
MiFID-direktivet regulerer markederne for finansielle instrumenter og aktørernes adfærd på disse markeder.
Se endvidere Grund- og Nærhedsnotat af 14. april 2016 for Kommissionens Grønbog om etablering af en kapitalmar-
kedsunionen, og samlenotatet oversendt til Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN 17. juni 2016. 16. maj 2017
vedtog Rådet det kompromisforslag som Rådet og Europa-Parlamentet enedes om 20. dec. 2016. Det bemærkes endvidere,
at der er i forlængelse af vedtagelsen af prospektforordningen fortsat skal vedtages delegerede retsakter, der endeligt fast-
lægger den konkrete udformning af prospektdokumenterne.
6
EuVECA-forordningen regulerer venturekapitalfonde, som er investeringsfonde der investerer i nye virksomheder med
højt vækstpotentiale. Der henvises til samlenotatet oversendt til Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN 8. novem-
ber 2016. 30. maj 2017 enedes Rådet og Europa-Parlamentet om et kompromisforslag.
7
CRR/CRD-regimet regulerer blandt andet kapitalkravsregler på bankområdet.
8
Betegnelsen FinTech dækker over udnyttelsen af ny digital teknologi til at udbyde nye typer af finansielle tjenester, ek-
sempelvis nye betalingsløsninger, crowdfunding eller big data-analyse. FinTech-produkter udbydes både af etablerede
finansielle virksomheder og af nyopstartede digitale iværksættere
samt i samarbejde mellem nye og etablerede virksomhe-
der.
9
Finansielle virksomheder fra et EU-land kan tage tilladelsen til at drive finansiel virksomhed i ét EU-land med til et andet
EU-land, og dermed udøve virksomhed i det andet EU-land uden forudgående godkendelse fra nationale tilsynsmyndighe-
der. Dette kaldes ”passporting”.
10
Kommissionen fremsatte den 22. november 2016 et forslag til direktiv om forebyggende rekonstruktion, muligheden for
en ny chance og foranstaltninger med henblik på mere effektive procedurer for rekonstruktion, insolvensbehandling og
gældssanering, jf. Justitsministeriets Grund- og Nærhedsnotat af 1. februar 2017. Der pågår stadig forhandlinger for at nå
generelle indstillinger i hhv. Europa-Parlamentet og i Rådet i regi af RIA-ministrene.
4
5
21
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0022.png
F. Langsigtede investeringer:
Kommissionen ønsker, at EU skal påtage sig
en førerrolle for at styrke, at langsigtede investeringer tager højde for
blandt andet forhold vedr. miljø, sociale hensyn og governance
(”En-
vironmental, Social and Governance (ESG) considerations”). I den for-
bindelse forventer Kommissionen bl.a. at offentliggøre retningslinjer som
vejledning for metoder til offentliggørelse af ikke-finansiel information i
forbindelse med selskabsretlig rapportering. Kommissionen vil også fx
overveje, om der i den finansielle regulering og tilsyn, og i Den Europæi-
ske Fond for Strategiske Investeringers (EFSI) investeringspolitik, i højere
grad kan tages højde for miljømæssige problemstillinger.
G. Grænseoverskridende investeringer:
Kommissionen ønsker en mere
ensartet anvendelse af markedsføringsreglerne for investeringsfonde. Der-
udover mener Kommissionen, at øget grænseoverskridende distribution af
investeringsfonde er en kilde til øget finansiering og drivkraft for innova-
tion. I den forbindelse overvejer Kommissionen mulige justeringer af di-
rektivet om kollektive investeringsforeninger (UCITS)
11
og direktivet om
alternative investeringsfonde (AIFMD)
12
. Et eventuelt forslag til regelæn-
dringer forventes fremsat i første kvartal af 2018.
H. Håndtering af grænseoverskridende investerings-tvister inden for
EU:
Kommissionen peger på, at et stabilt investeringsmiljø i EU kræver
regler for, hvordan man håndterer tvister om investeringer af grænseover-
skridende karakter inden for EU. I den forbindelse overvejer Kommissio-
nen at udstede vejledning om forståelse af eksisterende regler samt even-
tuelt at udvikle et EU-regelsæt for bilæggelse af sådanne tvister inden for
EU. Det vil skulle erstatte de eksisterende bilaterale investeringsoverens-
komster som flere EU-lande har. Kommissionen mener disse er i strid
med EU-retten, og har lagt sag an mod flere EU-lande.
I. EU-strategi for at styrke lokale kapitalmarkeder:
Kommissionen på-
peger, at integrerede kapitalmarkeder forudsætter velfungerende lokale og
regionale kapitalmarkeder. Kommissionen vil derfor styrke udviklingen af
kapitalmarkederne i særligt Central-, Øst- og Sydøst-Europa, herunder
med henblik på at styrke finansieringen af SMV’er, hvilket blandt andet
sker igennem Kommissionens Structural Reform Support Programme
13
.
ECOFIN ventes 11. juli 2017 på den baggrund at vedtage korte rådskonklusioner,
der byder Kommissionens midtvejsevaluering velkommen, understreger opbak-
ningen til kapitalmarkedsunionen i EU og videreudviklingen heraf, herunder gen-
nem de nye annoncerede initiativer.
11
12
UCITS-direktivet regulerer investeringsforeninger.
AIFM-direktivet regulerer forvaltere af alternative investeringsfonde (dvs. kapital- og hedgefonde).
13
Kommissionens Structural Reform Support Programme (SRSP) tilbyder teknisk støtte til nationale myndigheder i forbin-
delse med deres institutionelle, administrative og vækstorienterede reformarbejde.
22
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om den konkrete meddelelse, men
støtter generelt arbejdet med en kapitalmarkedsunion.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens meddelelse om midtvejsevaluering har i sig selv ingen konse-
kvenser for gældende dansk ret. Konsekvenserne af de enkelte forslag, der måtte
blive fremsat som led i kapitalmarkedsunionen, vil skulle vurderes selvstændigt.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen statsfinansielle konsekvenser.
Konsekvenserne af de enkelte forslag, der måtte blive fremsat som led i kapital-
markedsunionen, vil skulle vurderes selvstændigt.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen samfundsøkonomiske konsekven-
ser. Konsekvenserne af de forslag, der måtte blive fremsat som led i kapitalmar-
kedsunionen, vil skulle vurderes selvstændigt. I det omfang arbejdet med kapital-
markedsunionen realiserer et mere integreret kapitalmarked i EU vil det have po-
sitive samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen erhvervsøkonomiske konsekven-
ser. Konsekvenserne af de forslag, der måtte blive fremsat som led i kapitalmar-
kedsunionen, vil skulle vurderes selvstændigt. Det overordnede hensyn med kapi-
talmarkedsunionen er at bidrage til øget vækst og beskæftigelse. Det vil indebære
positive erhvervsøkonomiske konksekvenser.
8. Høring
Kommissionens meddelelse var i skriftlig høring i EU-specialudvalget for den
finansielle sektor med høringsfrist 23. juni 2017. Der henvises til det kommende
Grund- og nærhedsnotat om midtvejsevaluering for en gennemgang af hørings-
svarene.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred opbakning til kapitalmarkedsunionen, og der ventes også generel støt-
te til Kommissionens midtvejsevaluering. Det skal bl.a. ses i lyset af, at kapital-
markedsunionen er et initiativ, der generelt vil kunne levere konkrete resultater og
løsninger på udfordringer for borgere og virksomheder i EU, og derved bidrage til
vækst og beskæftigelse. Det er dermed en vigtig
del af EU’s fokus efter Brexit.
23
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side støttes generelt arbejdet med en kapitalmarkedsunion for alle EU-
lande, der ventes at styrke det finansielle indre marked og fremme nye finansie-
rings- og investeringsmuligheder og at bidrage til finansiel stabilitet samt vækst og
beskæftigelse. Der tages stilling til de konkrete forslag i takt med, at de fremsættes.
Fra dansk side lægges der i den forbindelse vægt på, at nye initiativer har mervær-
di, er proportionale og er baseret på tilstrækkelige konsekvensanalyser.
Fra dansk side følges særligt Kommissionens arbejde med en mulig fælles EU-
ramme for dækkede obligationer tæt. Fra dansk side er der stor fokus på, at et evt.
lovgivningsinitiativ på området kan rumme centrale elementer af det danske real-
kreditsystem. Det er som udgangspunkt positivt, at der fra Kommissionen og
Rådets side er lagt op til, at eventuelle initiativer skal baseres på og tage hensyn til
eksisterende velfungerende markeder, fx dansk realkredit.
Regeringen støtter generelt arbejdet i ESA’erne og er af den opfattelse, at de bi-
drager til effektiv implementering af EU-retten og tilsynsmæssigt virke på tværs af
EU. Eventuelle forslag til justeringer af ESA’ernes kompetencer må vurderes
nærmere ift. både hensynet til et velfungerende integreret indre marked for finan-
sielle tjenesteydelser og nationale hensyn.
Regeringen følger digitalisering og FinTech med stor interesse. Det er et væsent-
ligt udviklingsområde for Danmark og EU, herunder den finansielle sektor, hvor
det er vigtigt at støtte etableringen af effektive rammevilkår, der kan sikre mulig-
hederne for, at nye spillere kan bidrage med vækst og innovation på markedet
samtidig med en fortsat sikring af den finansielle stabilitet og forbrugerbeskyttelse.
Fra dansk side lægges der stor vægt på, at udfordringerne med misligholdte lån
(NPL) håndteres på effektiv måde i respekt for EU-lovgivningens rammer, her-
under særligt krisehåndteringsdirektivet (BRRD) og statsstøttereglerne.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om midtvejsevalueringen af kapital-
markedsunionen forud for ECOFIN 16. juni 2017.
24
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0025.png
Dagsordenspunkt 3:
Rådskonklusioner om misligholdte lån
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Rådet nedsatte i sommeren 2016 en arbejdsgruppe, som fik til opgave at udarbejde en rapport,
der gør status på problemet med den store mængde misligholdte lån (NPL
Non Performing
Loans) i nogle EU-lande, samt kommer med forslag til tiltag der kan bidrage til at løse proble-
met. Arbejdsgruppens udkast til rapport foreligger nu. På ECOFIN 16. juni gav formandska-
bet en kort statusrapport om arbejdet. ECOFIN ventes 11. juli at drøfte NPL-rapporten samt
vedtage rådskonklusioner om det videre arbejde med at nedbringe mængden af NPL i EU.
Danmark støtter generelt arbejdet og konklusionerne.
2. Baggrund
ECOFIN vedtog i juni 2016 en køreplan for færdiggørelsen af bankunionen.
Handlingsplanen forudser at arbejdet fortsætter ad to spor. For det første skal der
arbejdes med såkaldt risikoreduktion, dvs. tiltag til at reducere risici i det europæi-
ske banksystem. For det andet skal der arbejdes med såkaldt risikodeling, dvs.
tiltag til at forstærke sikkerhedsnettene på EU-plan i tilfælde af et EU-lands finan-
sielle sektor kommer ud i en krise, særligt en fælles indskydergaranti.
Som led i arbejdet med risikoreduktion blev det besluttet at nedsætte en arbejds-
gruppe, som skal udarbejde en rapport, der skal gøre status på NPL-problemet i
EU, samt fremlægge forslag til, hvordan omfanget af disse kan nedbringes signifi-
kant og vedvarende. Arbejdsgruppens udkast til rapport foreligger nu.
På ECOFIN 16. juni gav formandskabet en kort statusrapport om arbejdet.
ECOFIN ventes 11. juli at drøfte NPL-rapporten samt vedtage rådskonklusioner
om det videre arbejde med at nedbringe mængden af NPL i EU.
3. Formål og indhold
Rapporten giver en status på NPL-situationen i EU, forklarer, hvorfor NPL kan
udgøre et problem, gennemgår forskellige EU- og ikke-EU-landes erfaringer med
at reducere omfanget af misligholdte lån og gennemgår det igangværende arbejde
med at håndtere problemet i EU. Rapporten præsenterer derudover en række mu-
lige yderligere tiltag på nationalt og på EU-niveau som vil kunne bidrage til at
adressere problemet.
Status på NPL-problemet
Rapporten viser, at europæiske kreditinstitutter som følge af finanskrisen har en
betydelig andel udestående lån, som er blevet misligholdte
14
. Ved udgangen af
2016 var der således ca. 990 mia. euro misligholdte lån i EU, hvilket svarer til ca.
14
Den Europæiske Bankmyndigheds (EBA) definition af misligholdte lån er primært lån (og potentielt andre former for
gældsbeviser), hvorpå en betaling er mindst 90 dage forsinket (kvantitative kriterie), eller hvor det er usandsynligt, at lånet
vil blive tilbagebetalt, uden at banken bliver nødt til gøre krav på hele eller dele af den sikkerhed, som låneren har stillet
(kvalitativt kriterie).
25
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0026.png
5,1 pct. af den udestående lånevolumen, og ca. 6,7
pct. af EU’s bruttonationalpro-
dukt (BNP). Det er betydeligt højere end i USA og Japan, hvor andelen af NPL i
de samlede lån var på hhv. 1,7 pct. og 1,6 pct. ved udgangen af 2015,
jf. figur 1.
Der er dog en meget betydelig forskel i andelen af misligholdte lån i forskellige
EU-lande,
jf. figur 2.
Problemet er koncentreret i en række syd- og central- og øst-
europæiske lande. I Grækenland er over 45 pct. af alle lån således misligholdte, og
andelen i Portugal og Italien er på ca. hhv. 20 og 15 pct. Samlet set er det 10 lan-
de, som har NPL-andele på over 10 pct. af de udestående lån. Omvendt er der
flere EU-lande, som ikke har noget nævneværdigt problem med misligholdte lån,
herunder Tyskland, Frankrig, UK og Danmark. Det ses også, at andelen af mislig-
holdte lån i EU er faldet fra 6,7 pct. i 3. kvartal 2014 til 5,1 pct. i 4. kvartal 2016,
og udviklingen går således overordnet, men langsomt, i den rigtige retning. Dog
ses det også, at problemet er forværret i enkelte lande.
Figur 1
NPL som pct. af alle lån
Figur 2
Andelen af NPL i udvalgte EU-lande
%
6
5
4
3
2
1
0
EU
US
Japan
Anm.: Figur 1: Tal for udgangen af 2015. Tallene er formentlig ikke fuldt sammenlignelige, da der kan være forskel
på, hvordan man definerer misligholdte lån i hhv. EU, USA og Japan. Figur 2: Udover de viste lande, har
også Cypern, Slovenien, Rumænien, Ungarn, Bulgarien og Croation NPL-andele på over 10 pct.
Kilde: Rådsarbejdsgruppens rapport.
Drivkræfter bag udviklingen i andelen af NPL
Det fremgår af rapporten, at der både er konjunkturmæssige og strukturelle fakto-
rer til grund for udviklingen i andelen af misligholdte lån i de forskellige lande. De
lande, som har været hårdest ramt af krisen, har typisk nu den højeste andel af
misligholdte lån. Strukturelle faktorer synes dog også at spille en vis rolle. En fak-
tor kan fx være, hvor hurtigt konkurssituationer håndteres via det juridiske system,
da der er høje administrationsomkostninger forbundet med årelange konkurspro-
cedurer, og nutidsværdien for banken af den stillede sikkerhed på lånet falder, jo
længere tid det tager at overtage den. Lange konkursprocedurer vil alt andet lige
indebære en højere volumen af udestående misligholdte lån, da der kan nå at op-
hobe sig en større mængde af disse lån, før de nedbringes. Det kan også handle
om, hvor meget pres tilsynsmyndighederne lægger på kreditinstitutter for at hånd-
tere misligholdte lån.
%
6
5
4
3
2
1
0
%
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
GR
IE
PT
IT
ES
Q3 14
EU
FR
DK
DE
UK
Q4 16
%
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
SE
26
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
Negative konsekvenser af store mængder NPL
Der kan være flere grunde til at en stor andel misligholdte lån i et lands banksy-
stem kan være et problem. Bl.a. kan tab på lånene og de høje administrative om-
kostninger forbundet med NPL svække bankerne, og gøre det sværere for dem at
give lån til sunde virksomheder og husholdninger.
Det kan også medføre tvivl om bankernes generelle sundhedstilstand og den fi-
nansielle stabilitet i landet, hvilket bidrager til at skabe usikkerhed og derved er
dårligt for den økonomiske aktivitet. Desuden kan det gøre det sværere for cen-
tralbankerne at styre inflationen med deres pengepolitiske instrumenter, fordi
svækkede kreditinstitutter i mindre grad reagerer på centralbankernes renteæn-
dringer gennem ændringer i kreditgivningen.
Udvalgte landes erfaringer med håndtering af NPL-problemer
Rapporten gennemgår bl.a. Irlands og Spaniens erfaringer fra krisen ift. håndte-
ring af den store mængde misligholdte lån i disse lande i kølvandet på bristede
boligbobler. Begge lande har for at håndtere problemet taget en bred række in-
strumenter i brug. Begge lande rekapitaliserede proaktivt deres banksektor (inden
for rammerne af EU-statsstøttereglerne), og begge lande har reformeret deres
insolvens-lovgivning. Begge lande oprettede også specialiserede offentlige eller
semi-offentlige virksomheder til administration af NPL (en slags
’dårlige banker’,
også kaldt Asset Management Companies, AMC). Disse
AMC’er
opkøbte banker-
nes dårlige lån, og skabte således større tiltro til bankernes sundhedstilstand og
samlede de dårlige lån i en virksomhed specialiseret i at håndtere og afvikle disse
over en længere tidshorisont, end muligt for bankerne selv. Senere vedtagelser af
direktivet om genopretning og afvikling af banker (BRRD) har dog ændret på
rammerne for sådanne arrangementer. Generelt vil bankernes kreditorer skulle
tage tab først
såkaldt bail-in. Det vil med fordel kunne afklares, hvilket spillerum
AMC’er har inden for BRRD.
I Danmark har reglerne siden bankpakke 3 (vedtaget i 2010) været på linje med
BRRD
-
tab
allokeres
til
aktionærerne
og
kreditorerne.
Igangværende EU-initiativer mod NPL
Rapporten peger bl.a. på initiativer, der har til formål at forbedre lovgivningerne
på insolvensområdet i EU. Det drejer sig om et direktivforslag til præventiv re-
strukturering af virksomheder i fare for insolvens, og om en igangværende
benchmarkinganalyse af udfaldene af EU-landenes nationale insolvensprocedurer.
Direktivforslaget forhandles aktuelt i regi af RIA-ministerrådet. Rapporten nævner
også et øget tilsynsmæssigt pres fra bankunionens Fælles Tilsynsmekanisme (SSM)
på banker inden for bankunionen ift. rettidig håndtering af NPL. Endvidere næv-
nes den kommende implementering i EU af nye internationale regnskabsstandar-
der (IFRS 9), som vil give banker øget incitament til at håndtere NPL rettidigt.
27
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0028.png
Mulige yderligere tiltag mod NPL
Rapporten præsenterer en række mulige yderligere indsatsområder opdelt i fire
kategorier: Tilsyn, insolvens, sekundære markeder for NPL og restrukturering af
banker. Disse tiltag er afspejlet i udkastet til rådskonklusionerne.
Tilsyn
Et stærkt fokus på NPL-problemet hos tilsynsmyndighederne, og pres på banker-
ne for at håndtere disse, fremgår som en vigtig faktor i at løse NPL-problemet.
Rapporten og rådskonklusionerne foreslår derfor en række yderligere tiltag på
tilsynsområdet:
A) Kommissionen opfordres til i sommeren 2017 at give sin fortolkning af
den relevante EU-lovgivning, bl.a. kapitalkravsdirektivet (CRD IV), fsva.
tilsynsmyndighedernes beføjelser til at stille krav til bankers hensættelser
på NPL (da der er uklarhed herom). Kommissionen opfordres endvidere
til, i regi af den igangværende revision af CRD IV og kapitalkravsforord-
ningen (CRR), at overveje at stille forslag til lovgivningsmæssige mini-
mumskrav til hensættelser på nye NPL.
Disse tiltag har til formål i højere grad at sigte efter at give tilsynsmyndighederne
de nødvendige redskaber til at føre ordentligt tilsyn med bankernes håndtering af
NPL, og at der fra tilsynsmyndighedernes side i højere grad kan gives incitamenter
specifikt for banker med høje niveauer af NPL til at få håndteret disse proaktivt.
B) SSM opfordres til, sammen med de nationale tilsynsmyndigheder, fra ud-
gangen af 2018, at implementere en tilpasset version af de offentliggjorte
NPL-vejledninger
(for de største banker under SSM’s direkte tilsyn) også
for mindre banker i bankunionen.
C) Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA) opfordres til, senest i
sommeren 2018, at udsende
vejledninger om NPL, på linje med SSM’s
NPL-vejledninger, som skal gælde for alle banker i hele EU. EBA opfor-
dres endvidere til, senest i sommeren 2018, at udsende generelle vejled-
ninger fsva. bankers udlånsstandarder, vedr. fx vurderinger af kreditvær-
dighed, bankernes interne processer og transparens ifm. långivning osv.
Formålet med disse tiltag er at sikre sundere udlånsstandarder, risikostyring og
intern ledelse i bankerne, for at forebygge en fremtidig ophobning af NPL. For-
målet er endvidere at sikre en højere grad af tilsynsmæssig konvergens i EU på
området, således at der bliver udført et konsistent tilsyn med NPL i EU på tværs
af landene og på tværs af bankerne.
D) Det Europæiske Systemiske Risikoråd (ESRB) opfordres til, ved udgangen
af 2018, at udvikle makroprudentielle tiltag til at forebygge systemisk op-
bygning af NPL i EU-landenes banksystemer.
28
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0029.png
Sådanne tiltag kan medvirke til at forebygge en fremtidig ophobning af NPL i
større omfang.
Insolvens
Hensigtsmæssigt indrettede insolvens-regimer, hvor fx konkursprocedurer kan
gennemføres inden for en overskuelig tidshorisont, fremhæves som en vigtig
strukturel faktor til at forebygge opbygningen af NPL, samt til at håndtere konse-
kvenserne heraf, hvis først der har opbygget sig en større mængde NPL i et lands
banksystem. Rapporten og rådskonklusionerne foreslår derfor en række yderligere
tiltag på insolvensområdet:
A) Kommissionen opfordres til ved udgangen af 2017 at offentliggøre detal-
jerede resultater af den igangværende benchmarking øvelse af EU-
landenes insolvens-regimer, samt at styrke fokus på insolvens-reformer i
det europæiske semester.
B) EU-landene opfordres endvidere til ved udgangen af 2018, at foretage
gensidige evalueringer (’peer-review’)
af hinandens insolvens-regimer.
Det umiddelbare formål med disse tiltag er at øge den politiske opmærksomhed
om konsekvenserne af uhensigtsmæssige rammer for insolvens mhp. at øge sand-
synligheden for forbedringer i EU-landenes insolvensregimer.
C) Kommissionen opfordres til at analysere muligheden for at forbedre be-
skyttelsen af sikrede kreditorer, dvs. kreditorer der har udstedt lån med
sikkerhed.
Målet med dette mulige forslag er, at kreditorer, der har givet lån med sikkerhed,
skal have større vished om, at det stillede pant hurtigt kan beslaglægges i tilfælde
af konkurs, uden at denne type kreditorer skal fanges lange insolvensprocedurer.
Sekundære markeder for NPL
Eksistensen af velfungerende sekundære markeder for NPL, hvor banker kan
videresælge NPL til andre banker eller investorer, kan bidrage til at løse NPL-
problemer. Dette fx fordi køberne kan være specialiserede i at håndtere NPL, eller
har bedre forudsætninger for at håndtere risikoen på disse. Rapporten og råds-
konklusionerne foreslår derfor en række yderligere tiltag for at styrke de sekundæ-
re markeder for NPL:
A) EBA og andre kompetente myndigheder opfordres til, ved udgangen af
2018, at implementere styrkede offentliggørelseskrav til banker ift. infor-
mation om kvaliteten af bankernes aktiver, herunder deres misligholdte
lån. EBA opfordres endvidere til, ved udgangen af 2017, at vedtage vej-
ledninger om, hvilke informationer, banker bør have til rådighed om deres
lån, dvs. vejledninger om data-kvalitet internt i bankerne.
29
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
1774369_0030.png
En barriere for at sekundære markeder for NPL kan fungere optimalt er asymme-
trisk information, dvs. at køber og sælger af lånene typisk ikke har samme infor-
mation om lånenes kvalitet. Det kan få potentielle købere til at holde sig væk. Det
første foreslåede tiltag bidrager til at mindske denne asymmetri. Det andet foreslå-
ede tiltag er en forudsætning for, at det første kan opnås, og vil generelt også styr-
ke bankernes interne håndtering af NPL.
B) EBA, Den Europæiske Centralbank (ECB) og Kommissionen opfordres
til, ved udgangen af 2017, at foreslå tiltag, der kan styrke data-
infrastrukturen for sekundære markeder for NPL, herunder at overveje
oprettelsen af såkaldte platforme, hvor der kan købes og sælges NPL.
C) Kommissionen opfordres til, sammen med andre relevante EU-
institutioner, ved udgangen af 2017, at udarbejde en skabelon for, hvordan
AMC’er må se ud, i overensstemmelse med statsstøttereglerne og med den
EU-lovgivningsmæssige ramme på området.
D) Kommissionen opfordres til senest i sommeren 2018, at udvikle en EU-
tilgang til, hvordan man kan fjerne barrierer for at banker kan skille sig af
med deres NPL, samt fjerne barrierer for at andre banker og ikke-banker
(fx specialiserede investeringsfonde) derefter må købe og eje disse NPL.
Formålet med disse tiltag er i højere grad at standardisere og centralisere NPL-
markedet, hvilket kan underbygge at en bredere investorbase vil deltage og derved
skabe større likviditet på markedet.
Restrukturering af banker
Rapporten fremhæver, at en velkapitaliseret banksektor alt andet lige i højere grad
er i stand til selv at håndtere tab på NPL, og derfor i stand til hurtigt at anerkende
disse og få håndteret problemet. Rådskonklusionerne anbefaler overordnet, men
uden specifikke tiltag, at EU-landene bør understøtte den nødvendige restrukture-
ring af den europæiske banksektor, ved at håndtere ikke-levedygtige banker, og
ved at forbedre banksektorens grænseoverskridende aktiviteter og diversifikation,
samt ved at fjerne uhensigtsmæssige barrierer for den grænseoverskridende kon-
solidering af banksektoren.
Derudover er der også i rådskonklusionerne betragtninger af mere horisontal ka-
rakter, bl.a. at BRRD, bankunionen og de opdaterede statsstøtteregler
15
markerer
et regimeskifte efter krisen, der bidrager til at sikre den finansielle stabilitet i EU,
styrker markedsmekanismerne i banksektoren, og bidrager til, at det er bankernes
aktionærer og kreditorer, og ikke staten og derved skatteborgerne, der skal rekapi-
talisere nødlidende institutter (såkaldt bail-in).
Statsstøttereglerne på det finansielle område er blevet opdateret som følge krisen, og er bl.a. bekendtgjort i Kommissio-
nens serie af ”Banking Communications”, senest fra 2013. Her gøres det også klart, at der skal foretages en vis grad
af bail-
in, dvs. nedskrivning af aktionærer og kreditorer, førend Kommissionen evt. kan acceptere at der gives statsstøtte til en
bank.
15
30
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
Rådskonklusionerne opfordrer EU-landene til hver sjette måned at gøre status på
NPL-problemet samt på fremgang i ovennævnte tiltag mod NPL.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om rapporten.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Hverken rapporten eller rådskonklusionerne har i sig selv lovgivningsmæssige
konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Hverken rapporten eller rådskonklusionerne har i sig selv statsfinansielle konse-
kvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Hverken rapporten eller rådskonklusionerne har i sig selv samfundsøkonomiske
konsekvenser. En reduktion af de udestående mængder NPL kan medvirke til at
mindske usikkerheden ift. den finansielle stabilitet og dermed bidrage til at under-
støtte en stærkere og mere stabil økonomisk aktivitet, primært i de lande, som er
hårdest ramt af NPL-problemer, men også i mindre grad i andre EU-lande.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Hverken rapporten eller rådskonklusionerne har i sig selv erhvervsøkonomiske
konsekvenser. En reduktion af de udestående mængder NPL kan medvirke til at
skabe større tiltro til banksektoren, primært i de lande som er hårdest ramt af
NPL-problemer, men også i mindre grad i andre EU-lande.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt ventes der opbakning til rapporten og til rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at de EU-lande der har størst NPL-problemer aktivt søger at
få løst disse. Regeringen støtter generelt også relevante initiativer på EU-plan, der
kan bidrage til at sikre, at der i hele EU er gode rammer for at håndtere de nuvæ-
rende NPL-problemer, samt forebygge en eventuel fremtidig ophobning af NPL.
Det kan fx være ved at sikre at der i alle EU-lande er hensigtsmæssigt indrettede
og velfungerende insolvens-regimer.
31
Rådsmøde nr. 3555 (økonomi og Finans) den 11. juli 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 11/7-17
Regeringen støtter overordnet de ventede rådskonklusioner. Den foreslåede tids-
plan kan dog forekomme optimistisk. Der tages stilling til de konkrete forslag i
takt med, at de fremsættes. Fra dansk side lægges der i den forbindelse vægt på, at
nye initiativer har merværdi, er proportionale og er baseret på tilstrækkelige kon-
sekvensanalyser. Regeringen lægger stor vægt på, at alle tiltag på EU-plan og på
nationalt plan skal overholde statsstøttereglerne og BRRD.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om rapporten og foreløbige rådskon-
klusioner forud for ECOFIN 16. juni 2017.
32