Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 90
Offentligt
1836205_0001.png
Høringsnotat vedrørende udkast til bekendtgørelse om visse
rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
Kontor/afdeling
Undergrundsenheden
Dato
11. december 2017
J nr. 2017-1394
Bekendtgørelsesudkastet har været sendt i ekstern høring fra den 27. oktober til
den 16. november 2017.
Ved fristens udløb var der indkommet 16 høringssvar. Heraf har to selvstændige
bemærkninger. De to høringssvar med selvstændige bemærkninger er fra
henholdsvis advokatfirmaet Bech-Bruun på vegne af Nord Stream 2 AG og Gas
Transmission Operator GAZ-SYSTEM S.A. De resterende 14 høringssvar angiver,
at disse høringsparter ikke har bemærkninger til udkastet til bekendtgørelse. Disse
høringsparter er: Forsvarsministeriet, Erhvervsministeriet, Sikkerhedsstyrelsen,
Arbejdstilsynet, Energistilsynet, Justitsministeriet, Skatteministeriet,
Udenrigsministeriet, CO-industri, Dansk Byggeri, Dansk Arbejdsgiverforening, Nord
Stream AG og Dansk Naturfredningsforening.
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene samt
Energistyrelsens bemærkninger hertil (i kursiv). De ændringer, høringssvarene har
givet anledning til, er opsummeret nederst.
A) Kompetencefordelingen mellem energi-, forsynings- og klimaministeren
og Energistyrelsen, særligt ift. igangværende ansøgninger
Forholdet mellem bekendtgørelsesudkastet og § 3, stk. 1, nr. 2, og § 3, stk. 2, i
bekendtgørelse om Energistyrelsens opgaver og beføjelser
(delegationsbekendtgørelsen).
Nord Stream 2 AG bemærker, at det efter bekendtgørelsesudkastet er energi-,
forsynings- og klimaministeren, der træffer afgørelse om tilladelse til nedlæggelse
af elkabler og rørledninger på søterritoriet, men at det efter de gældende regler, jf.
delegationsbekendtgørelsens § 3, stk. 1, nr. 2, og § 3, stk. 2, er Energistyrelsen,
der udøver bemyndigelsen hertil. Nord Stream 2 AG bemærker endvidere, at det
fremgår af bemærkningerne til forslag til lov om ændring af lov om
kontinentalsoklen (L 43), at afgørelser vedrørende ansøgninger om nedlæggelse af
rørledningsanlæg på søterritoriet mest hensigtsmæssigt træffes på ministerniveau,
og at det derfor ikke er hensigten, at kompetencen, ligesom efter de gældende
regler, delegeres til Energistyrelsen. Nord Stream 2 AG foreslår endelig, at det
indarbejdes i bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og
kontinentalsoklen, om det er energi-, forsynings- og klimaministeren eller
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/5
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836205_0002.png
Energistyrelsen, der udøver bemyndigelsen til at træffe afgørelser i forhold til
igangværende sager, samt at delegationsbekendtgørelsen ændres, for at undgå
usikkerhed om ansvarsfordelingen mellem energi-, forsynings- og klimaministeren
og Energistyrelsen.
Energistyrelsens bemærkninger:
Delegationsbekendtgørelsen tilpasses i overensstemmelse med det af Nord
Stream 2 AG anførte med virkning fra 1. januar 2018. Det vil således være klart, at
afgørelseskompetencen ikke fremover vil være delegeret til Energistyrelsen. Dette
gælder også i forhold til verserende ansøgninger. Energistyrelsen vil fortsat være
bemyndiget til at varetage øvrige beføjelser, der i henhold til kontinentalsokkelloven
er tillagt energi-, forsynings- og klimaministeren. Energistyrelsen vil derfor også fra
1. januar 2018 forestå sagsbehandlingen af ansøgninger. Da delegation af
kompetencer mellem energi-, forsynings- og klimaministeren og Energistyrelsen er
reguleret i delegationsbekendtgørelsen, finder Energistyrelsen det ikke
hensigtsmæssigt tillige at indføre bestemmelser herom i bekendtgørelse om visse
rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen.
B) Nærmere regler om den administrative behandling af ansøgninger om
nedlæggelse af elkabler og rørledninger på søterritoriet, udarbejdelse af
vejledning
Utilstrækkelig fastsættelse af nærmere regler om den administrative behandling af
ansøgninger, ønske om yderligere fastsættelse af regler i enten bekendtgørelse
eller vejledning.
Nord Stream 2 AG bemærker, at bekendtgørelsesudkastet ikke fastsætter
nærmere regler om den administrative behandling af ansøgninger om nedlæggelse
af elkabler og rørledninger på søterritoriet. Nord Stream 2 AG bemærker således,
at det ikke fremgår, hvilke oplysninger der kræves ved ansøgning om tilladelse i
henhold til bekendtgørelsens § 2, samt at det ikke fremgår hvilke oplysninger, der
kræves til brug for udenrigsministerens udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske
indstilling. Det fastsættes heller ikke, hvordan eller hvornår ansøgere skal afgive
oplysningerne. Nord Stream 2 AG foreslår, at dette præciseres enten i
bekendtgørelsen eller i en vejledning, samt at der i bekendtgørelsen angives en
rimelig tidsfrist for, hvornår energi-, forsynings- og klimaministeren anmoder
udenrigsministeren om en indstilling i sagen, samt en rimelig tidsfrist for, hvornår
udenrigsministeren senest skal afgive sin indstilling. Nord Stream 2 AG foreslår
endvidere, at de relevante vejledninger på området opdateres ift. de praktiske
forhold vedrørende behandlingen af nye og igangværende ansøgninger, herunder
ift. nødvendige oplysninger til brug for ansøgninger i henhold til bekendtgørelsens §
2, oplysninger der som udgangspunkt kræves til brug for udenrigsministerens
indstilling, samt hvordan og hvornår oplysningerne skal afgives, proceduren for
energi-, forsynings- og klimaministerens indhentning af udenrigsministerens
indstilling, proceduren for behandling af igangværende ansøgninger, rimelige frister
Side 2/5
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836205_0003.png
for indhentning og afgivelse af udenrigsministerens indstilling, samt forventet
sagsbehandlingstid for ansøgninger der vedrører hhv. kontinentalsoklen og
søterritoriet.
Gas Transmission Operator GAZ-SYSTEM S.A. bemærker, at indhentning af
udenrigsministerens indstilling udgør en investeringsmæssig risiko, der bør
minimeres, bl.a. ved at optimere processen. Gas Transmission Operator GAZ-
SYSTEM S.A. foreslår derfor, at indstillingen skal være endelig, medmindre de
oplysninger, som ansøger har givet, har vist sig at være fejlagtige. Gas
Transmission Operator GAZ-SYSTEM S.A. foreslår desuden, at energi-,
forsynings- og klimaministeren inden rimelig tid efter modtagelse af ansøgning om
tilladelse efter § 2, i samarbejde med ansøgeren skal udarbejde en plan for
tilladelsesproceduren, herunder en tidsfrist for modtagelse af udenrigsministerens
indstilling.
Energistyrelsens bemærkninger:
I forhold til afgrænsning af hvilke oplysninger der er nødvendige ift.
udenrigsministerens indstilling, er dette adresseret i afsnit 2.2 om Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriets overvejelser i bemærkningerne til forslag til lov om
ændring af lov om kontinentalsoklen (L 43):
Det har været overvejet, hvilke oplysninger fra ansøgeren der er
nødvendige for at kunne udarbejde den udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitiske indstilling. Det er imidlertid vanskeligt på forhånd at
sige. Derfor er der behov for at indsætte en hjemmel til at anmode
ansøgere om en bred vifte af oplysninger.
I overensstemmelse hermed fastsættes det ikke på bekendtgørelses- eller
vejledningsniveau, udtømmende hvilke oplysninger, der skal afgives til brug for
udenrigsministerens indstilling.
Ift. ønsket om en tidsfrist for afgivelse af udenrigsministerens indstilling, bemærkes
det, at indstillingen som anført i bemærkningerne til L 43, kan involvere en lang
række hensyn ”herunder
eksempelvis hensyn til statens sikkerhed og rigets forsvar,
politiske, økonomiske og militære kapaciteter og udenrigspolitiske, herunder
europæiske og alliancemæssige, hensyn.”
Af hensyn til de forskellige
og
mangeartede hensyn, der kan ligge bag udenrigsministerens indstilling, er det ikke
muligt at fastsætte en tidsfrist for afgivelsen heraf.
I forhold til det af Gas Transmission Operator GAZ-SYSTEM S.A. anførte ønske
om, at udenrigsministerens indstilling bør være endelig, medmindre de af ansøger
afgivne oplysninger viser sig at være urigtige, henvises der til bemærkningerne til
den foreslåede § 3 a, stk. 2, 3. pkt., i L 43, hvoraf det fremgår, at bestemmelsen har
betydning, hvis udenrigsministerens
”indstilling er positiv, og
der under energi-,
Side 3/5
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836205_0004.png
forsynings- og klimaministerens miljø- og sikkerhedsmæssige vurdering opstår
behov for at indhente en ny indstilling, eksempelvis som følge af ændrede forhold.”
Det fremgår videre af bemærkningerne til L 43,
at ”Bestemmelsen
skal ses i
sammenhæng med § 4 c, der pålægger ansøgere og ejere af rørledningsanlæg en
oplysningspligt.”
Bestemmelsen er således ikke knyttet til, om de oplysninger,
ansøger i sin ansøgning har givet er korrekte eller ej, men er primært knyttet til
ændringer i forhold, der har betydning for udenrigsministerens indstilling.
Energistyrelsen vurderer på den baggrund, at der ikke er grundlag for at ændre den
relevante bestemmelse.
C) Indhentning af udenrigsministerens indstilling inden indgivelse af
fuldstændig og endelig ansøgning
Præcisering af ansøgningsproceduren ift. indhentning af udenrigsministerens
indstilling og den videre sagsbehandling.
Gas Transmission Operator GAZ-SYSTEM S.A. bemærker, at
bekendtgørelsesudkastet mest naturligt læses således, at processen for
indhentning af udenrigsministerens indstilling samt den af energi-, forsynings- og
klimaministeren meddelte tilladelse er én proces, og dermed at ansøgere skal
indgive en fuldstændig ansøgning til indhentning af tilladelse, dvs. inklusive
samtlige elementer, der er nødvendige for vurderingen under hensyntagen til de
miljømæssige aspekter og andre forhold, der kræver godkendelse i henhold til lov
om kontinentalsoklen. Gas Transmission Operator GAZ-SYSTEM S.A. bemærker,
at de undersøgelser, som henholdsvis udenrigsministeren og energi-, forsynings-
og klimaministeren skal foretage er forskellige, og at de for undersøgelserne
nødvendige oplysninger også er forskellige, hvilket i øvrigt fremgår af
bemærkningerne til forslag til lov om ændring af kontinentalsoklen. Gas
Transmission Operator GAZ-SYSTEM S.A. bemærker hertil, at
udenrigsministerens indstilling bør indhentes, inden en fuldstændig og endelig
ansøgning indgives, og at denne procedure bør afspejle sig i bekendtgørelsens
bestemmelser, bl.a. i forhold til hvilke oplysninger der skal afgives og hvornår.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det bemærkes, at der med bekendtgørelsesændringen lægges op til en todelt
procedure som foreslået ovenfor af Gas Transmission Operator GAZ-SYSTEM
S.A. Det er således ikke hensigten med bestemmelsen, at en ansøgning efter
bekendtgørelsens § 2, indledningsvis skal indeholde alle oplysninger til brug for
både udenrigsministerens indstilling, og, hvis indstillingen er positiv, energi-,
forsynings- og klimaministerens efterfølgende behandling af sagen.
Side 4/5
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836205_0005.png
D) Adgang til administrativ rekurs. Uoverensstemmelse mellem § 6 i
bekendtgørelsesudkastet og den i L 43 foreslåede § 6 a
Nord Stream 2 AG bemærker, at der er en uoverensstemmelse mellem den
foreslåede § 6 a i lovforslaget (L 43) og § 6 i bekendtgørelsesudkastet. Det følger
således af den foreslåede § 6 a, stk. 1, at enhver med en væsentlig og individuel
interesse i en afgørelse truffet i henhold til loven eller regler udstedt i henhold til
loven, kan klage til energiklagenævnet over afgørelsen. Det følger derimod af § 6 i
bekendtgørelsesudkastet, at
”tvist om ethvert spørgsmål vedrørende tilladelsen
mellem den danske stat og en indehaver af tilladelse efter § 2 afgøres af de danske
domstole”.
Energistyrelsens bemærkninger:
Uoverensstemmelsen mellem den i L 43 foreslåede § 6 a og
bekendtgørelsesudkastets § 6 er en forglemmelse, der vil blive justeret inden
udstedelse af bekendtgørelsen. For en god ordens skyld bemærkes det, at det
følger af den foreslåede § 6 a, stk. 8, at Energiklagenævnet ikke kan prøve
indstillinger omfattet af den foreslåede § 3 a, stk. 2.
E) Uklarhed om hvorvidt mulige vilkår i § 4, stk. 1, i bekendtgørelsesudkastet
kun omfatter rørledninger og ikke elkabler
Nord Stream 2 AG bemærker, at oplistningen af vilkår i bekendtgørelsesudkastets
§ 4, stk. 1, nr. 1-4, efter sin ordlyd alene omfatter rørledninger, men ikke elkabler,
og beder Energistyrelsen om at angive, om dette er hensigten. Nord Stream 2 AG
opfordrer Energistyrelsen til, for klarheds skyld, at overveje, at indsætte en
definition på rørledningsanlæg i bekendtgørelsen.
Energistyrelsens bemærkninger:
§ 4, stk. 1, nr. 1-4, i udkastet til bekendtgørelse vil blive rettet inden udstedelse, så
§ 4, stk. 1, nr. 1-4, også vil omfatte elkabler. Begrebet »rørledningsanlæg« i
forslaget skal forstås bredt som omfattende både rørledninger til transport af
kulbrinter og elkabler. For en uddybning af begrebet henvises til bemærkningerne
til L 43. Energistyrelsen finder det på den baggrund ikke hensigtsmæssigt at
indsætte definitionen på begrebet i selve bekendtgørelsen.
F) Opsummering af ændringer
De indkomne høringssvar refereret ovenfor har givet anledning til følgende
ændringer af bekendtgørelsesudkastet:
§ 6 i bekendtgørelsen slettes, så klageadgang alene er reguleret i § 6 i lov
om kontinentalsoklen.
§ 4, stk. 1, nr. 1-4, ændres, så det er klart, at elkabler er omfattet.
Side 5/5