Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 125
Offentligt
1864607_0001.png
Afrapportering vedrørende evaluering af implementeringsformen for
forsyningsvirksomhedsdirektivet og koncessionsdirektivet
I forbindelse med lovforslag til udbudsloven anmodede Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 20. april 2015 den daværende erhvervs-
og vækstminister om at tage stilling til implementeringsmåden af forsy-
ningsvirksomheds- og koncessionsdirektivet. Forsyningsvirksomheds- og
koncessionsdirektiverne er gennemført i dansk ret via bekendtgørelser
modsat udbudsdirektivet, der er gennemført via en udbudslov.
I svaret tilkendegav den daværende erhvervs- og vækstminister, at der
ville blive gennemført en evaluering af implementeringen af forsynings-
virksomheds- og koncessionsdirektivet to år efter implementeringen,
hvilket vil sige i januar 2018. På denne baggrund har Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen gennemført en evaluering baseret på en række evalue-
ringsmøder med relevante interessenter.
Rammerne for evalueringen
Til evalueringen blev følgende interessenter indbudt:
DSB
Banedanmark
Ørsted
DANVA
Dansk Fjernvarme
Dansk Industri
Energinet
Energistyrelsen
FRI
Dansk Erhverv
Danske Havne
Danske Regioner
KL
Olie Gas Danmark
Post Nord
Trafikselskaberne i Danmark
Transportministerieret
Evalueringen er gennemført med udgangspunkt i individuelle møder med
interessenterne. Møderne blev gennemført i ugerne 45-47 i 2017, og der
blev afholdt møder med DSB, Banedanmark. Ørsted, DANVA, Dansk
Fjernvarme, Dansk Industri, Energinet, Energistyrelsen og FRI. De øvri-
ge interessenter havde ikke bemærkninger.
Både de interessenter, der deltog i de individuelle møder, og de der ikke
deltog, havde mulighed for at sende skriftlige svar.
27. februar 2018
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 125: Orientering om resultat af evaluering af implementeringsformen for forsyningsvirksomhedsdirektivet og koncessionsdirektivet, fra erhvervsministeren
1864607_0002.png
På baggrund af interessenternes erfaring og viden inden for anvendelsen
af henholdsvis forsyningsvirksomhedsdirektivet og koncessionsdirektivet,
blev det på evalueringsmøderne drøftet, hvorvidt direktiverne var imple-
menteret på en hensigtsmæssig måde, og hvorledes samspillet mellem
udbudsloven og direktiverne fungerer. Derudover blev interessenterne
bedt om at vurdere, om der er behov for en generel eller konkret vejled-
ningsindsats på disse områder.
Tilbagemelding fra interessenterne
Tilbagemeldingerne fra interessenterne kan opdeles i tre overordnede
kategorier: 1) Implementeringsformen, 2) vejledningsindsatsen og 3) øv-
rige tiltag.
Ad 1) Implementeringsformen
De deltagende interessenter var enige i hensigtsmæssigheden af den nu-
værende implementeringsmåde af forsyningsvirksomheds- og koncessi-
onsdirektivet. Det skyldes blandt andet, at en implementering af direkti-
verne ved bekendtgørelse sikrer en større ensretning af reglerne på tværs
af landegrænserne i EU, hvilket alt andet lige bidrager til en bedre kon-
kurrence i udbud med både danske og udenlandske selskaber. Hos flere af
repræsentanterne på ordregiversiden udgjorde udenlandske aktører fler-
tallet af tilbudsgivere i de gennemførte udbud, hvilket underbygger hen-
sigtsmæssigheden i at implementere direktiverne ved bekendtgørelse.
En enkelt interessent tilkendegav dog, at det på sigt kan overvejes, om det
er hensigtsmæssigt at samle de enkelte udbudsdirektiver i en samlet lov.
I forbindelse med implementeringen er der indført en række
krydshenvis-
ninger
mellem bekendtgørelserne og udbudsloven, herunder eksempelvis
henvisninger til udbudslovens § 148 om det fælles europæiske udbudsdo-
kument (ESPD) og § 160 om offentliggørelse af evalueringsmetoden. Det
blev tilkendegivet af flere interessenter, at disse krydshenvisninger kan
give udfordringer i forhold til fortolkningen af reglerne i forsyningsvirk-
somheds- og koncessionsdirektivet. Flere af interessenterne tilkendegiv
endvidere, at de ikke var enige i behovet for flere af krydshenvisningerne,
idet disse kan være en skærpelse i forhold til reglerne i forsyningsvirk-
somheds- og koncessionsdirektivet. Flere interessenter anmodede derfor
om, at krydshenvisningerne ved en passende lejlighed blev vurderet og
fjernet i det omfang det er muligt.
Ad 2) Vejledningsindsatsen
I forhold til vejledningsindsatsen på området for forsyningsvirksomheds-
direktivet og koncessionsdirektivet kan der sondres mellem behovet for
en generel vejledning for direktiverne og behovet for mere specifikke
vejledninger.
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 125: Orientering om resultat af evaluering af implementeringsformen for forsyningsvirksomhedsdirektivet og koncessionsdirektivet, fra erhvervsministeren
Hovedparten af de deltagende interessenter tilkendegav, at behovet for
vejledninger målrettet specifikke problemstillinger var større end behovet
for en generel vejledning. For så vidt angår behovet for en generel vej-
ledning, er efterspørgslen på sådanne vejledninger målrettet nye indkøbe-
re.
Af eksempler på vejledninger vedrørende specifikke problemstillinger
blev nævnt problemstillingen med standstill-perioden ved kvalifikations-
ordninger, forskellene mellem udbudsloven og forsyningsvirksomheds-
og koncessionsdirektivet samt innovationspartnerskaber.
Ad 3) Øvrige tiltag
Udover tilbagemeldinger angående implementeringsformen og vejled-
ningsindsatsen blev det af en enkelt interessent foreslået, at Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen i EU-regi skulle arbejde for at få spildevandsområ-
det omfattet af forsyningsvirksomhedsdirektivet i stedet for det nuværen-
de udbudsdirektiv.
3