Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 27
Offentligt
1799032_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 50. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Torsdag den 28. september
Mødet startede kl. 9.50
Vær. 2-133
Kenneth Kristensen Berth (DF), fungerende formand, Christina
Egelund (LA) og Holger K. Nielsen (SF).
Statsminister Lars Løkke Rasmussen.
Desuden deltog:
Punkt 1. Forelæggelse af det uformelle digitale topmøde for stats- og regerings-
chefer den 29. september 2017
Uformelt møde i Det Europæiske Råd 29/9-17
bilag 1
(invitationsbrev til stats- og regeringschefer)
Statsministeren:
På fredag skal der være et såkaldt digitalt topmøde i Tallinn. Det afvikles
dog ved fysisk fremmøde. Man kunne have valgt noget andet, hvis man virkelig ville være
tro mod temaet, men det er nok meget godt, at vi alle sammen flyver til Tallinn. De fleste
gør det allerede i dag, men topmødet er først i morgen kl. 12. Det er indkaldt af det estiske
EU-formandskab, der har ambitioner
om at sætte mere fokus og tempo på EU’s digitale
dagsorden. Det er et uformelt topmøde, og det betyder, at der ikke skal træffes beslutnin-
ger, og at der ikke skal vedtages konklusioner. Det er en anledning til at drøfte sagen bre-
dere og til at fortælle om danske erfaringer med digitalisering. Vi skal også drøfte de pro-
blemstillinger, som vi i EU kommer til at stå over for i de kommende år, og som alle landene
også hver især står over for.
I aften er der inviteret til en uformel middag for dem, der vælger at ankomme allerede i dag.
Det er min forventning, at langt de fleste vil møde op, og som jeg har forstået det, vil præ-
sident Macron gerne bruge den uformelle middag til at fortælle om sine visioner for Europa,
som han også udfoldede forleden på Sorbonneuniversitetet.
Det egentlige formål er det digitale topmøde, og jeg synes, det er meget positivt, at det
estiske formandskab har valgt at sætte fokus på den dagsorden. Det er en dagsorden, som
vi fra dansk side prioriterer højt, og som vi igennem længere tid
og sammen med en stribe
andre lande
har presset på for at få fremmet i EU-sammenhæng.
Formålet er ikke at træffe beslutninger, men at give plads til en mere fri og strategisk drøf-
telse af, hvordan vi i EU sikrer vores førerposition på det felt
og af, hvordan vi sikrer vores
interesser i en globaliseret verden, der bliver stadig mere digital. Jeg er blevet bedt om
sammen med kommissionsformanden og den italienske premierminister
at holde et af tre
indledende oplæg. Mit oplæg vil have fokus på Danmarks erfaringer med digitalisering på
grundlag af den danske førerposition på området. Jeg forventer, at vi under den første
arbejdssession fredag formiddag skal drøfte digitalisering af den offentlige sektor. Vi har
fra dansk side rigtig gode erfaringer at byde ind med. Det er godt at blive mindet om det en
gang imellem, for når vi diskuterer digitaliseringsprojekter i Danmark, taler vi tit om dem,
1441
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/9-17
50. Europaudvalgsmøde 28/9 2017
der ikke er kommet flyvende fra start, men mange af dem lander jo heldigvis rigtig godt.
Tag f.eks. den digitale tinglysning, som man kunne læse rigtig meget om i aviserne, da den
var under implementering. Man har læst meget mindre om den, efter den er implementeret
og fungerer perfekt. Så det er godt at blive mindet om succeserne, når nogen spørger, om
vi ikke vil dele ud af de danske erfaringer. De har nemlig været ret gode, siden vi i 2001 for
alvor begyndte at modernisere og digitalisere den offentlige sektor med det til følge, at 80
pct. af kommunikationen mellem borgere og virksomheder i den offentlige sektor i dag fo-
regår digitalt.
Vi skal også drøfte vores ansvar som regeringer i forhold til cybersikkerhed. Vi arbejder
alle nationalt for at modvirke, at borgere og virksomheder bliver udsat for cyberangreb, og
det er fornuftigt med en erfaringsudveksling, men også en drøftelse af, hvad vi kan gøre i
fællesskab i EU.
Den anden arbejdssession vil have fokus på den digitale økonomi. Vi må drøfte, hvordan
vi kan fastholde vores digitale frontløberposition ved at udvikle det indre marked og den
arbejdsstyrke og infrastruktur, som vi har brug for. I den sammenhæng skal vi ikke mindst
drøfte fremskridt i videreudviklingen af det digitale indre marked. For os er det vigtigt, at
der er fokus på at fjerne unødvendige barrierer for virksomhederne på det digitale indre
marked, ligesom vi kender det fra fjernelsen af barrierer fra det gamle indre marked.
Et initiativ, som vi fra dansk side har haft stort fokus på, handler om at sikre frie data-
strømme på tværs af EU. Der er flere eksempler på uberettigede nationale krav til fysisk
opbevaring af eksempelvis regnskabsdata på servere i de pågældende lande. I en mere
og mere digitaliseret verden kan den slags krav jo være en barriere for, at virksomhederne
kan operere på tværs af grænserne. Her kan man så glæde sig over, at Kommissionen
bl.a. efter pres fra Danmark og en række andre lande
har præsenteret et forslag om frie
datastrømme. Det synes jeg er godt. Det er som sagt et uformelt møde, og der skal ikke
konkluderes noget, og det er min forventning, at vi oven på den drøftelse vender tilbage til
spørgsmålet om digitalisering på det ordinære DER-møde i oktober måned.
Til sidst vil jeg gerne sige et par ord om den uformelle middagsdrøftelse, der skal finde sted
i aften. Det er min forventning, at der ikke mindst på udspil fra Macron, vil være en fri
drøftelse om EU’s fremtid,
dels med udgangspunkt i Macrons tale, som vel vil blive genta-
get
formentlig i en lidt afkortet version, tillader jeg mig at håbe
dels på grundlag af
kommissionsformandens betragtninger i talen om Unionens tilstand.
Jeg er langt hen ad vejen enig i Junckers udgangspunkt om, at vi skal se positivt på tingene.
Vi skal være optimistiske, for økonomien i Europa går bedre, væksten stiger, arbejdsløs-
heden falder, vi har set et betydeligt fald i den illegale migration. Der er altså ikke stor grund
til forfalde til mismod, for Europa leverer faktisk, om end det tager sin tid. Jeg er også enig
med Juncker i, at tiden ikke er til traktatændringer, men så tror jeg nok, at jeg vil gå et skridt
videre end ham, for jeg synes heller ikke, at tiden er til nye og store projekter og institutio-
nelle diskussioner, der laver grundlæggende om på opbygningen af EU. Det har vi ikke
brug for. Jeg synes, og jeg håber, at det vil være den generelle stemning, at vi skal blive
1442
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/9-17
50. Europaudvalgsmøde 28/9 2017
tro mod den dagsorden, vi aftalte i Bratislava for 1 år siden
altså, at vi skal bruge vores
kræfter på at levere konkrete resultater på opgaver, som vi gav hinanden ved den lejlighed:
skabe grundlag for økonomisk vækst i Europa, håndtere migrationspresset og styrke bor-
gernes sikkerhed. På disse punkter går udviklingen faktisk i den rigtige retning, og det viser,
at det har en positiv effekt, når vi i EU sætter os konkrete mål. Vi er ikke i mål endnu, men
af præcis den grund mener jeg sådan set også, at vi skal fortsætte den kurs, vi har stukket
ud, fremfor at udstikke en ny. Det vil være min indgang til drøftelserne, som jeg i øvrigt ser
rigtig meget frem til. Det bliver spændende. Som sagt skal der ikke konkluderes, og skulle
formand Tusk alligevel drage en konklusion, tror jeg, det vil være, at det har været en inte-
ressant drøftelse
og at vi vil fortsætte på rådsmødet i oktober. Det var, hvad jeg umiddel-
bart ville fremhæve fra mødet i morgen og middagen i aften.
Holger K. Nielsen
spurgte, om der var EU-initiativer på bedding, for så vidt angår cybe-
rangreb og cyberforsvar, eller om var det NATO, der stod for den dagsorden. Cybersikker-
hed var for ham en af de væsentligste sikkerhedspolitiske dagsordener p.t. Og kunne stats-
ministeren sige noget om, hvorvidt der ville komme en ændring i den tyske europapolitik.
Forventede man, at hun ville sige noget om den tyske politik under aftenens middag? Hvor
mente regeringen, at Tyskland ville stå efter valget i forhold til præsident Macrons meget
ambitiøse dagsorden?
Den fungerende formand
spurgte, om statsministeren i sit oplæg om digitalisering ville
advare sine kolleger om digitaliseringens konsekvenser for de nationale postvæsener. I
Danmark havde man nemlig undervurderet problemet. Han mente, at de taler, som Juncker
og Macron havde holdt, var noget af det mest virkelighedsfjerne, han nogensinde havde
hørt. Hvad var regeringens holdning til Macrons forslag om en fælles asylprocedure, hvor
EU overtager landenes asyl- og integrationspolitik? Regeringen havde sagt, at det var dens
ambition at afskaffe forsvarsforbeholdet på et tidspunkt, så mente regeringen, at en EU-
hær var hensigtsmæssig? Og hvordan hang det sammen med ambitionen om, at 2 pct. af
landenes forsvarsbudget går til NATO, som der i forvejen ikke var den store villighed til at
indfri? Og delte statsministeren Macrons ambition om, at alle EU-lande skal være euro-
lande? Og hvad mente han om en fælles EU-finanspolitik? I sin tale var Juncker inde på at
indsætte en EU-økonominister, der kan rejse rundt og fortælle om statsledere og finansmi-
nistre, hvordan landenes finanser skal styres. Han havde forståelse for, at statsministeren
ikke bare ville smække døren i hovedet på Macron, men den danske befolkning skulle vide,
om regeringen var enig i de perspektiver, som den franske præsident fremsatte.
Statsministeren
påpegede, at han ikke var ekspert i cybersikkerhed, men at Kommissio-
nen den 8. september havde offentliggjort en cybersikkerhedspakke, hvor et af de vigtigste
elementer var en cyberstrategi med en opsummering af Kommissionens igangværende og
fremtidige tiltag. Den indeholdt også et forslag til en forordning, der skal modernisere EU-
agenturet for net- og informationssikkerhed og indføre en ny fælles europæisk certifice-
ringsordning for IKT-produkter. Man talte også om at etablere et cybersikkerhedsagentur.
Statsministeren fandt den europæiske dimension positiv, og opgaven var at forankre sam-
arbejdet på den rigtige måde, så man bruger ressourcerne effektivt.
1443
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/9-17
50. Europaudvalgsmøde 28/9 2017
Om situationen efter det tyske valg sagde statsministeren, at der kun var én mulig koalition
i Tyskland, og at man forventede, at det ville tage tid at få den til at falde på plads. Det var
svært at spå om, hvilken gennemslagskraft det ville have på tysk europapolitik. Statsmini-
sterens tyske partikolleger ville nok ikke bakke entydigt op om Macrons ideer om at uddybe
eurosamarbejdet med en overbygning, som han havde foreslået. Der havde været en for-
ventning om, at der med Merkels genvalg ville komme gang i den fransk-tyske maskine.
Macron havde talt om det, men hvor Tyskland var henne i det, var han spændt på at høre
mere om. Merkel skulle nok også bruge meget energi i Tyskland på at få koalitionen op at
stå, så det var tvivlsomt, om hun kunne understøtte en meget offensiv fransk dagsorden.
Der var efter statsministerens mening elementer i Macrons tale, der gik for vidt, men at det
var positivt, at den havde fokus på reelle problemer såsom migration. Den indeholdt også
gode overordnede fokusområder om at etablere et nyt partnerskab med Afrika med mas-
sive investeringer i uddannelse, sundhed, energi, samfundsopbygning etc. mod, at der bli-
ver værnet om EU’s ydre grænser
og mod, at migranter kan returneres til hjemlandene.
Spørgsmålet var, hvad den institutionelle implikation var, og flere af talens ideer skulle fol-
des mere ud, før man kunne tage stilling til dem. Det stod klart, at Danmark ikke kan deltage
i et europæisk asylkontor, og det var statsministerens fornemmelse, at appetitten på en
sådan idé ville være begrænset fra de andre landes side. Det er en fin vision med et Eu-
ropa, der garanterer alle aspekter for sikkerhed, men man kunne være uenige om værktø-
jet. Statsministeren mente ikke, at værktøjet var et lave statsindgreb, men snarere at bygge
bro til NATO.
Statsministeren tilføjede, at det
med få forbeholdsundtagelser
var bygget ind i traktaten,
at alle EU-lande skulle blive eurolande. Det kunne en fransk vision jo ikke overhale.
Han gjorde Kenneth Kristensen Berth opmærksom på, at han i sit oplæg ville drage omsorg
for at referere til digitaliseringens konsekvenser for den håndbårne post.
Holger K. Nielsen
havde sympati for, at statsministeren var usikker på, hvordan Tyskland
ville agere. Han tilføjede, at det måske godt kunne fungere med et asylkontor, men sagde,
at det var vel sådan, at de ideer, som den danske regering havde om, at man skal asylbe-
handle syd for Middelhavet, også ville blive inkluderet i en europæisk løsning. Hvis man fra
dansk side lavede en national løsning, ville man blive en magnet for en masse asylansø-
gere. Det var altså nødt til at være en form for europæisk samarbejde, så længe man har
Dublinsystemet og de åbne grænser.
Den fungerende formand
spurgte, om statsministeren var enig i, at hvis man selv styrer
sin egen politik, kan man fastsætte en strammere politik end andre lande og dermed i min-
dre grad blive en magnet for asylansøgere.
Statsministeren
svarede, at det handlede om at finde en balance, for der var også nogle
realiteter og nogle geografiske forhold, der gjorde det fornuftigt at løfte i flok. Han var til-
hænger af at arbejde sammen om at få styr på de ydre grænser. Det krævede en fælles
tilgang over for de lande, der genererer migranter, for man kan ikke definere Afrika eller
1444
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 27: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 28/9-17
50. Europaudvalgsmøde 28/9 2017
Mellemøsten væk. Der var altså brug for en samlet strategi, og i nogle henseender kunne
Danmark deltage fuldt ud, og i andre henseender kunne Danmark understøtte
som f.eks.
ideen om at lave samarbejder med afrikanske lande. Han så ikke en fremtid for sig, hvor
man flytter asylansøgningsretten fra Europa til et kontor i Afrika, så når man frem til det,
kan man uden om kvoterne starte en individuel asylsagsbehandling, og går den igennem,
har man retskrav på at komme ind i Europa. Et ideelt system ville være, at man via UNHCR-
kvotesystemet tager de flygtninge ind, som man bliver enige om at tage ind, og til hvilke
lande. De lande, der samarbejder om et system og ikke har forbehold, kan muligvis blive
enige om det kollektivt. Andre lande med forbehold må så blive enige om, hvad der vil være
en fair andel af tage ind.
Statsministeren mente, at det ville være et langt bedre system end det gældende. Spørgs-
målet er, hvordan man overgår til kvotesystemet: ved først at lukke af eller ved at tage folk
ind via kvoter og så få en accept af, at der lukkes af. Sandheden var nok, at det var en
samtidig proces. Hans vurdering var, at udviklingen gik i den rigtige retning
ikke hurtigt,
men tog man den nuværende debat i betragtning og sammenlignede den med den, der
havde været, da der gik hul på Europa, var det en helt anden. Den nuværende var præget
af meget mere realisme og pragmatisme. Det var fint med en fransk præsident, der skubber
på.
Holger K. Nielsen
mente, at udfordringen var at få adskilt flygtninge fra migranter. Den
proces skulle i videst muligt omfang foregå syd for Middelhavet. Det forudsætter et euro-
pæisk samarbejde.
Statsministeren
bekræftede og sagde, at det i hvert fald ville forudsætte, at man sørger
for at skabe sikre faciliteter uden for det europæiske kontinent, hvor folk kan opholde sig,
indtil de kan returnere til deres hjemlande eller få nogens vedkommende få adgang til Eu-
ropa. Spørgsmålet var så, hvordan man håndterer det. Statsministeren så ikke en model
for sig, hvor man fik krav på sagsbehandling ved at lægge en hånd på et dansk ambassa-
deskilt. Han så gerne en fælles model
og den vil Danmark godt kunne deltage i
med
faciliteter, der gør, at folk, der flygter fra krig, kan være i sikkerhed. Det mest oplagte ville
være at bruge UNHCR-systemet til at finde ud af, hvilke personer der så skal ind i Europa,
og hvilke der ikke skal. Han så langt hellere, at man tager kvoteflygtninge ind via fordøren,
end at folk bare finder ind via bagdøren.
Forudsætningerne for at lave sådan et system var der endnu ikke, for der var så mange
ting, der knyttede sig til det: styr på de ydre grænser, men også at få skabt tilstrækkeligt
med partnerskaber med de lande, der generer i hvert fald migranterne. Han valgte at være
optimistisk og sige, at tingene bevægede i den rigtige retning. Det var også en af grundene
til, at man skulle 8 år tilbage for at se så lavt et antal asylansøgere i Danmark, som man
havde set inden for det seneste halve år. En anden grund var, at man havde gennemført
nationale tiltag, der gjorde, at Danmark var gået fra et være et meget søgt land til at være
et mindre søgt land.
Mødet sluttede kl. 10.18
1445