Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 323
Offentligt
1849543_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
[email protected]
Eva Kjer Hansen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har i brev af 21. december 2017
stillet følgende spørgsmål nr. 84 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan ministerierne fremadrettet vil sikre sig vi-
den om, i hvilke lovforslag, bekendtgørelser og andre retsforskrifter der måtte fo-
rekomme overimplementering af EU-regulering.”
Svar:
Spørgsmål nr. 84:
18. januar 2018
J.nr. 2018-79
Regeringens EU-Implementeringsudvalg (IU) og Implementeringsrådet (IR) blev
nedsat i oktober 2015. Formålet hermed var netop at gøre op med overimplemente-
ring ved at sikre en systematisk tilgang til og viden om implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering.
IU behandler sager om implementering af erhvervsrettet EU-regulering. Det gælder
både, når EU-reguleringen implementeres gennem lovforslag, og når den imple-
menteres gennem bekendtgørelser.
Ministerierne skal således allerede i dag, inden udkast til lovforslag
eller
bekendt-
gørelser sendes i offentlig høring, forholde sig til, om EU-reguleringen implemen-
teres på en måde, der medfører unødige byrder.
Regeringen arbejder som bekendt ud fra fem principper for implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering, som har til formål at sikre, at ny EU-regulering ikke
overimplementeres.
De fem principper er:
1. Den nationale regulering bør som udgangspunkt ikke gå videre end mini-
mumskravene i EU-reguleringen.
2. Danske virksomheder bør ikke stilles dårligere i den internationale konkur-
rence, hvorfor implementeringen ikke bør være mere byrdefuld end den
forventede implementering i sammenlignelige EU-lande.
3. Fleksibilitet og undtagelsesmuligheder i EU-reguleringen bør udnyttes.
4. I det omfang det er muligt og hensigtsmæssigt, bør EU-regulering imple-
menteres gennem alternativer til regulering.
5. Byrdefuld EU-regulering bør træde i kraft senest muligt og under hensyn-
tagen til de fælles ikrafttrædelsesdatoer.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 323: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 84 om, hvordan ministeren fremadrettet vil sikre sig viden om, i hvilke lovforslag, bekendtgørelser og andre retsforskrifter der måtte forekomme overimplementering af EU-regulering, fra beskæftigelsesministeren
De fem principper er således med til at sikre, at der i ministerierne er et løbende
fokus på, at implementeringen af EU-regulering ikke skal medføre unødige byrder
for erhvervslivet. Såfremt de fem principper ikke kan overholdes, vil den konkrete
sag blive drøftet i EU-Implementeringsudvalget, og der sker derigennem en løben-
de politisk stillingtagen til de enkelte sager om byrdefuld implementering.
Jeg kan oplyse, at EU-Implementeringsudvalget fremover årligt vil orientere Folke-
tinget om alle love og bekendtgørelser mv., der er behandlet i udvalget.
Det bemærkes i øvrigt, at Justitsministeriets reviderede Vejledning om Lovkvalitet,
også er tilrettet, så den afspejler arbejdet i IU, hvilket medvirker til at skabe syste-
matik i arbejdet. Det fremgår af vejledningen, at det altid skal fremgå af et lov-
forslags bemærkninger og det sammenfattende skema, hvis forslaget ikke lever op
til de fem principper. Justitsministeriet har ligeledes udsendt en skrivelse til samtli-
ge ministerier om, at de ændrede retningslinjer for lovforslag også skal gælde for
bekendtgørelser.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2