Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 373
Offentligt
1855329_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPAGA/SUMLFI
Koordineret med:
Sagsnr.: 1709222
Dok. nr.: 520459
Dato: 09-02-2018
NOTAT
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Sundheds- og
Ældreudvalg om besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr.
2017/2159 vedrørende manglende gennemførelse af direktiv
2014/87/Euratom.
Ved brev af 8. december 2017 har Europa-Kommissionen henledt den danske regerings
opmærksomhed på gennemførelsen i dansk ret af Rådets direktiv 2014/87/Euratom af 8.
juli 2014 om ændring af direktiv 2009/71/Euratom om EF-rammebestemmelser for
nukleare anlægs nukleare sikkerhed.
Det ændrede direktivs bestemmelser er allerede implementeret i Danmark ved
gennemførelsen af direktiv 2009/71/Euratom, som Danmark meddelte kommissionen i
rapporte : ”First Natio al Report fro De ark
- Council Directive 2009/71/EURATOM of
Ju e
9 o uclear safety” Su dhedsstyrelse
.
Det fremgår af Kommissionens åbningsskrivelse, at selv om den danske regering anser
forpligtelserne i medfør af 2014-ændringsdirektivet for overholdt, ønsker Kommissionen
oversendelse af de dokumenter, som forklarer forholdet mellem direktivets bestemmelser
og de tilsvarende nationale bestemmelser, uagtet at det af underretningen af 14. august
2017 til Kommissionen fremgår, at dokumentationen er uændret og beskrevet i
implementeringsrapporten indsendt i 2014.
Kommissionen har modtaget underretning om implementering af direktiv
2014/87/Euratom af 8. juli 2014 om ændring af direktiv 2009/71/Euratom om EF-
rammebestemmelser for nukleare anlægs nukleare sikkerhed den 30. januar 2018.
Som en uddybning af notifikationen foretages herunder en gennemgang af forholdet
mellem direktivets bestemmelser og de tilsvarende nationale bestemmelser.
Gennemgang artikel for artikel:
Nedenfor er gennemgået, hvorledes bestemmelserne i det ændrede direktiv er efterlevet
som beskrevet i rapporteringen om gennemførelsen af direktiv 2009/71/Euratom.
Artikel 2
Ændring i anvendelsesområdet har ingen indvirkning på danske forhold. Efter
atomanlægsloven kræves tilladelse til nukleare anlæg, det være sig under detaljerede
betingelser for tilladelsen jf. den oprindelige formulering, eller under den mere generelle
formulering i ændringen. Der henvises til 4(1c) nedenfor.
Artikel 3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 373: Notat om svar på åbningsskrivelse vedr. nukleare anlægs sikkerhed (sag nr. 2017/2159)
1855329_0002.png
Ændringen i artikel 3(1)(a) vedrører definitionen af nukleart anlæg, men har ikke givet
anledning til ændringer i dansk lovgivning, idet ændringen er redaktionel og uden
indholdsmæssig betydning (ombytning af rækkefølgen i betegnelser). Begrebet nukleart
anlæg er defineret i § 1, litra d) i atomanlægsloven.
Der er endvidere blevet indført yderligere definitioner i Artikel 3 (6) -(11) af begreber
ulykke, hændelse, normal drift, konstruktionsforudsætninger, konstruktionsbestemmende
ulykke og alvorlige omstændigheder. Definitionerne er ikke gennemført eksplicit, dog
indgår de begreber og områder som definitionerne vedrører, af de nationale regler og
arrangementer, der gennemfører direktivets materielle bestemmelser, jf. nedenfor,
navnlig vedrørende gennemførelse af artikel 8d (1).
Artikel 4(1)
Det danske system (national framework) for nuklear sikkerhed er baseret på:
- Lov nr. 170 af 16 maj 1962 om nukleare anlæg (Atomanlægsloven)
- Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses (nu Sundheds- og Ældreministeriet)
cirkulæreskrivelse af 21. december 2011 til de nukleare tilsynsmyndigheder efter
atomanlægsloven
Ad 4(1a):
Atomanlægsloven fastsætter, at Sundhedsstyrelsen under Sundheds- og Ældreministeriet
og Beredskabsstyrelsen under Forsvarsministeriet er nukleare tilsynsmyndigheder.
Tilsy so rådet o fatter alle ” ukleare a læg” o fattet af loven,
herunder anlæg til
håndtering af brugt nukleart brændsel og radioaktivt affald.
Ad 4 (1b):
Formålet med reguleringen efter atomanlægsloven og andre love på
strålebeskyttelsesområdet er, at anlægsindehavere skal opfylde deres forpligtelser til
at sikre, at anlæg og drift sker under anvendelse af utvivlsomt tilstrækkelige
ressourcer, såvel menneskeligt, kompetencemæssigt som økonomisk, at sikre
løbende efteruddannelse og anden nødvendig information af enhver person,
der har betydning for de sikrings- og sikkerhedsmæssige forhold ved etablering,
drift eller afvikling af nukleart anlæg, at sikre procedurer og foranstaltninger
til at opretholde den optimale sikkerhed ved etablering, drift eller afvikling
af nukleare anlæg, at dokumentere en hensigtsmæssig udførelse og en passende
kvalitet af anlægget og det tilhørende udstyr, og endeligt til løbende at vurdere og
forbedre de sikkerhedsmæssige forhold på en systematisk og kontrollerbar måde.
Ad 4(1c):
Atomanlægsloven fastsætter, at opførelse og drift af nukleare anlæg er underlagt krav om
tilladelse fra sundhedsministeren.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses cirkulæreskrivelse fastsætter endvidere, at de
nukleare tilsynsmyndigheder har til enhver tid adgang til nukleare anlæg og kan fordre sig
meddelt enhver oplysning af betydning for udøvelsen af tilsynet. De nukleare
tilsynsmyndigheder kan i påtrængende tilfælde forlange brugen af et nukleart anlæg
standset, indtil de sikkerhedsmæssige forhold på anlægget igen vurderes at være
tilfredsstillende.
Endeligt påhviler det de nukleare tilsynsmyndigheder i givet fald at indlede strafferetlige
sanktioner.
Ad 4(1d):
I medfør af cirkulæret omfatter de nukleare tilsynsmyndigheders opgaver, ansvar og
beføjelser fastlæggelse af betingelser for etablering, drift og afvikling,
Side 2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 373: Notat om svar på åbningsskrivelse vedr. nukleare anlægs sikkerhed (sag nr. 2017/2159)
1855329_0003.png
meddelelse af pålæg, som er fornødne for at sikre overholdelse af vilkårene for
godkendelsen og betingelser for etablering, drift og afvikling, eller som i øvrigt skønnes
nødvendige og endeligt løbende kontrol med at de fastsatte betingelser overholdes
gennem tilsynsmæssige vurderinger og inspektioner.
Ad 4(1e):
Der henvises til 4(1c)
Artikel 5
Ad 5(2a):
Atomanlægsloven fastsætter at Sundhedsstyrelsen under Sundheds- og Ældreministeriet
og Beredskabsstyrelsen under Forsvarsministeriet er nukleare tilsynsmyndigheder. De
nukleare tilsynsmyndigheder refererer til sundhedsministeren, men udøver en uafhængig
myndighedsfunktionen med reference til atomanlægsloven.
Operatøren med ansvar for afvikling af de nukleare anlæg ved Risø er Dansk
Dekommissionering som er en institution under Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Dette sikrer en formel og funktionel adskillelse af de nukleare tilsynsmyndigheder fra
operatøren med det primære ansvar for sikker drift af de nukleare anlæg i Danmark.
Ad 5(2b):
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses cirkulæreskrivelse fastsætter, at de nukleare
tilsynsmyndigheders opgaver, ansvar og beføjelser omfatter fastlæggelse af betingelser
for etablering, drift og afvikling, meddelelse af pålæg, som er fornødne for at sikre
overholdelse af vilkårene for godkendelsen og betingelser for etablering, drift og afvikling,
eller som i øvrigt skønnes nødvendige og endeligt løbende kontrol med at de fastsatte
betingelser overholdes gennem tilsynsmæssige vurderinger og inspektioner.
Ad 5(2c):
Det fremgår af finanslov for finansåret 2018 (LTB nr. 2 af 29/12/2017), at på § 16.11.11.10-
kontoen afholdes bevillingsfinansierede udgifter i relation til strålebeskyttelse, rammer og
rådgivning af sundhedsvæsenet og sociale indsatser m.v.
Ad 5(2d):
Det påhviler i medfør af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses cirkulære de nukleare
tilsynsmyndigheder at opretholde og videreudvikle ekspertise og kvalifikationer i
forbindelse med nuklear sikkerhed gennem ordninger for uddannelse af personale.
Ad 5(2e):
Der henvises til 5(2a).
Ad 5(2f):
I medfør af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses cirkulære skal de nukleare
tilsynsmyndigheder stille alle relevante oplysninger af betydning for sikkerheden på og
omkring det nukleare anlæg til rådighed for offentligheden under hensyntagen til
sikringsmæssige forhold og i samarbejde med anlægsindehaveren, samt hvert tredje år at
fremsende en statusrapport for den nukleare sikkerhed til sundhedsministeren, som
videresender rapporten til Folketinget til orientering.
Ad 5(3a):
Der henvises til 5(2b):
Ad 5(3b):
Der henvises til 4 (1b):
Side 3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 373: Notat om svar på åbningsskrivelse vedr. nukleare anlægs sikkerhed (sag nr. 2017/2159)
1855329_0004.png
Ad 5(3c):
Der henvises til 4 (1c):
Ad 5(3d):
Der henvises til 4 (1c):
Artikel 6
Ad 6(a):
Der henvises til 4 (1b):
Ad 6(b):
Der henvises til 4 (1b):
Ad 6(c):
Der henvises til 4 (1b):
Ad 6(d):
Der henvises til 4 (1b):
Ad 6(e):
Der henvises til 4 (1b):
Ad 6(f):
Der henvises til 4 (1b):
Artikel 7
Der henvises til 4 (1b):
Artikel 8
Ad 8 (1a):
Der henvises til 5(2f):
Ad 8 (1b):
Information til offentligheden følger sektoransvarsprincippet, og dermed påhviler det de
relevante sundheds-, fødevare-, ordensmyndigheder m.fl. at videregive nødvendige
oplysninger på hver deres myndighedsområde.
Med henblik på at sikre korrekt og rettidig kommunikation og information foreligger
aftaler mellem relevante myndigheder om informationsindsatsen som en del af den
nukleare beredskabsplan, der også omfatter arrangementer for tidlig videregivelse af
information.
Lov nr. 244 af 12 maj 1976 om sikkerhedsmæssige og miljømæssige forhold ved
atomanlæg fastsætter Beredskabsstyrelsens forpligtelser vedrørende internationalt
samarbejde om nuklear sikkerhed.
Ad 8 (2):
Der henvises til 5(2f) samt 8 (1b).
Ad 8 (3):
Danske nukleare tilsynsmyndigheder er engageret i samarbejde og erfaringsudveksling
med tilsynsmyndigheder i nabolande samt med EU og IAEA. Arbejdet omfatter bilaterale
arrangementer for udveksling og deling af information og samordning af procedurer for
varsling.
Side 4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 373: Notat om svar på åbningsskrivelse vedr. nukleare anlægs sikkerhed (sag nr. 2017/2159)
1855329_0005.png
Lov nr. 244 af 12 maj 1976 om sikkerhedsmæssige og miljømæssige forhold ved
atomanlæg fastsætter endvidere Beredskabsstyrelsens forpligtelser vedrørende
internationalt samarbejde om nuklear sikkerhed.
Ad 8 (4):
Følgende projekttyper er optaget på bilag 1 i Europa- Parlamentets og Rådets direktiv
2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og private projekters
indvirkning på miljøet (VVM-direktivet):
Punkt 2, litra b)
Kernekraftværker og andre kernereaktorer herunder demontering og nedlukning af
sådanne kernekraftværker eller reaktorer1 (bortset fra forskningsanlæg til fremstilling og
forarbejdning af spaltelige og fertile stoffer, hvis maksimumskapacitet ikke over stiger 1
kW vedvarende termisk ydelse)
Punkt 3, litra a)
Anlæg til oparbejdning af bestrålet nukleart brændsel
Punkt 3, litra b)
Anlæg, der er bestemt:
i) til fremstilling eller berigning af nukleart brændsel
ii) til oparbejdning af bestrålet nukleart brændsel eller højradioaktivt affald
iii) til endelig bortskaffelse af bestrålet nukleart brændsel
iv) udelukkende til endelig bortskaffelse af radioaktivt affald
v) udelukkende til deponering (planlagt til at vare i mere end 10 år) af bestrålet nukleart
brændsel eller radioaktivt affald på et andet sted med produktionsstedet.
VVM-direktivet og ændringsdirektivet hertil, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv 2011/92/EU om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på miljøet, og miljøvurderingsdirektivet af
planer og programmer, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/42/EF af 27. juni
2001 om vurdering af bestemte planers og programmers indvirkning på miljøet, og endelig
høringsreglerne til sikring af Espoo-konventionen af 25. februar 1991 om vurdering af
virkningerne på miljøet på tværs af landegrænserne effektive virkning, er alle
implementeret i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM), jf. lovbekendtgørelse nr. 448 af 10. maj 2017.
Projekttyper er optaget i lovens bilag 1 og bestemmelserne for inddragelse af
offentligheden fremgår af lovens § 2, § 5 (definitioner), og kapitel 13 -15.
Artikel 8a
Ad 8a (1):
Der er ikke etableret nukleare anlæg i Danmark efter 14. august 2014.
Ad 8a (2):
Der henvises til 4 (1b)
Artikel 8b
Ad 8b (1a-f):
Der henvises til 4 (1b)
Artikel 8b
Side 5
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 373: Notat om svar på åbningsskrivelse vedr. nukleare anlægs sikkerhed (sag nr. 2017/2159)
1855329_0006.png
Ad 8b (2a-d):
Under hensyntagen til artikel 8a (2), henvises til 4 (1b)
Ad 8b (2a, b, c):
Der henvises til 4 (1b)
Operatøren med ansvar for afvikling af de nukleare anlæg ved Risø (Dansk
Deko
issio eri g er i ”Beti gelser for Drift og Afvikli g”, udstedt af de ukleare
tilsynsmyndigheder i medfør af Atomanlægsloven, forpligtet til at opretholde et
kvalitetssystem (ISO 9001) som sikrer effektiv registrering og dokumentation af alle
forhold vedrørende dekommissioneringen af de nukleare anlæg ved Risø.
Ad 8b (2d):
Der henvises til 5(2d), 4(1b)
Da sk Deko
issio eri g skal e dvidere i edfør af ”Beti gelser for Drift og Afvikli g”
for en hver stillingsfunktion opretholde et kvalifikations-, uddannelses- og træningsniveau
der modsvarer stillingens ansvar.
Artikel 8c
Ad 8c (a):
Der henvises til 4(1b, c):
Ad 8c (b):
Der henvises til 4(1c):
Artikel 8d
Ad 8d (1): Der henvises til 4 (1b), herunder eksplicit, at operatører af nukleare anlæg efter
lov vil skulle opfylde en række betingelser angående sikkerhed, herunder opretholde
interne beredskaber som omfatter procedurer for information, nødberedskab og
indsatsforanstaltninger.
Operatøren (Dansk Dekommissionering) med ansvar for afvikling af de nukleare anlæg ved
Risø forsk i gsreaktorer, so ikke læ gere er i drift er i edfør af ”Beti gelser for Drift
og Afvikli g”, so i deholder vilkår udstedt af de
nukleare tilsynsmyndigheder i medfør af
Atomanlægsloven, forpligtet til at opretholde interne beredskaber som omfatter
procedurer for information, nødberedskab og indsatsforanstaltninger. Disse
arrangementer er i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens radiologiske
beredskabsplan.
Sundhedsstyrelsens radiologiske beredskabsplan (delplan til Sundhedsstyrelsens
beredskabsplan) er en del af plangrundlaget i det nationale system for nuklear sikkerhed,
og er endvidere udformet i overensstemmelse med kravene i artiklerne 97 og 98 i Rådets
direktiv 2013/59/Euratom af 5. december 2013 om fastlæggelse af grundlæggende
sikkerhedsnormer til beskyttelse mod de farer, som er forbundet med udsættelse for
ioniserende stråling.
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det
ovenfor anførte.
Side 6