Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 691
Offentligt
1899148_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 26. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 13. april 2018
kl. 11.00
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Mads Fuglede (V), Peter Hummelgaard Thomsen (S),
Søren Søndergaard (EL), Rasmus Nordqvist (ALT) og Holger K.
Nielsen (SF).
udenrigsminister Anders Samuelsen, minister for fiskeri, ligestilling og
nordisk samarbejde Karen Ellemann samt miljø- og landbrugsminister
Esben Lunde Larsen.
Desuden deltog:
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3613 (udenrigsanliggender) den 16. april 2018
EUU alm. del (17)
bilag 564 (kommenteret dagsorden)
Udenrigsministeren
ville forelægge rådsmødet for udenrigsanliggender den 16. april
2018. Punkterne på dagsordenen var til orientering. De øvrige punkter kunne drøftes, hvis
medlemmerne ønskede det.
1. Rusland
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3613
bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (15)
bilag 490 (udvalgsmødereferat side 666, senest
behandlet i EUU 11/3-16)
Udenrigsministeren:
Det første punkt, jeg vil nævne, er Rusland, der er på dagsordenen
for rådsmødet her en måneds tid efter det russiske præsidentvalg den 18. marts. Vladimir
Putin blev helt som forventet genvalgt i en valgproces, som ifølge de internationale valg-
observatører ikke levnede megen plads til reel konkurrence.
Drøftelsen på rådsmødet omhandler alle aspekter af forholdet til Rusland, men kan natur-
ligvis ikke undgå at blive præget af den krise, der er opstået som følge af mordforsøget i
Salisbury.
På mødet i Det Europæiske Råd den 22. marts støttede EU op om den britiske vurdering
om, at det er højst sandsynligt, at Rusland står bag, og at der ikke er andre plausible for-
klaringer. Siden har i alt 28 lande, heraf 19 EU-lande, i en velkoordineret handling udvist i
alt ca. 150 russiske diplomater som følge af hændelserne i Salisbury. Danmark udviste
som bekendt to russiske diplomater. Hertil kommer lande, der på anden måde har prote-
steret, blandt andet ved at hjemkalde deres ambassadør til konsultationer. Det er et meget
klart udtryk for solidaritet med Storbritannien
og et meget stærkt signal til Rusland. Det
813
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
kan ikke undgå at gøre indtryk i Moskva med en så robust vestlig reaktion. Ruslands mod-
reaktion med reciprocitet var ventet og har som bekendt ført til, at to danske diplomater er
blevet udvist.
På mødet i Det Europæiske Råd blev det desuden besluttet at styrke arbejdet med at
modgå kemiske, biologiske, radiologiske og nukleare risici. Og det blev besluttet at styrke
indsatsen over for hybride trusler på cyberområdet samt vedrørende strategisk kommuni-
kation og kontraspionage. Der vil blive afrapporteret om dette arbejde på mødet i Det Eu-
ropæiske Råd til juni. Jeg forventer, at vi på rådsmødet på mandag vil påbegynde forbere-
delsen af Det Europæiske Råd i juni, hvor EU også vil skulle forholde sig til de eksisterende
sanktioner mod Rusland. Der er ikke lagt op til konkrete beslutninger om yderligere tiltag
på rådsmødet mandag.
Vi må nu se, om Rusland vil bevæge sig mod større isolation eller vil tage imødekommende
skridt i lyset af det internationale pres. De russiske udmeldinger i Salisburysagen giver ikke
umiddelbart anledning til optimisme, men vi skal være parate til at modtage en udstrakt
hånd, hvis vi ser tegn til det. Det er ikke i vores interesse at isolere Rusland.
Jeg forventer, at der på rådsmødet vil være klar opbakning til at fastholde
EU’s fem prin-
cipper for politikken over for Rusland. Det drejer sig for det første om fuld implementering
af Minskaftalen vedrørende konflikten i det østlige Ukraine som nøgle til ethvert politikskifte;
for det andet om styrkede relationer
til EU’s øvrige naboer i øst; for
det tredje øget mod-
standskraft i EU over for pres, herunder via strategisk kommunikation og på energiområdet;
for det fjerde selektivt engagement med Rusland på udenrigspolitiske emner og på områ-
der med klar EU interesse; og for det femte støtte til civilsamfundet i Rusland og mellem-
folkelige forbindelser.
EU vil dermed fortsætte den overordnede tosporede tilgang til Rusland, som principperne
er udtryk for, nemlig robusthed og dialog, hvor det er i EU’s interesse. Men det
står også
klart, at Salisburysagen har forskubbet balancen i retning af det robuste, og at vi på mandag
vil udlægge spor for den videre håndtering heraf.
Holger K. Nielsen
spurgte, om man kunne gøre sanktionspolitikken over for Rusland mere
effektiv ved at målrette sanktionerne mod nøglepersoner i Putins magtapparat, herunder
oligarker og deres virksomheder. At USA havde målrettet sanktionerne på den måde,
havde faktisk haft en vis betydning. Havde regeringen overvejet at tage den idé op i EU?
Kenneth Kristensen Berth
spurgte, hvilke EU-lande der havde valgt ikke at udvise russi-
ske diplomater.
Søren Søndergaard
mindede om, at Vestens udvisninger af russiske diplomater først var
blevet udlagt som et skridt, som ville sende et stærkt signal og måske endda svække Rus-
land. Nu kunne man konstatere, at Rusland ikke bare havde udvist et tilsvarende antal
vestlige diplomater, men endda et større antal, så udvisningerne rykkede måske ikke på
noget. Det rejste spørgsmålet om, hvad den overordnede strategi egentlig var over for
814
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
Rusland, og hvornår den skulle diskuteres i EU. Ministeren
havde nævnt, at EU’s femte
princip var støtte til civilsamfundet i Rusland og mellemfolkelige forbindelser
var der kon-
krete initiativer på vej?
Udenrigsministeren
svarede Holger K. Nielsen, at man på rådsmødet om mandagen ville
drøfte de videre skridt over for Rusland. Enkelte andre lande havde indført målrettede
sanktioner, der mindede om den såkaldte Magnitskijlov i USA, hvor det er nøglepersoner,
der bliver ramt, og den britiske regering havde åbnet for tilsvarende lovgivning efter hæn-
delsen i Salisbury. Det danske udgangspunkt var, at sanktioner har størst effekt, når de
indføres i fællesskab med andre lande, og at eventuelle yderligere tiltag skal foregå koor-
dineret på EU-niveau. Ensidige sanktioner fra dansk side ville kræve et selvstændigt lov-
grundlag.
Hans svar til Kenneth Kristensen Berth lød, at der blandt EU-landene var tre lande, nemlig
Grækenland, Cypern og Italien, som hverken havde udvist diplomater eller kaldt deres am-
bassadører hjem til konsultationer. 19 EU-lande havde udvist diplomater. Han kunne over-
sende en samlet liste, hvis der var behov for det.
Den 26. april oplyste Udenrigsministeriet som svar på udvalgsspørgsmål 122 (EUU alm.
del) fra Kenneth Kristensen Berth den 17. april, at det tredje land, der hverken havde havde
udvist diplomater eller hjemkaldt sin ambassadør, var Østrig og ikke Italien.
Holger K. Nielsen
var enig med ministeren i, at sanktioner ikke er effektive, hvis de kom-
mer fra et enkelt lille land, men han kunne forstå, at nogle EU-lande ønskede at gå skridtet
videre med noget, der mindede om Magnitskijloven. Hvad var den danske regerings hold-
ning? Ville ministeren stille sig i spidsen og give sådan en idé opbakning på næste FAC-
møde? Hvad var strategien over for Rusland? Der lod ikke til at have været nogen særlig
sammenhængende strategi siden 2014.
Udenrigsministeren
understregede, at regeringen ønskede at understøtte det russiske
civilsamfund. Han havde selv mødtes med repræsentanter for civilsamfundet, sidst han
besøgte Moskva, og han sørgede for på Danmarks vegne at række hånden ud de steder,
han kom frem. EU prøvede at udarbejde en bred vifte af tiltag, som også ville indgå i man-
dagens drøftelser. Rent praktisk kunne det dog blive svært for civilsamfundet at modtage
konkret støtten, og det var muligt, at den måtte begrænses til midler til kultur- og studen-
terudveksling.
2. Vestbalkan
Politisk drøftelse
KOM (2018) 0065
Rådsmøde 3613
bilag 1 (samlenotat side 5)
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
815
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
3. Eksterne finansielle instrumenter
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3613
bilag 1 (samlenotat side 8)
Rasmus Nordqvist
havde læst i samlenotatet, at regeringen var positiv over for Kommis-
sionens tanker om at samle næsten alle udviklingsrelaterede instrumenter. Der var ikke
noget konkret udspil endnu, men det forlød, at man planlagde at samle alt fra menneske-
rettigheder til African Peace Facility i en stor pulje. Man kunne derfor frygte, at fokus ville
blive rettet ensidigt mod migration og noget for noget-princippet om tilbagesendelse af mi-
granter. Hvad var regeringens holdning til at slå stort set det hele sammen? Var der ikke
behov for at få en præcisering af instrumenterne i stedet for at samle dem under én hat?
FN’s 2030-mål
om bl.a. bæredygtig udvikling, demokrati og menneskerettigheder burde
være selvstændige fokusområder. Og skulle EU’s Grønlandsbeslutning ikke prioriteres
højt?
Udenrigsministeren
svarede, at det nærmere indhold af Kommissionens forslag endnu
ikke var kendt, så det var for tidligt at vurdere, hvor der ville være uenighed. Men man
ventede, at Kommissionen ville foreslå en sammenlægning af de nuværende instrumenter,
især på udviklingsområdet. Der var bred enighed om at prioritere de eksterne aspekter af
migration, men Kommissionens tanker var, at instrumenterne skulle opdeles i tematiske og
geografiske vinduer, så det ville ikke bare ende med en stor samlet masse. Regeringen var
generelt positiv over for Kommissionens tanker. Fra dansk side foregik der et tæt samar-
bejde med det grønlandske selvstyre
om, hvordan man kan sikre videreførelsen af EU’s
Grønlandsbeslutning.
4. Iran
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3613
bilag 1 (samlenotat side 10)
Udenrigsministeren:
Der forventes en drøftelse af fremtidsudsigterne for atomaftalen med
Iran med fokus på, hvordan EU kan arbejde for at sikre fastholdelsen af aftalen.
Som også nævnt i forbindelse med forelæggelsen af rådsmødet for udenrigsanliggender i
marts foregår der i øjeblikket en dialog mellem USA, EU, Frankrig, Tyskland og Storbritan-
nien om atomaftalen. For EU og Danmark er det afgørende at bevare aftalen, men samtidig
deler man fra dansk side de amerikanske bekymringer om bl.a. Irans regionale destabili-
serende adfærd og landets missilprogram. Rådet forventes i den forbindelse at drøfte tiltag,
der adresserer disse bekymringer.
I Rådet forventes generel enighed om EU’s støtte
til fastholdelse af atomaftalen med Iran
og til behovet for at sikre aftaleparternes enighed om aftalen. EU-3 forventes som nævnt
at presse på for nye tiltag. I EU-kredsen forventes der forskellige holdninger til spørgsmålet
816
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
om, hvordan man bedst adresserer bekymringerne vedrørende Iran og sikrer parternes
fortsatte opbakning til aftalen.
Fra dansk side bakker vi op om EU-3s arbejde for at sikre fastholdelsen af atomaftalen
med Iran. Vi er ligeledes villige til at støtte et eventuelt forslag fra EU3 om udvidelse af
sanktionsregimet.
Holger K. Nielsen
spurgte, om udenrigsministeren kunne bekræfte, at EU med den dan-
ske regerings støtte ville holde fast i atomaftalen, ligegyldigt om USA måtte opsige den.
Det sidste var sandsynligt nu, og dermed ville det blive svært at få inddæmmet Iran i regi-
onens konflikter og forhindre, at de mest rabiate kræfter fik overtaget i Iran.
Kenneth Kristensen Berth
anede en ikke ubetydelig bevægelse fra ministeren i spørgs-
målet om atomaftalen, og det var han godt tilfreds med, for Dansk Folkeparti havde hele
tiden været skeptiske over for aftalen. Efterfølgende havde man set, hvordan Iran i ly af
aftalen havde engageret sig yderligere i Syrien og Yemen og bidrog til at destabilisere hele
regionen. Forestillede ministeren sig, at man kunne opnå enighed i EU om nye sanktioner,
og inden for hvilke felter ville de i givet fald ramme? Det var ikke, som Holger K. Nielsen
sagde, et spørgsmål om at støtte nogle moderate og stække nogle rabiate kræfter i Iran
man kunne snarere beskrive regimets fløje som udtryk for grader af vanvid.
Søren Søndergaard
mente ikke, at det største problem var de atomvåben, Iran ikke har,
men det, landet faktisk foretager sig, både eksternt og internt. i Enhedslistens optik ikke er
Irans befolkning, der er fjenden, men det undertrykkende regime, og det var afgørende at
støtte befolkningen i at komme af med det. Der var en tendens til at glemme den interne
undertrykkelse i Iran af nationale mindretal og demokratisk sindede, men det er også slemt,
at Iran øvede indflydelse på en række regimer i regionen og nærmest havde overtaget Irak.
Der kunne være en vis form for rimelighed i sanktioner over for Iran. På den anden side
var det vel for landet selv et spørgsmål om, hvor længe det ville give mening at opretholde
aftalen, for hvis EU indførte sanktioner på andre områder, ville Iran vel på et tidspunkt
begynde at overveje, hvad de egentlig fik ud af aftalen. Hvad var regeringens overvejelser
om det dilemma?
Udenrigsministeren
svarede, at Danmark fortsat bakkede op om aftalen, som var et re-
sultat af et langt, hårdt, målrettet stykke arbejde. Samtidig delte regeringen den amerikan-
ske bekymring over Irans destabiliserende rolle i regionen og landets ballistiske missilpro-
gram. Regeringen støttede EU’s holdning om, at man skulle forholde sig til de
problemstil-
linger uden for atomaftalens rammer.
Holger K. Nielsen
ville gerne have præciseret regeringens holdning, for Kenneth Kristen-
sen Berth mente at kunne notere en ændring i sanktionspolitikken, men det var vel ikke
korrekt? Atomaftalen stod vel ved magt og indebar, at iranerne skulle opgive at blive en
atommagt, mens Vesten til gengæld gradvis ville ophæve sanktionerne? Udsigterne til at
817
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
få ophævet sanktionerne var en væsentlig årsag til, at præsident Rouhani og hans reform-
fløj kunne fastholde deres indflydelse.
Udenrigsministeren
forsikrede Holger K. Nielsen om, at regeringen stod bag atomaftalen.
På den anden side var regeringen enig med USA om, at Irans ballistiske missilprogram og
landets destabiliserende rolle i området var bekymrende. Regeringen var villig til at lægge
mere pres på for at få iranerne til at spille en anderledes rolle i regionen, men det var
bestemt vigtigt, at det ikke gik ud over atomaftalen.
5. Syrien
Politisk drøftelse/rådskonklusioner
Rådsmøde 3613
bilag 2 (suppl. samlenotat)
Udenrigsministeren:
På baggrund af den seneste forfærdelige udvikling i Syrien blev det
tidligere på ugen besluttet, at Syrien også vil blive drøftet som et fuldt dagsordenspunkt på
rådsmødet. Dertil vil Rådet også tage beslutning om nye rådskonklusioner på Syrien. Fra
dansk side har vi entydigt støttet op om en drøftelse af Syrien, så EU på politisk niveau kan
tage bestik af den seneste frygtelige udvikling.
Der kan nå at ske meget i Syrien inden rådsmødet på mandag. Derfor er det også svært at
forudsige præcist, hvad der vil blive drøftet ved mødet. Dog er vi ikke i tvivl om, at den
seneste udvikling i Ghouta, herunder weekendens angreb i Douma, vil være et helt centralt
emne.
Regeringen tager på det kraftigste afstand fra brugen af kemiske våben, som vi desværre
har set flere gange før i Syrien fra regimets side. Det er derfor også en prioritet for Danmark,
at EU samlet opfordrer FN’s Sikkerhedsråd til at nå til enighed om etableringen af en uaf-
hængig mekanisme til at efterforske brugen af kemiske våben i Syrien. Desværre forhin-
drede Rusland Sikkerhedsrådet i at gøre netop dette tidligere på ugen. Det understreger
blot behovet for, at EU sender et kraftig signal om, at Sikkerhedsrådet
og dermed ikke
mindst Rusland
må løfte sit ansvar.
OPCW’s tekniske sekretariat arbejder
aktuelt på at sende inspektører til Douma
ligesom
de har gjort ved tidligere angreb. Det bakker vi naturligvis fuldt op om.
I den sammenhæng er det også vigtigt, at EU understreger behovet for at retsforfølge dem,
som står bag de værste overgreb i den syriske konflikt. Det indgår som en vigtig prioritet i
EU’s strategi for Syrien, men den seneste
udvikling har kun sat en ny tyk streg under be-
hovet for, at EU fastholder fokus på dette område. Det har Danmark presset på for i for-
handlingerne om rådskonklusionerne. Det har fra konfliktens start været en dansk prioritet
af sikre dokumentation af overgrebene i Syrien, så vi er parate, når det bliver muligt at stille
de skyldige til ansvar.
818
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
De seneste måneder har vi set en kraftig eskalering af konflikten i Syrien med øget inten-
sivering af det syriske regimes offensiver og den tyrkiske Operation Olivengren i Afrinregi-
onen. Som konsekvens af de øgede kamphandlinger er den humanitære krise også for-
værret. Ved rådsmødet vil EU-medlemslandene derfor sende et stærkt signal om behovet
for deeskalering og sikring af humanitær adgang. Siden FN’s Sikkerhedsråd den 24.
fe-
bruar vedtog en resolution om våbenhvile for hele Syrien har vi desværre ikke set tegn på,
at våbenhvilen bliver implementeret.
Udviklingsministeren deltager i den kommende konference om Syrien, som afholdes af EU
og FN i Bruxelles den 24. og 25. april 2018. Her vil vi fra dansk side understrege flere af
de politiske budskaber, jeg netop har fremhævet. Regeringen forventer også at afgive et
betydeligt nyt dansk tilsagn om støtte til at løse den humanitære krise i Syrien.
Kenneth Kristensen Berth
spurgte, om EU var på vej med initiativer til, hvordan man
kunne få Tyrkiet til at trække følehornene til sig. Flere tyrkiske parlamentarikere havde givet
udtryk for en drøm om et Stortyrkiet, der bl.a. skulle omfatte Kos og andre græske øer. Når
det nu ikke kunne lade sig gøre, kunne man tage en del af Syrien i stedet. Det var et be-
synderligt skue at være vidne til.
Søren Søndergaard
mente, at Assad var en ligegyldig kransekagefigur. Det var Rusland
og Iran, der bestemte og førte kampene, men med Assad i spidsen havde styret, støttet af
Rusland og Iran, indtaget stort set alle oprørskontrollerede områder uden for den nordlige,
kurdiskdominerede del. Men det ville Assad og hans allierede nok ikke lade sig nøje med.
Inden længe ville de nordlige områder blive truet, og så blev det et spørgsmål om at ind-
dæmme Assad. Kunne udenrigsministeren bekræfte, at Frankrig var gået aktivt ind i Manbij
i Nordsyrien med både soldater og våben? Afspejlede det i givet fald et EU-perspektiv, eller
var der tale et ensidigt fransk initiativ? At sætte militær ind i Manbij var en aktion rettet mod
Assad, men også mod Tyrkiet. Kunne udenrigsministeren sætte et par ord på, hvad der
skulle ske efter de ventede bombardementer?
Udenrigsministeren
svarede, at det var vigtigt med konkret respons på et bestemt gift-
gasangreb. Det var den danske regerings ambition at sende et utvetydigt signal om, at man
bakkede op om den reaktion, der måtte komme fra USA, Storbritannien og Frankrig. Det
er så grundlæggende en overtrædelse af de internationale spilleregler, at man ikke bare
kan sidde det overhørig, uanset hvad perspektivet ellers er. Man var nødt til at give et
modsvar. Det var forståeligt at spørge, hvorfor man skulle reagere netop på de 60 døde i
det konkrete giftgasangrebet, når så mange som 200.000 er døde i krigen. Svaret var, at
det skulle man, fordi det var fundamentalt at vise, at kemiske våben ikke skal accepteres i
nogen som helst krigsførelse. I modsat fald kunne brugen af kemiske våben komme helt
ud af kontrol med op mod 30.000 døde.
Det var trist at følge russernes modspil. Rusland modarbejdede og forsøgte at politisere
afgørelser om, hvorvidt der havde fundet et giftgasangreb sted eller ej i stedet for at støtte
uvildige undersøgelser. Forhåbentlig ville responsen fra stormagterne blive endnu krafti-
gere end i 2017, hvor den havde haft en vis effekt. Nu afprøvede Assad og hans allierede
819
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
grænser igen. Den franske præsident Macron havde beviser for, at der var tale om et gift-
gasangreb, og det kunne man stole på. Svaret var ikke kommet endnu, fordi man var i gang
med at koordinere detaljerne, men det ville sikkert bestå i målrettede angreb på militære
faciliteter. Der ville i den forbindelse også være overvejelser om det længere perspektiv.
Han kunne ikke bekræfte Søren Søndergaard i, at Frankrig havde operationer i Manbij, og
var uenig i, at Assad spillede en ligegyldig rolle. Det var dog bestemt Rusland og Iran, som
forhindrede en positiv udvikling ved at beskytte og støtte styret. Assad var ikke en del af
en langsigtet løsning, og han burde heller ikke være det med alle de forbrydelser, han
havde begået. Men lige nu havde Assad magten, så uanset hvad der måtte komme af
dårlige undskyldninger, bar han også ansvaret for sikkerheden. Nu afventede man svaret
på det konkrete gasangreb fra USA, Storbritannien og Frankrig.
Danmark forsøgte at presse på for, at de ansvarlige blev dømt for deres krigsforbrydelser,
og regeringen
støttede FN’s særlige Syrienudsending,
Staffan de Misturas, forsøg på at
trække processen hen imod noget, der forhåbentlig ville ende med stabilisering og frie de-
mokratiske valg. Samtidig måtte man erkende, at den situation mildt sagt ikke lå rundt om
hjørnet.
Svaret til Kenneth Kristensen Berth lød, at regeringen løbende havde udtrykt sin bekymring
over situationen i Afrin både i internationale fora, senest under det sidste EU-udenrigsmi-
nistermøde, og i bilaterale samtaler med Tyrkiet. Nu var det vigtigt, at situationen ikke eska-
lerede yderligere i det område, hvor Tyrkiet var til stede, og at Tyrkiet sikrer adgang for
humanitær hjælp. Man kunne forvente, at den holdning ville blive udtrykt tydeligt på råds-
mødet.
Holger K. Nielsen
mente det var afgørende, hvad der skulle ske efter bombardementerne.
Lige nu var det en form for reaktion. Ingen brød sig om Assad, og alle var vrede over
forbrydelserne, men bombardementer er ikke det bedste modsvar, hvis ikke man har en
strategi for, hvad man skal opnå med dem, og hvad der skal ske bagefter. Skulle man gøre
noget ved Syriens kemiske krigsførelse, måtte man enten have et regimeskifte eller sørge
for at få destrueret de kemiske lagre. Dagens forside på Weekendavisen beskrev, hvordan
Syrien sidst havde taget Vesten ved næsen og i virkeligheden beholdt masser af kemiske
depoter i Syrien trods forsikringer om det modsatte.
Var der mulighed for at få FN’s våben-
inspektører derned igen? Det var bestemt trist at iagttage Ruslands opførsel, men man
måtte erkende, at man ikke kunne opnå en løsning uden russerne. Vesten havde selv op-
givet at lade oppositionen få magten i Syrien. Det var deprimerende, men man måtte er-
kende, at Assadstyret nu havde vundet. En strategi for, hvad der skulle ske efterfølgende,
var nødt til at tage udgangspunkt i det. Nu sendte man missiler af sted uden en strategi
det var ikke betryggende.
Søren Søndergaard
efterlyste en samlet strategi for Syrien, der også involverede Tyrkiet,
for ellers kunne man risikere at gå fra asken til ilden. Det ene store problem i Syrien var
Assad og hans allierede, det andet islamisme i forskellige afskygninger. Gik man ind og
stækkede den ene, ville den anden stikke hovedet op som en dukke
og omvendt
og
820
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
det kunne man fortsætte med i lang tid uden en strategi. Islamisk fundamentalisme var nu
på fremmarch i Syrien. Hele Afrinregionen var ved at blive overtaget af islamister, som
havde blokeret indfaldsvejene til Afrin, så de oprindelige beboere ikke kunne komme til-
bage, men havde måttet slå sig ned i ørkenen uden for Afrin by. Husene i byen var i ly af
den tyrkiske besættelse i gang med at blive overtaget af fundamentalister. Nu ville Vesten
sende bomber mod Assad, men man ville få det andet problem lige i hovedet på et tids-
punkt, når man inden længe ville kunne registrere terroraktioner i Europa udført af islami-
ster fra Afrin. Man kunne fjerne måske 2/5 af, hvad der var tilbage af Assads flyvevåben,
men han ville bare få det erstattet af russerne eller iranerne. Bomberne ville ikke bringe
problemerne i Syrien et skridt nærmere løsningen.
Udenrigsministeren
svarede, at Tyrkiets krigshandlinger i Nordsyrien ikke skulle forhin-
dre, at Vesten svarede igen på Assads konkrete giftgasangreb. Situationen i Syrien bestod
af en masse dilemmaer, og der var fra Vestens side ikke vilje til at gå ind med soldater på
landjorden som i Irak. Men kemisk krigsførelse var en sag i sig selv, og det var nødvendigt
at give et politisk signal om opbakning til et modsvar.
Til efterlysningerne af en langsigtet strategi påpegede han, at Danmark med et bredt flertal
i Folketinget gjorde meget i forhold til landets størrelse. Danmark er en af de største dono-
rer til humanitære indsatser pr. indbygger og står for flere stabiliseringsindsatser, bekæm-
per IS i nabolandet Irak og lægger pres på for at få trukket krigsforbrydere for domstolene.
En bredere diskussion om langsigtede løsninger var på dagsordenen på rådsmødet.
6. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
7. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
821
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3614 (almindelige anliggender) den 17. april 2018
EUU alm. del (17)
bilag 564 (kommenteret dagsorden)
1. Retsstatsprincipper i Polen
Status
KOM (2017) 0835
Rådsmøde 3614
bilag 1 (samlenotat side 2)
Udenrigsministeren:
Kommissionen forventes på rådsmødet den 17. april at informere
om udviklingen i retsstatsdialogen med den polske regering. Kommissionen besluttede
som bekendt den 20. december sidste år at aktivere artikel 7, stk. 1, i traktaten om Den
Europæiske Union, over for Polen. Samtidig sendte Kommissionen et fjerde sæt anbefa-
linger under retsstatsmekanismen til den polske regering. Den polske regering havde frist
for besvarelse af anbefalingerne den 20. marts i år.
Den primære kritik fra Kommissionen går på øget politisk indflydelse på de polske dom-
stole. Det omfatter bl.a. tiltag vedrørende udskiftning af en betydelig del af de nuværende
højesteretsdommere gennem pensionering og en øget politisk indflydelse på udpegningen
af dommere i Polen.
Medlemslandene har ikke set den polske besvarelse, og jeg forventer derfor, at Kommis-
sionen på rådsmødet vil orientere om indholdet af besvarelsen
ikke mindst, om der fra
polsk side er blevet gennemført tiltag, der reelt imødekommer den bekymring, som Kom-
missionen og et stort flertal af medlemslandene deler. Samtidig forventer jeg, at Polen vil
orientere om de tiltag, som man fra polsk side har taget.
Fra dansk side har vi gentagne gange udtrykt vores bekymring over retsstatsudviklingen i
Polen, og vi har fra starten støttet Kommissionens dialog med den polske regering. Der er
ingen tvivl om, at det er en sensitiv sag, men det drejer sig altså om helt grundlæggende
demokratiske principper, som vi alle har tilsluttet os. Vi stiller disse krav til lande, der ønsker
at blive medlemmer af EU, og derfor skal vi naturligvis også selv leve op til dem. I sidste
ende handler det om EU’s legitimitet
og tilliden til bl.a. det indre marked.
Derfor er det også vigtigt at påpege, hvis udviklingen i et medlemsland går i en retning, der
er i modstrid med de værdier og principper, der fremgår af traktaterne, og at forholdene
forbedres. Her drejer det sig om at sikre, at det polske retssystem er uafhængigt af politisk
indblanding.
Jeg synes, det er positivt, at den polske regering har engageret sig mere i dialogen med
Kommissionen, end tilfældet var tidligere. Det er mit indtryk, at dialogen mellem Polen og
Kommissionen vil fortsætte helt frem til rådsmødet i næste uge. Blandt andet aflagde Kom-
missionens første næstformand, Frans Timmermans, besøg i Warszawa tidligere på ugen.
Efter mødet udtrykte Timmermans tilfredshed med, at der er en dialog mellem Polen og
Kommissionen.
822
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
Fra polsk side har man på enkelte punkter søgt at imødekomme kritikken. Det gælder f.eks.
pensionsalderen for dommere, der ændres til 65 år for både mænd og kvinder. Samtidig
slog Timmermans også fast, at det er helt afgørende, at dialogen fører til konkrete resulta-
ter, hvilket vi fra dansk side er helt enig i. Jeg ser frem til, at medlemslandene på rådsmødet
får mere information om dialogen mellem Polen og Kommissionen.
Kenneth Kristensen Berth
understregede, at Dansk Folkeparti ikke kunne støtte hetzen
mod Polen. Polen agerede ikke på en måde, så man måtte antage, at det var et udemo-
kratisk land. Det var også glædeligt, at den tyske indenrigsminister, Horst Seehofer, efter
valget i Ungarn havde bemærket, at der skal skabes mere plads til, at lande, der har en
anden opfattelse end den, der er gældende på bjerget, også skal kunne agere efter det.
Han mente, at det var illusorisk at forestille sig, at atombombeparagraffen kunne udløses,
da der heldigvis var lande, der havde en anden position end den danske og dermed støt-
tede Polen.
Rasmus Nordqvist
gav sin fulde opbakning til at gå videre i forhold til Polen. Det er afgø-
rende at forsvare de principper og værdier,
som EU’s fællesskab bygger på. Diskuterede
man blandt ministrene, om man skal kunne gøre brug af mildere redskaber end at ty til
artikel 7?
Holger K. Nielsen
påpegede, at her efter det ungarske valg ville artikel 7 ikke kunne an-
vendes, da Ungarn ville blokere for det. Kunne man blive enige om at genere Polen mest
muligt inden for gældende rammer og muligheder
eventuelt ved hjælp af økonomiske
instrumenter?
Peter Hummelgaard Thomsen
bakkede op om regeringens kritik af Polen og om at gøre
brug af de nødvendige instrumenter. De fleste beretninger fra det ungarske valg gik på, at
der var tvivl om, hvorvidt valget var blevet afholdt på fair vis. Det måtte give anledning til
bekymring alle steder. Der er mange forskellige holdninger i EU-landene, men alle landene
har meldt sig ind i et fællesskab med nogle grundlæggende demokratiske principper, og
alle har skrevet under på københavnerkriterierne. Kunne man fjerne strukturfondsmidler
eller landbrugsstøtten for at markere, at udviklingen gik den forkerte vej?
Udenrigsministeren
hilste det velkomment, at der var kommet gang i dialogen mellem
Polen og Kommissionen. Han så frem til en afrapportering, så man kunne tage konklusio-
nerne op i udvalget. Ministeren håbede ikke, at man skulle gøre brug af atombombepara-
graffen, men holdt
fast i EU’s legitimitet:
alle lande skal overholde de demokratiske værdier
og regler. Hvordan de enkelte lande sørgede for dét kunne diskuteres, og der var selvføl-
gelig forskelle fra land til land. Om koblingen mellem udbetalingen af EU-midler og over-
holdelse af retsstatsprincipper sagde ministeren, at der endnu ikke var stillet et forslag om
den slags sanktioner. Regeringen var positiv over for at se på muligheden for nye tiltag, så
man sikrer, at alle medlemslandene respekterer de basale retsstatsprincipper og på, hvor-
dan EU kan styrke eksisterende instrumenter. Det ville regeringen se nærmere på, når der
kom et konkret forslag fra Kommissionen.
823
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
Formanden
ville gerne udrydde eventuelle misforståelser blandt de seere, der måtte følge
udvalgets møde. Med atombombeparagraffen henviste man til EU-traktatens artikel 7, der
giver mulighed for, at man kan suspendere et EU-lands rettigheder. Der var altså ikke tale
om, at udvalget var helt oppe i det røde felt og talte om at bruge atombomber.
Kenneth Kristensen Berth
mente, at der faktisk var tale om en atombombe eller måske
en neutronbombe, fordi man ved at aktivere artikel 7 sletter et lands ret til at stemme. Po-
lakkerne ville i så fald blive sat helt uden for indflydelse. Ligesom man ikke havde held med
det, da man indførte sanktioner mod Østrig på et vanvittigt grundlag, ville man heller ikke
have held med det denne gang. Han fandt det absurd at køre en hetz mod et medlemsland,
fordi landet ændrede reglerne for udpegelse af dommere.
Udenrigsministeren
mente, at man kunne være enige -- og det gjaldt også Dansk Folke-
parti
om, at der er en grænse for, hvad man kan tillade sig nationalt: Alt er ikke tilladt,
bare fordi man er med i klubben. Man kunne have forskellige meninger om, hvornår man
skulle sætte ind over for Polen, men nu var dialogen i gang, og det var svært ikke at hilse
den velkommen. Alle håbede på, at sagen blev landet på en fornuftig måde.
Kenneth Kristensen Berth
påpegede, at man aldrig fik lov til at stemme om forfatnings-
traktaten, fordi den pludselig blev til Lissabontraktaten, og så var der ifølge Justitsministe-
riet ingen problemer vedrørende afgivelse af selvstændighed og suverænitet. Hvad ligger
der egentlig i retsstatsprincippet? Hvis et EU-land indførte militærdiktatur, var det en anden
sag, men at indføre sanktioner mod et EU-land baseret på elastik i metermål, som
EU’s
værdier er udtryk for, var i sig selv udemokratisk. Derfor var Dansk Folkeparti imod proces-
sen mod polakkerne.
Udenrigsministeren
understregede, at han netop havde sagt, at han forventede, at alle
var enige
inklusive Dansk Folkeparti og regeringen
om, at der er en ydre grænse. Det
var blevet bekræftet, og det var ministeren glad for.
824
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
2. Reform af EU-valgloven
Politisk drøftelse/godkendelse
INL (2015) 2035
Rådsmøde 3614
bilag 1 (samlenotat side 4)
EU-note (15)
E 33 (note af 22/6-17)
EUU alm. del (16)
bilag 475 (udvalgsmødereferat side 675 FO,
forhandlingsoplæg forelagt EUU 3/2-17)
Udenrigsministeren:
Jeg skal for god ordens skyld gøre opmærksom på, at der har indsne-
get sig en slåfejl i samlenotatet vedrørende EU-valgloven. Der står i beskrivelsen af Rådets
kompromisforslag, at der foreslås en obligatorisk spærregrænse på 2 pct., hvor der skulle stå
2 til 5 pct. Det beklager jeg naturligvis. Samtidig vil jeg gøre det helt klart, at det ikke har
betydning for den måde, vi afholder europaparlamentsvalg på i Danmark.
Kenneth Kristensen Berth
mente, at der var en uoverensstemmelse mellem samlenotatet
og det, som han haft fået oplyst fra tyske samarbejdspartnere i Europa-Parlamentet: I det
tilsendte stod der, at den tyske forfatningsdomstol havde erklæret spærregrænsen for ugyl-
dig, og at Tyskland skulle være modstander af at indføre den. Fra Bruxelles lød det der-
imod, at Tyskland arbejdede ihærdigt for spærregrænsen
muligvis for at slippe for nogle
af de mindre partier, som man ikke brød sig om i Tyskland, blev valgt ind. NPD var f.eks.
ikke et parti, som Kenneth Kristensen Berth havde sympati for, men ikke desto mindre var
det blevet valgt ind på lovformelig vis.
Forslaget ville ikke have betydning for Danmark, men regeringen burde alligevel engagere.
Der skal mange stemmer til for at blive valgt til Europa-Parlamentet, så hvis et stort antal
vælgere udviser en kandidat den tillid, skal pladsen også tildeles
uanset hvilke holdninger
et parti står for. Hvis der var behov for at lukke mødet for at give klar besked om den tyske
holdning, måtte man gøre det.
Rasmus Nordqvist
spurgte, hvad regeringen ville gøre for at øge legitimiteten af, kend-
skabet til og interessen for europaparlamentsvalget. Man bakkede ikke op om ideen om en
spitzenkandidat, men hvad foreslog man så?
Søren Søndergaard
gav sin generelle støtte til regeringens indstilling
inklusive afvisnin-
gen af det syrede forslag om en spitzenkandidat. Han forstod dog ikke, hvorfor regeringen
ikke var mere tydelig i forhold til mindretalsbeskyttelse. Det ville være naturligt af Rådet at
sige, at EU har interesse i, at alle lande har en valglovgivning, der sørger for, at mindretal
er repræsenterede, men her begrænsede man mindretallets mulighed for at komme til
orde. Indførte man en spærregrænse på 5 pct., var det interessante den manglende diver-
sitet. EU-Parlamentet er jo de nationale mindretal, og man ville kunne lave valgregler, der
gør, at de mindretal, som er betydeligt større end f.eks. det grønlandske og som eksisterer
selv i lande, der har mere end 50 kandidater, ikke har mulighed for at blive valgt. Så hvorfor
sagde regeringen ikke klart og tydeligt, at den ikke ville bakke op om nogen former for
spærregrænse? Landene kunne selv indføre en sådan, men det var ikke op til Rådet at
825
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
indføre en spærregrænse, der forhindrer nationale mindretal i at blive repræsenteret i Eu-
ropa-Parlamentet.
Peter Hummelgaard Thomsen
bakkede op om regeringens linje.
Udenrigsministeren
svarede, at der var mindst ét land, der ønskede en spærregrænse.
Der var langt op til, at lande med mere end 35 mandater i Parlamentet havde muligheden
for at indføre en spærregrænse på mellem 2 og 5 pct. Han syntes, at det gav god mening:
Tyskland med en national spærregrænse på 5 pct. kan ikke indføre den samme spærre-
grænse i forhold til Europa-Parlamentet, hvis der ikke ligger europæisk lovgivning bagved.
Så må man løse problemet for at tage hensyn til et lands ønske. Det skulle i høj grad være
op til det enkelte land at definere grænsen, så det ikke sker på et overordnet europæisk
plan.
Ministeren sagde, at det var godt, hvis Rasmus Nordqvist nationalt blev en form for spit-
zenkandidat ved næste europaparlamentsvalg. Ministeren var dog ikke tilhænger af euro-
pæiske spitzenkandidater; kun nationale repræsentanter. For at sikre legitimiteten kunne
medlemsstaterne f.eks. øge fokus på udveksling af oplysninger om vælgere, hvilket kunne
bidrage til bedre kontrol med dobbelt stemmeafgivning på tværs af grænser. Man kunne
også indføre et krav om tidsfrist for opstilling af kandidatliste til europaparlamentsvalget på
mindst 4 uger før valgdatoen, så man får mulighed for en længere valgkamp i medlems-
stater, hvor tidsfristen er meget kort. Det var også en mulighed, at nationale partier kan
anmode om at få navnet på den europæiske partigruppe, som partiet tilhører, på stemme-
sedlen. Det vil kunne bidrage til et større kendskab til de partigrupper, som man giver sin
stemme til. Ministeren havde f.eks. selv oplevet, at det kunne være et paradoks, at Det
Radikale Venstre og Venstre er medlem af samme gruppe, nemlig ALDE-gruppen. Det var
udmærket at få den oplysning ud i det åbne. Sidst, men ikke mindst skulle man sørge for
at deltage mest muligt i debatter op til valget. Der skulle dog ikke herske tvivl om, at det var
svært at få en løbende debat om, hvad der foregår i Parlamentet. Hvis Rasmus Nordqvist
blev valgt, ønskede ministeren af et oprigtigt hjerte, at det lykkedes bedre end for andre,
der har haft en plads i Parlamentet
inklusive ministeren selv
at få skabt national op-
mærksomhed om nogle af de meget interessante debatter, der finder sted i Parlamentet.
Det havde alle de tidligere europaparlamentsmedlemmer ønsket og forsøgt at gøre på for-
skellig vis. Selv havde ministeren skrevet tre bøger i sin tid som medlem, mens andre
havde skrevet klummer, kronikker, deltaget i debatprogrammer etc.
Søren Søndergaard
citerede fra
samlenotatet: ”Der er dog et udestående på det centrale
forslag om obligatorisk spærregrænse på 2 (til 5) pct., der vil påvirke enkelte af de større
lande, da et medlemsland ikke kan støtte det”
altså ikke støtte en obligatorisk spærre-
grænse på 2 til 5 pct. Det lod til, at et flertal i Rådet gerne så, at der blev truffet beslutning
om denne obligatoriske spærregrænse, men hvorfor skulle EU blande sig i det? Det kunne
man overlade til landene. Det går imod, hvad ministeren selv sagde, og nogle af ministe-
rens argumenter på andre områder. Han opfordrede dermed ministeren til at meddele, at
Danmark ikke kunne støtte forslaget, fordi det ville medføre en indskrænkning af mindretals
mulighed for at være repræsenteret. Man talte kun om lande med mere end 35 pladser i
826
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
Parlamentet, så hvis der fremover ikke var plads til et nationalt mindretal, der f.eks. repræ-
senterer 4,9 pct. af stemmerne i et land, var der et problem med diversiteten.
Kenneth Kristensen Berth
tilsluttede sig Søren Søndergaards kommentarer. Det var mu-
ligt, at han ikke havde hørt efter, men havde ministeren svaret på, om Tyskland var for eller
imod spærregrænsen? Han var klar over, at partiet N-VA i Belgien havde sagt, at de ikke
ville være med til det, men der var altså en diskrepans mellem det, han hørte fra Parlamen-
tet om den tyske holdning, og det som ministeren sagde.
Udenrigsministeren
svarede, at det ikke var tyskerne, der var imod en obligatorisk spær-
regrænse. Der kunne være tilfælde med lande, hvor man forsøgte at imødekomme et na-
tionalt ønske om at indføre en spærregrænse, men hvor det ikke kan lade sig gøre, hvis
der ikke var et europæisk lovgrundlag bag. Det problem forsøgte man her at løse. Ministe-
ren bakkede op om den foreslåede løsning.
Søren Søndergaard
hørte ministeren sige, at der var tale om noget teknisk: Et land, der
med et kæmpe flertal ønsker at indføre en spærregrænse, kan ikke gøre det, hvis den
nationale selvstændighed er så ringe, at man ikke kan gennemføre det, med mindre der er
en tilsvarende EU-lovgivning. Det afspejlede et problem i sig selv, og hvis det var rigtigt,
kunne man bare indføre en spærregrænse på mellem 0 og 5 pct. eller mellem 0,1 og 5 pct.
Det ville være fuldt ud muligt, hvis man ønskede at forsvare diversiteten. På den måde ville
man både imødekomme de lande, der åbenbart ikke kan vedtage noget selv uden en til-
svarende EU-lovgivning, og man vil sikre diversiteten.
3. Eventuelt
Udenrigsministeren:
Kommissionens udvidelsespakke med landerapporter for de syv udvi-
delseslande ventes offentliggjort den 17. april. Det er forventningen, at Kommissionen vil præ-
sentere udvidelsespakken på rådsmødet under punktet ”Eventuelt.”
4. Siden sidst
Udenrigsministeren:
Jeg vil kort orientere om den seneste udvikling vedrørende Tyrkiet-faci-
liteten, hvor der er ved at være enighed om, hvor pengene til genopfyldningen skal komme fra.
Udviklingen er gået hurtigere end forventet. På Coreper i går var der tegn på, at der allerede i
næste uge kan landes et kompromis. Jeg vil derfor snarest sende et samlenotat til udvalget
med henblik på, at regeringen hurtigt vil kunne forelægge beslutningen om finansiering af næ-
ste del af EU-Tyrkiet-aftalen til forhandlingsoplæg.
Forhandlingerne er heldigvis gået den rigtige vej. Kompromisset synes at indebære, at største-
delen af de nye 3 mia. euro finansieres via EU-budgettet. Det vil i givet fald betyde, at vi ikke
kommer til at bruge alle de midler, vi har sat af til formålet på finansloven. Det vil være glædeligt.
827
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
Baggrunden er, som I ved, at det i 2016 blev aftalt i EU-Tyrkiet-erklæringen, at når de første 3
mia. euro til flygtningefaciliteten for årene 2016 og 2017 er ved at være brugt, vil EU mobilisere
yderligere 3 mia. euro indtil slutningen af 2018 baseret på den eksisterende aftale.
Derfor besluttede vi allerede i forbindelse med finansloven for 2018 at afsætte Danmarks andel
af denne genopfyldning af flygtningefaciliteten. Siden da har vi arbejdet for, at genopfyldningen
i videst muligt omfang skal ske via EU-budgettet. Kommissionen derimod har foreslået, at med-
lemslandene skulle hoste op med størstedelen af de 3 mia. euro gennem nationale bidrag. Vi
forventer, at der ultimo maj skal indgås en aftale med Kommissionen om disse bilaterale bidrag.
Jeg ved, at udvalget her er meget interesseret i andre aspekter af aftalen med Tyrkiet. Jeg vil
se frem til at drøfte de spørgsmål på det kommende samråd og til forespørgselsdebatten, lige-
som regeringen vil svare på de skriftlige spørgsmål, der er kommet.
Rasmus Nordqvist
kunne høre på ministeren, at han gerne ville vente med at tale om Tyrki-
etfaciliteten, men ville gerne vide, om flygtningeaftalen skulle forlænges i sin nuværende form,
og at diverse afsløringer om forhold i Tyrkiet ikke var taget i betragtning.
828
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
Punkt 3. Rådsmøde nr. 3612 (landbrug og fiskeri) den 16. april 2018
EUU alm. del (17)
bilag 564 (kommenteret dagsorden)
Punkt 1-2 blev forelagt af ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde, mens
punkt 3-5 blev forelagt af miljø- og landbrugsministeren. Punkterne 1-4 var på dagsorde-
nen, mens punkt 5 var til tidlig forelæggelse. Alle punkter var til orientering.
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en flerårig plan for
fiskebestande i de vestlige farvande og tilstødende farvande og fiskeriet efter
disse bestande, ændring af forordning (EU) 2016/1139 om en flerårig plan for
Østersøen, og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 811/2004, (EF) nr.
2166/2005, (EF) nr. 388/2006, (EF) 509(2007 og (EF) nr. 1300/2008
Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM (2018) 0149
Rådsmøde 3612
bilag 2 (samlenotat side 2)
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde:
Dette forslag er et i rækken
af ensartede forvaltningsplaner for fiskebestandene i EU’s farvande, der udarbejdes som
led i reformen af den fælles fiskeripolitik. Forslaget ligger tæt op ad planen for Nordsøen,
der er tæt på at blive vedtaget.
Danmark har ikke fiskeriinteresser i de vestlige farvande efter arter, der direkte reguleres
af planen, som bl.a. torsk, kuller og jomfruhummer.
Regeringen kan generelt støtte hensigten om at sikre et bæredygtigt fiskeri og finder det
generelt vigtigt, at reglerne er enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive og i tråd med
EU’s politik for fiskerikontrol.
Regeringen kan endvidere støtte ændringen af Østersøplanen, der giver mulighed for hur-
tig tilpasning af mål for bestandene i henhold til den videnskabelige rådgivning
en mulig-
hed, der også er indarbejdet i forslaget til planen for de vestlige farvande og i planen for
Nordsøen. Der er tale om en ny mekanisme. Regeringen vil derfor arbejde for en løbende
evaluering af anvendelsen af mekanismen for hurtig tilpasning, der således fremover vil
blive anvendt i flere forvaltningsplaner. Det vil være fornuftigt at holde øje med, hvordan
den kommer til at fungere i praksis.
829
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
2. Henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på Den
Europæiske Unions vegne at indlede forhandlinger om indgåelse af en
bæredygtig fiskeripartnerskabsaftale med tilhørende protokol med Republikken
Gambia
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 16. april
2018, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på
vedtagelse.
Rådsmøde 3612
bilag 2 (samlenotat side 9)
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde:
EU har tidligere haft en fiske-
ripartnerskabsaftale med Gambia, der udløb i 1996. Regeringen henholder sig til de prin-
cipper, der blev fremlagt på samrådet om fiskeripartnerskabsaftaler i Folketingets Fødeva-
reudvalg den 12. januar 2011. Regeringen lægger vægt på, at en aftale skal opfylde de
generelle principper om fiskeripartnerskabsaftaler, der fremgår af Rådets konklusioner om
fiskeripolitikkens eksterne dimension af 19.-20. marts 2012 og grundforordningen.
Søren Søndergaard
spurgte, hvorfor ministeren ikke bad om et mandat til aftalen med
Gambia.
Rasmus Nordqvist
påpegede, at der er stor forskel på
EU’s
omfattende industrifiskeri efter
tun i havet ud for Gambia og det lokale erhvervs kystnære fiskeri fra 1.200 kanoer. Ifølge
evalueringsrapportens konklusioner kunne aftalen blive til fordel for begge parter. Kunne
ministeren sætte lidt flere ord på, hvordan den kunne blive det? Det var fint, at man sikrede
fiskebestandenes bæredygtighed, men det var også vigtigt at sørge for, at Gambias fiske-
sektor fik gavn af aftalen.
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
svarede Søren Søndergaard,
at regeringen normalt ikke søger mandat til mindre aftaler, som ikke involverer danske fi-
skeriinteresser.
Til Rasmus Nordqvist sagde hun, at tanken med aftalen var at opnå et integreret samar-
bejde på fiskeriområdet med henblik på at fremme en bæredygtig udvikling af fiskeriet.
Som det fremgik af evalueringsrapporten, var Gambias fiskeriforvaltning udfordret af små
budgetter, gamle og få instrumenter til overvågning og kontrol samt et underkvalificeret
personale. En fiskeripartnerskabsaftale blev vurderet til at være den bedste løsning ud fra
de samlede mål om bæredygtighed og samarbejde om overvågning, kontrol og forvaltning
af fiskeriet. En aftale ville også bidrage til at skabe arbejdspladser gennem bestemmelser
om at medtage lokal arbejdskraft ombord på fartøjerne.
Rasmus Nordqvist
mente ikke, at EU behøvede få kvoter til gengæld for at hjælpe andre
lande med at sikre et bæredygtigt fiskeri og overvågning af bestandene, for EU har et med-
ansvar for overholdelse af FN’s verdensmål. Regeringen burde
være blandt dem, der talte
for, at det er vigtigere at passe på verdenshavene og hjælpe med, at lokale fiskere kan leve
af deres erhverv end at sikre sig retten til at fange tun. Man havde set i andre lande end
Gambia, hvordan de lokale fiskere bliver skubbet til side, når udenlandske industrifartøjer
830
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
kommer til, og det sætter så migrationer i gang. Man var nødt til at se det hele i et lidt
bredere perspektiv.
Han påpegede, at ministeren netop havde søgt om mandat til en fiskeripartnerskabsaftale
med Marokko, selv om Danmark ikke har fiskeriinteresser ud for Marokkos kyst. Aftalen
med Gambia kunne dermed godt sammenlignes, så det var underligt, at ministeren ikke
søgte mandat til den.
Kenneth Kristensen Berth
spurgte, om ministeren kunne løfte sløret for størrelsesorde-
nen af aftalen med Gambia sammenlignet med aftalen med Marokko. Der lå vel ingen hø-
ringssvar eller holdningstilkendegivelser fra danske fiskeriorganisationer om muligheder for
at fiske ud for Gambias kyst? Hvad er de mere nøjagtige kriterier for, hvornår man søger
mandat til den slags aftaler? Udvalget havde haft den samme debat om handelsaftaler,
hvor det også er svært at gennemskue kriterierne for, om der skal søges mandat. Ministe-
rierne forstår sikkert sondringen, men det er vigtigt, at Folketinget også gør.
Søren Søndergaard
mindede om, at det var relevant for ministerens ligestillingsressort, at
kystnært fiskeri skaber mange job til kvinder. I Vestafrika er det mændene, der tager ud og
fisker, mens det er kvinderne, der renser og forarbejder fiskene langs kysten. Det var vigtigt
at fastholde de lokale erhverv for at undgå flere migrationer.
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
svarede, at regeringen netop
forventede, at støtte til udvikling af en bæredygtig fiskerisektor i Gambia ville indgå i en
fremtidig aftale. Man ville kunne støtte den lokale forarbejdningsindustri ved at stille krav
om, at en vis andel af landingerne finder sted i partnerskabslandet. Man skulle også huske,
at fiskeripartnerskabsaftalerne omfatter en eksklusivitetsklausul, så EU-fartøjer alene kan
fiske inden for de rammer, en sådan aftale fastsætter. Der ville ikke kunne indgås private
aftaler oveni.
Til spørgsmålene om, hvorfor hun ikke søgte mandat, svarede hun, at den daværende
regering i februar 2011 havde indhentet et standardmandat til anvendelse ved forhand-
lingsmandater til Kommissionen om fiskeriprotokoller. Kun når aftalen er af væsentlig poli-
tisk og økonomisk betydning for Danmark, skal der indhentes et særligt mandat. Regerin-
gen havde skønnet, at aftalen med Marokko havde tilstrækkelig politisk vægt til, at der
måtte et mandat til, men det var ikke tilfældet med aftalen med Gambia.
Rasmus Nordqvist
var stadig skeptisk over for oplægget, for erfaringen viste, at EU-far-
tøjer i afrikanske lande ganske vist tager lokal arbejdskraft med på fartøjerne, men samtidig
presser de det lokale kystnære fiskeri. Man burde i højere grad sørge for at sikre, at en
aftale ikke får negative konsekvenser for Gambias egen fiskerisektor.
Han opfordrede udvalget og ministeren til at revidere standardmandatet til forhandlinger
om fiskeripartnerskabsaftaler, da 2011 efterhånden var længe siden, og der havde været
flere folketingsvalg imellem.
831
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
Formanden
sagde, at udvalget kunne gå i dialog med ministeriet om revision af standard-
mandatet, men det ville kræve opbakning fra begge parter.
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
påpegede til Rasmus
Nordqvists kommentar om det lokale erhverv, at der ikke var tale om et udviklingsprojekt
eller bistandsmidler. Aftalen handlede om et integreret samarbejde på fiskeriområdet. Med
al respekt for medlemmerne opfordrede hun til, at man studerede evalueringsrapporten
nøjere.
Kenneth Kristensen Berth
var ikke klar over, at der forelå et standardmandat. Han var
enig med Rasmus Nordqvist. Der var ikke ret mange medlemmer tilbage, som også sad i
udvalget i 2011. Kunne man finde det mandat frem til udvalget til eventuel revision?
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
ville sørge for, at mandatet
tilgik udvalget. Hun anbefalede, at udvalget holdt fast i, at der skulle være et standardman-
dat, så man undgik, at der skulle indhentes mandat til hver eneste fiskeriaftale?
3. Kommissionens forslag til direktiv om illoyale handelspraksisser mellem
virksomheder i fødevareforsyningskæden
Præsentation og evt. udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3612
bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (16)
bilag 334 (udvalgsmødereferat side 496, senest
behandlet i EUU 9/12-16)
Miljø- og fødevareministeren:
Kommissionen offentliggjorde sit forslag i går. Ideen med
forslaget skulle være at styrke landmanden i forhandlingerne med køberen af hans produk-
ter. Forslaget forbyder således visse praksisser i forholdet mellem en leverandør, som er
en lille eller mellemstor virksomhed og en køber, som er en større virksomhed.
Der lægges f.eks. op til et forbud mod betaling senere end 30 dage efter levering af letfor-
dærvelige varer, ligesom forslaget vil forbyde, at køberen kan ændre leveringsvilkår med
tilbagevirkende kraft.
Rent praktisk ventes forslaget at lægge op til en minimumsharmonisering. Det betyder, at
medlemsstaterne kan vedtage skrappere nationale regler, så længe de er i overensstem-
melse med reguleringen af det indre marked.
Fra dansk side har vi ikke efterspurgt EU-regulering på dette område, men det har mange
andre lande. Det skyldes formentlig, at danske landmænd takket være andelsbevægelsen
står relativt stærkere end mange af deres europæiske kolleger. Det er derfor vigtigt for
regeringen, at forslaget ikke fører til, at den danske andelsorganisering kommer i klemme,
eller at reglerne medfører konkurrenceforvridning.
På rådsmødet er der tale om en første præsentation fra Kommissionen, så det er en sag,
som vi vender tilbage til.
832
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
4. Opfølgning på rådskonklusioner om fødevaretab og madaffald inklusive
madspild fra juni 2016
Orientering fra Kommissionen og udveksling af synspunkter.
Rådsmøde 3612
bilag 1 (samlenotat side 6)
EUU alm. del (16)
bilag 299 (særberetning fra Den Europæiske
Revisionsret)
EUU alm. del (15)
bilag 842 (udvalgsmødereferat side 1216, senest
behandlet i EUU 15/6-16)
Miljø- og fødevareministeren:
Hvis man skal gøre det kort, kan man sige, at det er et
område, hvor der er stor politisk bevågenhed både i Kommissionen og i Parlamentet. Men
vi er stadig langt fra mål, især
når man tænker på målsætningen fra FN’s bæredygtigheds-
mål om at halvere mængden af madaffald og madspild i husholdningerne inden 2030.
Madspild er et vigtigt område for regeringen og for mig som minister, og derfor er det også
et centralt tema på fødevaretopmødet ”Better Food for More People” i København i august.
I EU-regi støtter vi arbejdet med at udvikle en fælles metode til at måle madspild. Vi skal
også i EU adressere nogle af de barrierer som ligger i handelsnormerne. Det gør det svæ-
rere at sælge eksempelvis frugt og grønt, som i stedet må kasseres.
Andre medlemslande har også ideer til løsninger. Derfor er det positivt, at der er etableret
en fælles platform for udveksling af ideer med alle medlemslande og relevante interessen-
ter på tværs af EU.
5. Kommissionens henstilling med henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse
til at indlede forhandlinger om en global miljøpagt
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 16. april
2018, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på
vedtagelse
KOM (2018) 0138
Rådsmøde 3612
bilag 1 (samlenotat side 8)
Miljø- og fødevareministeren:
Forventningen er, at der på et kommende rådsmøde vil
blive truffet beslutning om et mandat for Kommissionen. Regeringen ser positivt på ideen
om en global miljøpagt, men lægger vægt på, at den bringer merværdi i forhold til de eksi-
sterende internationale aftaler på miljøområdet.
Der er fortsat mange usikkerheder i forhold til at komme i gang med forhandlingerne om
en global miljøpagt. Det gælder både indhold og proces, som fortsat drøftes i FN i New
York. Der er således fortsat ikke vedtaget en resolution, som overhovedet giver mulighed
for at påbegynde forhandlingerne.
Det er muligt, at man i løbet af april kan nå til enighed om en resolution, som vil betyde
startskuddet for de egentlige forhandlinger. Og så skal EU selvfølgelig være klar. Derfor er
sagen på i dag.
833
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
6. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
7. Siden sidst
Miljø- og fødevareministeren:
Jeg vil nævne to kommende domme fra EU-Domstolen om
miljøvurderingsdirektivet og kravet om strategisk miljøvurdering af programmer og planer.
Det drejer sig om to sager om byplanlægning i Belgien. I begge sager er spørgsmålet, om
en konkret retsakt skulle have været miljøvurderet, fordi de kan siges at udgøre et program
eller en plan i forhold til definitionerne i miljøvurderingsdirektivet.
Den danske regering afgav mundtligt indlæg i sagerne ved EU-Domstolen i november
2017. Danmark opfordrede EU-Domstolen til at præcisere sin brede fortolkning af miljøvur-
deringsdirektivets definition af planer og programmer, dvs. kravene til, hvornår der skal
foretages strategisk miljøvurdering. Det er væsentligt at vide, hvornår love og bekendtgø-
relser er omfattet af kravet om miljøvurdering.
Seneste nyt i sagen kom den 25. januar i år, hvor Generaladvokaten kom med sit forslag
til afgørelse. Generaladvokaten bemærkede, at EU-Domstolens hidtidige praksis muligvis
har udvidet anvendelsesområdet for miljøvurderingsdirektivet ud over det tilsigtede fra EU-
lovgivers side og ud over det, som medlemslandene kunne have forudset.
Generaladvokaten bemærkede endvidere, at de foreliggende sager ikke var egnede til at
tage dette spørgsmål op. Derfor opfordrede Generaladvokaten EU-Domstolen til at afvente
en mere velegnet sag. EU-Domstolen forventes at afsige sin dom inden sommerferien.
Afslutningsvis vil jeg blot henvise til to tidligere oversendte orienterende notater, der be-
handler denne problematik.
834
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
Punkt 4. Modtagelse af deputation: Nord Stream 2 om de europæiske aspekter og
EU-delen af projektet
Deputationen udgjorde:
Markela Dedopoulos, ansvarlig for kommunikation og public affairs, Nord Stream 2 i Dan-
mark
Jacob Skou, Rambøll, projektleder og miljørådgiver, Nord Stream 2 i Danmark
Markela Dedopoulos
sagde, at Nord Stream 2 er ejet af Gazprom og har fem vestlige
investorer (Østrig, Holland, England, Tyskland og Frankrig). Disse investorer har forpligtet
sig til at investere halvdelen af anlægsudgifterne til projektet. Projektet er i øvrigt privatfi-
nansieret og koster dermed ikke skatteyderne noget. Når man ønsker at bygge en rørled-
ning fra Rusland til Tyskland, hænger det sammen med et fald i
EU’s egenproduktion
af
naturgas. Der vil dermed være et gasunderskud, der skal dækkes. Nord Stream kan dog
ikke levere fuldt ud
faktisk kan man kun dække en tredjedel af behovet, hvis man kører
på fuld kraft i leveringen af gas til Europa, og det er der ingen rørledninger, der gør. Bereg-
ningerne af gasforbruget
i Europa fremover er EU’s egne og er
baseret på det eksisterende
niveau for gastilførsel til det indre marked. Den ukrainske rørledning er med i beregnin-
gerne, så man kalkulerer altså med, at den også leverer gas i fremtiden.
Før i tiden var gasmarkedet sådan indrettet, at gasleveringerne skete fra leverandør til
forbruger, men fra 2010 havde EU gjort det gældende, at der skal være interkonnektorer
(rørledninger) så vidt muligt til alle lande, så ingen bliver afhængige af en enkelt leverandør,
og så gassen kan flyde begge veje. Det betyder, at der i dag stort set ikke er lande uden
interkonnektorer, og de rørledninger, der mangler at blive udført, skal bygges i en nær
fremtid. Gas sælges i øvrigt på auktioner, så har man ikke lyst til at købe russisk gas, kan
man lade være med det.
Hvad angår den økonomiske fordel, som Nord Stream 2 vil medføre, udgør den 500 mio.
kr. for Danmarks vedkommende, og firmaer som Rambøll og Blue Water Shipping i Esbjerg
er involveret.
Om den lovgivning, der regulerer Nord Stream 2, kan man sige, at de nationale love i de
lande, der giver tilladelse til ansøgningen, skal tage højde for EU-direktiver og internatio-
nale konventioner. Lovgivningen drejer sig især om de miljømæssige og sikkerhedsmæs-
sige perspektiver inden for sejlads og skibsfart. Den 1. januar 2018 trådte en særlig lov om,
at udenrigsministeren kan tilsidesætte miljøhensyn til fordel for udenrigspolitiske hensyn, i
kraft. Den nye bestemmelse gælder for et specifikt farvand, nemlig et afgrænset territorialt
farvand rundt om Bornholm. Zonen rundt om det territoriale farvand er international, og her
gælder
FN’s Havretskommissions
regler
og ikke den nye lov.
Der havde været et ønske fra bl.a. Danmark om, at man kan træffe beslutninger om Nord
Stream 2 på EU-niveau. Det ønske er det ikke lykkedes at få opfyldt, fordi der ikke er juri-
disk hjemmel til, at EU kan forhandle og give tilladelse til at bygge rørledningen. I 2015
diskuterede man, om den tredje energipakke var gældende for gas importeret til EU, men
835
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 691: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/04-18
26. Europaudvalgsmøde 13/4 2018
Kommissionens Juridiske Tjeneste afgjorde, at den kun gjaldt for gas på det indre marked.
Der havde efterfølgende været snak om et forhandlingsmandat med Rusland på grund af
det juridiske tomrum i den tredje energipakke, men Rådets Juridiske Tjeneste havde afvist
det med den begrundelse, at tomrummet ikke eksisterer: nationale love tager allerede
højde for EU-direktiver og internationale konventioner. Et ændringsforslag til gasdirektivet
var blevet fremlagt, og Rådets Juridiske Tjeneste havde vurderet, at det strider imod reg-
lerne hos
FN’s
Havretskommission.
Kort sagt kan man sige, at gasdirektivet regulerer driften af kommercielle rørledninger, tek-
niske regler og adgang for tredjeparter, ejerskabsadskillelse og tariffer, men det kan til gen-
gæld ikke bruges som grundlag for, at f.eks. Energistyrelsen godkender en beslutning om
en etableringstilladelse til Nord Stream 2. Den danske energiminister havde i et svar til
Nikolaj Villumsen anerkendt, at det på baggrund af revisionen af gasdirektivet ikke var mu-
ligt i EU-sammenhæng at afvise Nord Stream 2.
Jacob Skou
henviste til et kort, hvorpå man kunne se de allerede etablerede rørledninger
og den fortrukne rute for Nord Stream 2. Man havde i planlægningen af Nord Stream 2 haft
gavn af erfaringerne om anlæg og drift af første rørledningssystem. I planlægningen så
man på flere forskellige ruteføringer både nord, syd og øst for Bornholm. Man var i tæt
dialog med de danske myndigheder, og alle råd og vejledninger blev fulgt. Energistyrelsen
vurderede, hvad der var den bedst mulige rute ud fra både sejladssikkerhedsmæssige og
miljømæssige hensyn. I 2009 efter godkendelsen af det eksisterende Nord Stream-rørled-
ningssystem spurgte Europaudvalget daværende klima- og energiminister om rutevalget.
Spørgsmålet blev besvaret af Energistyrelsen, der bl.a. redegjorde for, at man havde set
på flere forskellige ruter, og at den valgte rute af de danske myndigheder blev anset for at
være den bedste. Med udgangspunkt i dialogen med de danske myndigheder om Nord
Stream 2 og i de miljøundersøgelser, der var lavet, var det fortsat vurderingen, at den an-
søgte rute var den bedst mulige i dansk farvand.
Søren Søndergaard
kunne forstå, at anlægsinvesteringerne var på 60 mia. kr., men hvad
var afskrivningstiden beregnet til?
Markela Dedopoulos
svarede, at hun ikke lå inde med den oplysning, og at hun heller
ikke var sikker på, at investorerne ville oplyse om det. Den mulige varige levetid for rørled-
ningen er op til 50 år.
Mødet sluttede kl. 13.18
836