Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 737
Offentligt
1905644_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 29. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
tirsdag den 15. maj 2018
kl. 14.00
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF), Jan E.
Jørgensen (V), Peter Hummelgaard Thomsen (S), Christian Juhl (EL)
og Holger K. Nielsen
udenrigsminister Anders Samuelsen
Desuden deltog:
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3618 (udenrigsanliggender - handel) den 22. maj 2018
EUU alm. del (17)
bilag 650 (kommenteret dagsorden)
1. Forhandlingsdirektiver vedrørende New Zealand og Australien:
a) New Zealand
Vedtagelse
KOM (2017) 0469
Rådsmøde 3618
bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (17)
bilag 70 (udvalgsmødereferat side 40 FO,
forhandlingsoplæg forelagt 6/10-17)
Se punkt 1 b).
b) Australien
Vedtagelse
KOM (2017) 0472
Rådsmøde 3618
bilag 1 (samlenotat side 4)
EUU alm. del (17)
bilag 70 (udvalgsmødereferat side 37 FO,
forhandlingsoplæg forelagt 6/10-17)
Udenrigsministeren:
Rådet ventes at vedtage to forslag til rådsbeslutninger snarest mu-
ligt. Direktiverne lægger op til, at de to frihandelsaftaler alene kommer til at indeholde han-
delselementer. Investeringsbeskyttelse forudses således ikke at indgå. Udvalget gav i ok-
tober sidste år opbakning til regeringens forhandlingsoplæg om indledning af forhandlinger
med Australien og New Zealand om en frihandelsaftale. Hvis Rådet som forventet beslutter
at give grønt lys den 22. maj, vil regeringen arbejde for, at aftalerne bliver ambitiøse, om-
fattende og bæredygtige.
Holger K. Nielsen
lagde til grund for Socialistisk Folkepartis holdning til aftalerne med Au-
stralien og New Zealand, at handels- og investeringsdelene fornuftigt nok var adskilt. Hav-
de Kommissionen planer om en separat investeringsbeskyttelsesaftale med de to lande?
890
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 737: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/05-18
29. Europaudvalgsmøde 15/5 2018
Og hvad var ministerens kommentar til høringssvaret fra Det Økologiske Råd, der hævde-
de, at hvis kapitlerne om handel og bæredygtig udvikling skal have en reel værdi, skal de
være bindende og have samme status som andre kapitler i aftalen?
Udenrigsministeren
svarede, at der ikke var aktuelle planer om en tvistbilæggelsesaftale,
men at det kunne blive tilfældet.
Peter Hummelgaard Thomsen
ville også gerne kende regeringens holdning til at gøre
kapitalerne om miljøhensyn, bæredygtighed etc. mere bindende. Målet med den næste
handelsaftale måtte være at gøre den endnu bedre end CETA-aftalen, der satte nye guld-
standarder.
Udenrigsministeren
svarede, at man selvfølgelig ønskede at gå så langt som muligt og
sætte endnu bedre standarder end guldstandarden. Det gjaldt også bæredygtigheds-
spørgsmålet. Der er tale om bindende mål, men de håndhæves uden sanktioner. Det var
så langt, man havde kunnet komme.
2.
Rådskonklusioner vedrørende forhandling og indgåelse af EU’s handelsaftaler
Rådskonklusioner
Rådsmøde 3618
bilag 1 (samlenotat side 7)
Udenrigsministeren:
På rådsmødet ventes også vedtaget rådskonklusioner om forhand-
ling og indgåelse af EU’s handelsaftaler.
Kommissionen foreslog i 2017 en ny aftalearkitek-
tur, hvor EU’s fremtidige handelsaftaler som
udgangspunkt splittes op i en handelsdel og
en investeringsdel, der forhandles og indgås separat. Det sker efter EU-Domstolens udta-
lelse om Singaporeaftalen, som gav en større afklaring af kompetencefordelingen i han-
delsaftaler.
Jeg redegjorde i efteråret for denne tilgang i forbindelse med forelæggelsen af forhand-
lingsdirektiver for frihandelsaftaler med Australien, New Zealand og Chile. Kommissionen
har siden da desuden fremlagt udkast til vedtagelse og underskrivelse af henholdsvis en
handelsaftale og en investeringsaftale med Singapore.
Handelsaftaler, der falder under EU-enekompetence, vil i henhold til traktaten skulle vedta-
ges i Rådet med kvalificeret flertal og godkendes af Europa-Parlamentet. Investeringsafta-
ler er blandede aftaler og skal vedtages i Rådet, godkendes i Europa-Parlamentet og ratifi-
ceres nationalt.
Rådskonklusionerne fremhæver, at EU’s handelspolitik skal være robust,
effektiv og troværdig samt understøtte det regelbaserede multilaterale system. Den skal
endvidere bl.a. fremme EU’s
værdier og standarder samt sikre regeringernes ret til fortsat
at regulere i offentlighedens interesse.
Rådskonklusionerne noterer sig Kommissionens forslag om opsplitning af fremtidige han-
delsaftaler og understreger Rådets mulighed for fra gang til gang at forholde sig til denne
891
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 737: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/05-18
29. Europaudvalgsmøde 15/5 2018
model. Som jeg tidligere har redegjort for her i udvalget, støtter regeringen Kommissionens
forslag.
3. WTO
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3618
bilag 1 (samlenotat side 9)
EUU alm. del (17)
bilag 287 (udvalgsmødereferat side 419, senest
behandlet i EUU 8/12-17)
EUU alm. del (072)
bilag 321 (udvalgsmødereferat side 1096 FO,
forhandlingsoplæg forelagt EUU 13/6-08)
Udenrigsministeren:
Der ventes endvidere en drøftelse af WTO med fokus på de udfor-
dringer, organisationen står over for. Især i WTO ser vi tydeligt udfordringerne for multilate-
ralt samarbejde. USA’s kritik af WTO og i særdeleshed dets appelorgan stikker umiddelbart
i øjnene. Men det var ikke kun USA’s skyld, at der ved MC11 i Buenos Aires hverken blev
opnået enighed om resultatpakke eller en ministererklæring. Også lande som Kina, Indien
og Sydafrika har et medansvar for at løse de fundamentale uenigheder, som truer WTO.
På positivsiden er det dog værd at notere, at der har været stort engagement i de sonde-
ringer vedrørende mulige plurilaterale forhandlinger, som måske kan blive vejen frem for
nye WTO-aftaler. Det vil sige forhandlinger i grupper af WTO-medlemmer, der går sammen
om at forhandle aftaler, som ikke realistisk kan forhandles i den samlede WTO-kreds, men
som står åbne for alle.
Fra dansk side støtter vi naturligvis, at EU fortsat konstruktivt kan være med til at finde løs-
ninger på de aktuelle udfordringer.
Holger K. Nielsen
huskede, hvordan al handelspolitik tidligere handlede om WTO. I dag
satser langt de fleste lande på bilaterale aftaler. Overvejede den danske regering, hvordan
man kunne komme tilbage i det multilaterale spor? Nok er der mange skurke i WTO-regi,
men multilateral samhandel er vigtig for ikke at tabe de svageste lande.
Udenrigsministeren
henviste til, at han i sin forelæggelse havde nævnt de plurilaterale
aftaler, som man kan indgå som et signal om, at det er den rigtige vej at gå for ikke at ende
i protektionisme og udelukkende bilaterale aftaler.
892
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 737: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/05-18
29. Europaudvalgsmøde 15/5 2018
4. EU-Japan økonomisk partnerskabsaftale, EU-Singapore-frihandelsaftale og EU-
Singapore investeringsbeskyttelse:
a) EU-Japan økonomisk partnerskabsaftale
Politisk drøftelse
KOM (2018) 0193 og KOM (2018) 0192
Rådsmøde 3618
bilag 1 (samlenotat side 11)
EUU alm. del (17)
bilag 164 (udvalgsmødereferat side 163, senest
behandlet i EUU 3/11-17)
EUU alm. del (16)
bilag 205 (udvalgsmødereferat side 189, behandlet i EUU
4/11-16)
EUU alm. del (12)
bilag 129 (udvalgsmødereferat side 359, FO,
forhandlingsoplæg forelagt EUU 23/11-12)
b) EU-Singapore-frihandelsaftale og investeringsbeskyttelsesaftale
Politisk drøftelse
KOM (2018) 0194, KOM (2018) 0195, KOM (2018) 0197 og KOM
(2018) 0196
Rådsmøde 3618
bilag 1 (samlenotat side 13)
EUU alm. del (12)
bilag 129 (udvalgsmødereferat side 363, behandlet i EUU
23/11-12)
Udenrigsministeren:
På rådsmødet ventes også en drøftelse af Kommissionens forslag
om at indgå og underskrive frihandelsaftalen med Japan. Der er flere tungtvejende grunde
til, at regeringen fuldt ud støtter frihandelsaftalen.
For det første er der tale om EU’s hidtil vigtigste
frihandelsaftale med verdens tredjestørste
økonomi. Aftalen vil omfatte 600 millioner mennesker i EU og Japan og 30 pct. af verdens
BNP. Dertil kommer, at aftalen er et vigtigt politisk signal i en tid, hvor protektionistiske rø-
ster er i fremmarch.
EU og Japan ventes at underskrive aftalen i forbindelse med det kommende EU-Japan-
topmøde
formentlig i juli
hvorefter Europa-Parlamentet skal godkende den. Der stiles
efter, at frihandelsaftalen med Japan kan træde i kraft i første halvår af 2019.
Det hører med til billedet, at EU og Japan er nået til enighed om en politisk rammeaftale
”strategic
partnership agreement”. Regeringen støtter også, at denne aftale underskrives
og indgås.
Der vil under samme dagsordenspunkt også være en drøftelse af Kommissionens forslag
om at indgå og underskrive henholdsvis en frihandels- og en investeringsbeskyttelsesaftale
med Singapore.
893
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 737: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/05-18
29. Europaudvalgsmøde 15/5 2018
Aftalerne har været længe undervejs, da forhandlingerne blev afsluttet allerede i 2014. In-
vesteringsdelen blev imidlertid genåbnet efter EU-Domstolens udtalelse, og der foreligger
nu et udkast, som afspejler EU’s nye tilgang til aftalearkitekturen, som jeg omtalte tidligere.
Frihandelsaftalen har interessant potentiale for danske eksporterhverv, og investeringsafta-
len følger de principper, som vi kender fra ICS-systemet i CETA med bl.a. fast udpegede
dommere til at afgøre investeringsbeskyttelsestvister og en tydelig markering af parternes
ret til at regulere.
Regeringen vil derfor tilslutte sig, at aftalerne undertegnes snarest muligt.
Christian Juhl
fandt det tankevækkende, at en så vigtig handelsaftale blev behandlet så
flygtigt. Ikke mange danskere kender til den eller har diskuteret den, og i mange lande
kommer de aldrig nogensinde til at diskutere den. Hvad mente ministeren om, at der ikke
var en mere demokratisk debat om aftalen, på trods af at ISDS-delen ikke var med? Bragte
man ikke aftalen til debat i befolkningen, fordi den kun var for specialister? Christian Juhl
havde forstået det sådan, at Japan ikke havde ratificeret ILO-aftale nr. 105 og 111, og at
ETUC og den japanske udgave af LO havde protesteret mod det, idet ratificeringen skal
ske, før man indgår handelsaftalen. Var det korrekt, og hvad mente ministeren om det?
Aftalen indeholdt en negativliste, som der var kritik af, fordi på den står alt det, man ikke
kan behandle. Hvad med at indføre en positivliste med områder, man kan arbejde med, så
man kan være tryg ved, at aftalen ikke bare breder sig til flere områder? Som han forstod
det, kunne man nemlig nu bare tage nye områder ind.
Om miljø- og fødevarestandarderne sagde han, at Japan bruger mange flere pesticider,
end man gør i EU og i Danmark, og dermed var med til at underminere forsigtighedsprin-
cippet. Han var i øvrigt chokeret over at læse, at Japan er det land i verden, der har flest
godkendte gmo’er til brug for dyrefoder og fødevarer. Der er dermed stor risiko for import af
gmo-produkter til Danmark. Hvad ville ministeren gøre ved det?
Udenrigsministeren
var af den holdning, at der var havde været tilstrækkelig debat om
aftalen. Den havde flere gange været igennem udvalget på åbne møder, og der havde væ-
ret dialog med ngo’er og erhvervsorganisationer.
Det havde også været den tidligere rege-
rings måde at håndtere det på. Ingen havde altså været forhindret i at deltage i en åben
debat. Han havde ingen kommentarer til, hvordan det måtte forholde sig i andre lande. Fra
regeringens side havde man fokuseret på den danske proces og forsøgt at være så inklu-
derende som muligt. Det gjaldt også diskussionen om en positiv- eller negativliste, hvor
regeringen havde argumenteret, at negativlisten er den rigtige vej frem: Man highligter nog-
le elementer og sætter rammerne derudfra. Det mente også den tidligere regering var en
god måde.
Om den japanske brug af pesticider
og gmo’er sagde ministeren, at det ikke ændrede ved
de europæiske og danske standarder. Forhåbentlig kunne det være med til at lægge et
pres den anden vej rundt, så man får endnu bedre og mere miljøvenlige metoder set fra
dansk hold.
894
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 737: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/05-18
29. Europaudvalgsmøde 15/5 2018
Jan E. Jørgensen
henviste til Christian Juhls kommentar om, at regeringen skulle være
ansvarlig for en undertrykkelse af den folkelige debat om aftalen. Som EU-ordfører havde
han ikke oplevet at få henvendelser om de frihandelsaftaler, som var blevet drøftet i udval-
get
kun Greenpeace havde henvendt sig en enkelt gang. Han havde altså ikke oplevet
en bred folkelig protest, men oplevede ministeren en skepsis i befolkningen?
Christian Juhl
havde ikke sagt, at der var nogle, der undertrykte debatten, men man kan
diskutere aftalerne i udvalget, eller man kan inspirere til en diskussion. Det er en stor og
vigtig aftale om handel med indvirkning på befolkningens hverdag. Selv havde han været
ude til 12-15 møder om TTIP-aftalen, som der var stor interesse for, og det var et godt ek-
sempel på, at lysten til at diskutere den slags er til stede, hvis folk får adgang til det. Det er
vel også en del af politikeres opgave at inspirere til samfundsmæssig debat. Der er forskel
på den indflydelse, man måtte have i forbindelse med henholdsvis tre behandlinger i salen
og en orientering i Europaudvalget. Man behøvede vel ikke vælge den lavest mulige de-
mokratiske model, men kunne vælge at bringe sagen til tre formelle behandlinger i salen.
Når ministeren også mente, at det er en vigtig aftale, hvorfor så ikke handle derefter?
Christian Juhl gentog sit spørgsmål om positiv- og negativliste: Er der ikke en væsentlig
forskel på at operere med den ene eller anden liste, fordi der med en negativliste bliver
taget nye områder ind med tiden? Han måtte i øvrigt understrege, at der var tale om en
handelsaftale, så der kan risikere at komme japanske gmo-varer ind i Europa.
Han ville også gerne have svar på, om det ikke gjorde indtryk på ministeren, at ratificerin-
gen af de to hovedkonventioner ikke var på plads, som påpeget af det japanske og euro-
pæiske LO.
Peter Hummelgaard Thomsen
var enig i Jan E. Jørgensens konstatering af, at der ikke
nødvendigvis er bred opbakning blandt danskere til at diskutere disse tekniske emner. Det
kan skyldes, at der ikke er et behov for debat, da tilslutningen til frihandelsaftaler er stor og
opfattelsen er, at den vækst, som frihandel skaber, bliver fordelt på en retfærdig måde.
Han opfordrede ministeren til at fremme debatten, dels for at undgå mytedannelser om,
hvad aftalerne indeholder, dels for at udtømme de parlamentariske processer. Når regerin-
gen vurderer, hvilke sager der skal bringes i salen, er udgangspunktet jo flere, jo bedre.
Det er ikke altid hjælpsomt, at man snævrer det ind, ligesom man gjorde med CETA-
aftalen, hvor man ikke fik mandat, og hvor der først var behandling af aftalen, da der skulle
ratificeres. Det kunne man lære af nu, hvor man talte om en aftale med Australien og New
Zealand: jo mere man på demokratisk vis kan inddrage Folketinget, jo bedre.
Jan E. Jørgensen
ønskede også at fremme debatten, for EU bliver debatteret alt for lidt.
Der er nærmest omvendt proportionalitet mellem vigtigheden af problemer og mængden af
debat: Noget af det vigtigste i Danmark var åbenbart ulve og burkaer, selv om handelsafta-
len ville have langt større og positiv indflydelse.
895
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 737: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/05-18
29. Europaudvalgsmøde 15/5 2018
Formanden
påpegede, at udvalget løbende talte om, at nogle mandater ligger meget langt
tilbage i tiden. Det pågældende mandat var fra 2012. Derfor opfordrede formanden til at
finde en måde at gribe det an på, så der ikke opstår en opfattelse af, at mandaterne bliver
sneget ind ad bagdøren. Meget kan jo ske på 6 år. Problemet kan kun løses i samarbejde
mellem Folketinget, regeringen og udvalget.
Udenrigsministeren
kunne godt have ønsket sig mere debat og havde taget aftalen op på
konferencer, til møder etc. Aftalen var ikke perfekt, men god og kunne være med til at ska-
be arbejdspladser, nye skatteindtægter etc. Når man forhandler den slags aftaler, funderer
man dem som udgangspunkt på de internationale miljø-
og klimakonventioner samt ILO’s
kernekonventioner om arbejdstagerrettigheder. Det blev unødigt polemisk at indikere, at
nogle ønskede at beskytte arbejdstagere og andre ikke. Alle ønskede det. Det er det muli-
ges kunst at gøre guldstandarden endnu bedre. Aftalen er et eksempel på en sag, der nød
bred opbakning i Folketinget, og som trækker i den rigtige retning og kan være med til at
fremtidssikre velfærdssamfundet.
Både på EU-niveau og i Danmark prøvede man at engagere borgerne så meget som mu-
ligt, og ngo’erne var med til at skabe lokalt ejerskab i forhold til
bæredygtighed, så man kan
opnå varige fremskridt og resultater.
Christian Juhl
ønskede ikke at være polemisk, men ville gerne have et svar på sit
spørgsmål: Var det ikke rigtigt forstået,
at Japan ikke havde ratificeret ILO’s hovedkonven-
tioner 105 og 111? Og var det forkert, at japansk LO og ETUC havde bedt om en ratifice-
ring af hovedkonventionerne, før aftalen træder i kraft?
NOT
Udenrigsministeren sagde, at han havde forholdt sig til Christian Juhls hentydning til, at
regeringen ikke tog arbejdstagerrettigheder alvorligt. Selvfølgelig gjorde den det. EU og Dan-
mark tog udgangspunkt i konventionerne og i fællesskabets værdier. Han ville vende tilbage
med et skriftligt svar om ratificeringen af konventionerne.
Christian Juhl
sagde, at han så måtte se, om ministeren kunne bekræfte, at Danmark
havde ratificeret de to hovedkonventioner. Når man laver verdens mest omfattende han-
delsaftale, og når man i den forbindelse taler om at skaffe arbejdspladser, er det vigtigt at
lytte til ETUC som Europas største faglige organisation og det japanske LO som en af ver-
dens stærkeste. Arbejdsgiverne og fagforeningerne skal have en meget central placering,
Han havde ikke læst hele den 1000-sider lange aftale, men det vigtigste og mente, at det
er vigtigt at få fakta frem i lyset, så der ikke dannes myter. Det ville ikke være svært for Ja-
pan at ratificere konventionerne, og hvis de blev presset af EU, ville de gøre det omgåen-
de. Han opfordrede til, at man generelt gør, hvad der er muligt for at få en debat, der byg-
ger på fakta.
Udenrigsministeren
havde ikke opfattet det sådan, at han skulle bekræfte, at konventio-
nerne var ratificeret af Danmark, men at han skulle forholde sig til den japanske ratificering.
Han slog fast, at den danske fagbevægelse bakkede op om aftalen. Christian Juhl ville
modtage et skriftligt svar.
896
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 737: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/05-18
29. Europaudvalgsmøde 15/5 2018
Formanden
konkluderede, at Christian Juhl ville modtage et skriftligt svar på sit spørgs-
mål.
5. Eventuelt
Udenrigsministeren:
Endelig ventes Rådet under eventuelt at udtrykke tilfredshed med, at
EU den 21. april indgik en principaftale med Mexico op opdatering af EU-Mexico-
handelsaftalen.
Til sidst vil jeg
nævne, at der under frokosten vil være en drøftelse af EU’s handelspolitiske
relation til USA, herunder de efter vores mening WTO-stridige toldforhøjelser på stål og
aluminium. EU’s midlertidige undtagelse udløber den 1.
juni. Handelskommissær Malm-
ström er i dialog med handelsminister Ross om en permanent undtagelse, selv om det ikke
just er dialogbefordrende med toldtruslen hængende over hovedet.
EU’s ståleksport er ikke en trussel mod amerikansk sikkerhed, og EU bidrager ikke til glo-
bal overkapacitet. Derfor bør EU ikke omfattes af de amerikanske toldforhøjelser. Men hvis
EU rammes den 1. juni, kan det blive nødvendigt med et modsvar. Vi har således i EU gjort
forberedelserne til, at vi kan reagere afmålt og balanceret, såfremt det bliver nødvendigt.
6. Siden sidst
Der var ingen bemærkninger til dette punkt.
897
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 737: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/05-18
29. Europaudvalgsmøde 15/5 2018
Udg.
Punkt 2. Samråd med udenrigsministeren om EU og Danmark har givet økonomisk
støtte til udstyr til det tyrkiske militær
EUU alm. del (17)
samrådsspørgsmål E (samrådsspørgsmål E)
EUU alm. del (17) - svar på spm. 109 om, hvorvidt EU og Danmark har givet
støtte til militært udstyr, som en del af Tyrkiets håndtering af flygtninge fra
Syrien, fra udenrigsministeren
EUU alm. del (17) - svar på spm. 104 om, hvad ministeren agter at gøre for
at sikre, at danske økonomiske bidrag ikke medvirker til at underminere
menneskerettighederne, fra udenrigsministeren
EUU alm. del (17) - svar på spm. 103 om den danske finansiering af blandt
andet militærkøretøjer til det tyrkiske militærs patruljering ved grænsen til
Syrien, fra udenrigsministeren
EUU alm. del (17) - svar på spm. 101 om, hvorvidt ministeren løbende har
været orienteret om og dermed været klar over, at EU’s aftale med Tyrkiet
blandt andet har været med til at finansiere et militariseret grænseværn på
grænsen til Syrien, fra udenrigsministeren
Punktet var udgået.
Mødet sluttede kl. 14.36
898